Gå til innhold

Havre drikke istedet for melkeprodukter

Sitronterte

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker said:

De landene hvor det drikkes mest kumelk har de også laveste nivåer av D-vitamin. ;) D-vitamin er koblet til benskjørhet. Det hadde vært verre hvis vi i tillegg fikk i oss lite kalsium.

Og veganere har ca 50% mer beinbrudd en omnivores og betydelige lavere beintetthet.

Anonymkode: d087d...108

Helt sant.

Jeg er en av mange som fikk store problemer med skjelett/ben pga utelukkende plantebasert kosthold (15 år). Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg tatt tilskudd av kalsium og magnesium hele veien. Men i teorien skal jo plantemat holde, fordi det er rikt på mineraler. Men, igjen, så var det dette med antinæringsstoffer og dårligere opptak.

Problemet er at alle veganere ser på blodprøver som fasit. Mineraler som f.eks kalsium og magnesium viser sjeldent mangel på blodprøver, ikke før mangelen er alvorlig. Det viser ikke det kroppen faktisk har lagret i celler og kan brukes. 

Skoliose, hyppigere benbrudd, og problemer med tilheling, alt forsvant da jeg begynte å spise kjøtt/fisk igjen. Kollagenet i animalsk er også uhyre viktig. 

Anonymkode: 4a64e...7c3

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Plantebasert mat er svært sunt og godt for kropp og miljø, med unntak av kjøtterstatninger som «kjøttdeig» og «pølser». Men det er ikke sunt som ekte kjøtt heller. Det er fakta at melkeprodukter bidrar til kreft og hjerte karsykdommer. Som helsepersonell ser jeg sykehus stappfulle av folk som spiser mye kjøtt og drikker melk, svært sjeldent(aldri?) vi har hatt inn syke veganere og vegeterianere. Men altså jeg spiser kjøtt jeg, men holder meg godt unna melk. Det er ikke bra for oss. Det inneholder både det ene og det andre ja. Men for å si det slik: urin inneholder vitamin C, jeg velger fremdeles å spise en appelsin. 

Den kua spiser mer enn det jeg og hele familien min gjør til sammen. Kumelkdrikkere får altså i seg mye mer av de skadelige stoffene enn den ene stakkaren som drikker havremelk. Men for all del, behold skylappene.

Anonymkode: a57ef...bfb

Nei. 

Jeg trenger ikke beholde skylappene, 15 år som veganer har gitt meg dyrekjøpt erfaring. Kanskje du heller skal åpne øynene, lære deg hva biotilgjengelig næring betyr. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Jeg trenger ikke beholde skylappene, 15 år som veganer har gitt meg dyrekjøpt erfaring. Kanskje du heller skal åpne øynene, lære deg hva biotilgjengelig næring betyr. 

Og 20 år som veganer har gitt meg kun positive erfaringer. Studier er jo også veldig klar på at de som spiser plantebasert er den sunneste gruppen: lever lengst, mindre tilfeller av hjerte og karsykdommer, kreft, demens osv. 

Verdens blue zones, altså hvor de lengstlevende, friskeste menneskene i verden man kan finne, spiser lite eller ikke noe kjøtt. 

Anonymkode: 5ffe6...b70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Plantebasert mat er svært sunt og godt for kropp og miljø, med unntak av kjøtterstatninger som «kjøttdeig» og «pølser». Men det er ikke sunt som ekte kjøtt heller. Det er fakta at melkeprodukter bidrar til kreft og hjerte karsykdommer. Som helsepersonell ser jeg sykehus stappfulle av folk som spiser mye kjøtt og drikker melk, svært sjeldent(aldri?) vi har hatt inn syke veganere og vegeterianere. Men altså jeg spiser kjøtt jeg, men holder meg godt unna melk. Det er ikke bra for oss. Det inneholder både det ene og det andre ja. Men for å si det slik: urin inneholder vitamin C, jeg velger fremdeles å spise en appelsin. 

Den kua spiser mer enn det jeg og hele familien min gjør til sammen. Kumelkdrikkere får altså i seg mye mer av de skadelige stoffene enn den ene stakkaren som drikker havremelk. Men for all del, behold skylappene.

Ja det er sant. Folk får kreft og hjerteproblemer fordi de spiser spiser kjøtt og meieriprodukter. Ikke fordi de røyker, drikker alkohol, spiser junk, ultraprosessert mat, og godteri. 

Som helsepersonell kan du svinnende lite om ernæring. Det burde være opplagt at å spise viltkjøtt/ren økologisk storfe, er noe helt annet enn å spise pølser med bernaise, og svært ultraprosessert leverpostei. Dere henger dere opp i "han fikk kreft, han sier han spiser kjøtt", og trekker raske slutninger uten å se helheten. 

Jeg har aldri vært så nær ved å få hjerteproblemer som da jeg var veganer. Hvorfor? Fordi jeg klarte aldri å få gode nivåer av b-12 og magnesium https://www.todaysgeriatricmedicine.com/archive/050613p30.shtml#:~:text=Magnesium is the gatekeeper for,angina and even heart attack.”.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (På 10.11.2023 den 3.23):

Jeg har begynt med havredrikke. Både som vaniljedrikke, sjokoladedrikke og vanlig melk til matlaging. Jeg begynte med dette i bunn og grunn fordi jeg aldri drikker vanlig melk. Og melken jeg har kjøpt har kun vært pga matlaging. Men det som har skjedd er jo at melken har gått ut på dato. Så ofte har jeg kastet ut en liter med melk per mnd. 

For å unngå dette, har jeg gått over til Havremelk. Den har lenger holdbarhetsdato. Dessuten har jeg merket at magen min er bedre når jeg bruker den i forskjellige sauser osv. Jeg løper ikke på do i det hele tatt, som jeg har gjort når jeg har drukket vanlig melk. 
Det er genialt på den måten. 

I tilegg har jeg kjøpt en del sjokolademelk og vannilje. Dette drikker jeg, et glass eller to per dag. Det smaker vidunderlig. Og det er kalsium i det, som vanlig melk har. 
Mettet fett er det veldig lite av i melkene. Jeg vil med dette innlegget anbefale disse melkeproduktene. Jeg bruker dem i pannekakerøre, i lasagne og alt som du normalt bruker kumelk til. Det finnes også kremfløte som du kan vispe til kaker osv. 
Det er noe dyrere, men i mitt tilfelle så blir det ikke så mye dyrere av den grunn at jeg ikke kaster det slik som jeg gjorde med vanlig melk. Anbefales sterkt. 

Du kan like gjerne kjøpe laktosefri melk som ikke er ultraprossesert drit. 

Anonymkode: 7166e...b66

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og 20 år som veganer har gitt meg kun positive erfaringer. Studier er jo også veldig klar på at de som spiser plantebasert er den sunneste gruppen: lever lengst, mindre tilfeller av hjerte og karsykdommer, kreft, demens osv. 

Verdens blue zones, altså hvor de lengstlevende, friskeste menneskene i verden man kan finne, spiser lite eller ikke noe kjøtt. 

Anonymkode: 5ffe6...b70

Javel? For veeldig mange er det helt motsatt, det er en grunn til at majoriteten må gi seg. Jeg ser stadig veganere fremme hvor sunt det er, og det er ganske sjokkerende å se før/etter bilder. Tenner, hud, fingre, hår, øyne. Men de er helt i fornektelse, og det var jeg også. 

De som lever på rent kjøtt, mye grønt, lever ikke noe kortere. Det er det (ultra)prosesserte kjøttet og all ferdigmaten som er skadelig, ikke viltkjøtt eller ren mat. Kvalitet på maten er det som avgjør, burde være åpenbart. 

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan like gjerne kjøpe laktosefri melk som ikke er ultraprossesert drit. 

Screenshot_20231111_142603_SamsungInternet.thumb.jpg.a6961d9a6784ad6106154fc2b1b5301f.jpg

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/mat-og-drikke/2018/04/07/195385251/ultrapasteurisering-gjor-at-den-laktosefrie-melka-holder-seg-sa-lenge

Anonymkode: fd1b9...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er laktoseintolerant. Jeg bruker mye laktosefrie produkter, men akkurat i kaffen så har jeg Oatley Barista. Den kan man også skumme om man ønsker det.  Jeg synes den smaker godt i kaffen. Uansett sunn eller usunn så er det så lite jeg får i meg av den, at det bryr jeg meg ingenting om.

Et tips til TS, jeg som ikke tåler laktose så veldig godt, kan tåle melk i mindre mengder om det er kalde matvarer. I varme matvarer så skal det svært lite til før jeg får veldig magesmerter, diare og generell sliten i mange timer. 

Anonymkode: f2f09...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Javel? For veeldig mange er det helt motsatt, det er en grunn til at majoriteten må gi seg. Jeg ser stadig veganere fremme hvor sunt det er, og det er ganske sjokkerende å se før/etter bilder. Tenner, hud, fingre, hår, øyne. Men de er helt i fornektelse, og det var jeg også. 

De som lever på rent kjøtt, mye grønt, lever ikke noe kortere. Det er det (ultra)prosesserte kjøttet og all ferdigmaten som er skadelig, ikke viltkjøtt eller ren mat. Kvalitet på maten er det som avgjør, burde være åpenbart. 

Vet ikke om TS er veganer da? Det tok jo helt av. Det er mange av oss som ikke tåler kumelk. Da er plantemelk et godt alternativ. De fleste som har melkeproteinallergi eller har laktoseintoleranse spiser da kjøttprodukter.

Ts. Kos deg med havremelken. Du skal ikke gå rundt å ha vondt i magen. (Laktosefri melk er også ultraprossesert.)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vet ikke om TS er veganer da? Det tok jo helt av. Det er mange av oss som ikke tåler kumelk. Da er plantemelk et godt alternativ. De fleste som har melkeproteinallergi eller har laktoseintoleranse spiser da kjøttprodukter.

Ts. Kos deg med havremelken. Du skal ikke gå rundt å ha vondt i magen. (Laktosefri melk er også ultraprossesert.)

Neida, slike tråder sklir ofte ut når næringsstoffer fra plantemat blir tatt opp. Og selvsagt skal man ikke innta melk hvis man har melkeproteinintoleranse. Men tåler man det, og det er laktose man reagerer på, så finnes det laktosefrie varianter som er mye mer næringsrikt enn havremelk, det er derfor det er nevnt.

Kjøtt har veldig lite kalsium. 6 mcg per 100 gram. Ost, avhengig av hvilken type, har flere hundre gram . Vi trenger 800 mcg daglig, mer hvis gravid. 

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Melk er forøvrig ikke ultraprosessert, men ultrapausterisert. Det er noe helt annet.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Spiser familien din så mye gress altså? Det er ganske skremmende.

Hvilke skadelige stoffer inneholder kumelk mer av enn havredrikk? (det er ingenting som heter havremelk)

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er det ikke. Laktosefri melk inneholder melk og D-vitamin og er derfor ikke ultraprossesert. Tipper det går under kategorien prossesert da. Siden det er gjennom en ultrapasteurisering, men det er ikke det som er regnet som skadelig for oss. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Jeg har aldri sagt man skal bli veganer. Det finnes en mellomting mellom carnivore og veganer liksom. Plantebasert mat er veldig sunt. Kikerter, bønner, linser, korn, frukt, grønnsaker, nøtter osv er sunt. Men man trenger ikke å kun spise det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spiser familien din så mye gress altså? Det er ganske skremmende.

Hvilke skadelige stoffer inneholder kumelk mer av enn havredrikk? (det er ingenting som heter havremelk)

Selvfølgelig måtte det pirkes på også🙄 jeg kaller det havremelk fordi det brukes på samme måte som melk. Gå heller og klag på at vi kaller det kokosmelk, fruktkjøtt og bananfluer, selv om det ikke er melk, ikke er kjøtt og ikke er banan. Jeg refererte altså til kraftfôr, som kyr spiser veldig mye av, som er laget av korn f.eks havre som folk er veldig på å kritisere her inne. Jeg har aldri nevnt gress, skjønner ikke hvor du får det ifra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt man skal bli veganer. Det finnes en mellomting mellom carnivore og veganer liksom. Plantebasert mat er veldig sunt. Kikerter, bønner, linser, korn, frukt, grønnsaker, nøtter osv er sunt. Men man trenger ikke å kun spise det. 

Din påstand var at plantebasert mat var veldig sunt, og at folk som spiser kjøtt havner på sykehus. Kort oppsummert. 

Belgfrukter sunt? Belgfrukter er fulle av antinæringsstoffer, og tuller til fordøyelsen for mange på sikt. 

• Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 13.30):

Vi trenger ikke melk fra kuer for å klare oss. Men det en næringsrik og sunn matvare. Og jeg vet ikke om du er så uviten eller om du bare glemte det, men det drikkes også geitemelk, sauemelk, bøffelmelk og kamelmelk.

En vegansk propagandaside er ikke en god kilde. 😂 

Anågende kreft, en meta-analyse som sammenlignet 11 studier med 778929 mennesker konkluderte med:
"Total dairy products intake have no significant impact on increased all cancer mortality risk"

Angående hjertesykdom, en meta-analyse som sammenlignet 31 studier med over 1 million mennesker konkluderte med:
"The results of this meta-analysis have shown that dairy consumption (high v. low intake) may be associated with reduced risks of CVD, CHD and stroke"

https://matforhelsen.no/mat-som-medisin/prostata-kosthold/

«Forskning viser at de som spiser sunt og plantebasert har lavere risiko for kreft i prostata. Mer dyrefett og meieriprodukter kan både øke risiko for å få kreftformen generelt og en mer aggressiv og dødelig form for denne krefttypen»

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kosthold-ved-diagnoser-og-sykdomstilstander/rad-om-kosthold-ved-ulike-diagnoser-og-sykdomstilstander/kosthold-ved-hjerte-og-karsykdom

Mettet fett bør ikke erstattes med sukker eller stivelsesholdige matvarer. De største kildene til mettet fett i kostholdet er kjøtt- og meieriprodukter

Anonymkode: fc76e...d80

Sitatene er forkortet i henhold til regelen om gjengivelse av innhold fra ekstern kilde. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ingenting i veien for å spise litt belgfrukter, men det og nøtter/frø bør ikke være majoriteten til proteiner og generelle næringsstoffer. Dette er ikke fullverdige proteiner, og tungt fordøyelig. Selv bokhvete og quinoa er i praksis ikke fullverdig, da det mangler både kollagen og noen aminosyrer. 

Anonymkode: 8772e...580

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...