Gå til innhold

Bake fra bunn uten gluten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lager nesten all mat fra bunn, det meste av ingredienser kommer også fra hage/gård/natur. Både jeg og barna har mye autoimmune sykdommer, og vi har funnet ut at vi holder oss friskere ved å unngå ultraprossesert mat, mat med sprøytemidler, e-stoffer osv. Vi kjøper litt ferdig pålegg, og ting som mel og melk i butikk.

Nå har minsten fått påvist cøliaki (og ett søsken skal utredes pga misstanke om det samme). Baker alt selv, men med spelt (brød, pizza osv lages fra bunn). Nå må spelten byttes ut. Dette er litt nytt territorie for meg, og jeg ønsker tips. Halvferdige «glutenfrie melblandinger» er ikke aktuelt for oss, og når jeg googler glutenfrie brødoppskrifter virker det til at 90% baserer seg på å bruke disse melblandingene. Ønsker gjerne tips om brød, pizzabunn, lapper/sveler, pannekaker o.l. Generelt tips om hvordan bake glutenfritt fra bunn 🙂

Og gjerne også tips om andre «matpakkealternativ». Gutten det gjelder elsker heldigvis både havregryn og havregrøt (bruker glutenfrie gryn)! Men det blir litt ensformig og upraktisk «på farten».

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra en som utviklet glutenintoleranse i voksen alder:

Bytt til et kosthold som er naturlig glutenfri i stedet for å basere kostholdet på dårlige og dyre erstatningsprodukter. 

Anonymkode: 0301a...44d

Skrevet

Syns bloggen glutenfrihet har mye godt, og også gode forklaringer på bakeprosessen. Fiberhusk er nødvendig for meg når jeg ikke bruker ferdigblandinger.

Anonymkode: 1a07e...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...