Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle høytider skal vi liksom gi presanger. Julegaver, bursdagsgaver, konfirmasjonsgaver, bryllupsgaver, dåpsgaver... neste blir vel 17 mai-gaver og dødsgaver...

Presanger er en borgerlig skikk som ble moteriktig på 1800-tallet (ja du leste riktig, 200 år siden!). På den tiden ga borgerskapet hverandre "presenter" som f.eks. instrumenter for å tvinge barna til å bli dannede. I disse moderne tider krever vi ikke det engang. Nå gjelder det bare å få få få. Ofte bare for å føle oss bedre enn andre foreldre. Konsumsamfunnet er på vei opp opp opp. Hvis alle barna i India og Kina skulle fått like mange presanger som i Norge hadde to jordkloder vært tomme for ressurser, og det finnes ikke! Vi har bare denne ene skjøre jorden.

Det jeg foreslår: gi hverandre deres tid. Tid er det fineste du kan gi et annet menneske. Våre dager er talte sies det, det er akkurat derfor tiden er mer verdt enn alt gull på jorda.

Anonymkode: b4da5...657

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to siste årene har vi bestemt oss for å ikke gi presanger til hverandre til jul. Altså, familien. Nå har barna mine blitt voksne, men da de var yngre så fikk se selvfølgelig presanger. I år kjøper jeg kun til barnebarnet mitt og et par venninner som får. Syns det er en veldig grei ordning. Vi fokuserer på hverandre på en helt annen måte enn det materalistiske.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...