AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #81 Del Skrevet 11. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 15.17): https://matforhelsen.no/mat-som-medisin/prostata-kosthold/ «Forskning viser at de som spiser sunt og plantebasert har lavere risiko for kreft i prostata. Mer dyrefett og meieriprodukter kan både øke risiko for å få kreftformen generelt og en mer aggressiv og dødelig form for denne krefttypen» https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kosthold-ved-diagnoser-og-sykdomstilstander/rad-om-kosthold-ved-ulike-diagnoser-og-sykdomstilstander/kosthold-ved-hjerte-og-karsykdom Mettet fett bør ikke erstattes med sukker eller stivelsesholdige matvarer. De største kildene til mettet fett i kostholdet er kjøtt- og meieriprodukter Anonymkode: fc76e...d80 Sitatene er forkortet i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern kilde. Perelandra, mod. Hva tror du resten av kostholdet til de som spiser kjøtt og meieriprodukter her består av, og hva slags kjøtt spiser de? Forstår du virkelig ikke at de som ligger på sykehus med kreft og hjerteproblemer spiser ultraprosessert, dårlige kjøttprodukter, mangler d vitamin (de fleste må ta tilskudd av dette uavhengig av kosthold), inaktivitet, røyking, osv, og at det ikke er kjøtt/melk isolert som er årsaken her? Tror du virkelig det er sunnere å spise en soyaburger m/ vegansk "ost" og fries, enn elgstek med grønnsaker? Anonymkode: 4a64e...7c3 Endret 12. november 2023 av Perelandra 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #82 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Din påstand var at plantebasert mat var veldig sunt, og at folk som spiser kjøtt havner på sykehus. Kort oppsummert. Belgfrukter sunt? Belgfrukter er fulle av antinæringsstoffer, og tuller til fordøyelsen for mange på sikt. Anonymkode: 4a64e...7c3 Stemmer, og det er helt riktig. Rødt kjøtt er en stor grunn til sykdommene vi har her til lands, og er også en stor grunn hvorfor vi er så feite som vi er. Plantebasert kosthold er sunt. Belgfrukter er svært sunt. Jeg har aldri sagt at KUN et plantebasert kosthold er sunt. Jeg mener også at hvitt kjøtt og vilt er sunt. Men tråden her handler om havremelk. Hvorfor enkelte måtte komme inn og kuppe tråden for å hellig overbevise andre at å drikke kumelk er tingen, er helt uforståelig. Havremelk er sunt, selv om den har sine negative sider. Kumelk er helt unødvendig, selv om den har positive sider. Som jeg allerede har sagt: urin inneholder vitamin c, jeg velger å spise en appelsin istedenfor. Anonymkode: a57ef...bfb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #83 Del Skrevet 11. november 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Stemmer, og det er helt riktig. Rødt kjøtt er en stor grunn til sykdommene vi har her til lands, og er også en stor grunn hvorfor vi er så feite som vi er. Plantebasert kosthold er sunt. Belgfrukter er svært sunt. Jeg har aldri sagt at KUN et plantebasert kosthold er sunt. Jeg mener også at hvitt kjøtt og vilt er sunt. Men tråden her handler om havremelk. Hvorfor enkelte måtte komme inn og kuppe tråden for å hellig overbevise andre at å drikke kumelk er tingen, er helt uforståelig. Havremelk er sunt, selv om den har sine negative sider. Kumelk er helt unødvendig, selv om den har positive sider. Som jeg allerede har sagt: urin inneholder vitamin c, jeg velger å spise en appelsin istedenfor. Anonymkode: a57ef...bfb Det skremmer meg at du som helsepersonell kan så lite om ernæring og helse. Elgkjøtt er også rødt kjøtt. Man blir ikke feit av å spise biff med grønnsaker, dummeste jeg har hørt. Man blir derimot feit av å spise pølser med chips og bernaise. Du forstår virkelig ikke forskjellen på dette, og jobber med helse? Ja, tråden handler om havremelk. Og det ble påpekt tidlig at hvis TS kun har laktoseintoleranse og ikke melkeproteinallergi, så finnes det laktosefrie varianter. Og laktosefri melk har veldig mye mer nyttig næring, det er vår viktigste kilde til kalsium. Ellers bør man ta tilskudd av kalsium i tillegg. Og derfra skled tråden ut. Som helsepersonell BØR du vite at kroppen trenger mye kalsium, og at det er stor forskjell på høyt vs lavt biotilgjengelig næring. Sammenlingningen din mellom urin og appelsin er forøvrig helt latterlig. Urin er kroppens avfall, melk er en næringskilde. Er du helt sikker på at du er helsepersonell? Jeg håper virkelig ikke det. Anonymkode: 4a64e...7c3 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #84 Del Skrevet 11. november 2023 On 11/10/2023 at 5:29 AM, Sitronterte said: Okei, det var jo forbanna dumt. At det er så usunt. Følte at nå har jeg virkelig funnet en ypperlig erstatning. Ikke tro på alt du leser. Fytinsyre ehar for eks antioksidant-egenskaper, og forskning viser at det kan ha kreftbeskyttende egenskaper. Det er noe som heter carnivore trend der enkelte mennesker forsøker selge ideen om at man blir syke av planter og ikke tåler de, for å tjene penger på podcastene sine, bøkene sine, youtubevideoene sine osv. Det har blitt milliardindustri å skulle selge ideeom om at folk ikke tåler frukt og grønt. Og mange sluker disse løgnene og tror på forskning som blir feil fremstilt. Anonymkode: 24ed6...459 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #85 Del Skrevet 11. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 15.17): https://matforhelsen.no/mat-som-medisin/prostata-kosthold/ «Forskning viser at de som spiser sunt og plantebasert har lavere risiko for kreft i prostata. Mer dyrefett og meieriprodukter kan både øke risiko for å få kreftformen generelt og en mer aggressiv og dødelig form for denne krefttypen» https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kosthold-ved-diagnoser-og-sykdomstilstander/rad-om-kosthold-ved-ulike-diagnoser-og-sykdomstilstander/kosthold-ved-hjerte-og-karsykdom Mettet fett bør ikke erstattes med sukker eller stivelsesholdige matvarer. De største kildene til mettet fett i kostholdet er kjøtt- og meieriprodukter Anonymkode: fc76e...d80 Sitatene er forkortet i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern kilde. Perelandra, mod. Det er forferdelig vanskelig å lese innlegget ditt når du limer inn uten å endre formatet. Og har du ingen egne ord du kan bidra med? Hva tror du egentlig det du siterer beviser? Det beviser nemlig ingenting. Har du hørt om healthy user bias? En observasjonsstudie kan aldri bevise årsakssammenheng. Bare antyde sammenhenger som må forskes på i bedre studier. Helsebevisste mennesker gjør mange ting forskjellig fra mennesker som ikke er helsebevisste. Blant annet å kutte ned på rødt kjøtt, spise ren mat, ikke røyke, trene mer. Det betyr ikke at alle faktorene isolert sett er bra for helsa fordi summen er det. Og det at mettet fett er en årsak til hjertesykdom er det ingen hold i. Det var en teori som de fortsatt klamrer seg til, til tross for at det aldri har vært bevist. Inntak av melk er assosiert med redusert forekomst av hjertesykdom blant over en million mennesker i en meta-analyse. Da blir det litt rart å påstå at melk øker risikoen. Anonymkode: d087d...108 Endret 12. november 2023 av Perelandra 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #86 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva tror du resten av kostholdet til de som spiser kjøtt og meieriprodukter her består av, og hva slags kjøtt spiser de? Forstår du virkelig ikke at de som ligger på sykehus med kreft og hjerteproblemer spiser ultraprosessert, dårlige kjøttprodukter, mangler d vitamin (de fleste må ta tilskudd av dette uavhengig av kosthold), inaktivitet, røyking, osv, og at det ikke er kjøtt/melk isolert som er årsaken her? Tror du virkelig det er sunnere å spise en soyaburger m/ vegansk "ost" og fries, enn elgstek med grønnsaker? Anonymkode: 4a64e...7c3 Fakta ble for vanskelig å akseptere? Og hvem har sagt at man som veganer må leve på soyaburgere? Anonymkode: fc76e...d80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #87 Del Skrevet 11. november 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke tro på alt du leser. Fytinsyre ehar for eks antioksidant-egenskaper, og forskning viser at det kan ha kreftbeskyttende egenskaper. Det er noe som heter carnivore trend der enkelte mennesker forsøker selge ideen om at man blir syke av planter og ikke tåler de, for å tjene penger på podcastene sine, bøkene sine, youtubevideoene sine osv. Det har blitt milliardindustri å skulle selge ideeom om at folk ikke tåler frukt og grønt. Og mange sluker disse løgnene og tror på forskning som blir feil fremstilt. Anonymkode: 24ed6...459 Fytsinsyre er ikke farlig, men når hovedtyngden av maten man spiser er fulle av det (samt andre antinæringsstoffer), så blir det et problem fordi det svekker opptak av flere viktige mineraler. Tja, er det egentlig noe forskjell på dèt, og alle veganere som skal overbevise om sin ideologi? Nei. Carnivore byr for øvrig meg i mot, men jeg kan ikke nekte for at det faktisk er mange veganere som har gått over til carnivore (av åpenbare grunner), og syke som har blitt friske. Selv om jeg ikke forstår det, så må jeg bare akseptere det. Fra et teoretisk ståsted så gir carnivore langt mer mening enn vegansk, så lenge man også spiser innmaten. Anonymkode: 4a64e...7c3 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #88 Del Skrevet 11. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fakta ble for vanskelig å akseptere? Og hvem har sagt at man som veganer må leve på soyaburgere? Anonymkode: fc76e...d80 Jeg var veganer i 15 år, tror du jeg tar ting ut av lufta? Tror du ikke jeg var på den andre siden og heiet på plante-ideologien, med de samme kunnskapsløse kommentarene "de som spiser kjøtt får kreft"? Dessverre, ja! Jeg har levd og erfart begge deler av verdenen, og vet med sikkerhet at vegansk ødela helsa mi, og kjøtt ble redningen. Selvsagt lever ikke alle veganere på soyaburgere, du skjønte ikke at det var et eksempel? Elgstek på 200 gram inneholder 140 mg omega 3, ca 12 mcg b12, mye sink og hem-jern, kollagen, 50 mg magnesium, etc, er fullverdig protein, og alle næringsstoffer er i høyt biotilgjengelig form. En "naturlig" burger inneholder lite protein, ikke fullverdig protein, og mineraler som absorberes dårlig pga antinæringsstoffer. I tillegg til dette er det ingenting som er naturtlig ved det: vann, soyaprotein, vegetabilsk olje (kokos, raps), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator(metylcellulose), fargestoff (rødbete), sjampinjong, røkaroma, fargestoff(karamell), hvitløk. Man får ikke hjerteinfarkt av å spise rent kjøtt og rene råvarer, så lenge man ikke røyker og ellers har en usunn livsstil. Man får hjerteinfarkt av å spise egg, bacon, og stekte pølser til frokost hver dag, hvor resten av kostholdet i stor grad består av findus, toro, og 200 gram freia sjokolade hver helg. Så nei, "fakta" du tror du kommer med her, er ikke vanskelig å akseptere. Det er lov å tenke og se helheten. Anonymkode: 4a64e...7c3 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #89 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fytsinsyre er ikke farlig, men når hovedtyngden av maten man spiser er fulle av det (samt andre antinæringsstoffer), så blir det et problem fordi det svekker opptak av flere viktige mineraler. Tja, er det egentlig noe forskjell på dèt, og alle veganere som skal overbevise om sin ideologi? Nei. Carnivore byr for øvrig meg i mot, men jeg kan ikke nekte for at det faktisk er mange veganere som har gått over til carnivore (av åpenbare grunner), og syke som har blitt friske. Selv om jeg ikke forstår det, så må jeg bare akseptere det. Fra et teoretisk ståsted så gir carnivore langt mer mening enn vegansk, så lenge man også spiser innmaten. Anonymkode: 4a64e...7c3 Men ts er ikke veganer, og folk begynner å snakke om at hun må passe seg for fytinsyren i havremelk.. det går helt fint å bruke havremelk i et sunt kosthold. Anonymkode: 9a9f5...d9c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #90 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men ts er ikke veganer, og folk begynner å snakke om at hun må passe seg for fytinsyren i havremelk.. det går helt fint å bruke havremelk i et sunt kosthold. Anonymkode: 9a9f5...d9c Det som menes er nok det at fytinsyre hemmer opptaket av næringen, ikke at fytinsyren i seg selv er farlig. Klart det går fint å bruke havremelk i et kosthold, men det gir ikke god næring. Hvis TS ikke kan spise laktosefrie melkeprodukter, så bør det taes tilskudd av kalsium. Anonymkode: 8772e...580 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #91 Del Skrevet 11. november 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Jeg trenger ikke beholde skylappene, 15 år som veganer har gitt meg dyrekjøpt erfaring. Kanskje du heller skal åpne øynene, lære deg hva biotilgjengelig næring betyr. Anonymkode: 4a64e...7c3 40 år kjøttfri her, sunn og frisk på alle vis! Kroppen min tror den er omtrent 20. 💪🏻 Anonymkode: 198c6...45f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #92 Del Skrevet 12. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: 40 år kjøttfri her, sunn og frisk på alle vis! Kroppen min tror den er omtrent 20. 💪🏻 Anonymkode: 198c6...45f Å være kjøttfri er ikke det samme som å være veganer. Anonymkode: 4a64e...7c3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #93 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å være kjøttfri er ikke det samme som å være veganer. Anonymkode: 4a64e...7c3 Jeg har vært veganer i 22 år og er like frisk og rask. Men med det er det mange såkalte «x veganere/vegetarianere» som påstår de ble bedre når de begynte å spise kjøtt igjen. Anonymkode: fc76e...d80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #94 Del Skrevet 12. november 2023 Hold deg til vann du, kutta ut melk som drikke selv. Bortkasta penger og tar mye plass i handlekurs/pose. Så kan du evt bruke melkeprodukter som er rene utenom dette, ikke tilsatt noe. Som cottage cheese. Anonymkode: b2446...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 12. november 2023 #95 Del Skrevet 12. november 2023 (endret) Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern kilde samt brukerforfølgelse og brukerangrep. Perelandra, mod. Endret 12. november 2023 av Perelandra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #96 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 14.26): https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/mat-og-drikke/2018/04/07/195385251/ultrapasteurisering-gjor-at-den-laktosefrie-melka-holder-seg-sa-lenge Anonymkode: fd1b9...97e AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 14.36): Vet ikke om TS er veganer da? Det tok jo helt av. Det er mange av oss som ikke tåler kumelk. Da er plantemelk et godt alternativ. De fleste som har melkeproteinallergi eller har laktoseintoleranse spiser da kjøttprodukter. Ts. Kos deg med havremelken. Du skal ikke gå rundt å ha vondt i magen. (Laktosefri melk er også ultraprossesert.) Anonymkode: fd1b9...97e Nei, laktosefri melk er ikke ultraprosessert, den er ultrapasteurisert. Det er to HELT forskjellige ting. Anonymkode: 5c0e2...e92 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 13. november 2023 Forfatter #97 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 23.37): 40 år kjøttfri her, sunn og frisk på alle vis! Kroppen min tror den er omtrent 20. 💪🏻 Anonymkode: 198c6...45f Jeg er IKKE veganer. Jeg har bare ikke så veldig troen på meieriprodukter.Jeg vil understreke at jeg har ikke følt meg oppblåst og urolig i magen av Havremelken. Så tusen takk til alle som har kommet med råd og meninger i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #98 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 22.37): 40 år kjøttfri her, sunn og frisk på alle vis! Kroppen min tror den er omtrent 20. 💪🏻 Anonymkode: 198c6...45f 50 år plantefri her, sunn og frisk på alle vis! Kroppen min tror den er omtrent 20. 💪🏻 Anonymkode: cee7f...2d2 1 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #99 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 50 år plantefri her, sunn og frisk på alle vis! Kroppen min tror den er omtrent 20. 💪🏻 Anonymkode: cee7f...2d2 Og hun her er 82 år og har ikke spist planter på over 65 år. Anonymkode: cee7f...2d2 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #100 Del Skrevet 16. november 2023 Sikkert helt greit med havremelk av og til. Men er nok ikke noe man burde bøtte nedpå med, mtp at det er ultraprossesert. Personlig syns jeg det er noe litt kvalmende med tanken på å lage melk av havre🥴 Har samme følelsen for mandelmelk…🤢 Anonymkode: bc042...4c1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå