AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Vi har en felles matkonto. Kjøper helt vanlige ting som frukt, grønnsaker, yoghurt, melk, egg, kylling/fisk/kjøtt osv. Har ett barn. Spiser stort sett sunt og næringsrikt, og sunn mat koster, så gratis er det selvfølgelig ikke. Samboer kjøper en del ferdigmat i lunsjen på jobb og når han ellers er ute og farter. Blir fort en burger her, en pizza der + en del penger på bakst, potetgull, brus og godteri. Sistenevnte spiser jeg og barnet kun i helger, så han bruker stort sett sitt eget kort på disse tingene. Noe av det jeg handler spiser kun jeg og ikke barnet (som for eksempel en spesiell type yoghurt osv). Da pleier jeg å prøve og bruke av egen lomme siden han blir så oppgitt. Likevel blir samboer så utrolig stressa når han ser pengene gå. Å handle på butikken sammen er rett og slett ikke noe hyggelig, da er det stadig spørsmål som «hva koster de tomatene der?», «skal du ha gulrøtter igjen?» osv, i en litt stresset/oppgitt tone. Spesielt dårlig råd har vi heller ikke. Blir ofte dårlig stemning grunnet disse tingene, selv om han selv bruker mye penger på søtsaker og junk, og velger å spise mye mat ute, som jo er dyrere enn å spise hjemme/ta med hjemmefra. Likevel føler jeg ikke det blir rettferdig at jeg skal betale for all ferdigmaten han kjøper ute. Han har ikke sagt at det er noe han forventer, men frykter det er det det bunner i; at han blir stresset av å bruke penger på mat han ikke nødvendigvis spiser. Merker at dette blir et irritasjonsmoment i hverdagen, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette? Gruer meg nesten til å bruke penger på mat, pga samboers holdning til dette. Vil også si at vi har et helt normalt budsjett for en familie på tre. Men selvfølgelig, mat er jo ikke billig i disse tider. Anonymkode: cae25...638 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Da sier du bare at dere heretter ikke har felles konto. Du kjøper din mat, og han sin egen. Anonymkode: ee287...073 22 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Han har absolutt ingen case her! Du skal si nettopp det du sier her - jeg handler til oss, du handler dyre ferdigvarer på impuls. At ikke DU er irritert på han skjønner jeg ikke. Anonymkode: edc20...7a2 24 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da sier du bare at dere heretter ikke har felles konto. Du kjøper din mat, og han sin egen. Anonymkode: ee287...073 Hvordan skal det fungere i praksis egentlig? Vi har jo et felles barn som også spiser, og samboer spiser jo hjemme også, selv om han kjøper mye ute. Ts Anonymkode: cae25...638 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har absolutt ingen case her! Du skal si nettopp det du sier her - jeg handler til oss, du handler dyre ferdigvarer på impuls. At ikke DU er irritert på han skjønner jeg ikke. Anonymkode: edc20...7a2 Jo, jeg blir irritert. Føler han er veldig urettferdig. Det jeg handler er jo mat til et helt normalt kosthold. Synes det blir feil at han som bruker så mye penger på unødvendigheter hele tiden skal komme med slike kommentarer. Begynner å bli ganske lei. Ts Anonymkode: cae25...638 10 1 2
Fjaselina Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal det fungere i praksis egentlig? Vi har jo et felles barn som også spiser, og samboer spiser jo hjemme også, selv om han kjøper mye ute. Ts Anonymkode: cae25...638 Det er ikkje eit godt forslag. Det beste er om samboer blir voksen. Han brukar pengar på heilt feil mat. Om det vert ein diskusjon, får han heller rekne ut kor mykje han brukar på mat til berre seg sjølv. Og om han et mest ute, er det kanskje fair at han bidrar bittelitt mindre til den felles matkontoen. Men berre bittelitt! Han gjer dyre valg som ikkje skal gå utover resten av familien. 11
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Fjaselina skrev (1 minutt siden): Det er ikkje eit godt forslag. Det beste er om samboer blir voksen. Han brukar pengar på heilt feil mat. Om det vert ein diskusjon, får han heller rekne ut kor mykje han brukar på mat til berre seg sjølv. Og om han et mest ute, er det kanskje fair at han bidrar bittelitt mindre til den felles matkontoen. Men berre bittelitt! Han gjer dyre valg som ikkje skal gå utover resten av familien. Men det gjør han jo delvis allerede. Skal jeg ha noe som bare er til meg, bruker jeg eget kort. Og ja, penger på helt feil mat er også en ting. Han påvirker ikke akkurat barnet i riktig retning her, men det blir en annen historie. Ts Anonymkode: cae25...638 1
Amistad Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Kan ikke du ta vare på kvitteringene når du handler da over en periode på en hel mnd. Du trenger ikke si noe til ham om du ikke vil. Men jeg hadde sagt at nå er vi veldig mye uenig på hva vi handler og hvor mye. Nå tenker jeg at vi en gang for alle får oss en oversikt. Når du har alle kvitteringer du har brukt i en mnd, så tar du også ut en kontoutskrift fra deres felles matkonto ( eller uansett hvilken konto det er ) Her kan du fint lage et regnestykke på hvor mye penger som går til deg, barnet og ham. Se samtidig hva han bruker penger på og hvor mye som går bare til han. Enten så er han litt ego og mener han skal kunne spsie hva som helst når som helst, men ikke du. Eller så blir du overasket selv over mye mer det går i mat til deg enn til ham. 10 1 6
Amistad Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det gjør han jo delvis allerede. Skal jeg ha noe som bare er til meg, bruker jeg eget kort. Og ja, penger på helt feil mat er også en ting. Han påvirker ikke akkurat barnet i riktig retning her, men det blir en annen historie. Ts Anonymkode: cae25...638 Bruker du eget kort på ting som er bare til deg? Gjelder det også om du handler inn en del råvarer og mannen din ikke spiser av det selv om du tenkte at dette må vi jo ha i hus ...? Det jeg mener er at det veldig ofte er den tredje siden av en sannhet som er riktig. Den som irriterer seg mest har ofte en del i dette uten å klare å se deg selv med en gang. Bare sånn at du går åpent inn i det. 1
A new man Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 Jeg ville satt opp regnskap for en måned. Du får to kg gulrøtter for en Big Mac? Grønnsaker har blitt dyrt, men det finnes ofte såkalte innvandrerbutikkker som er billige på det, dra dit. Han får ikke Big Mac på tilbud? (Bortsett fra akkurat nå da? De har 49årsjubileum) Må msn spise sunt med økologisk, så koster det jo mye. Hvis det er greia, så visste han vel det. Men det er lov for deg å se på prislappen da? Noen yoghurter koster mer enn 170 kr per kg. Det er dyrt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 Gå gjennom kontoutskriften hans sammen for en mnd feks oktober. Regn ut hva sluttsum blir på ALL ferdigmat. Han kommer til å få sjokk. Anonymkode: c98d7...28f 7 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Amistad skrev (1 time siden): Bruker du eget kort på ting som er bare til deg? Gjelder det også om du handler inn en del råvarer og mannen din ikke spiser av det selv om du tenkte at dette må vi jo ha i hus ...? Det jeg mener er at det veldig ofte er den tredje siden av en sannhet som er riktig. Den som irriterer seg mest har ofte en del i dette uten å klare å se deg selv med en gang. Bare sånn at du går åpent inn i det. Jeg bruker eget kort på ting som bare er til meg, ja. Men det er ikke slik at om vi kjøper en pakke egg, og jeg spiser 7 egg, barnet 2 og samboer 3, så betaler jeg mer for eggpakken. Mulig jeg har misforstått, men trodde ikke det var vanlig å være så «pirkete». Et eksempel; jeg pleier å lage brød som hverken samboer eller barnet spiser. Ingrediensene til det går fra eget kort. Ts Anonymkode: cae25...638 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 A new man skrev (1 time siden): Jeg ville satt opp regnskap for en måned. Du får to kg gulrøtter for en Big Mac? Grønnsaker har blitt dyrt, men det finnes ofte såkalte innvandrerbutikkker som er billige på det, dra dit. Han får ikke Big Mac på tilbud? (Bortsett fra akkurat nå da? De har 49årsjubileum) Må msn spise sunt med økologisk, så koster det jo mye. Hvis det er greia, så visste han vel det. Men det er lov for deg å se på prislappen da? Noen yoghurter koster mer enn 170 kr per kg. Det er dyrt. Pleier å se hva som er på tilbud, og handler litt deretter. Men når terskelen for å kjøpe snop og diverse er så lav, synes jeg det blir litt dumt at man skal henge seg så opp i om en pakke cherrytomater koster 24 eller 31 kr. Vi spiser heller ikke økologisk (med mindre det er noe spesielt som er på tilbud). Ts Anonymkode: cae25...638 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå gjennom kontoutskriften hans sammen for en mnd feks oktober. Regn ut hva sluttsum blir på ALL ferdigmat. Han kommer til å få sjokk. Anonymkode: c98d7...28f Ja, det gjør han sikkert. Er nok derfor han bevisst unngår det. Fnyser bare når jeg påpeker hvor mye han bruker på usunnheter. Ts Anonymkode: cae25...638 4
MissB Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 Nei, det hadde jeg ikke funnet meg i, en matkonto er felles for husholdningen. At det muligens går ann å spare inn penger på å stor handle 1 gang i uka f.eks er jo greit nok. At han velger å bruke egne penger på fastfood er hans valg. At du ikke engang handler inn yoghurt eller ingredienser til eget brød på matkontoen synes jeg høres trist ut. Det er ikke sånn det skal være.. 15 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 Kanskje du skal si fra litt skarpere for å sette ham på plass? "Vi kan godt spare penger på mat i vår familie, men da er det pokker ikke gulrøtter og tomat fra matbutikken som ryker først! Da er det heller dine innkjøp av junk og drit! Bare slutt med de kjipe kommentarene!" Anonymkode: 90702...c71 10 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 Virker som du TS ikke er så oppdatert på hva ting koster og hvordan man kan spise både sunt og billig. Og det hadde nok stresset meg en god del også. Hvis du sitter å spiser kanin mat til 200kr, og jeg vil ha kjøtt måltid til 50kr som metter bedre, så ja, da vil jeg reagere. Anonymkode: 85d4d...446 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 Tenker at alt som kjøpes inn til "huset" går på felleskontoen. Du kjøper Youghurt. Men mannfolk spiser gjerne mer enn kvinner. Betaler han da mer enn deg? Personlige luksusting som brus, alkohol, røyk, snus, snop til en selv, mat fra bensinstasjoner, kafé, kantine, egne toalettsaker, det kan en betale selv. Anonymkode: a0a92...12d 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #19 Skrevet 10. november 2023 Herlighet... Et forhold der man krangler om gulrøtter og yoghurt, om noe koster 24 eller 31 kroner. Jeg hadde ikke orket. Her får du si fra en gang for alle: Dette tar slutt fra og med i dag, eller så kommer vårt samboerforhold til å ryke. Anonymkode: f258b...b2f 8 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #20 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bruker eget kort på ting som bare er til meg, ja. Men det er ikke slik at om vi kjøper en pakke egg, og jeg spiser 7 egg, barnet 2 og samboer 3, så betaler jeg mer for eggpakken. Mulig jeg har misforstått, men trodde ikke det var vanlig å være så «pirkete». Et eksempel; jeg pleier å lage brød som hverken samboer eller barnet spiser. Ingrediensene til det går fra eget kort. Ts Anonymkode: cae25...638 Tuller du? Det er ikke vanlig å være så pirkete at man kjøper brødingredienser fra egen konto en gang! Du må si til ham at det ikke er akseptabelt med sånne kommentarer, uansett. Dere må sette et totalbudsjett for mat i måneden, det må være realistisk for en familie på tre. Han kan ikke gjøre det unaturlig lavt for å spare penger til egen matkos utenom. Når budsjettet er satt er det slutt på å snakke om prisene, så lenge dere holder dere til det (realistiske) budsjettet. Anonymkode: 13bdd...577 9 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå