Sitronterte Skrevet 10. november 2023 #1 Skrevet 10. november 2023 (endret) Jeg kjøpte et pudder som jeg har kjøpt i mine yngre dager. Måtte jo le, for det ble helt feil da jeg prøvde det igjen etter maaaange år. Pudderet gjør at de få rynkene mine ble så mye tydelig at det var helt sjokkerende. Men jeg bruker pudderet i T sonen, for å dempe ned glansen. Det funker helt ok. Har et arr i fjeset, som det virker veldig greit på. Men spørsmålet er om noen over 45, har et råd om hvordan jeg kan se litt yngre ut og freshere ut i huden. Takker for råd, om jeg får noen. Ps, ikke nødvendigvis så mye yngre, men litt friskere ut kanskje. Endret 10. november 2023 av Sitronterte
Roci Skrevet 10. november 2023 #2 Skrevet 10. november 2023 Jeg har passert 50 og er over gjennomsnittet interessert i hudpleie Om jeg får lov til å skryte litt av meg selv, så har jeg også relativt god kunnskap om ingredienser og produkter. Etterhvert som vi blir eldre, så blir huden vår både tørrere og slappere, fordi produksjonen av bl.a. kollagen og elastin avtar. Dette er proteinene som sørger for at huden er glatt, smidig og fyldig. Nå finnes det ingredienser som har dokumentert effekt på å styrke hudens produksjon av disse proteinene - det betyr ikke at vi kan skru tiden tilbake og få hud som da vi var 20 - men vi kan til en viss grad bremse ned hudaldringen litegrann, og i alle fall få huden til å framstå som glattere og mer spenstig Det aller viktigste du gjør for huden din er fukt og solbeskyttelse. UV-stråling er faktisk den mest betydningsfulle faktoren for utvikling av rynker i ansiktet, og da spesielt UVA. Fukt er viktig bl.a. fordi det hjelper huden å opprettholde sin naturlige beskyttelsesbarriere. Tilstrekkelig fukttilførsel bidrar også til å holde huden spenstig, og en godt fuktet hud ser alltid friskere og yngre ut I tillegg til en god fuktighetskrem og en solkrem tilpasset din hudtype, er det viktig med en skånsom og effektiv rens for å fjerne sminke og solkrem. Om huden din er tørr, er det som regel ikke nødvending å rense huden om morgenen, men det er viktig at du fjerner sminke og rester av solkrem om kvelden før du legger deg, både fordi huden jobber med å fornye seg om natten, og fordi pleiende ingredienser er mer effektive på en ren hud. Hvis du vil gjøre noe ekstra for huden din, kan du vurdere å bruke et serum med antioksidanter, som bidrar til å beskytte huden mot frie radikaler, bidrar til å forbedre hudstrukturen, reduserer pigmenteringer og stimulerer kollagenproduksjonen. De mest veldokumenterte antioksidantene i hudpleie er C-vitamin og niacinamide (vitamin B3). eksfoliere huden 1-2 ganger i uka med en eksfolierende syre. Dette hjelper bl.a. huden med å kvitte seg med døde hudceller (noe den også blir mindre flink til å ordne selv etterhvert som vi blir eldre) og øker hudens fuktopptak. Glykolsyre stimulerer også kollagenproduksjonen, og BHA (salicylsyre) er gunstig for fet og uren hud, fordi den løser opp talg i porene og er antiinflammatorisk. begynne med retinol. Retinol er en form for A-vitamin, og det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt mot fine linjer og rynker, og faktisk kan redusere disse. Retinol har også vist seg å kunne reparere solskadet hud. Alle disse er såkalte aktive ingredienser/virkestoffer, som betyr at de aktivt jobber eller behandler et spesifikt hudproblem, det kan være alt fra akne og inflammasjon til aldringstegn og tørrhet. Som regel er disse ingrediensene mye forsket på, og det finnes også dokumentasjon som sier at ingrediensen faktisk gjør det den lover. (Det betyr ikke at alle produkter som hevdes å inneholde disse ingrediensene, faktisk inneholder tilstrekkelig konsentrasjon eller riktig form av den aktive ingrediensen til at produktet har den forventende effekten). Når man skal begynne å bruke hudpleie med aktive ingredienser, er det viktig å være klar over at disse potensielt kan irritere huden dersom man starter med for høy konsentrasjon og/eller bruker produktet for ofte i begynnelsen, det er som regel nødvendig med en tilvenningsperiode. Mange aktive ingredienser gjør også huden mer solsensitiv og/eller er UV-sensitive selv (slik som bl.a. retinoider), slik at det er ekstra viktig å være nøye med solbeskyttelse når man bruker dem, og kanskje ta en pause dersom man skal oppholde seg mye utendørs i sterkt sollys. Nå er det ikke nødvendig å bruke alle disse ingrediensene som jeg foreslår, det kommer an på hvor mye tid og anstrengelse du orker å legge i det Hvis du ønsker umiddelbart synlige resultater, vil jeg si at det er eksfoliering som i størst grad gir dette, fulgt av antioksidanter og til slutt retinol. Med retinol kan det ta flere måneder før man ser effekt på linjer og rynker, men til gjengjeld er det denne som vil ha størst forebyggende effekt. Håper dette var til hjelp, og om du ønsker, kommer jeg gjerne med produktforslag tilpasset til din hudtype, budsjett og preferanser 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #3 Skrevet 10. november 2023 Du har fått noen gode tips fra Roci på hudpleien. Jeg skulle også nevne en fuktighetskrem med lav prosent glycolsyre. Jeg har brukt det i mange år og det holder huden glatt og jevn. Men hvis du er ute etter en quick fix så test ut Euborian sin CC cream. Det er en såpass lett "foundation" at huden din ser ut som hud uten å se tørr ut. Samtidig jevner den ut hudtonen og gir masse fukt. Jeg pudrer lett over med litt setting power der jeg blir litt oljete. Man ser liksom bare fresh og fin ut, uten at det ser ut som man har på sminke. Jeg er supernazi på produkter som fremhever linjer og denne gjør ikke det. https://www.vita.no/luxury-brands/erborian-cc-creme-clair-45-ml?v=339271&gclid=CjwKCAiAxreqBhAxEiwAfGfndNkWOcNmZeYWgxItDB96qg3DbGydIKxT7gsQs3TyE7cG3z9G9tdwvxoCCEQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Anonymkode: 81d44...eec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå