Gå til innhold

Små, hvite "puss"-klumper i halsen

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jo, det er i halsen. Jeg har hatt små klumper en sjelden gang, men i det siste har jeg hatt fryktelig dårlig ånde (synes jeg selv), i hvert fall dårlig smak i munnen. Så pusset jeg tennene for et par dager siden og harket skikkelig til, og når jeg så etter i halsen så så jeg et par klumper på den ene siden. Da jeg skulle til å klemme/trykke dem ut, så kom det 3-4 klumper, og de var på størrelse med en halv ert! Jeg brakk meg selvfølgelig, og det var skikkelig ekkelt! Jeg klemte en gang til og det kom enda mer. Det var bare så utrolig godt å få det ut, og nå har jeg ikke dårlig ånde lenger! Det må jo - som det sies lenger oppe i tråden - komme fra noe man har spist. Men jeg vet ikke hva, synes ikke jeg har endret spisemønsteret mitt noe særlig.

Det kommer ikke fra mat, det er noe mandlene selv produserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Juliet_*

De klumpene ligger aa koseg seg ved mandlene, og samler seg baki der. Noen kan ta dem ut ved aa bruke tannboerste og trykke dem ut, jeg klarte det aldri.

Jeg hadde 2 halsbetennelser i aaret, sa jeg blei drittlei og tok operasjon og fjernet mandlene. Kvitt problemet, kvitt darlig aande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandlene har flere furer/groper der mat lurer seg fast.Disse klumpene er matrester som i mange tilfeller kan "lage" betennelsesreaksjoner i mandlene.Jeg har hørt at endel med gjentakende halsbetennelser har søkt om å få fjernet mandlene.Et annet problem kan også være dårlig ånde pga bakterieoppblomstringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Det skal jeg gjøre! Men det er jo ikke alltid jeg er plaget med det, kuni perioder.

Jeg piller de ut med en q-tips.. Legen min sa at det var helt greit! Du kan også kjøpe en sprøyte, fylle den med saltvann og skyll godt i disse lommene puss-klumpene kommer ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg har peiling
Og stinker. Så man får dårlig ånde. :frustrert: Sånt sliter jeg med om dagen. Har hatt det sånn et par uker. Har konstant dårlig smak i munnen, og tygger tyggis og spiser pastiller som en gal med en gang det er sjanse for at jeg kommer i nærkontakt med noen om dagen.

Noen som vet hva jeg mener og har et forslag til hvordan jeg kan bli kvitt f...skapet? Kjempeekkelt. Blir helt dårlig jeg. :sur:

Det er vel en rekke forskjellige metoder å bli kvitt disse klumpene i halsen, og jeg kan vel bare et fåtall av metodene. Klumpene også kalt (dendritus propper og jeg ikke tar feil), er et tegn på at du har kronisk halsbetennelse. Proppene sitter i mandlene og den vanligste behandlingen er å fjærne mandlene. Det er ikke bra for kroppen og gå med kroniske sykdommer og det kan gi bivirkninger senere i livet. Ellers kan du bruke produkter som gir deg bedre ånde. Det fjærner lukten midlertidig, men ikke selve proppene. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*
Jo, det er i halsen. Jeg har hatt små klumper en sjelden gang, men i det siste har jeg hatt fryktelig dårlig ånde (synes jeg selv), i hvert fall dårlig smak i munnen. Så pusset jeg tennene for et par dager siden og harket skikkelig til, og når jeg så etter i halsen så så jeg et par klumper på den ene siden. Da jeg skulle til å klemme/trykke dem ut, så kom det 3-4 klumper, og de var på størrelse med en halv ert! Jeg brakk meg selvfølgelig, og det var skikkelig ekkelt! Jeg klemte en gang til og det kom enda mer. Det var bare så utrolig godt å få det ut, og nå har jeg ikke dårlig ånde lenger! Det må jo - som det sies lenger oppe i tråden - komme fra noe man har spist. Men jeg vet ikke hva, synes ikke jeg har endret spisemønsteret mitt noe særlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg husker jeg fikk slike klumper innimellom når jeg var yngre, men kun en sjelden gang. Nå er jeg derimot inne i en periode hvor jeg er mye mer plaget. Det er større mengder og inntreffer oftere. Har en konstant rar/dårlig smak bakerst i halsen. Jeg så et program på tv for en stund siden der en lege svarte på spm. om alt mulig. Da noen spurte om grunner til dårlig ånde, svarte han at det ofte kom fra magen. Men at det også kan være mat som setter seg fast i disse "lommene" på mandlene når vi spiser. Da råtner maten og kan komme opp igjen når vi harker og hoster. Det er sikkert flere grunner til at disse klumpene oppstår, men dette er ihvertfall en av de. Rart er det uansett og det virker ikke som det er så utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp fra bade. Plaga me d herre :sur: Åsså e d jo så ekkelt!!!! :bond: Googla litt før å finne ut ka d e å fant denna tråen.. Ka e d førrnå å ka kommer d a? :frown::frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Fikk disse gul hvite ekkle klumpene for ca. 3 uker siden. Trodde først at detvar et sår eller den slags, så var det noen som sa jeg kanskje hadde fått sopp. så leste jeg litt om dette på nettet, blei livredd, siden det var visst ganske farlig osv, men så fant jeg denne nettsiden, å blei veldig letta. for dette er alle di symptomene jeg har! at di sitter på siden av mandlene, som en halv ert eller noe, som er en slags gul hvit klump. Og som kommer opp i en eller flere klomper når jeg hoster. OG DI STINKER SPYY!!!! ekkelt! og veldig irriterende siden det kjennes ut som det sitter fast noe i halsen hele tiden. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter jeg skreiv innlegget over her, prøvde jeg trikset til et annet innlegg på denne siden. Ta en litt lang gjenstand å dra forsiktig over mandlene slik at guggen kommer ut. Og gjør det ganske forsiktig! siden jeg var litt harhendt, slik at det sylblødde blod ut av munnen min. Mandlene tålte visst ikke så mye siden det blødde VELDIG mye! Men gjør dette et parr ganger for å være sikker på att all guggen har kommet ut, så tokk jeg å tok en del vadimekum (eller hvordan det skrives) og gurglet det, og skylte med vann. Ette rje ghadde gjort dette, var halsen helt bra, og kunne ikke kjenne lenger at det var noe bak i halsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var plaget av det før, jeg ble dødsparanoid for at det luktet sånn av pusten min som det luktet av de klumpene! Jeg vet om flere som har sånn ånde og det stinker helt fryktelig :-( Så jeg plukket og pirket som gal baki der, med qtips og skjeer og fingrene, men jeg fikk aldri ut alt. Blødde ofte og var sår pga pirkingen ... Vennene mine nektet for at jeg hadde dårlig ånde, men jeg greide ikke slå meg til ro med det.

Så gikk jeg til privat ønh-lege som sa det bare kom til å bli verre, at lommene kom til å bli større. Så da opererte jeg bort mandlene og betalte selv (jeg hadde aldri halsbetennelse så jeg antar jeg ikke hadde fått det offentlig uansett). Det var jævlig men jeg er glad jeg gjorde det og at jeg aldri mer skal ha de klumpene!

Ellers må jeg si det virker litt "gøy" hvis man virkelig greier å få ut alle ved å pirke (liker å pirke). Men jeg greide aldri det. Når jeg trykket med fingeren i mandlene og kjente det stinket av den etterpå, da visste jeg jo at det var mer der. :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget av dette før. Utrolig ekkelt, i tillegg til at det er rimelig slitsomt og alltid ha dårlig ånde. Klarte til slutt å true/grine til meg en henvisning til øre/nese/hals lege som henviste meg videre til operasjon. Nå er mandlene ute, og jeg har fått et nytt liv! :)

Var jo ikke behagelig den første uken etter operasjonen, men syntes allerede da det var 100% verdt det! Flere år siden nå, og tenker fremdeles dagelig på hvor utrolig godt det er å være kvitt faenskapet!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er plaget av dette nå... MÅ jeg baki der å pirke, jeg brekker meg noe helt vanvittig fort. Eller er det noe jeg kan gjøre for å få dem bort uten å pirke? Som å skylle me noe spesielt etc??

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Bille_*

Vær forsiktige med å pille for mye baki der. Det gjorde jeg og fikk tidenes luftveisinfeksjon som varte i evigheter. Nå som jeg ikke piller blir jeg sjeldnere syk og proppene er borte (tror jeg, trallalla. :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktige med å pille for mye baki der. Det gjorde jeg og fikk tidenes luftveisinfeksjon som varte i evigheter. Nå som jeg ikke piller blir jeg sjeldnere syk og proppene er borte (tror jeg, trallalla. :gjeiper: )

Jeg kom akkurat fra badrommet.. Har pillet "klumper". :fnise: De kommer da man har värt, eller på vei til og bli syk, er min mening. Jeg tar "de" et par/tre ganger i året. Det var min storebror som viste meg disse for herrans år siden.. Jeg har fortalt dette til hustru´n, men hun tror ikke på meg.. TÖyse jenta...

Hva jeg har läst meg til,..er dette bakterie samlinger, og det er svovel som bakteriene utsondrer som gir lukten. (svovel lukter rett ut bäsj)

"Voksne" menn spesielt kan ha dårlig ånde. Jeg og min tvilling bror var på vinreise i Italien. På vinslottet var det er fyr som skulle vise oss rundt, vi kunne ikke stå i en meters omkrets av han. Dårlig ånde! Han fikk kalle remsa; Irre-virre-vipp jeg heter Allesandro..bla....bla...bla..jeg spiser bäsj.

Urolig barnslig, og litt morsomt. MEN da det er sagt, IKKE tygg på de hvit/grå klumpene. Jeg tror mange folk tenker. "Der var et korn fra brödkiva" og då tygger de på bakterieklumpen. Ikke tygg på klumpene!!! Jeg presser varsomt med en finger, det funker. Ps; Jeg skulle kke bruke noen form for anti-bakteriel munnvann, da munnhulen har massevis av GODE bakteriere, som er nödvendig for god og sund helse!!

Ciao alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cvbjhnk

jeg har seriøst aldri ledd så mye i hele mitt liv enn når jeg leste denne tråden!! men lurer på en ting, jeg har selv vært plaget av disse klumpene for nesten et år siden, men jeg pirket de bort og plagene tok slutt. men nå har det kommet tilbake kjmepelenge etterpå, eller dvs, klumpene er ikke der nå bare en utrolig ekkel smak i munnen! sånn slim (svovel?) som ligger langt nedi halsen som kommer kom når jeg kremter eller snakker eller ja.. det smaker akkurat det samme som klumpene. hva er dette?? det er ikke noe klumper der i det hele tatt bare utrolig ekkelt slim.

og ikke minst; finnes det noen skyllemiddel som hjelper mot dette svovel-helvette? navn på det i så fall takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest samme situasjon

Har det samme jeg.

Brukte 30 min i går kveld for å pirke ut faenskapet!

Mine lå i høyre mandel. De var umulig å se for de lå bak. Jeg tok bare en q-tips bak og en del kom ut. (Noen satt virkelig fast)

Husket før at puss proppene ofte kom ut fra halsen. Altså bak mandlene på halsen :tristbla: Hvilke hull er dette? Bihuler? Er det bra å pirke inni dem?

Forresten: Munnskyllevann kan da umulig hjelp mye, da vi ikke klarer å skylle så langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...