AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 En nabo av moren min har lånt vaskemaskinen hennes ved et par anledninger. Her om dagen kom naboen til henne og etterlyste en ullundertrøye hun hadde vasket der. Hun finner den ikke hjemme, og mener den må ligge igjen hos moren min.. Hun hadde visst lagt den fra seg midlertidig oppå en kommode og glemt den. Moren min pleier også å legge fra seg klær oppå den kommoden, bl.a klær hun har sortert ut og sender til Fretex. Hun pleier alltid å se nøye gjennom plaggene før hun senere legger dem i poser og legger i Fretex containeren. Men et plagg hun ikke ante lå der kan jo ha gått under radaren. Nå er naboen irritert og mener min mor skal erstatte ulltrøye om hun ikke finner den. Hva mener dere er det riktige å gjøre her? Mor blir stresset av hele situasjonen, og har ikke så god råd (men bedre råd enn naboen, det er det krise om et dyrt plagg blir borte). Anonymkode: 83240...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Moren din må si at naboen selv må passe på klærne hun får vaske hos henne. Hun kan ikke ta ansvar for disse, og hun tror heller ikke at hun har forårsaket at trøyen forsvant. Hun skal ikke erstatte trøyen, da tar hun på seg et ansvar hun ikke har og ikke skal ha i fremtiden heller. Men, hvordan din mor har det med seg selv og i forholdet sitt til naboene, er antageligvis mye viktigere for henne og livskvaliteten hennes enn denne summen. Så du kan kjøpe et lite gavekort i en butikk som selger slike trøyer, og si at de kan få dette (si at det bare ligger i en skuff hos deg) så dekker det en del av innkjøp av en ny trøye. Men dette er i så fall _bare_ for å fjerne stress og tankekjør hos moren din, ikke for å si at noe av ansvaret for trøyen ligger hos henne. Anonymkode: f2af0...fd5 12 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Likte løsningen over, ikke fordi det er rett-men pga sjelefred. Jeg har bedt en veninne om å kjøre en tur med bilen min som står parkert uten å bli brukt 3 mnd. Det blir surt om hun kræsjer eller det oppstår noe, men jeg kan ikke kreve noe egenandel dekning fra henne🤷♀️ Anonymkode: 6ac7a...efb 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Men betaler naboen for å vaske klær hos moren din eller vasker hun gratis (og begge har dårlig råd)? Jeg likte løsningen over med gavekort som du kjøper, ikke fordi naboen har rett på det men for å hjelpe moren din med urettferdig dårlig samvittighet. Anonymkode: 4d408...4ea 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 Nei her er jeg mot strømmen, naboen får låne vaskemaskin og må selv ta ansvar for sitt tøy og at alt blir med hjem. Moren din har ikke sett denne ulltrøyen, ikke bevisst håndtert den og har ikke noe forhold til dette. Jeg ville sagt, beklager men den er ikke her, du må gjerne fortsette låne vaskemaskinen om du trenger det men ditt tøy er ditt ansvar. Anonymkode: 6dfd3...ec1 10 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Enig i at et gavekort er en fin løsning. Noen ganger er det viktigere å være grei enn å ha rett. Men moren din må også si at fremover må naboen passe på at alt blir med tilbake, ellers kan plagg havne hos fretex. Hun kommer ikke til å erstatte noe mer, ansvaret ligger hos naboen. Alternativt må naboen finne et annet sted vaske. Anonymkode: 578d8...6ab 4
Mt3 Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i at et gavekort er en fin løsning. Noen ganger er det viktigere å være grei enn å ha rett. Men moren din må også si at fremover må naboen passe på at alt blir med tilbake, ellers kan plagg havne hos fretex. Hun kommer ikke til å erstatte noe mer, ansvaret ligger hos naboen. Alternativt må naboen finne et annet sted vaske. Anonymkode: 578d8...6ab Men om hun da gir gavekort så må hun jo også slutte å la naboen låne vaskemaskinen, om ikke så kan jo dette problemet oppstå på nytt og på nytt.... Ansvaret for klærne ligger helt og fullt på naboen som eier klærne. Og vil jo tro at en våt igjennglemt ulltrøye ville blitt oppdaget, den ville jo dessuten laget skjolder i lakken på kommoden. 1
anon01 Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 Tenker at naboen burde ta ansvar for egne klær. Naboen er HELDIG som får LÅNE vaskemaskinen av din mor. Altså alternativet er at naboen må finne noen andre som låner ut vaskemaskinen sin, eller reise på vaskeri. Som koster penger. Men om din mor ønsker, så er ett lite gavekort en fin løsning. Selv om jeg mener at naboen er ekstremt urimelig her. Er man så heldig å få låne vaskemaskinen, så må man jo ta ansvar for klær man eventuelt gjenglemmer/blir borte. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Nei vet dere hva, hverken TS eller moren skal betale naboen en krone. Ingen andre steder i verden kan man legge igjen et plagg og kreve det dekket av eieren av eiendommen når man en gang kommer tilbake og ikke finner det. Spesielt når hun ikke engang er sikker på at hun la den igjen, men mener den må å være der siden hun ikke finner den hjemme. Det er bare å si "Beklager, men den kan jeg ikke si å ha sett. Skulle det plutselig dukke opp noe sier jeg ifra. Synes dessutten det er litt ubehagelig å få slike krav, så jeg tenker at vi avslutter lånet av vaskemaskinen fra nå av." Anonymkode: 41cb4...4a5 9 1
Forundret.. Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 Hun vet jo ikke sikkert at den var gjenglemt der, hun har kanskje mistet den er annet sted. Hun må ta lærdom av det og heller passe tingene sine bedre i fremtiden. Så frekt av henne da, komme å låne maskinen og så kreve noe slikt som om hun skulle ha stjålet den av henne. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 Kanskje naboen har "mistet" den med vilje for å så kreve penger av din mor, siden du skriver at hun har veldig dårlig råd denne naboen? Anonymkode: a6552...32f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 Synes dette er helt vanvittig frekt av naboen. Hun får låne vaskemaskin (gratis??), legger selv igjen en (våt?!) trøye på en kommode (TROR hun), og er attpåtil så frekk å kreve erstatning fordi hun mener din mor har tatt den?! Det er sykt frekt. Naboen har mistet denne trøyen selv, det er hennes ansvar. Du sier jo også at din mor ser nøye gjennom alt som sendes til Fretex, så det er vel ikke sannsynlig at den noensinne har ligget igjen hos henne engang. Naboen har rotet den bort et annet sted. Og burde uansett bare vært takknemlig for lånet.. Jeg er med på tanken om at godt naboskap og god samvittighet ofte kan være viktigere enn å vinne likevel, at kanskje den gavekort-greia er en ok løsning sånn sett. Men den er ikke rett. Og da håper jeg naboen er såpass til å stole på at dere for det første vet at hun ikke lyver nå i utgangspunktet, og for det andre, når den ulltrøyen dukker opp nederst i kommoden fordi den har falt bak en skuff, så kommer hun og sier at UNNSKYLD, det var ikke deg likevel, og her er pengene tilbake. Anonymkode: b2d05...03c 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Det er naboens ansvar, men hvis din mor ikke erstatter jakken kan hun farvel til vennskapet til naboen,så hun må velge. Jeg tenker at naboen må sette dette på kontoen for svinn og glemme hele saken. Håper hun iallfall betaler din mor for strømmen. Anonymkode: a7ddc...db8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 Nei ærlig talt. Naboen har jo selv rotet den vekk. Etter å ha fått en tjeneste fra moren din. Anonymkode: 4fe22...90c
NiceOrNothing Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En nabo av moren min har lånt vaskemaskinen hennes ved et par anledninger. Her om dagen kom naboen til henne og etterlyste en ullundertrøye hun hadde vasket der. Hun finner den ikke hjemme, og mener den må ligge igjen hos moren min.. Hun hadde visst lagt den fra seg midlertidig oppå en kommode og glemt den. Moren min pleier også å legge fra seg klær oppå den kommoden, bl.a klær hun har sortert ut og sender til Fretex. Hun pleier alltid å se nøye gjennom plaggene før hun senere legger dem i poser og legger i Fretex containeren. Men et plagg hun ikke ante lå der kan jo ha gått under radaren. Nå er naboen irritert og mener min mor skal erstatte ulltrøye om hun ikke finner den. Hva mener dere er det riktige å gjøre her? Mor blir stresset av hele situasjonen, og har ikke så god råd (men bedre råd enn naboen, det er det krise om et dyrt plagg blir borte). Anonymkode: 83240...ed2 Første som må skje er at naboen ikke får vaske mer klær der. Andre er at hun finner ut hva en klesvask koster i strøm , å lager et regnskap på det. Toppen på frekkhet er jo å vaske klær hos andre å i tillegg anklage de for å rote vekk klær . Her hadde jeg satt opp et reknestykke på hva vasken (e) har kostet din mor . Samt bedt nabo utrede hva en sånn ulltrøye koster . Satt de to regnskap sammen , å Max betalt halvparten av kjøpesum ulltrøye ( etter utlegg for vasking er trukket fra . )
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 Nei altså naboen må selv ta ansvar for sine egne klær. Forferdelig frekt å skylde på moren din etter å ha lånt vaskemaskinen hennes! Jeg hadde sagt at hun ikke kan låne den lenger også når hun holder på slik, ærlig talt. Anonymkode: 62882...734
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 Dette naboskapet er det nok ikke verdt å investere noe i. Jeg er redd for at naboen er en person som tar hele hånda dersom hun blir tilbudt lillefingeren, og slike tendenser er det best å kvele først som sist. Gir din mor etter for dette kravet, tar det nok ikke lang tid før naboen prøver seg på ny. Anonymkode: 1aa4d...0d5 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 Superfrekt av naboen. Hun får låne maskinen, men må jommen holde orden i sine egne plagg. Jeg håper virkelig din mor sier nei til mere vaskemaskin Anonymkode: 4df63...4a8 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 Frekk nabo! 🙈 Anonymkode: ed415...170
Rosenrød Skrevet 12. november 2023 #20 Skrevet 12. november 2023 For en frekk nabo! Hadde ikke gitt henne noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå