Gå til innhold

Komme over dårlig samvittighet etter å ha avsluttet en psykisk voldelig relasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i år avsluttet jeg et vennskap med en som ganske plutselig begynte å utøve psykisk vold mot meg, etter at vi hadde vært svært gode venner i mange år. Hele situasjonen, fra da vi begynte å krangle, til at jeg innså at måten han behandlet meg ikke var ok, til at jeg avsluttet vennskapet var svært vond, da han var min aller beste venn i mange år, og jeg følte meg fullstendig brutt ned. Et par andre av våre felles venner brøt også ting med han, på grunn av måten han behandlet både meg og dem. Med en gang jeg avsluttet vennskapet følte jeg meg bare utrolig lettet, og da jeg kunne begynne å jobbe med meg selv har helsen min forbedret seg mye også. Jevnt over er jeg mye lykkeligere og friskere nå. 

Med min tidligere venn, derimot, går det svært dårlig. På grunn av angst har han ikke mye positivt i livet sitt, han har ikke mange venner, og han er for syk til å ha særlige hobbyer. De vennene han har hatt har vært mer eller mindre det eneste, og det viktigste i livet hans. Han har tatt mye sykedager, og har grått veldig åpenbart på jobb mange ganger (vi jobber ikke sammen), og jeg er bekymret for hans velvære. Da vi var venner snakket vi mye om hvordan vi begge følte oss verdiløse og kastet til side av tidligere venner, og jeg sitter med så endeløs dårlig samvittighet. Jeg vet at han føler seg så utrolig nedbrutt og verdiløs, og det gjør så vondt at jeg har bidratt til det. Samtidig vet jeg at å bryte var det riktige valget for meg, da det ikke lenger var en sunn relasjon for noen av oss, og å bli værende i vennskapet skadet meg.

Jeg tror ikke han er et dårlig menneske eller et monster, hvis jeg gjorde det så hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye. Men jeg tror oppriktig at han er et godt menneske som behandlet meg dårlig som et resultat av hans egen mentale helse og traumer. Jeg tror ikke han mente å såre meg, og jeg tror/vet at det spiser han opp fra innsiden å vite at han gjorde meg så vondt at jeg måtte gå. 

Har noen vært gjennom noe lignende? Var det noe som hjalp på samvittigheten? 

Anonymkode: ae8cf...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...