Gå til innhold

Havre drikke istedet for melkeprodukter

Sitronterte

Anbefalte innlegg

Ulla Ullsokk skrev (9 minutter siden):

Spesielt den litt tjukke varianten kan visst sammenlignes med pommes frites i følge bl a BioHacking Girls.

Men kan du ikke fortsette å bruke den vanlige varianten når du lager mat, og heller droppe de to glassene i tillegg? At noe ikke er sunt gjør jo ikke at vi må kutte ut 100%.

Usøtet mandelmelk er bedre, men du kan jo lage selv både det og havremelk. Er bare å mikse mandler/havre med vann og ørlite salt og sile det gjennom en nøttepose/kjøkkenhåndle etterpå. Det holder ikke så lenge, men smaker godt og er rent.

Jeg bruker mandelmelk, både kjøpt og hjemmelaget. Har kjøpt på lur når jeg har glemt/ikke giddet å lage.

Den tjukke varianten har 1% mer rapsolje enn den tynne varianten. Hvis du ikke drikker litervis med havremelk om dagen utgjør det forsvinnende lite. Pommes frites er jo fritert i oljen. Herregud så mye folk leser og stoler blindt på på nettet 

Anonymkode: 9a9f5...d9c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Jeg ville testa laktoseredusert melk eller bare kutta det ut. Havre-, soya- osv. "melk" er ultraprosessert dritt man ikke trenger. Det er selvfølgelig ikke farlig om du bruker litt havremelk i sausen nå og da, men å bruke det som drikke ville jeg unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, jabx said:

Er ikke slik havredrikk "ultraprosessert" da, og man advarer mot slikt?

Det kommer an på hvilken man går for. Naturell og øko https://oda.com/no/products/16537-oatly-havredrikk-okologisk/?region_id=000001&&clid=14342128317_148563399043_658132401299&keyword=&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxreqBhAxEiwAfGfndDSqKbR2m8dzgWK9vITGs3ZZ62yzfipN8C0biMrkGhnxAXgya08UsxoCif4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Denne er det verre med

https://oda.com/no/products/16570-oatly-havredrikk-sjokolade/?region_id=000001&&clid=14342128317_148563399043_658132401299&keyword=&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxreqBhAxEiwAfGfndGlZ81e3IQ8j-BhAvbf0dsgT6e1Mip3_A-Pk6N27-FmiZGBuspvKuBoCjwsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Havremelk har ikke proteiner av verdi, og kan heller ikke sammenlignes med næringsstoffene i melk. Så med mindre det er melkeproteinet TS reagerer på, så er det bedre å innta laktosefrie produkter. 

Anonymkode: 4a64e...7c3

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Havredrikk er ultrapasteurisert og veldig usunt. Det er fullt av antinæringsstoffer som fytinsyre og oksalater som hemmer opptak av næringsstoffer som mineraler og protein. Kalsium i havredrikk er derfor lite tilgjengelig for mennesket, så der lurer du deg selv. I tillegg så øker kasein (et melkeprotein) opptaket av kalsium, så det gjør forskjellen i biotilgjengelighet enda større.

Trenger man melk for å få i seg kalsium? Nei, men det er en ypperlig kilde.

Er havredrikk en god erstatning for melk? Nei.

image.png.8bb1f846732ceee7da8123f04767e683.png

kilde til bildet: https://www.longdom.org/open-access/nutritional-implications-of-an-increasing-consumption-of-nondairy-plantbased-beverages-instead-of-cows-milk-in-switzerland-2329-888X-1000197.pdf

Det høres ut som at du reagerer på pasteurisert melkeprotein. Det hadde vært interessant om du prøvde A2-melk og/eller upasteurisert melk og se om du reagerer da. Jeg har hørt veldig mange som sier at de ikke tåler pasteurisert melk, men at de tåler upasteurisert melk. Og det trøblete melkeproteinet er A1. Vanlig melk inneholder både A1 og A2. Det er mulig å få tak i A2-melk, blant annet fra Jerseymeieriet

Og melkefett er det ingen grunn til å kutte ned på. https://www.nrk.no/viten/ny-forskning_-mindre-helsefare-med-helmelk-1.15026100

Anonymkode: 5458a...80d

Må du kutte ut. Havremelk er sunt. https://www.healthline.com/nutrition/oat-milk#benefits. Dessuten er det miljøvennlig og dyrevennlig, også smaker det veldig godt(subjektivt såklart). Ultraprossesert ja, men verden er ikke svart/hvit. Svært mye av det vi spiser er ultraprossert, f.eks brødet vi kjøper på butikken, men de aller fleste kjøper brød. De fleste frokostblandinger er ultraprossesert, iskrem er ultraprossesert, margarin er ultraprossesert, kjøpt pasta er ofte ultraprossesert osv. 

Anonymkode: a57ef...bfb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den tjukke varianten har 1% mer rapsolje enn den tynne varianten. Hvis du ikke drikker litervis med havremelk om dagen utgjør det forsvinnende lite. Pommes frites er jo fritert i oljen. Herregud så mye folk leser og stoler blindt på på nettet 

Det har noe med måten det lages på å gjøre som gjør det ca like ille for et eller annet. Undersøk det selv istedet for å avfeie det så brått! 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Må du kutte ut. Havremelk er sunt. https://www.healthline.com/nutrition/oat-milk#benefits. Dessuten er det miljøvennlig og dyrevennlig, også smaker det veldig godt(subjektivt såklart). Ultraprossesert ja, men verden er ikke svart/hvit. Svært mye av det vi spiser er ultraprossert, f.eks brødet vi kjøper på butikken, men de aller fleste kjøper brød. De fleste frokostblandinger er ultraprossesert, iskrem er ultraprossesert, margarin er ultraprossesert, kjøpt pasta er ofte ultraprossesert osv. 

Anonymkode: a57ef...bfb

Melk inneholder nesten 4 x så mye protein som havremelk. Plantemelk gir lavere opptak av mineraler pga antinæringsstoffer, og har mindre jod enn melk. 

Melk inneholder i tillegg a vitamin retinol, og mye mer d vitamin enn havremelk. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronterte skrev (12 timer siden):

Jeg har begynt med havredrikke. Både som vaniljedrikke, sjokoladedrikke og vanlig melk til matlaging. Jeg begynte med dette i bunn og grunn fordi jeg aldri drikker vanlig melk. Og melken jeg har kjøpt har kun vært pga matlaging. Men det som har skjedd er jo at melken har gått ut på dato. Så ofte har jeg kastet ut en liter med melk per mnd. 

For å unngå dette, har jeg gått over til Havremelk. Den har lenger holdbarhetsdato. Dessuten har jeg merket at magen min er bedre når jeg bruker den i forskjellige sauser osv. Jeg løper ikke på do i det hele tatt, som jeg har gjort når jeg har drukket vanlig melk. 
Det er genialt på den måten. 

I tilegg har jeg kjøpt en del sjokolademelk og vannilje. Dette drikker jeg, et glass eller to per dag. Det smaker vidunderlig. Og det er kalsium i det, som vanlig melk har. 
Mettet fett er det veldig lite av i melkene. Jeg vil med dette innlegget anbefale disse melkeproduktene. Jeg bruker dem i pannekakerøre, i lasagne og alt som du normalt bruker kumelk til. Det finnes også kremfløte som du kan vispe til kaker osv. 
Det er noe dyrere, men i mitt tilfelle så blir det ikke så mye dyrere av den grunn at jeg ikke kaster det slik som jeg gjorde med vanlig melk. Anbefales sterkt. 

Laktosefri melk har mye lengre holdbarhet. Plantebasert «melk» inneholder vanvittig mye forskjellige ting, så det ville jeg ikke hatt i meg med mindre jeg hadde melkeproteinallergi. 

Anonymkode: c911c...d29

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (12 timer siden):

Hei. Takk for svar. Jeg spiser is og småting. Men det rare er at sånne ting som fløtegratinerte poteter, fløtesauser osv, går utover magen. Så når jeg er ute på restaurant, så sørger jeg for at jeg ikke bestiller noe med fløtesaus eller ost. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det er typisk det. Prøv å lag en saus hjemme med laktosefri fløte og se om det også løser problemet. Hvis ikke er det nok melkeproteinallergi. 

Anonymkode: 5c0e2...e92

Tøys, det kan godt være IBS også. Jeg hadde akkurat samme symptomer som ts, reagerte veldig på oppvarmet melk/fløte. Er testet for både laktoseintoleranse og MPA, ingen utslag der.

Anonymkode: b050c...e21

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (10 timer siden):

Men hva om det er veldig lite det er snakk om? Og hva med Soya melk? 

Havre drikke og Soya melk er mye likt.

Anonymkode: 81486...90b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg elsker havremelk. Kommer aldri til å drikke kumelk tilsatt massevis av hormoner fra dyremishandlede kuer igjen 🥰

Anonymkode: 9c342...aba

Man må ikke kjøpe melk fra industrien. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må ikke kjøpe melk fra industrien. 

Man må ikke drikke kumelk uansett hva.

Anonymkode: fc76e...d80

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i Havremelk.

og jeg har melkeproteinallergi, så vanlig melk er ikke mulig. 

Så ja, jeg priser meg lykkelig over endelig å ha funnet noe som smaker godt i så mye.

I tilegg er det så godt i iskaffe. 👏👏👏

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må ikke drikke kumelk uansett hva.

Nei, men da må man ta tilskudd av kalsium, og sørge for at man får i seg biotilgjengelig næring fra andre animalske kilder. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker havremelk. Kommer aldri til å drikke kumelk tilsatt massevis av hormoner fra dyremishandlede kuer igjen 🥰

Anonymkode: 9c342...aba

Gledelig informasjon til deg da. Det er ikke tilsatt masse hormoner i kumelk. Derimot er det ekstremt mye mer hormoner i plantedrikker, særlig soya. Så drikk gjerne melk igjen, så får du i deg mindre hormonforstyrrende stoffer. :) 

Anonymkode: d087d...108

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Melk inneholder nesten 4 x så mye protein som havremelk. Plantemelk gir lavere opptak av mineraler pga antinæringsstoffer, og har mindre jod enn melk. 

Melk inneholder i tillegg a vitamin retinol, og mye mer d vitamin enn havremelk. 

Men ts tåler ikke vanlig melk??? Det er det irrelevant at det er sunnere enn havremelk. Havremelk går helt fint å bruke, herregud.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig informasjon til deg da. Det er ikke tilsatt masse hormoner i kumelk. Derimot er det ekstremt mye mer hormoner i plantedrikker, særlig soya. Så drikk gjerne melk igjen, så får du i deg mindre hormonforstyrrende stoffer. :) 

Det er ingenting hormonforstyrrende i havremelk som tråden handler om.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ulla Ullsokk skrev (5 timer siden):

Det har noe med måten det lages på å gjøre som gjør det ca like ille for et eller annet. Undersøk det selv istedet for å avfeie det så brått! 

«Like ille for et eller annet» men jeg må selv finne ut hva? Veldig troverdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤦🏼‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

«Like ille for et eller annet» men jeg må selv finne ut hva? Veldig troverdig.

Du må ikke, bare hvis du er interessert. Jeg har lest og gravd om det for lenge siden og husker ikke detaljene, så jeg gidder ikke lete på nytt for å overbevise deg. Det er rett og slett ikke viktig for mitt liv hva akkurat du spiser/drikker, det er heldigvis kun ditt eget valg og ansvar.

For de som gidder, så kan Jeff Nobbs googles. Klart vi skal ta alle teorier og forskning med en klype salt, men hver og en får gjøre seg opp en mening. Jeg mistet ihvertfall fullstendig lysten på iKaffe.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ingenting hormonforstyrrende i havremelk som tråden handler om.

Anbefaler deg å tilegne deg litt kunnskap før du uttaler deg bastant.

https://www.niehs.nih.gov/health/topics/agents/endocrine/index.cfm

Sitat

Phytoestrogens are naturally occurring substances with hormone-like activity found in some plants; they may have a similar effect to estrogen produced by the body. Soy foods, for example, contain phytoestrogens.

https://www.ehn.org/what-are-endocrine-disrupting-chemicals-2662337230.html

Sitat

Some endocrine disruptors come from natural sources, such as the phytoestrogens found in soybeans, oats and other plants.

Havre inneholder også ofte betydelige mengder av insektsmiddelet glyfosat (round-up), som også er en velkjent hormonforstyrrende stoff.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...