Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt kontakt med min mor på snart 20 år, grunnet psykisk vold, rus og psykiatri. Hun har ikke gjort meg mye godt i livet, for å si det sånn. Jeg har hørt at hun er i dårlig form, og at det kanskje ikke er så lenge igjen. Det er allerede avklart at jeg ikke kommer til å møte henne igjen mens hun lever. Jeg tenker derimot mye på hva som skal stå i dødsannonsen. For jeg føler det må være en annonse av flere grunner. Jeg klarer jo ikke skrive " kjære, umistelige" eller noe sånt. 
Har noen tips? Hun har barn og barnebarn og øvrig familie.  Men ingen kontakt med noen av oss. 

Hvil i fred skal det stå, det hadde i alle fall vært veldig treffende. 

Anonymkode: 02810...620

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begravelses byrået har garantert tips. De er vant med alle mulige situasjoner.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

trenger du skrive noe da? 
Hva med å bare skrive Søndag xx.xx forlot Kari Nordmann verden i stillhet. 
Begravelsen finner sted xxxx og alle som ønsker følge henne til hennes siste hvilested er velkommen.

Hvil i fred

Heller enn blomster til familien en gave til xxxx (om du ønsker noe slikt) 

Anonymkode: f5424...51e

• Liker 8
Skrevet

Du trenger ikke å tenke på det i det hele tatt. Begravelsesbyrået tar seg av det. De pleier å ha gode forslag. 

Anonymkode: 1562d...113

• Liker 8
Skrevet

" Vår alles" som overskrift og hennes navn under? Hun er jo deres, dvs alle som har navnene i annonsen. Da sløyfer du kjære, umistelige og alt det der som alle involverte vet er falskt om det hadde stått. 

Skrevet

Ts. Jeg sliter til og med med "vår alles".  Men det står alltid noe over navnet. Jeg har jo tid til å tenke litt, og kan høre med begravelsesbyrået. Takk for gode råd.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Svart kors øverst, så navnet, datoer. Hvis dere ikke ønsker å skrive deres navn, skriv bare Familien. Enkelt, kaldt og fortjent!

Anonymkode: 26a0b...270

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts. Jeg sliter til og med med "vår alles".  Men det står alltid noe over navnet. Jeg har jo tid til å tenke litt, og kan høre med begravelsesbyrået. Takk for gode råd.

Ikke alltid det står noe ovenfor navnet, har sett det flere ganger.

Går også an å ha alt i stillhet og en enkel annonse etter begravelsen/bisettelsen.

Anonymkode: 26a0b...270

Skrevet

Jeg har gravlagt familiemedlemmer som jeg ikke har har det bra med de siste 30 årene. Men, en gang var det også gode stunder. Og om jeg ikke har hatt det de senere år så har andre hatt det. 

Jeg valgte tekst ut i fra de tankene. Og ut i fra de gode stundene. 

Ellers så har begravelsesbyråer en liste en kan velge ut i fra. Du kan jo evt gå inn på gravsten24.no og se hvilke alternativer dem har til stentekst der slik at du ikke blir overrumplet når du først sitter hos begravelsesbyrået. 

Ang gjeld/arv husk at det finnes forskjellige alternativer de som forsikrer at en ikke pådrar seg gjelden til avdøde. 

Og husk at hvis vedkommende gravlegges i annen kommune enn bostedskommunen så blir alt vannvittig dyrt!! Alt som vanligvis er gratis koster da penger. Ikke alle vet dette.

Anonymkode: 556b6...e5a

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en lignende situasjon i vår. Barna sto for for annonsen og begravelsen, og de hadde helt klart lidd ekstremt mye pga mors psykdom i oppveksten (psykiatri og barnevern på 60-tallet var ikke bare bare for pårørende). Ingen vold , men helt klart omsorgssvikt på mange plan, selv om besteforeldre og tanter/onkler bidro der de kunne. 

De fikk byrået til å skrive en veldig nøytral og ok annonse. Selve sermonien skulle jeg ønske de lot noen av oss bidra inn i, eller bare overlatt til byrået, for hun hadde på sine siste år bidratt mye positivt ut fra sine forutsetninger, men de ville gjøre alt selv, og den ble sår for alle andre selv om barna fikk sagt sitt, og vi forstår at dette var en form for bearbeiding for de. Så det meste går faktisk greit.

Uansett, beklager for avsporingen, men det går bra. Byrået gjør utrolig mye om du ber om det, og den fra kirke el.lign som holder talen vil klare å si noe nøytralt, respektfullt og samtidig ærlig. Du trenger ikke holde tale eller snakke henne opp og fram, verken i annonse, samtale med prest eller selve begravelsen.

Og, de som ønsker kan faktisk stå for minnestund om du kjenner at det byr deg i mot og du er eneste barn/arving. Man må ikke bruke tid eller penger selv om samfunnet forventer det. Byråene har god erfaring i slike situasjoner, så det vil gå greit.  

Anonymkode: 9230c...270

• Hjerte 2
Skrevet

Vår mor, bestemor..

Anonymkode: 40d5e...b9f

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker du dropper hele annonsen. Du skylder henne INGENTING. Jeg har ikke kontakt med min mor heller, og ikke faen om jeg gidder lage dødsannonse til henne. Ingen av oss barna gidder det, ikke begravelse heller. Som man reder så ligger man. 

Dette vet alle også. Men hvis noen andre vil, kjør på. For oss barna er hun allerede død. 

Endret av Mamajune11
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vår allés x har reist til varmere strøk.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Vår allés x har reist til varmere strøk.

Haha uff

Anonymkode: b8c0b...745

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi hadde en lignende situasjon i vår. Barna sto for for annonsen og begravelsen, og de hadde helt klart lidd ekstremt mye pga mors psykdom i oppveksten (psykiatri og barnevern på 60-tallet var ikke bare bare for pårørende). Ingen vold , men helt klart omsorgssvikt på mange plan, selv om besteforeldre og tanter/onkler bidro der de kunne. 

De fikk byrået til å skrive en veldig nøytral og ok annonse. Selve sermonien skulle jeg ønske de lot noen av oss bidra inn i, eller bare overlatt til byrået, for hun hadde på sine siste år bidratt mye positivt ut fra sine forutsetninger, men de ville gjøre alt selv, og den ble sår for alle andre selv om barna fikk sagt sitt, og vi forstår at dette var en form for bearbeiding for de. Så det meste går faktisk greit.

Uansett, beklager for avsporingen, men det går bra. Byrået gjør utrolig mye om du ber om det, og den fra kirke el.lign som holder talen vil klare å si noe nøytralt, respektfullt og samtidig ærlig. Du trenger ikke holde tale eller snakke henne opp og fram, verken i annonse, samtale med prest eller selve begravelsen.

Og, de som ønsker kan faktisk stå for minnestund om du kjenner at det byr deg i mot og du er eneste barn/arving. Man må ikke bruke tid eller penger selv om samfunnet forventer det. Byråene har god erfaring i slike situasjoner, så det vil gå greit.  

Anonymkode: 9230c...270

Akkurat den syntes jeg var litt sår, psykisk sykdom er jo ikke noe man velger selv. 

Anonymkode: 4af88...60d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er i samme situasjon og tenker også på dette. Men jeg har bestemt meg for å bare sitte stille og la andre ta seg av alt. Regner ikke med at noen tar kontakt med meg uansett, det har de ikke gjort på 50 år så.. HUN kuttet kontakten med meg i narsissistisk raseri, JEG får skylda fra hele familien. Merkelig opplevelse. 

Anonymkode: 19a5f...260

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon og tenker også på dette. Men jeg har bestemt meg for å bare sitte stille og la andre ta seg av alt. Regner ikke med at noen tar kontakt med meg uansett, det har de ikke gjort på 50 år så.. HUN kuttet kontakten med meg i narsissistisk raseri, JEG får skylda fra hele familien. Merkelig opplevelse. 

Anonymkode: 19a5f...260

Har det likt men med min far. Kommer ikke til å hylle ham i døden når han har oppført seg så dårlig i livet. 

Anonymkode: f1e86...675

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hvis du er litt redd for å ikke gjøre det du tror er forventet, så var kanskje situasjonen annerledes hos dere uansett og det å gjøre det du føler for å skrive selv kunne ha vært det rette å gjøre. Tenk ikke på hva naboen vil tro om noe som helst. Det er lov å skille seg litt ut. Det hadde jeg selv sett på som positivt. Trenger ikke å stå noe "over". Kan ha en sirkel som symbol; et liv er over og har nå fått fred.  En kan også bare underskrive med "familien" istedenfor å skrive opp alle navnene. En enkel og verdig annonse. Budskapet kommer frem og det er vel meningen.

:) 🌹 P.s. Minneside er også en god løsning. 

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet
Mamajune11 skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker du dropper hele annonsen. Du skylder henne INGENTING. Jeg har ikke kontakt med min mor heller, og ikke faen om jeg gidder lage dødsannonse til henne. Ingen av oss barna gidder det, ikke begravelse heller. Som man reder så ligger man. 

Dette vet alle også. Men hvis noen andre vil, kjør på. For oss barna er hun allerede død. 

Ts, ikke hør på det denne sier. Vedkommende virker bare fæl og bitter ut.

Selv om din mor ikke var en god mor så trenger ikke du å være en dårlig datter.

Send henne avgårde på en respektfull måte. 

Du trenger ikke å ha noe sukkersøtt falskt kliss, men vare informativ slik at du gir andre som kanskje skulle ønske det mulighet til å ta farvel.

Jeg brukte bare Kjære først, ikke fordi hun vær kjær for meg men fordi hun engang var det for andre. 

Hvil i fred brukte jeg også. 

Og så utarbeidet vi en tale med presten om livets gang, hvor og når hun ble født, foreldrene og søsknene hennes, skolegang, utdanning, jobb og "bragder". 

Anonymkode: 556b6...e5a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...