Gå til innhold

Havre drikke istedet for melkeprodukter

Sitronterte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 21.55):

Sikkert helt greit med havremelk av og til. Men er nok ikke noe man burde bøtte nedpå med, mtp at det er ultraprossesert. Personlig syns jeg det er noe litt kvalmende med tanken på å lage melk av havre🥴 Har samme følelsen for mandelmelk…🤢

Anonymkode: bc042...4c1

Jeg har derimot alltid syntes at det er noe kvalmende med å drikke melk fra ku....

Anonymkode: 0f144...b47

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 12.02):

Jeg kommer aldri til å forstå at verdens mest intelligente art har blitt hjernevaska til å tro at vi trenger brystmelka til en ku for å klare oss. Vi gjør ikke det. Hvorfor ikke brystmelka til en hund? Gris? Hvorfor er akkurat denne kumelka så hellig for enkelte her inne? Havremelk er sunt. Mandelmelk er sunt. Kumelk er faktisk relatert til hjerte og karsykdommer, kreft og Alzheimers. Vet du hva som tar livet av flest nordmenn? Hjerte og karsykdommer og kreft. https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-information/health-concerns-about-dairy

Anonymkode: a57ef...bfb

Å herregud. Vi trenger ikke kumelk. Det er ikke slik at noen tror vi drikke kumelk ellers går alt til helvete. Men kumelk inneholder mange viktige næringsstoffer.

Kilden din er tilsynelatende en ytterliggående veganer-organisasjon, og har null troverdighet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Physicians_Committee_for_Responsible_Medicine

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 13.52):

Plantebasert mat er svært sunt og godt for kropp og miljø, med unntak av kjøtterstatninger som «kjøttdeig» og «pølser». Men det er ikke sunt som ekte kjøtt heller. Det er fakta at melkeprodukter bidrar til kreft og hjerte karsykdommer. Som helsepersonell ser jeg sykehus stappfulle av folk som spiser mye kjøtt og drikker melk, svært sjeldent(aldri?) vi har hatt inn syke veganere og vegeterianere. Men altså jeg spiser kjøtt jeg, men holder meg godt unna melk. Det er ikke bra for oss. Det inneholder både det ene og det andre ja. Men for å si det slik: urin inneholder vitamin C, jeg velger fremdeles å spise en appelsin.

Korrelasjon innebærer ikke automatisk kausalitet. Kjøtt og melk i seg selv medfører ikke disse tingene. Å spise så mye at man blir overvektig gjør det.

De som er veganere eller vegetarianer er gjerne mer oppmerksomme på hva de spiser. Men en som spiser både kjøtt og grønnsaker er sannsynligvis enda sunnere hvis han passer på hva han spiser.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 14.00):

Og 20 år som veganer har gitt meg kun positive erfaringer. Studier er jo også veldig klar på at de som spiser plantebasert er den sunneste gruppen: lever lengst, mindre tilfeller av hjerte og karsykdommer, kreft, demens osv. 

Verdens blue zones, altså hvor de lengstlevende, friskeste menneskene i verden man kan finne, spiser lite eller ikke noe kjøtt. 

Anonymkode: 5ffe6...b70

For det første: De som spiser plantebasert får sannsynligvis i seg mye fiber. Fiber korrelerer (husker ikke om det er påvist årsakssammenheng) med god helse.

For det andre: Disse "Blue Zones" er visstnok ofte steder der det er dårlige offentlige registre, eller at det var det tidligere. Det viser seg at mange overdriver alderen sin, så det er slett ikke sikkert at de har spesielt høy levealder hvis man korrigerer for dette.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 15.17):

https://matforhelsen.no/mat-som-medisin/prostata-kosthold/

«Forskning viser at de som spiser sunt og plantebasert har lavere risiko for kreft i prostata. Mer dyrefett og meieriprodukter kan både øke risiko for å få kreftformen generelt og en mer aggressiv og dødelig form for denne krefttypen»

Å herregud, enda en propagandaorganisasjon for veganere.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 15.31):

Stemmer, og det er helt riktig. Rødt kjøtt er en stor grunn til sykdommene vi har her til lands, og er også en stor grunn hvorfor vi er så feite som vi er.

Feil. Kalorioverskudd gjør oss feite. Og fedme medfører sykdommene du sannsynligvis viser til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei folkens. Jeg vet ikke om jeg repeterer meg selv. Men jeg faktisk ELSKER den sjokolade drikken og vanilje drikken fra Oatly. Jeg har nesten ikke i hele min barndom og tidlig voksne liv drukket noe særlig melk. Og immunforsvaret mitt har vært veldig sterkt. Jeg bruker fløten/melken fra Oatly til forskjellige supper, sauser, pannekakerøre og alt annet du vanligvis har melk i. Det fungerer like bra og smaker like godt. Pluss magen blir ikke så urolig. Det mettet fettet fra melk, tror jeg absolutt ikke er bra for oss i store mengder. Spesielt ikke når du allerede bruker meieriprodukter som ost, fløte, Kumelk. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (11 timer siden):

Hei folkens. Jeg vet ikke om jeg repeterer meg selv. Men jeg faktisk ELSKER den sjokolade drikken og vanilje drikken fra Oatly. Jeg har nesten ikke i hele min barndom og tidlig voksne liv drukket noe særlig melk. Og immunforsvaret mitt har vært veldig sterkt. Jeg bruker fløten/melken fra Oatly til forskjellige supper, sauser, pannekakerøre og alt annet du vanligvis har melk i. Det fungerer like bra og smaker like godt. Pluss magen blir ikke så urolig. Det mettet fettet fra melk, tror jeg absolutt ikke er bra for oss i store mengder. Spesielt ikke når du allerede bruker meieriprodukter som ost, fløte, Kumelk. 

Jeg elsker den oatly fløten. Bruker den til å lage ostesaus til pasta (bruker næringsgjær istedenfor ost). Kjempegodt! 
Oatly sjokoladedrikk er kjempegod, til og med samboer som sverger til helmelk liker den :P 

Spiser mye frukt og grønt og generelt mye råvarer, så litt plantemelk her og der går nok fint. Opplever at jeg får bedre hud av å begrense melkeinntaket

Anonymkode: db153...0e6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 18.11.2023 den 22.21):

Å herregud. Vi trenger ikke kumelk. Det er ikke slik at noen tror vi drikke kumelk ellers går alt til helvete. Men kumelk inneholder mange viktige næringsstoffer.

Kilden din er tilsynelatende en ytterliggående veganer-organisasjon, og har null troverdighet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Physicians_Committee_for_Responsible_Medicine

Trodde man måtte spise brød da jeg var ung ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Trodde man måtte spise brød da jeg var ung ...

Brød er ikke næringstett mat slik meieriprodukter er, og er lav på flere viktige næringsstoffer. Nå må man ikke drikke melk heller, men det er en av den beste og mest sammensette kilden til flere viktige næringsstoffer. 

Anonymkode: 4a64e...7c3

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg elsker den oatly fløten. Bruker den til å lage ostesaus til pasta (bruker næringsgjær istedenfor ost). Kjempegodt! 
Oatly sjokoladedrikk er kjempegod, til og med samboer som sverger til helmelk liker den :P 

Spiser mye frukt og grønt og generelt mye råvarer, så litt plantemelk her og der går nok fint. Opplever at jeg får bedre hud av å begrense melkeinntaket

Anonymkode: db153...0e6

Uten tvil. Jeg har en god hud også. Jeg er så fornøyd med det jeg i voksen alder har funnet ut av. I ung alder så drakk jeg aldri melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronterte skrev (På 10.11.2023 den 3.23):

Jeg har begynt med havredrikke. Både som vaniljedrikke, sjokoladedrikke og vanlig melk til matlaging. Jeg begynte med dette i bunn og grunn fordi jeg aldri drikker vanlig melk. Og melken jeg har kjøpt har kun vært pga matlaging. Men det som har skjedd er jo at melken har gått ut på dato. Så ofte har jeg kastet ut en liter med melk per mnd. 

For å unngå dette, har jeg gått over til Havremelk. Den har lenger holdbarhetsdato. Dessuten har jeg merket at magen min er bedre når jeg bruker den i forskjellige sauser osv. Jeg løper ikke på do i det hele tatt, som jeg har gjort når jeg har drukket vanlig melk. 
Det er genialt på den måten. 

I tilegg har jeg kjøpt en del sjokolademelk og vannilje. Dette drikker jeg, et glass eller to per dag. Det smaker vidunderlig. Og det er kalsium i det, som vanlig melk har. 
Mettet fett er det veldig lite av i melkene. Jeg vil med dette innlegget anbefale disse melkeproduktene. Jeg bruker dem i pannekakerøre, i lasagne og alt som du normalt bruker kumelk til. Det finnes også kremfløte som du kan vispe til kaker osv. 
Det er noe dyrere, men i mitt tilfelle så blir det ikke så mye dyrere av den grunn at jeg ikke kaster det slik som jeg gjorde med vanlig melk. Anbefales sterkt. 

Japp det er supre produkter særlig for de av oss med kumelkproteinallergi (også kalt melkeallergi)

PST: Det er ikke det samme som laktoseintoleranse, da laktosefri melk like fullt er melkeproteiner og melkeallergikere er like allergisk til laktosefri melk som til vanlig melk.

Anonymkode: 3ee6d...cf2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 10.11.2023 den 12.23):

Er ikke slik havredrikk "ultraprosessert" da, og man advarer mot slikt?

Morsmelk fra ku er også ultraprosessert

Anonymkode: c4b74...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det er det ikke. 😂 Ren melk er uprosessert hvis du drikker tankmelk. Drikker du ren kjøpemelk, så er det minimalt prosessert, altså samme kategori som frosne grønnsaker.

Anonymkode: 5458a...80d

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Japp det er supre produkter særlig for de av oss med kumelkproteinallergi (også kalt melkeallergi)

PST: Det er ikke det samme som laktoseintoleranse, da laktosefri melk like fullt er melkeproteiner og melkeallergikere er like allergisk til laktosefri melk som til vanlig melk.

Anonymkode: 3ee6d...cf2

Er vel gluten i havremelk da. Og folk med allergi mot melkeprotein tåler ikke noe laget av kumelk. Så da blir det rismelk eller soyamelk eller mandelmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er vel gluten i havremelk da. Og folk med allergi mot melkeprotein tåler ikke noe laget av kumelk. Så da blir det rismelk eller soyamelk eller mandelmelk.

Er ikke gluten i havre. Det kan være spor av gluten i havre, men havre i seg selv er glutenfritt.

Anonymkode: fd1b9...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Du må virkelig utdanne deg selv :ler:

Anonymkode: 4a64e...7c3

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ikke gluten i havre. Det kan være spor av gluten i havre, men havre i seg selv er glutenfritt.

Anonymkode: fd1b9...97e

Det er flere hundre typer gluten, men ofte snakkes det bare om hvetegluten. Dette er et veldig populært tema og har blitt en fin markedsføring for alternative drikker som havremelk, soyamelk osv. Problemer lages ikke uten å ha en løsning på det og når det er penger involvert så blir det med glede blåst opp. Jo flere som har problemer jo bedre.

Mennesker er jo den eneste arten som drikker melk etter spebarnsfasen. Veldig få tenker på at dette kanskje ikke skal drikkes når man er eldre.

I Norge har man gitte ku-typer og melken de produserer og hvordan den bearbeides tåles ikke av alle.
Derfor kan mange drikke melk fra Spania, Frankrike eller Polen uten problemer men Norsk melk får de utslett og vondt i magen av. Dette kan du se på spebarn når de får norsk melk for første gang. Selvfølgelig går det også andre veien for noen.

Saue og geitemelk derimot som ofte selges av bønder lokalt vil de fleste tåle uten problemer. Det kan være et godt alternativ for mange. Smaken er noe man må bli vant til.

Det å putte kalsium i alt er ikke bra. Jo mer kalsium du spiser, jo mer vil kroppen skille ut av det. Samme som å overspise kosttilskudd, du tisser til slutt bare alt ut og da mer enn du tok inn. Norge er i toppen på verdensbasis på å drikke melk og vi er også i toppen av benskjørhet/osteoporose. Kanskje det er en sammenheng i mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...