Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å få hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å få hjelp? Jeg prøver å si ifra til behandlerene mine at jeg ikke klarer mer og at jeg ikke klarer praktiske ting i hverdagen, men jeg snakker bra for meg, kler meg greit og møter opp på timer og har generelt vært ressurssterk, så da forstår de ikke hvor desperat jeg er.

Jeg trenger å skade meg selv på en slik måte at jeg ikke dør og helst ikke blir varig skadet, men sånn at de forstår at jeg ikke får til det jeg skal. Jeg har tenkt på ulike ting, men vet ikke om de er gode nok. Jeg har piller som jeg kan ta og som jeg har tatt før, men siden jeg har tatt de før og da bedt og hjelp slik at jeg ikke døde så vil de kanskje ikke tenke at det er så farlig hvis jeg gjør det igjen. Jeg trenger derfor å gjøre noe annet. Jeg har tenkt på å hoppe fra en ikke alt for høy bro, men da er nok risikoen for varig skade større. Har også tenkt på å bare legge meg ute i kulden og halvveis fryse ihjel eller noe, men det fordrer jo at det er kaldt nok og at jeg faktisk ikke fryser ihjel. 

Anonymkode: e93b3...f8f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden blir nok stengt pga temaet men kanskje du kan si direkte til behandleren din at du har selvmordstanker, da blir han/hun kanskje nødt til å foreta seg noe, dvs ordne innleggelse for deg et egnet sted? 🙂

• Nyttig 3
Skrevet
Jinx82 skrev (Akkurat nå):

Denne tråden blir nok stengt pga temaet men kanskje du kan si direkte til behandleren din at du har selvmordstanker, da blir han/hun kanskje nødt til å foreta seg noe, dvs ordne innleggelse for deg et egnet sted? 🙂

Nei, jeg er kronisk suicidal så det er ikke noe poeng i å si det. Jeg må vise det for at de skal forstå at jeg virkelig har det vanskelig, ellers gjør de ikke det når jeg er diagnostisert sånn. 

• Hjerte 1
Skrevet
Jinx82 skrev (29 minutter siden):

Det er helt vanlig å ha selvmordstanker, så hvis TS ikke har selvmordsplaner vil ingenting bli gjort.

TS; Å skade seg selv vil gjøre ting verre. Det vil mest sannsynligvis ha motsatt virkning, og de vil ta deg mindre seriøst. Du må kunne formidle at du trenger mer behandling. Jeg har i hvertfall erfaring med at det fungerer.

Anonymkode: 68805...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt vanlig å ha selvmordstanker, så hvis TS ikke har selvmordsplaner vil ingenting bli gjort.

TS; Å skade seg selv vil gjøre ting verre. Det vil mest sannsynligvis ha motsatt virkning, og de vil ta deg mindre seriøst. Du må kunne formidle at du trenger mer behandling. Jeg har i hvertfall erfaring med at det fungerer.

Anonymkode: 68805...be8

Problemet er at det er ikke mer behandling jeg trenger (tror jeg), men hjelp til praktiske ting som jeg burde klare selv, men som jeg ikke får til eller som tar så mye plass i tankene mine og stress av jeg ikke får til noe annet og/eller ender opp med å bare skade meg selv eller bli veldig syk av det. 

Det har jo for så vidt ikke hatt motsatt virkning før da, da har jeg feks blitt tvangsinnlagt og fått hjelp med mye praktisk som måtte ordnes. Har også vært frivillig innlagt, men da fikk jeg ikke hjelp til noe og de ville ha meg der kortest mulig. Men jeg vil ikke bli innlagt i det hele tatt. Jeg vil bare ha hjelp til det jeg ikke får til slik at jeg kan fokusere på behandling og det å bli frisk. 

Skrevet

Hva slags ting er det du trenger hjelp til? 

Det er litt enklere å gi et godt svar om vi vet hvilke type ting det er.

Anonymkode: 3fd36...4fd

Skrevet

Hva slags ting er det du trenger hjelp til? 

Det er litt enklere å gi et godt svar om vi vet hvilke type ting det er.

Anonymkode: 3fd36...4fd

Økonomi, bolig, ol.

Egentlig også å lage mat, vaske (både meg selv og hjemmet) osv., men det får jeg nok ikke hjelp til uansett, det blir jo litt vanskelig.

Skrevet

Det jeg har fått tilbud om er å være med på aktivitetsgrupper som feks driver med kunst og sånt, men hva i alle dager skal jeg med det dersom jeg ikke har et sted å bo, ikke har vasket meg på en måned og ikke klarer å tenke på annet enn alt dette. Hjelper ikke å sitte å fargelegge da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Økonomi, bolig, ol.

Egentlig også å lage mat, vaske (både meg selv og hjemmet) osv., men det får jeg nok ikke hjelp til uansett, det blir jo litt vanskelig.

Kanskje du egentlig trenger å ha noen dagligdagse oppgaver  for å få tankene over på noe annet? . Klarer du ikke ta vare på hverken deg selv eller hjemmet,  burde du kanskje innlegges ?

Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Kanskje du egentlig trenger å ha noen dagligdagse oppgaver  for å få tankene over på noe annet? . Klarer du ikke ta vare på hverken deg selv eller hjemmet,  burde du kanskje innlegges ?

Ja, jeg prøver å gjøre litt husarbeid feks hver dag, men mange dager er jeg så overveldet av alle tankene at jeg klarer ikke å gjøre det. Jeg blir bare "borte" liksom. 

Det har liksom ikke gått til helvete enda, jeg har fotsatt et sted å bo og så langt har jeg bare fått uvi av å ikke dusje/bytte klær, men jeg skulle ønske det gikk an å få hjelp før jeg bokstavelig talt bor på gata eller får sepsis eller jeg vet ikke hva.

Jeg trenger ikke innleggelse, det har jeg hatt mer enn nok av de siste årene. 

• Hjerte 1
Skrevet

En del av problemet er faktisk at jeg vet hva jeg trenger hjelp til og hva som må gjøres. Da er jeg nemlig så oppegående at jeg må klare det selv og da trenger jeg ikke hjelp. Særlig hvis jeg ber om hjelp, for hvis jeg gjør det så har jeg jo forståelse for situasjonene så da trenger jeg jo egentlig heller ikke hjelp. Derfor må jeg skade meg selv sånn at jeg ikke egentlig har kontroll på noe som helst lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg prøver å gjøre litt husarbeid feks hver dag, men mange dager er jeg så overveldet av alle tankene at jeg klarer ikke å gjøre det. Jeg blir bare "borte" liksom. 

Det har liksom ikke gått til helvete enda, jeg har fotsatt et sted å bo og så langt har jeg bare fått uvi av å ikke dusje/bytte klær, men jeg skulle ønske det gikk an å få hjelp før jeg bokstavelig talt bor på gata eller får sepsis eller jeg vet ikke hva.

Jeg trenger ikke innleggelse, det har jeg hatt mer enn nok av de siste årene. 

Men hvis du ikke klarer å vaske deg selv eller hjemmet , bør du kanskje søke omsorgsbolig evnt noe der du har mulighet for hjemmehjelp . Noe fastlegen sikkert kan hjelpe deg å kartlegge behov / søke om 😊

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En del av problemet er faktisk at jeg vet hva jeg trenger hjelp til og hva som må gjøres. Da er jeg nemlig så oppegående at jeg må klare det selv og da trenger jeg ikke hjelp. Særlig hvis jeg ber om hjelp, for hvis jeg gjør det så har jeg jo forståelse for situasjonene så da trenger jeg jo egentlig heller ikke hjelp. Derfor må jeg skade meg selv sånn at jeg ikke egentlig har kontroll på noe som helst lenger. 

Tanken om å skade deg selv for å få mer hjelp , høres veldig destruktiv evnt manipulerende ut . Ta det opp med fastlegen . 

Skrevet

Men hvis du ikke klarer å vaske deg selv eller hjemmet , bør du kanskje søke omsorgsbolig evnt noe der du har mulighet for hjemmehjelp . Noe fastlegen sikkert kan hjelpe deg å kartlegge behov / søke om 😊

Nei, så syk er jeg ikke. Jeg får på en måte vasket litt innimellom og sånn.

Jeg er garantert alt for oppegående, at hvis jeg hadde nevnt de ville de bare ha flirt av meg. Jeg får det liksom til å gå rundt, akkurat. Samtidig som det på en måte tar alle krefter slik at jeg ikke får brukt de på behandling. Så jeg er stuck her da. 

Skrevet

Tanken om å skade deg selv for å få mer hjelp , høres veldig destruktiv evnt manipulerende ut . Ta det opp med fastlegen . 

Ja, jeg er manipulerende. Eller så blir jeg jo selvsagt det når den eneste måten å få hjelp på er å skade seg selv. For hvis man ikke gjør det så fortjener man ikke hjelp, for da klarer man seg jo så fint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, så syk er jeg ikke. Jeg får på en måte vasket litt innimellom og sånn.

Jeg er garantert alt for oppegående, at hvis jeg hadde nevnt de ville de bare ha flirt av meg. Jeg får det liksom til å gå rundt, akkurat. Samtidig som det på en måte tar alle krefter slik at jeg ikke får brukt de på behandling. Så jeg er stuck her da. 

Hvis du ikke går på behandling alle dager i uka så sett av faste dager evnt timer til husarbeid . Evnt lei deg en hushjelp 

Skrevet

Hvis du ikke går på behandling alle dager i uka så sett av faste dager evnt timer til husarbeid . Evnt lei deg en hushjelp 

Det hjelper meg uansett ikke med å finne ny bolig å leie, flytte osv. Jeg har aldri gjort det før og jeg vet i alle fall ikke hvordan jeg skal få det til nå når jeg er helt borte i hodet mesteparten av dagen og ellers skader meg selv/tenker på å skade meg. Ingen vil ha en sånn leietaker. 

Skrevet

Spør en venn, familiemedlem eller annen som kan hjelpe. Dette er ikke arbeidsoppgavene til det offentlige. Kanskje du kan høre om de har et slikt program. Vet hvor vanskelig det kan være å stelle med ting kun du er avhengig av og kun du ser

men selvskading vil bare gjøre vondt verre 

Anonymkode: bd5f6...68d

• Liker 1
Skrevet

Spør en venn, familiemedlem eller annen som kan hjelpe. Dette er ikke arbeidsoppgavene til det offentlige. Kanskje du kan høre om de har et slikt program. Vet hvor vanskelig det kan være å stelle med ting kun du er avhengig av og kun du ser

men selvskading vil bare gjøre vondt verre 

Anonymkode: bd5f6...68d

Jeg har ingen venner eller familie. Jeg har ingen jeg kan spørre. 

Jeg lurer seriøst på om jeg bare må bli boende til jeg får politet som kaster meg ut eller hvordan det gjøres. For nå har jeg ikke krefter eller tanker eller kunnskap eller evner eller noe som helst til en full flytteprosess som jeg ikke vet hvor eller hvem eller hva eller hvem jeg er i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan jeg gjøre for å få hjelp? Jeg prøver å si ifra til behandlerene mine at jeg ikke klarer mer og at jeg ikke klarer praktiske ting i hverdagen, men jeg snakker bra for meg, kler meg greit og møter opp på timer og har generelt vært ressurssterk, så da forstår de ikke hvor desperat jeg er.

Jeg trenger å skade meg selv på en slik måte at jeg ikke dør og helst ikke blir varig skadet, men sånn at de forstår at jeg ikke får til det jeg skal. Jeg har tenkt på ulike ting, men vet ikke om de er gode nok. Jeg har piller som jeg kan ta og som jeg har tatt før, men siden jeg har tatt de før og da bedt og hjelp slik at jeg ikke døde så vil de kanskje ikke tenke at det er så farlig hvis jeg gjør det igjen. Jeg trenger derfor å gjøre noe annet. Jeg har tenkt på å hoppe fra en ikke alt for høy bro, men da er nok risikoen for varig skade større. Har også tenkt på å bare legge meg ute i kulden og halvveis fryse ihjel eller noe, men det fordrer jo at det er kaldt nok og at jeg faktisk ikke fryser ihjel. 

Er du på samme nivå som meg før du bestemmer deg?

Mitt nivå:

1) Absolutt ingen familie

2) Ingen venner, bare noen få bekjente

3) Kollegaer? Nope. Permanent syk og permanent ufør med en hel haug med plager i hverdagen fysisk sett.

4) Totalt brutale psykiske problemer. Familie (da de levde) seksuelt misbruk og de ble også puttet inn på lukket avdeling i sin tid.

5) Penger / jobb / formue = NULL kroner. INGEN formue. Har til og med noe gjeld. 

6) Leilighet? Nope. Leier.

7) Bil? Nei.

8. Vært på ferie sist? Ei uke, for 12 år siden i et annet europeisk land.

9) Har jeg barn? NEI. 

10.) Er jeg UFRIVILLIG barnløs? JA. Får jeg noen gang barn? NEI.

11) Blir jeg noen gang gift? Samboer? NEI. Aldri hatt det heller.

12) Har jeg opplevd kroppskontakt og sex? NEI, ikke på mange år. 

13) Ikke lenger så ung heller? Stemmer, begynner å bli oppe årene. De beste årene er tatt og ødelagt av dritt-livet.

14) Utsikter fremover? For noe som helst? Bli friskere? Få jobb / ta utdanning? Skaffe seg leilighet? Nope. NULL.

Anonymkode: 5b312...48b

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...