AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Hei. Jeg er i en sak nå der barnefaren har fått det som han vil og det er og betale 0 i barnebidrag. I vedtaket vi fikk så står det ar han har betalt formye barnebidrag og st jeg som mor må betale tilbake nesten 13 tusen kroner til han. I brevet står det også om vi ikke ordner opp sammen så kan far gå til Nansmann og få de krevd inn der. jeg har sent inn klage til nav på dette da jeg mener det ikke er riktig pågrunn av at dette er noe nav skal stå for og at man ikke har fått noe info om dette. Fikk vedtaket 6 november, allerede 7 november får jeg meling der han skriver: du skylder meg 13 tusen når får jeg de, da svarte jeg til han at jeg har klaget på vedtaket fra nav. I går 9 november så har han sent meg et krav på og betale til 13 tusen innen 14 dager. Han tror jeg er rik. Etter jeg har betalt alt av regninger så sitter jeg igjen med 5 tusen som jeg skal leve på resten av måneden til meg selv og to barn. Jeg har prøvd og ringe nansman/ politiet i dag for og høre litt men alle har jo stengt i dag. Så jeg lurte på om det er noen som veit litt rundt dette? kan han bare gå til namsmannen og si at han skal ha de pengene når jeg har lakt inn klage til nav? Har også snakka med nav og de sa at de pengene trenger du ikke betale tilbake før klagen er behandlet. men denne guttungen er bare opptatt av penger og ikke annet en det. Han gjør alt han kan for og ødelege live mitt og straffe sitt barn, det hjelper ikke og si noe til han for han forstår ikke, han tenker bare på seg selv. men er det sånn at namsmannen bare kan starte og trekke meg når dette er i behandling hos nav? jeg er desperat nå. Om han virkelig skal ta 13 tusen fra meg på en gang så klarer ikke jeg og forsørge meg selv eller mine barn og det gjør vondt og tenke på. beklager om det er mye skrive feil men jeg har dysleksi. Anonymkode: b495c...01a 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Hvis det er sant at du må tilbakebetale så må du i allefall få en avbetalingsordning. Har du ikke mulighet til å betale kan du søke om sosialstøtte til det. Regner med du ikke får banklån. Har du noe å selge? Anonymkode: be3ed...2a2 2
Snublefot62 Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Dersom han har et gyldig krav så kan han gå til namsmannen ja og kreve tvangstrekk via de. Men det er ingen garanti at han får pengene enda. Du har krav til å beholde sats for livsopphold for deg pluss to barn pluss utgifter til bolig. Kun det som er over det beløpet kan de gjøre trekk i. Men det som er mest interessant her er jo hvorfor NAV mener at du skylder han barnebidrag? 8 7
NiceOrNothing Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei. Jeg er i en sak nå der barnefaren har fått det som han vil og det er og betale 0 i barnebidrag. I vedtaket vi fikk så står det ar han har betalt formye barnebidrag og st jeg som mor må betale tilbake nesten 13 tusen kroner til han. I brevet står det også om vi ikke ordner opp sammen så kan far gå til Nansmann og få de krevd inn der. jeg har sent inn klage til nav på dette da jeg mener det ikke er riktig pågrunn av at dette er noe nav skal stå for og at man ikke har fått noe info om dette. Fikk vedtaket 6 november, allerede 7 november får jeg meling der han skriver: du skylder meg 13 tusen når får jeg de, da svarte jeg til han at jeg har klaget på vedtaket fra nav. I går 9 november så har han sent meg et krav på og betale til 13 tusen innen 14 dager. Han tror jeg er rik. Etter jeg har betalt alt av regninger så sitter jeg igjen med 5 tusen som jeg skal leve på resten av måneden til meg selv og to barn. Jeg har prøvd og ringe nansman/ politiet i dag for og høre litt men alle har jo stengt i dag. Så jeg lurte på om det er noen som veit litt rundt dette? kan han bare gå til namsmannen og si at han skal ha de pengene når jeg har lakt inn klage til nav? Har også snakka med nav og de sa at de pengene trenger du ikke betale tilbake før klagen er behandlet. men denne guttungen er bare opptatt av penger og ikke annet en det. Han gjør alt han kan for og ødelege live mitt og straffe sitt barn, det hjelper ikke og si noe til han for han forstår ikke, han tenker bare på seg selv. men er det sånn at namsmannen bare kan starte og trekke meg når dette er i behandling hos nav? jeg er desperat nå. Om han virkelig skal ta 13 tusen fra meg på en gang så klarer ikke jeg og forsørge meg selv eller mine barn og det gjør vondt og tenke på. beklager om det er mye skrive feil men jeg har dysleksi. Anonymkode: b495c...01a Du får garantert ikke noe pålegg om å betale tilbake alt i ett jafs . Her er det jo og nav som har enten satt feil sats på han, eller vært treg med vedtak . Samme treghet går jo i din favør og . Be han kontakte nav dersom noe er usikkert . Svar bare informativt og konkret til han , at du har klaget på vedtaket , å tar den videre prosess via nav . Hvis vedtaket blir stående får du en avdragsordning . Der du & nav setter opp en ordning i fellesskap . Bestemmer et avdrag som du kan klare med den inntekten / utgiftene du har . Overse hans trusler og mas . Henvis han til saksbehandler nav . Å øker trusler / mas , kontakt politi å få et kontaktforbud . 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 Men forsørger du barna alene da? Han har betalt bidrag til deg tidligere, men for mye? Skal du betale bidrag framover (noe som er rart dersom du forsørger barna alene)? Virker som det er litt informasjon som mangler. Anonymkode: 40c57...974 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Dersom han har et gyldig krav så kan han gå til namsmannen ja og kreve tvangstrekk via de. Men det er ingen garanti at han får pengene enda. Du har krav til å beholde sats for livsopphold for deg pluss to barn pluss utgifter til bolig. Kun det som er over det beløpet kan de gjøre trekk i. Men det som er mest interessant her er jo hvorfor NAV mener at du skylder han barnebidrag? Nav mener at han har betalt formye barnebidrag. Vi har alltid hat barnebidrag gjennom nav, og da synes jeg det er feil at nav mener han har betalt formye barnebidrag og at jeg på tilbake betale det. Det er jo nav som beregner ut hbor mye bidrag far skal betale. Og nå er det satt til 0 i barnebidrag. Anonymkode: b495c...01a 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men forsørger du barna alene da? Han har betalt bidrag til deg tidligere, men for mye? Skal du betale bidrag framover (noe som er rart dersom du forsørger barna alene)? Virker som det er litt informasjon som mangler. Anonymkode: 40c57...974 Barne bor fast hos meg. Far bor 7t unna ungen sin og har samvær i ferier. Jeg har en samboer og vi har er felles barn. Dette er noe jeg informerte nav om med em gang jeg fikk samboer og barn. Nav mener far har betalt formye barnebidrag gjennom søkeprosessen da han sente inn søknad om endring av barnebidrag. Da skrev han i søknaden om og få slippe og betale barnebidrag i søkeprosessen, men nav sa det ikke gjekk da han ikke klaget men bare søkte pånytt. Og nå mener nav jeg må tilbake betale for den tiden han betalte gjennom søske prosessen Anonymkode: b495c...01a 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 NiceOrNothing skrev (11 minutter siden): Du får garantert ikke noe pålegg om å betale tilbake alt i ett jafs . Her er det jo og nav som har enten satt feil sats på han, eller vært treg med vedtak . Samme treghet går jo i din favør og . Be han kontakte nav dersom noe er usikkert . Svar bare informativt og konkret til han , at du har klaget på vedtaket , å tar den videre prosess via nav . Hvis vedtaket blir stående får du en avdragsordning . Der du & nav setter opp en ordning i fellesskap . Bestemmer et avdrag som du kan klare med den inntekten / utgiftene du har . Overse hans trusler og mas . Henvis han til saksbehandler nav . Å øker trusler / mas , kontakt politi å få et kontaktforbud . Jeg sa ifra til han at jeg har sent inn klage på dette, men det ville han ikke høre på så han gjør som han vil fordi han er jare opptatt av penger. Det handler bare om penger og ikke annet en penger. jeg skal ta vare på alt jeg får fra han for dette synes jeg ikke er greit da det går utover barne hans også. Anonymkode: b495c...01a 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Så han er ikke så smart at han gidder å gjøre avtale med deg om å enten senke bidraget til deg over en periode, slik at du "betaler ned" sakte over tid. Eller skipper bidrag noen måneder for å komme a jour? For å spare sin egen unge engang. For en dritt av en fyr. Anonymkode: 6832a...13f 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis det er sant at du må tilbakebetale så må du i allefall få en avbetalingsordning. Har du ikke mulighet til å betale kan du søke om sosialstøtte til det. Regner med du ikke får banklån. Har du noe å selge? Anonymkode: be3ed...2a2 Ja nei jeg får non ikke noe banklån til dette. Skal jeg selge noe så må keg selge alt av sofa, senger og har ikke så mye ting der jeg bor. Anonymkode: b495c...01a 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så han er ikke så smart at han gidder å gjøre avtale med deg om å enten senke bidraget til deg over en periode, slik at du "betaler ned" sakte over tid. Eller skipper bidrag noen måneder for å komme a jour? For å spare sin egen unge engang. For en dritt av en fyr. Anonymkode: 6832a...13f Nei han gidder desverre ingen ting da alt bare handler om han og penger. Jeg får vondt i hele meg fordi han gjør sånn og dette går utover barne hans. Jeg prøver alt jeg kan for at vårt felles barn skal ha det bra og ha det ho trenger, men er ikke så lett da faren bare tenker på seg selv og penger. Anonymkode: b495c...01a 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Har også snakka med nav og de sa at de pengene trenger du ikke betale tilbake før klagen er behandlet. Anonymkode: b495c...01a Hør på NAV. Anonymkode: 1c159...533 7 2
NiceOrNothing Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sa ifra til han at jeg har sent inn klage på dette, men det ville han ikke høre på så han gjør som han vil fordi han er jare opptatt av penger. Det handler bare om penger og ikke annet en penger. jeg skal ta vare på alt jeg får fra han for dette synes jeg ikke er greit da det går utover barne hans også. Anonymkode: b495c...01a Ta vare på alt av trusler og meldinger , men pass på å svar nøytralt og konstruktivt . Henvis han til nav , å ikke diskuter med han . 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Ta vare på alt av trusler og meldinger , men pass på å svar nøytralt og konstruktivt . Henvis han til nav , å ikke diskuter med han . Ja ta vare på alt det skal jeg. Selv om det er ganske mye piss jeg vil si til han så svarer jeg han nøytralt og konstruktiv. For han bruker slt han kan mot meg, så jeg er veldig forsiktig med hva jeg svarer. Og diskusjoner med han holder jeg meg unna. Anonymkode: b495c...01a 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 Du forholder deg KUN til NAV. Ikke betal han noe privat! Hvis han truer deg, skal du anmelde han til politiet. Ta vare på alle meldinger, og ta evt opptak av samtaler mellom dere. Finn et oppegående menneske å støtte deg til. Anonymkode: 374dc...b6d 6 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 Du har vel en jobb som gjør deg i stand til å forsørge et barn? Hvis det foreligger et vedtak på tilbakebetaling av for mye innbetalt bidrag, har du sikkert klaget på vedtaket etter de regler beskrevet i vedtaket. Hvis du ikke får medhold kan namsfogd kreve inn over lønnstrekk der det blir tatt hensyn til resterende beløp for livsopphold. Far kan ikke kreve tilbakebetaling før klagen er behandlet. Kan det være du har gitt uriktige opplysninger til NAV om dato for inngått samboerskap? Anonymkode: 5e3ec...da9 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 Jeg måtte for ert par år siden betale tilbake 54.000 til barnefar med 2 ukers betalingsfrist. Du kan nok få delt opp beløpet, bare spørr de. Anonymkode: 30e83...59c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hør på NAV. Anonymkode: 1c159...533 Jeg har også snakket med en i familien som har jobbet i politiet, og ho sier jeg skal forholde meg til nav og høre på de. Når jeg snakket med nav også så sa nav selv at jeg bare skulle svare han med at jeg har sent inn klage på vedtaket. men jeg blir litt stressa bare når jeg plutselig fikk en Mail far faren til barnet i går der han skriver at han har snakka med politiet og namsmannen og de sa han skulle sende krav til meg. Men jeg tror ikke han har fortalt de alt sammen. Han har vert involvert i politiet før og ble tatt for og lyve i en stor sak og måtte sitte med fotlenke for lyving. Så da tror jeg ikke han fortalte alt når han snakka med politiet/ namsmannen. Anonymkode: b495c...01a 2 3
NiceOrNothing Skrevet 10. november 2023 #19 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du forholder deg KUN til NAV. Ikke betal han noe privat! Hvis han truer deg, skal du anmelde han til politiet. Ta vare på alle meldinger, og ta evt opptak av samtaler mellom dere. Finn et oppegående menneske å støtte deg til. Anonymkode: 374dc...b6d Dette 🙏 1
NiceOrNothing Skrevet 10. november 2023 #20 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har også snakket med en i familien som har jobbet i politiet, og ho sier jeg skal forholde meg til nav og høre på de. Når jeg snakket med nav også så sa nav selv at jeg bare skulle svare han med at jeg har sent inn klage på vedtaket. men jeg blir litt stressa bare når jeg plutselig fikk en Mail far faren til barnet i går der han skriver at han har snakka med politiet og namsmannen og de sa han skulle sende krav til meg. Men jeg tror ikke han har fortalt de alt sammen. Han har vert involvert i politiet før og ble tatt for og lyve i en stor sak og måtte sitte med fotlenke for lyving. Så da tror jeg ikke han fortalte alt når han snakka med politiet/ namsmannen. Anonymkode: b495c...01a Ikke hør på han , han er en løgner . Bare ikke svar han på sånt . 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå