Gå til innhold

Havre drikke istedet for melkeprodukter

Sitronterte

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt med havredrikke. Både som vaniljedrikke, sjokoladedrikke og vanlig melk til matlaging. Jeg begynte med dette i bunn og grunn fordi jeg aldri drikker vanlig melk. Og melken jeg har kjøpt har kun vært pga matlaging. Men det som har skjedd er jo at melken har gått ut på dato. Så ofte har jeg kastet ut en liter med melk per mnd. 

For å unngå dette, har jeg gått over til Havremelk. Den har lenger holdbarhetsdato. Dessuten har jeg merket at magen min er bedre når jeg bruker den i forskjellige sauser osv. Jeg løper ikke på do i det hele tatt, som jeg har gjort når jeg har drukket vanlig melk. 
Det er genialt på den måten. 

I tilegg har jeg kjøpt en del sjokolademelk og vannilje. Dette drikker jeg, et glass eller to per dag. Det smaker vidunderlig. Og det er kalsium i det, som vanlig melk har. 
Mettet fett er det veldig lite av i melkene. Jeg vil med dette innlegget anbefale disse melkeproduktene. Jeg bruker dem i pannekakerøre, i lasagne og alt som du normalt bruker kumelk til. Det finnes også kremfløte som du kan vispe til kaker osv. 
Det er noe dyrere, men i mitt tilfelle så blir det ikke så mye dyrere av den grunn at jeg ikke kaster det slik som jeg gjorde med vanlig melk. Anbefales sterkt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres nok ut som du kanskje har en udiagnostisert greie mot melk - enten laktoseintoleranse eller mild melkeproteinallergi. Du kan jo teste ved å ta laktasepiller og så drikke melk og se om du unngår å løpe på do da. Hvis ja, sannsynligvis laktoseintoleranse, hvis nei, sannsynligvis melkeproteinallergi. Kan være greit å vite mtp om du vil spise iskrem o.l. 

Anonymkode: 5c0e2...e92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også greit å vite fordi hvis det er melkeproteinallergi så kan du teste å leve helt melkefritt og se om det hjelper enda mer på helsa/magen. Det er melk i veldig, veldig mye man kjøper, du må lese på innholdsfortegnelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres nok ut som du kanskje har en udiagnostisert greie mot melk - enten laktoseintoleranse eller mild melkeproteinallergi. Du kan jo teste ved å ta laktasepiller og så drikke melk og se om du unngår å løpe på do da. Hvis ja, sannsynligvis laktoseintoleranse, hvis nei, sannsynligvis melkeproteinallergi. Kan være greit å vite mtp om du vil spise iskrem o.l. 

Hei. Takk for svar. Jeg spiser is og småting. Men det rare er at sånne ting som fløtegratinerte poteter, fløtesauser osv, går utover magen. Så når jeg er ute på restaurant, så sørger jeg for at jeg ikke bestiller noe med fløtesaus eller ost. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (7 minutter siden):

Hei. Takk for svar. Jeg spiser is og småting. Men det rare er at sånne ting som fløtegratinerte poteter, fløtesauser osv, går utover magen. Så når jeg er ute på restaurant, så sørger jeg for at jeg ikke bestiller noe med fløtesaus eller ost. 

Ja, det er typisk det. Prøv å lag en saus hjemme med laktosefri fløte og se om det også løser problemet. Hvis ikke er det nok melkeproteinallergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havredrikk er ultrapasteurisert og veldig usunt. Det er fullt av antinæringsstoffer som fytinsyre og oksalater som hemmer opptak av næringsstoffer som mineraler og protein. Kalsium i havredrikk er derfor lite tilgjengelig for mennesket, så der lurer du deg selv. I tillegg så øker kasein (et melkeprotein) opptaket av kalsium, så det gjør forskjellen i biotilgjengelighet enda større.

Trenger man melk for å få i seg kalsium? Nei, men det er en ypperlig kilde.

Er havredrikk en god erstatning for melk? Nei.

image.png.8bb1f846732ceee7da8123f04767e683.png

kilde til bildet: https://www.longdom.org/open-access/nutritional-implications-of-an-increasing-consumption-of-nondairy-plantbased-beverages-instead-of-cows-milk-in-switzerland-2329-888X-1000197.pdf

Det høres ut som at du reagerer på pasteurisert melkeprotein. Det hadde vært interessant om du prøvde A2-melk og/eller upasteurisert melk og se om du reagerer da. Jeg har hørt veldig mange som sier at de ikke tåler pasteurisert melk, men at de tåler upasteurisert melk. Og det trøblete melkeproteinet er A1. Vanlig melk inneholder både A1 og A2. Det er mulig å få tak i A2-melk, blant annet fra Jerseymeieriet

Og melkefett er det ingen grunn til å kutte ned på. https://www.nrk.no/viten/ny-forskning_-mindre-helsefare-med-helmelk-1.15026100

Anonymkode: 5458a...80d

• Liker 6
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Havredrikk er ultrapasteurisert og veldig usunt. Det er fullt av antinæringsstoffer som fytinsyre og oksalater som hemmer opptak av næringsstoffer som mineraler og protein. Kalsium i havredrikk er derfor lite tilgjengelig for mennesket, så der lurer du deg selv. I tillegg så øker kasein (et melkeprotein) opptaket av kalsium, så det gjør forskjellen i biotilgjengelighet enda større.

kilde til bildet: https://www.longdom.org/open-access/nutritional-implications-of-an-increasing-consumption-of-nondairy-plantbased-beverages-instead-of-cows-milk-in-switzerland-2329-888X-1000197.pdf

Det høres ut som at du reagerer på pasteurisert melkeprotein. Det hadde vært interessant om du prøvde A2-melk og/eller upasteurisert melk og se om du reagerer da. Jeg har hørt veldig mange som sier at de ikke tåler pasteurisert melk, men at de tåler upasteurisert melk. Og det trøblete melkeproteinet er A1. Vanlig melk inneholder både A1 og A2. Det er mulig å få tak i A2-melk, blant annet fra Jerseymeieriet

Og melkefett er det ingen grunn til å kutte ned på. https://www.nrk.no/viten/ny-forskning_-mindre-helsefare-med-helmelk-1.15026100

Okei, det var jo forbanna dumt. At det er så usunt. Følte at nå har jeg virkelig funnet en ypperlig erstatning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (4 minutter siden):

Men hva om det er veldig lite det er snakk om? Og hva med Soya melk? 

Har du forsøkt laktosefri melk? Holdbarhetstiden er veldig lang og den er mildere for magen din antagelig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (1 minutt siden):

Har du forsøkt laktosefri melk? Holdbarhetstiden er veldig lang og den er mildere for magen din antagelig.

Nei jeg har ikke prøvd det. Men skal prøve. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kalsium fra drikke, det er bare noe tull som en eller annen har lest i en bok.

Tåler ikke havredrikk eller melk dessverre. Melk er nok værst for reagerer på proteinet Kasein, blir helt trøtt og sløv. Havredrikke får jeg halsbrann og vondt i magen.

Anonymkode: e6be1...6ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner at jeg ikke trenger kalsium fra drikke. Men det er mye matvarer som har melk i. Så det er i grunnen mest det jeg tenker på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronterte skrev (2 timer siden):

Ja jeg skjønner at jeg ikke trenger kalsium fra drikke. Men det er mye matvarer som har melk i. Så det er i grunnen mest det jeg tenker på. 

Derfor er det også veldig viktig å finne ut om det er melkeproteinallergi eller laktoseintoleranse. Hvis det er laktoseintoleranse kan du nemlig ta piller med lactase-enszymet de med laktoseintoleranse mangler i tarmen før du spiser, og så tåle maten. Pluss det fins et stort utvalg laktosefrie produkter med samme næringsverdi som melk. Hvis det er melkeproteinallergi må man derimot holde seg unna melk helt, og heller bruke erstatningsprodukter som havre/soya/ris/kokos ved behov. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laktosefri melk har god holdbarhet. 

Havredrikk er ikke så veldig sunt nei. Men om du uansett bruker så lite melk er det jo bare å fortsette med havremelk? 🙂 Med de mengdene du beskriver (greier ikke bruke opp en liter på en uke? ) har det jo veldig lite å si. Det er også sunnhet i å bruke matvarer man liker og synes fungerer bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havredrikk er fint for den som har allergi. Men fra et næringsmessig ståsted så er melkeprodukter et langt bedre alternativ. Jeg spiste ikke melkeprodukter på mange år og fikk en hel del problemer relatert til for lite kalsium. Kalsium fra planter har dårligere absorpsjon, så jeg endte opp med å måtte ta tilskudd til tross for at jeg i teorien møtte det daglige behovet for kalsium.

Er det laktosen man regerer på, så er det laktosefrie varianter. 

Anonymkode: 4a64e...7c3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mandelmelk selv, det er ikke ultraprossesert, veldig enkelt og. ☺️

Anonymkode: 198c6...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veldig usunn er en overdrivelse så kraftig at det er feil. Fytinsyre er i planter, korn, soya, nøtter og frø - sunne og nyttige matvarer. Oksalater finner du mye av i spinat, søtpotet, rødbet, chiafrø, mandler, Kiwi og rabarbra. Aldri hørt at dette er i havremelk, men ser uansett ikke relevansen da hverken fytinsyre eller oksalater er et problem for mennesker. Havremelk fra gryr inneholder: 89% vann, 10% havregryn, 1% rapsolje, under 1% salt og vitaminer og mineraler. Ingenting å være redd for, og i hvert fall ikke usunt.

Greit nok at man burde spise mest mulig hjemmelaget mat av råvarer, men ikke kom her med skremselspropaganda og feilaktige påstander. Mye kvakksalveri og konspirasjoner ute og går for tiden.

Anonymkode: 9a9f5...d9c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den studien sammenligner bare næringsinnhold? Irrelevant for TS som ikke tåler kumelk. 

Anonymkode: 9a9f5...d9c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt den litt tjukke varianten kan visst sammenlignes med pommes frites i følge bl a BioHacking Girls.

Men kan du ikke fortsette å bruke den vanlige varianten når du lager mat, og heller droppe de to glassene i tillegg? At noe ikke er sunt gjør jo ikke at vi må kutte ut 100%.

Usøtet mandelmelk er bedre, men du kan jo lage selv både det og havremelk. Er bare å mikse mandler/havre med vann og ørlite salt og sile det gjennom en nøttepose/kjøkkenhåndle etterpå. Det holder ikke så lenge, men smaker godt og er rent.

Jeg bruker mandelmelk, både kjøpt og hjemmelaget. Har kjøpt på lur når jeg har glemt/ikke giddet å lage.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...