Gå til innhold

Havre drikke istedet for melkeprodukter

Sitronterte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke gluten i havre. Det kan være spor av gluten i havre, men havre i seg selv er glutenfritt.

Anonymkode: fd1b9...97e

Ja , håper at all havremelk er garantert glutenfri!

Anonymkode: 0f144...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

missbluebird skrev (På 13.12.2023 den 8.45):

Norge er i toppen på verdensbasis på å drikke melk og vi er også i toppen av benskjørhet/osteoporose. Kanskje det er en sammenheng i mellom dem.

Vi har mye beinskjørhet i Norge på tross av høyt melkeinntak, ikke på grunn av. Sammenheng mellom melk og benskjørhet er det jo når man ser det på statistikker, men det betyr ikke at det er en årsakssammenheng. Det er en sammenheng mellom antall filmer Nicholas Cage spilte i og drukningsulykker i basseng... Men er det en årsakssammenheng?

2.png

Beinskjørhet er vanligere i land med lite sol. D-vitamin trengs for å ta opp kalsium. Vi trenger mer d-vitamin, ikke mindre kalsium, som du antyder. Og du, veganere brekker ben ca 50% oftere enn altetere, og de har lavere beinmasse og lavere beintetthet. Så det er nok ikke dumt å få i seg kalsium fra meieriprodukter. ;) Men man bør også være ute i sola, gjerne litt uten solkrem. Solkrem hindrer ikke bare solbrenthet, men det hindrer også kroppen fra å få nok sol til å lage d-vitamin. 

Anonymkode: 5458a...80d

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har mye beinskjørhet i Norge på tross av høyt melkeinntak, ikke på grunn av. Sammenheng mellom melk og benskjørhet er det jo når man ser det på statistikker, men det betyr ikke at det er en årsakssammenheng. Det er en sammenheng mellom antall filmer Nicholas Cage spilte i og drukningsulykker i basseng... Men er det en årsakssammenheng?

2.png

Beinskjørhet er vanligere i land med lite sol. D-vitamin trengs for å ta opp kalsium. Vi trenger mer d-vitamin, ikke mindre kalsium, som du antyder. Og du, veganere brekker ben ca 50% oftere enn altetere, og de har lavere beinmasse og lavere beintetthet. Så det er nok ikke dumt å få i seg kalsium fra meieriprodukter. ;) Men man bør også være ute i sola, gjerne litt uten solkrem. Solkrem hindrer ikke bare solbrenthet, men det hindrer også kroppen fra å få nok sol til å lage d-vitamin. 

Anonymkode: 5458a...80d

Nettopp!

Jeg var også blind da jeg var i vegan-bobla mi, og ville ikke se helheten med at det faktisk er mangel på d vitamin (og k2) som er årsaken til hvorfor vi har så mye benskjørhet. Kalsium fra melkeprodukter (særlig ost) har også høy biotilgjengelighet, dvs kroppen tar opp og klarer å bruke næringsstoffene. Kalsium fra plantemat taes derimot dårlig opp pga antinæringsstoffer som hemmer absorpsjon. 

Men fordi man tror at blodprøver faktisk gir et reellt bilde av mineraler i kroppen, så tror mange veganere at alt er ok. Jeg tar fortsatt høye doser med kalsium for å reparere etter alle årene med kalisum kun fra planter - til tross for rikelig inntak med de "beste" kildene. 

Anonymkode: 4a64e...7c3

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det best med havre eller soyamelk i risengrynsgrøt?

Anonymkode: 0f144...b47

Jeg bruker soya og kokosmelk. Blandingsforhold 6/4

Anonymkode: fc76e...d80

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (På 10.11.2023 den 3.23):

Jeg har begynt med havredrikke. Både som vaniljedrikke, sjokoladedrikke og vanlig melk til matlaging. Jeg begynte med dette i bunn og grunn fordi jeg aldri drikker vanlig melk. Og melken jeg har kjøpt har kun vært pga matlaging. Men det som har skjedd er jo at melken har gått ut på dato. Så ofte har jeg kastet ut en liter med melk per mnd. 

For å unngå dette, har jeg gått over til Havremelk. Den har lenger holdbarhetsdato. Dessuten har jeg merket at magen min er bedre når jeg bruker den i forskjellige sauser osv. Jeg løper ikke på do i det hele tatt, som jeg har gjort når jeg har drukket vanlig melk. 
Det er genialt på den måten. 

I tilegg har jeg kjøpt en del sjokolademelk og vannilje. Dette drikker jeg, et glass eller to per dag. Det smaker vidunderlig. Og det er kalsium i det, som vanlig melk har. 
Mettet fett er det veldig lite av i melkene. Jeg vil med dette innlegget anbefale disse melkeproduktene. Jeg bruker dem i pannekakerøre, i lasagne og alt som du normalt bruker kumelk til. Det finnes også kremfløte som du kan vispe til kaker osv. 
Det er noe dyrere, men i mitt tilfelle så blir det ikke så mye dyrere av den grunn at jeg ikke kaster det slik som jeg gjorde med vanlig melk. Anbefales sterkt. 

Hva var spørsmålet ditt ? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 måneder senere...

Har fått hull i tennene av å bruke havremelken Oatly i et års tid.  Har gått tilbake til melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...