Gjest Menelaos Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 Psykiater Ottar Bjerkeset mener det står bedre til med norske studenter, enn det studentene rapporterer selv. Saken oppsummert: • En tredjedel av studentene ved norske universiteter rapporterer om moderate til alvorlige psykiske helseproblemer, ifølge Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT). • Psykiater og professor ved Nord universitet, Ottar Bjerkeset, mener det er umulig at så mange studenter sliter psykisk og stiller spørsmål ved undersøkelsens metoder. • Bjerkeset og psykolog Line Marie Warholm mener at måten vi snakker om diagnoser og følelser på kan bidra til at flere rapporterer om psykiske plager. • Seniorforsker og professor i Folkehelseinstituttet, Børge Sivertsen, mener at SHoT-undersøkelsen er representativ og at en endring i stigma ikke kan forklare den økte rapporteringen av symptomer på angst og depresjon blant ungdom og unge voksne. • Både Bjerkeset og Sivertsen er enige om at det er en bekymringsfull økning i antall studenter som lider av psykiske helseproblemer på verdensbasis. https://www.nrk.no/nordland/psykisk-helseundersokelse-blant-studenter_-ekspert-tviler-pa-resultatene-1.16607798
Paneera Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Tenker det er litt avhengig av hva man definerer som psykisk sykdom. At en tredjedel har tunge perioder eller milde angstsymptomer, tror jeg, for det er livet. Men 1 av 3 har ikke tunge psykiske lidelser. Jo videre begrepet er, jo flere vil falle inn under betegnelsen "psykiske problemer". 11
Paneera Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 I tillegg ser det ut som at de (som vanlig) kun har undersøkt angst og depresjonslidelser, og ikke at diagnoser som psykoselidelser, personlighetsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser, traumelidelser, dissosiative lidelser eller spiseforstyrrelser.. 1
frivis Skrevet 10. november 2023 #4 Skrevet 10. november 2023 Før var en mann en mann og en kvinne en kvinne. Nå er det blitt så sinnssvidd at man ikke vet at det kun er 2 kjønn. Når det finnes titalls slike eksempler på hvor fjern folk har blitt oppi hode, så forstår man at det er mentale problemer på ferdes. Og mentale problemer kommer av at man ikke lenger ønsker å ha noe med det opprinnelige og naturlige. Man vri på virkeligheten, da får man mentale problemer. 7
Fremmed fugl Skrevet 10. november 2023 #5 Skrevet 10. november 2023 1. Dem som lager slike undersøkelser har en naturlig bias for at undersøkelsen skal få oppmerksomhet. Handler ikke kun om å sikre finansiering videre, men også om det. (må innrømme at jeg kan selv ha en liten personlig bias til denne undersøkelsen på grunn av hvilke mennesker jeg kjenner) 2. Er en lang vei fra hva et sannsynligvis ikke reprassivt mindre utvalg (med selvseleksjon) har krysset av i et spørreskjema, til faktisk forekomst av klinisk sykdom i en befolkning. Undersøkelsen kan skape grunnlag til å lage hypoteser, men nok ikke mer enn det. Det som faktisk overrasker meg er den lave forekomsten av alkoholrelaterte diagnoser i denne undersøkelsen, som gjør at jeg syns at dem bak undersøkelsen bør stille seg noen spørsmål om hva som er en hensiktsmessig vei videre. 6
Piggsopp Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Det høres jo helt urimelig ut at 1/3 studenter, folk i sin beste alder, skal ha psykiske lidelser. Undersøkelsen er jo basert på selvrapportering, så hvor mye kan den egentlig si objektivt om norske studenters psykiske helse. 10
I Grosny Skrevet 11. november 2023 #7 Skrevet 11. november 2023 Piggsopp skrev (På 10.11.2023 den 6.50): Det høres jo helt urimelig ut at 1/3 studenter, folk i sin beste alder, skal ha psykiske lidelser. Undersøkelsen er jo basert på selvrapportering, så hvor mye kan den egentlig si objektivt om norske studenters psykiske helse. Jeg får mistanke om at studentsituasjonen spiller inn. Eksamenspress, fattigdom (som tvinger flere studenter til å ta så mye ekstrajobb at de kommer på etterskudd i studiene) , nytt sosialt miljø, dårlig læring.... 1 1
Pippi Lotta Skrevet 11. november 2023 #8 Skrevet 11. november 2023 Samfunnsengasjert skrev (På 10.11.2023 den 3.50): I tillegg ser det ut som at de (som vanlig) kun har undersøkt angst og depresjonslidelser, og ikke at diagnoser som psykoselidelser, personlighetsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser, traumelidelser, dissosiative lidelser eller spiseforstyrrelser.. De mer "alvorlige" lidelsene har vel angst/depresjon som vanlige symptomer... Så har man noen av de, så slår man sannsynligvis ut på det også, og traumelidelse er vel en form for angst?
Pippi Lotta Skrevet 11. november 2023 #9 Skrevet 11. november 2023 Piggsopp skrev (På 10.11.2023 den 6.50): Det høres jo helt urimelig ut at 1/3 studenter, folk i sin beste alder, skal ha psykiske lidelser. Undersøkelsen er jo basert på selvrapportering, så hvor mye kan den egentlig si objektivt om norske studenters psykiske helse. Nå er vel ikke studie tilværelsen den beste tilværelsen for mange, selv om det liksom skal være den beste alderen. Mange har flyttet til nye byer og kan slite med ensomhet, det er en ny situasjon og uvant, mye pres på studie og mye alkohol for mange. Tenker ikke det er rart om flere studenter har angst en resten av befolkningen, men 1 av 3 høres mye ut. 1
Gjest Refreng Skrevet 11. november 2023 #10 Skrevet 11. november 2023 Virker ikke ulogisk. Norge og nordmenn gir ikke ungdommen mening eller tro på livet og fremtiden. Vi som voksne er ike der og rettleder og viser vei. Vi lærer ikke opp våre unge om hva som har verdi, hva som betyr noe. Når ungdommen leter etter mening, ser de da rundt seg. Og da finner de tv, internett, sosiale medier. Der blir de fortalt at meningen med livet = ha god lønn, ha bra utdanning, oppnå store ting, se bra ut osv Resultatet er da en generasjon av mennesker som enten får disse tingene men er fortsatt ulykkelig fordi det er ikke der mening og livsglede kommer fra. Eller de forsøker å få disse tingene, mislykkes og er fortsatt miserable. On 11/10/2023 at 5:53 AM, frivis said: Og mentale problemer kommer av at man ikke lenger ønsker å ha noe med det opprinnelige og naturlige. Man vri på virkeligheten, da får man mentale problemer. Det er omvendt. Dersom man forsøker å vri verden rundt seg til å passe ønsketenknig, så er det fordi man ikke klarer leve med virkeligheten av en eller annen grunn. En person som føler seg trygg på seg selv, og føler den har verdi, vil ikke trenge å endre verden rundt seg.
Piggsopp Skrevet 11. november 2023 #11 Skrevet 11. november 2023 I Grosny skrev (17 minutter siden): Jeg får mistanke om at studentsituasjonen spiller inn. Eksamenspress, fattigdom (som tvinger flere studenter til å ta så mye ekstrajobb at de kommer på etterskudd i studiene) , nytt sosialt miljø, dårlig læring.... Men hvor skjøre er folk egentlig? Ja, å flytte til et nytt sted, begynne å studere noe nytt, ta eksamen og ha deltidsjobb kan være utfordrende. Men dette er jo helt normale utfordringer som man vil vokse på som menneske. Og igjen, dette er unge, spreke folk som burde klare å takle uvante situasjoner uten å knekke helt sammen. Som de viser til i artikkelen så kan det at studentene bruker begreper som angst og depresjon om normale utfordringer føre til feilrapportering eller en feilvurdering av egen livssituasjon. 3 1 1
I Grosny Skrevet 11. november 2023 #12 Skrevet 11. november 2023 (endret) Piggsopp skrev (26 minutter siden): Men hvor skjøre er folk egentlig? Ja, å flytte til et nytt sted, begynne å studere noe nytt, ta eksamen og ha deltidsjobb kan være utfordrende. Men dette er jo helt normale utfordringer som man vil vokse på som menneske. Og igjen, dette er unge, spreke folk som burde klare å takle uvante situasjoner uten å knekke helt sammen. Som de viser til i artikkelen så kan det at studentene bruker begreper som angst og depresjon om normale utfordringer føre til feilrapportering eller en feilvurdering av egen livssituasjon. Jeg vet ikke hvor lenge siden det er du studerte selv, men min oppfatning er at studenttilværelsen er mye hardere for dagens ungdom enn den var for de som studerte for 20, 30, 40 år siden, og hvor skjør man er det opdager man når presset strammes til. Vurder press (prestasjonskrav, eksamensfrykt, sykdommer, fattigdom, søvnutfordringer...) på en skala fra 1 til 100. PÅ et visst punkt så svikter man. Det er bare å øke belastninger. La oss si at en person takler et press på 75, men svikter på 76. Om denne personen studerte for 20 år siden så kan det tenkes at presset ikke kom over 74, og vedkommende taklet presset, men i dag kan presset ha kommet opp i 77 og personen svikter. Med dette mener jeg at de som tror de ikke var skjøre før , kanskje var akkurat like skjøre som dagens ungdom, men slapp å bli utsatt for press over tålegrensa, og at det kan være små marginer. Tenk om en moderne student har lagt seg helt opp mot grensa, og jobber 60% ved siden av studiene, og så begynner ting å skje. Lillebror dør plutselig, det oppstår intriger på jobben, Studenten skader seg eller blir smittet. Det blir eksamen med høyt krav på kort tidsfrist. Når man ligger og presser opp mot sin kapasitetsgrense så er man veldig sårbar og skjør. En liten hindring kan skape store problemer som drar med seg masse følgekomplikasjoner. Jeg tror moderne studenter er litt mer skjøre, fordi de over tid jobber for høyt opp mot, og kanskje til og med over grensa for sin kapasitet.Er man på grensa, så er man skjør. Ikke fordi man er skjør, men fordi man er altfor nær sin belastningsgrense. Endret 11. november 2023 av I Grosny
Piggsopp Skrevet 11. november 2023 #13 Skrevet 11. november 2023 I Grosny skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke hvor lenge siden det er du studerte selv, men min oppfatning er at studenttilværelsen er mye hardere for dagens ungdom enn den var for de som studerte for 2 Var student for under ti år siden og har også studert i tillegg til jobb etter det. Personlig synes jeg tilværelsen med full jobb, hus og barn er mer krevende. Om det er sånn at dagens unge sliter med å være studenter må det jo være noe med dem? Om noe så har jo studiene blitt lettere og du blir fulgt opp mye mer på universitetet enn tidligere. 1
Lurium Skrevet 11. november 2023 #14 Skrevet 11. november 2023 Mange i den generasjonen i dag, spesielt unge kvinner, har ikke opparbeidet seg "overlevelsesmekanismer". Dette er foreldrenes og samfunnet sin skyld, som aldri har latt unger få stå i stormen under oppveksten. Denne naturlige delen av oppveksten som var vanlig for nøkkelbarn-generasjonen, hvor unger selv måtte finne ut av konflikter seg i mellom, og å lære seg hva man skal bry seg om eller ikke, er så godt som borte i dag. 2
I Grosny Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 (endret) Piggsopp skrev (10 minutter siden): Var student for under ti år siden og har også studert i tillegg til jobb etter det. Personlig synes jeg tilværelsen med full jobb, hus og barn er mer krevende. Om det er sånn at dagens unge sliter med å være studenter må det jo være noe med dem? Om noe så har jo studiene blitt lettere og du blir fulgt opp mye mer på universitetet enn tidligere. Hvor stor stilling hadde du ved siden av studiene? Dine medstudenter, jobbet de stort sett mer eller mindre enn 40% ved siden av studiene? Jeg tror dagens studenter stort sett har større stillinger. Alt koster mer. Mat og bolig koster mer. Endret 11. november 2023 av I Grosny
Gjest ti10 Skrevet 11. november 2023 #16 Skrevet 11. november 2023 Piggsopp skrev (42 minutter siden): Men hvor skjøre er folk egentlig? Ja, å flytte til et nytt sted, begynne å studere noe nytt, ta eksamen og ha deltidsjobb kan være utfordrende. Men dette er jo helt normale utfordringer som man vil vokse på som menneske. Og igjen, dette er unge, spreke folk som burde klare å takle uvante situasjoner uten å knekke helt sammen. Som de viser til i artikkelen så kan det at studentene bruker begreper som angst og depresjon om normale utfordringer føre til feilrapportering eller en feilvurdering av egen livssituasjon. Det er jo sånn det er nå, det er nesten så en må vurdere å revidere hele språket. Folk bruker altfor sterke begreper for helt vanlige ting. Nedstemt, lei, trist har blitt til deprimert. Fornærmet er krenket. Ok er supert, gjør man noe som er en selvfølge, får man gjerne beskjed om at det er fantastisk. Hva som helst som er mer positivt enn negativt, er helt magisk. Og så å si alle man kjenner, er verdens beste og/eller fineste når de har bursdag.
Piggsopp Skrevet 11. november 2023 #17 Skrevet 11. november 2023 I Grosny skrev (2 timer siden): Hvor stor stilling hadde du ved siden av studiene? Dine medstudenter, jobbet de stort sett mer eller mindre enn 40% ved siden av studiene? Jeg tror dagens studenter stort sett har større stillinger. Alt koster mer. Mat og bolig koster mer. Jeg har hatt alt fra 20 til 60% ved siden av studiene. Pluss full sommerjobb. Samme med medstudenter. Ingen jeg kjente hadde god råd. Men det er også lærerikt å klare å leve på lite og å ha et nøkternt liv. Den personen jeg kjente som sleit mest var en som fikk hele livsoppholdet sponset av en rik bestefar. Helt klart koster ting mer nå. Men dette med renteøkning og strømpriser er jo noe som har skjedd de siste par årene. Kan det ha rukket å ha en såpass stor effekt på studentenes psykiske helse? 2
I Grosny Skrevet 11. november 2023 #18 Skrevet 11. november 2023 Piggsopp skrev (2 timer siden): Jeg har hatt alt fra 20 til 60% ved siden av studiene. Pluss full sommerjobb. Samme med medstudenter. Ingen jeg kjente hadde god råd. Men det er også lærerikt å klare å leve på lite og å ha et nøkternt liv. Den personen jeg kjente som sleit mest var en som fikk hele livsoppholdet sponset av en rik bestefar. Helt klart koster ting mer nå. Men dette med renteøkning og strømpriser er jo noe som har skjedd de siste par årene. Kan det ha rukket å ha en såpass stor effekt på studentenes psykiske helse? Vi kan ikke si sikkert hva som har effekt, det er for mange variabler, men det er en klar tendens til strammere økonomi, og forskjellen på f.eks. å jobbe 60% og 70% kan få det til å tippe over. Mange blir også fristet til å jobbe natt, og det kan gi uheldige konsekvenser for søvn, trøtthet og restitusjon. Restitusjon, sosialt liv og mosjon er nøkkelord. Disse feltene kan fort bli nedprioritert. Også har vi en stor stygg ulv som er farligere enn noensinne, som heter internett, sosiale media og dataspill. Denne tidstyven kan stjele mange ressurser. Og dette monsteret har vokst seg større og større de siste ti årene. Om dagens ungdom har lavere terskel enn før om årene for å rapportere om psykisk sykdom vet jeg ikke, men det har blitt mer sosialt akseptert og følgelig mindre farlig å snakke om. Det er risikabelt om det kommer ut at man sliter psykisk, særlig i forhold til jobb og karriere.
jabx Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 frivis skrev (På 10.11.2023 den 5.53): Før var en mann en mann og en kvinne en kvinne. Nå er det blitt så sinnssvidd at man ikke vet at det kun er 2 kjønn. Hva har det med saken å gjøre? Det er jo heller slike som deg som ikke forholder dere til virkeligheten og fakta. Uansett, hets av transpersoner har ingenting med tråden å gjøre. 1
jabx Skrevet 12. november 2023 #20 Skrevet 12. november 2023 Lurium skrev (På 11.11.2023 den 8.59): Mange i den generasjonen i dag, spesielt unge kvinner, har ikke opparbeidet seg "overlevelsesmekanismer". Dette er foreldrenes og samfunnet sin skyld, som aldri har latt unger få stå i stormen under oppveksten. Denne naturlige delen av oppveksten som var vanlig for nøkkelbarn-generasjonen, hvor unger selv måtte finne ut av konflikter seg i mellom, og å lære seg hva man skal bry seg om eller ikke, er så godt som borte i dag. Hvor har du dette fra? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå