AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Del Skrevet 9. november 2023 Hvorfor forventer nevrotypikere (NT) at vi autister skal bli "normale", bokstavelig talt endre nevrologien vår (som er umulig)? Og dere blir sint når vi ikke er som dere. Dere blir sint og ser på oss som freaks når vi ikke forstår deres vage, indirekte "kommunikasjonsform" eller gjør noe merkelig osv. Hvorfor krever dere at vi skal tilpasse oss deres verden, men dere vil ikke prøve å forstå dere på oss? Alle sosiale normer og regler går rett ut vinduet når du snakker med en autist. Vi er en annen livsform Anonymkode: 69434...29f 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Del Skrevet 9. november 2023 Fordi normer stammer fra det mest normale og logiske. Så autister må nesten tilpasse seg. Normale folk kan ikke tilpasse seg dere, når dere er så i mindre tall Anonymkode: 83e8d...7b2 20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Del Skrevet 9. november 2023 Jeg har også autisme. Forventer ikke at folk skal forstå, men jeg synes at flere kunne ha prøvd å respektere det litt mer i det minste. Jeg har blant annet blitt bedt om å holde avstand fra andre kollegaer. Har ingen problemer med hygiene og tar ikke unødvendig mye plass, krever noe osv... Men rett og slett fordi jeg bare virker litt annerledes enn de andre. Det syntes jeg var urettferdig. Anonymkode: ccbf7...76f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 9. november 2023 #4 Del Skrevet 9. november 2023 Fordi det er slik verden fungerer. I et samfunn må man tilpasse seg, uavhengig av sykdom. Skal du være en del av et fellesskap så må man tilpasse seg, det gjelder alle, og handler ikke om at man er autist. 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. november 2023 #5 Del Skrevet 9. november 2023 Ere noen som gjør det ? ☹️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Del Skrevet 9. november 2023 Autisme er et slags sosialt handikap og jeg skjønner at det er frustrerende. Men sannheten er at mennesker reagerer på "unormalt" og vil alltid gjøre det. Anonymkode: 3f46f...035 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 9. november 2023 #7 Del Skrevet 9. november 2023 (endret) Det finnes ingen samfunn i verdenshistorien som har tatt så mye hensyn til autister en det vi lever i nå. På samme måte som alle andre handikapp eller utfordringer. Endret 9. november 2023 av Gregarious 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 9. november 2023 #8 Del Skrevet 9. november 2023 Jeg forventer ikke noe mer enn at folk, alle folk, oppfører seg fint og anstendig overfor andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor forventer nevrotypikere (NT) at vi autister skal bli "normale", bokstavelig talt endre nevrologien vår (som er umulig)? Og dere blir sint når vi ikke er som dere. Dere blir sint og ser på oss som freaks når vi ikke forstår deres vage, indirekte "kommunikasjonsform" eller gjør noe merkelig osv. Hvorfor krever dere at vi skal tilpasse oss deres verden, men dere vil ikke prøve å forstå dere på oss? Alle sosiale normer og regler går rett ut vinduet når du snakker med en autist. Vi er en annen livsform Anonymkode: 69434...29f Er ikke så lett for de uten autisme å forstå. Jeg har satt meg inn i det da jeg har to barn med diagnosen. Anonymkode: ff5bd...239 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Del Skrevet 9. november 2023 Gregarious skrev (7 minutter siden): Det finnes ingen samfunn i verdenshistorien som har tatt så mye hensyn til autister en det vi lever i nå. På samme måte som alle andre handikapp eller utfordringer. Dette er det mye sannhet i, samtidig er det ikke helt riktig heller. Mest av alt fordi samfunnet i seg selv var lettere for oss autister før i tiden, dengang verden var «mindre». For bare noen få tiår siden var det mange færre valg i en helt normal hverdag samtidig som det var langt færre sanseinntrykk. Mange jobber for eksempel var mye mer rutinepreget, maten var enklere, færre mennesker og færre impulser gjorde samfunnet enklere for mange autister enn det samfunnet er i dag. Mange ting er bedre, andre ting er langt mer krevende, samfunnet er et krevende sted for alle, handicap eller ei. Anonymkode: aed3c...374 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Del Skrevet 10. november 2023 Når du mener alle andre mener det samme, så har du tapt din egen diskusjon, ts. Når du kaller autister som en annen livsform, så gir det et inntrykk av at du mener autister ikke er mennesker. Du må slutte å enke at dette er en krig, at dette er "vi" mot "dere"! Nå er jeg det du kaller nevrotypiker. Vi er en gang det store, store flertall av mennesker. Det betyr at det også er det man i utgangspunktet forventer å møte, når man møter nye mennesker. Skjer det misforståelser i kommunikasjon fordi nye bekjente ikke vet du har autisme, da er det bare å beklage og fortelle at du har autisme og hvordan det utarter seg for deg, og hvordan du oppfattet situasjonen og at du forstår ut fra den andres reaksjon at dere ikke har forstått saken på samme måte, og spørre hvordan den andre oppfattet det. I nærere relasjoner tenker jeg at du også har ansvar for å sette ord på hvordan du har det, hvordan du opplever verden, hva som gjør at ting kan skjære seg for deg, hva du trenger for å ha det bra, hvordan ev. kommunikasjonsproblemer skjer. Man kan ikke forvente at alle andre av seg selv skal forstå det som ikke er "normalen". Jeg har f.eks. en usynlig fysisk sykdom. Den gir meg mer og mindre plager, i perioder hemmer det meg mye, andre mindre. Jeg har selv ansvar for å formidle til andre hvis min fysiske form gjør visse handlinger umulig, eller at jeg trenger lenger tid på å gjøre ting, eller at jeg må gjøre ting på alternative måter. Jeg kan ikke forvente at alle andre forstår at jeg har utfordringer, når disse utfordringene for det meste er usynlige for andre. Vil jeg ha det best mulig ligger ansvaret hos meg å ta ansvar for min annerledeshet, få andre til å forstå. Jeg har en kompis som er på autismespekteret. Han fortalte veldig tidlig om sin diagnose, og vi snakket om utfordringer, mulige områder med misforståelser, ulemper - og fordeler. Vi går sammen på en hobby, og der vet alle at han har de utfordringene han har, og da tar alle hensyn til det - på samme måte som han f.eks. tar hensyn til mine utfordringer når jeg forteller at jeg sliter med dem og visse oppgaver. Ingen er sinte på hverandre, vi snakker med hverandre. Samme med et familiemedlem også, vi rundt tar masse hensyn og tilpasser oss - men det samme gjør personen som har autisme også! Du beskylder "oss" for å være vage. Med det indikerer du at du er direkte. Så vær direkte, da! På en høflig måte! For eksempel - "når du/dere nå nettopp sa xxxxxx, så blir det vagt for meg, kan dere være så snille å si det litt mer konkret, slik at jeg får det med meg?". På den måten gjør du det lettere for andre å ta hensyn andre ganger, du gjør at det ikke blir så fort misforståelser. Og nei, iflg. både mitt familiemedlem og min kompis som har autisme, så går ikke alle sosiale normer og regler ut av vinduet når andre snakker med dem! De tilpasser seg så godt de greier, de har lært seg både å spørre når de ikke forstår eller mistenker at de misforstår, og de tar selv ansvar for kommunikasjon og sosial omgang, innenfor sine rammer. Og de møter det samme fra andre de omgås. Disse to er dessuten ekstremt forskjellige i personlighet og preferanser, så det er like ille å sette dem i én bås. Det er med dem som med alle andre mennesker, diagnose eller ikke - man møter dem som individ med ulike personligheter, ulike evner, ulike interesser, ulik væremåte. Du må ta, eller lære å ta, ansvar for dine egne handlinger og finne måter å bli tydelig nok til at du ikke bidrar til å skape unødvendige misforståelser. Anonymkode: a4c67...c71 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Del Skrevet 10. november 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor forventer nevrotypikere (NT) at vi autister skal bli "normale", bokstavelig talt endre nevrologien vår (som er umulig)? Og dere blir sint når vi ikke er som dere. Dere blir sint og ser på oss som freaks når vi ikke forstår deres vage, indirekte "kommunikasjonsform" eller gjør noe merkelig osv. Hvorfor krever dere at vi skal tilpasse oss deres verden, men dere vil ikke prøve å forstå dere på oss? Alle sosiale normer og regler går rett ut vinduet når du snakker med en autist. Vi er en annen livsform Anonymkode: 69434...29f Folk blir ikke sinte når andre er annerledes, de blir sinte når andre oppleves som ufine. Du går rett til angrep her. Alle andre gjør feil og er sinte. Du rakker ned på nevrotypiskes "kommunikasjonsform". Tenker du at det er måten å få folk til å ønske å forstå deg? Eller tror du kanskje det kan skape irritasjon? De aller fleste gjør mye for å tilpasse seg mennesker med autisme. Desverre kan det oppleves svært ensidig og krevende, da autister kan være noe rigide og mangle evne til å se andres sosiale innsats. Anonymkode: 34b41...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Del Skrevet 10. november 2023 La oss gjør èn ting klinkende klart: denne "krigen" ble startet av dere nevrotypikere. Dere har skapt dette oss-vs-dem synet Det er bare en håndfull NTere i hvert land som håndterer autister med finesse og forståelse. Dem kan dere lære av TS Anonymkode: 69434...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 10. november 2023 #14 Del Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er det mye sannhet i, samtidig er det ikke helt riktig heller. Mest av alt fordi samfunnet i seg selv var lettere for oss autister før i tiden, dengang verden var «mindre». For bare noen få tiår siden var det mange færre valg i en helt normal hverdag samtidig som det var langt færre sanseinntrykk. Mange jobber for eksempel var mye mer rutinepreget, maten var enklere, færre mennesker og færre impulser gjorde samfunnet enklere for mange autister enn det samfunnet er i dag. Mange ting er bedre, andre ting er langt mer krevende, samfunnet er et krevende sted for alle, handicap eller ei. Anonymkode: aed3c...374 Dette er en idolisering av historien, det er en vanlig tanke å anse tiden før de teknologiske endringene i samfunnet som "enkel", men det stemmer ikke. Selv om livet kan ha virket mer rett frem så var alle valg og oppgaver vesentlig mer kritiske, om en ikke klarte å utføre de oppgaver som var forventet så var konsekvensen for enkeltmenneske enorme. Det fantes ingen tilrettelegging av verken utdanning eller på arbeidsplasser og de aller fleste med større utfordringer hadde svært vanskelige liv. Selv om livet kan være svært komplisert i dagens samfunn så har du muligheter og rettigheter som gjør en i stand til å forme livet sitt på en måte ingen andre historisk kunne gjøre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 10. november 2023 #15 Del Skrevet 10. november 2023 Alle mennesker må tilpasse seg verden, autist eller ikke. 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Del Skrevet 10. november 2023 Castor Troy skrev (2 minutter siden): Alle mennesker må tilpasse seg verden, autist eller ikke. Men hvorfor nekter dere å prøve å forstå oss? Det er hele tiden VI som skal forstå dere? NTere er obsessed med at vi skal være "normale" TS Anonymkode: 69434...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #17 Del Skrevet 10. november 2023 58 minutter siden, Gregarious said: Det finnes ingen samfunn i verdenshistorien som har tatt så mye hensyn til autister en det vi lever i nå. På samme måte som alle andre handikapp eller utfordringer. Det er godt mulig. Men mye av disse tilpasningene er til fordel for hele samfunnet. Jeg er autist og har f.eks fått en jobb hvor jeg ikke trenger å være sosial. Det er en tilpasning jeg har fått hos arbeidsgiveren min. Alternativet til at jeg fikk tilpasningen var at jeg stod utenfor arbeidslivet og levde på trygd. Det er ikke av veldedighet jeg får jobbe, det er jo fordi staten ønsker å ha meg som skattebetaler i stedet for som trygdebruker. Anonymkode: b8311...fce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Castor Troy Skrevet 10. november 2023 #18 Del Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor nekter dere å prøve å forstå oss? Det er hele tiden VI som skal forstå dere? NTere er obsessed med at vi skal være "normale" TS Anonymkode: 69434...29f Flere autister jeg har hatt med å gjøre, har vært både frekke og egoistiske, da må jo de prøve å tilpasse seg. Dette klarer de i mange tilfeller ikke å gjøre dessverre. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #19 Del Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er godt mulig. Men mye av disse tilpasningene er til fordel for hele samfunnet. Jeg er autist og har f.eks fått en jobb hvor jeg ikke trenger å være sosial. Det er en tilpasning jeg har fått hos arbeidsgiveren min. Alternativet til at jeg fikk tilpasningen var at jeg stod utenfor arbeidslivet og levde på trygd. Det er ikke av veldedighet jeg får jobbe, det er jo fordi staten ønsker å ha meg som skattebetaler i stedet for som trygdebruker. Anonymkode: b8311...fce I Norge så finnes Spesialistbedriften. Det er en bedrift som kun ansetter autister. Du har hørt om dem? TS Anonymkode: 69434...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #20 Del Skrevet 10. november 2023 Castor Troy skrev (Akkurat nå): Flere autister jeg har hatt med å gjøre, har vært både frekke og egoistiske Var de bare shitty, eller var det noe du sa eller gjorde som trigget dem? Kan du nevne en episode? Så tar vi det derfra Anonymkode: 69434...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå