Gå til innhold

5 Kjærlighetsspråk - Hva er nok for dere kvinner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann og har lest boken om de fem kjærlighetsspråkene pga forholdet med kona er helt i lås. Man snakker så fint om «tid for hverandre», annerkjennede ord, gaver, tjenester, fysisk nærhet, men hva er nok sånn i hverdagen?

Tjenester: Hva kan dette være i hverdagen og over tid?

Gaver? Man skal være bra kreativ om en hele tiden skal komme med gaver

Annerkjennede ord: Hvordan, hvor ofte og hvor mye. 

Tid for hverandre: Med barn, idrett, hobbier. Hvordan? Hvor ofte, hvor mye?

Det eneste jeg ser som er gjennomførbart uansett er fysisk nærhet. Tenker da ikke på sex, men kjærligheten som ligger i bare ta på hverandre sånn i løpet av dagen, et kyss osv

Så for alle dere kvinner som kjenner til de fem kjærlighetsspråkene. Hvor mye må til før dere er fornøyd? 

Jeg har virkelig vært bevisst, og forsøkt, men her i huset er ingenting bra nok. Jeg kjenner meg godt igjen selv, men hun vil ikke en gang snakke om disse tingene. Dvs kommunikasjonen er helt upersonlig, overfladisk og kald. Jeg forsøker å redde forholdet bla med de fem kjærlighetsspråkene, men det er virkelig vanskelig. Så ganske opplagt, fysisk nærhet er virkelig ikke hennes ting. Har aldri vært, men i alle fall ikke nå. Jeg er mann, og fysisk nærhet er viktig for meg så med hennes kalde skulder går jeg snart ut av ekteskapet. Jeg elsker henne, men å elske henne er hardt, vanskelig og sårt…

Forslag?

Innspill?

Erfaringer?

Anonymkode: 35a88...492

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tjenester - f.eks hente/levere barn, handle, ta husarbeid 

Gaver - f.eks blomster hver fredag

Anerkjennende ord- f.eks. enkle kommentarer om at maten var god, kule klær, fin på håret, god natt- glad i deg

Tid for hverandre- se TV sammen, gå tur sammen (gjerne med barna) 

• Liker 1
Skrevet

Du må finne ut hva hennes kjærlighetsspråk er.

Anonymkode: 8ff91...604

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå ville du ha svar fra kvinner som kjenner til kjærlighetsspråk, og det gjør ikke jeg, men svarer allikevel. Man skal vel ikke prøve å presse fram noe fra en liste? Ting bør komme av seg selv; fra begge parter. 

Uansett... det hjelper ikke å sparke en død hest.

• Liker 3
Skrevet

Mine "språk" er tid, fysisk nærhet og i mindre grad tjenester.

De to første henger tett sammen - tid til en film i armkroken, tid til å småprate i senga, og selvfølgelig sex. Men under fysisk nærhet også klemmer i forbifarten og å holde hånd når vi er på bytur.

Tjenester: rydde kjøkkenet om kvelden er en vinner hos oss.

Gaver: kjøpe med favoritt-kaffen min eller en is/sjokolade han tror jeg vil like, eller noe annet som er mest til meg (selv om det kanskje treffer dårlig så setter jeg stor pris på det allikevel).

Anonymkode: 47217...a04

• Liker 2
Skrevet

Du kjenner vel din kone best. Hva tror du hennes kjærlighetsspråk er? Det hjelper ikke med gaver, hvis hun ønsker å høre hvor glad du er i henne. Det hjelper ikke med ord hvis alt hun ønsker er at du lager en god middag med vin til hvor dere sitter og prater om alt og ingenting i to timer. Og det hjelper lite med en god middag hvis alt hun vil er å synke ned i armkroken og bli "pjusket" på armen eller i håret. 

Min partner sitt kjærlighetsspråk er tid og nærhet, min er tjenester og nærhet. Så hver gang han setter av tid til meg, ved å lage mat, finne en film han vet jeg vil liker (som han egentlig ikke liker), eller når han ringer for å prate om hva-som-helst. Så vet jeg at det er hans måte å utrykke sin kjærlighet på. Han bryr seg egentlig ikke så mye om den tegningen jeg gav han, eller den lille konfekten jeg kjøpte til oss. Men han vet at det er min måte å vise at jeg er glad i han, og derfor gleder han seg over gesten, mer enn gaven. 

Finn ditt språk, og finn hennes språk. 

Anonymkode: 5410e...58a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kjenner vel din kone best. Hva tror du hennes kjærlighetsspråk er? Det hjelper ikke med gaver, hvis hun ønsker å høre hvor glad du er i henne. Det hjelper ikke med ord hvis alt hun ønsker er at du lager en god middag med vin til hvor dere sitter og prater om alt og ingenting i to timer. Og det hjelper lite med en god middag hvis alt hun vil er å synke ned i armkroken og bli "pjusket" på armen eller i håret. 

Min partner sitt kjærlighetsspråk er tid og nærhet, min er tjenester og nærhet. Så hver gang han setter av tid til meg, ved å lage mat, finne en film han vet jeg vil liker (som han egentlig ikke liker), eller når han ringer for å prate om hva-som-helst. Så vet jeg at det er hans måte å utrykke sin kjærlighet på. Han bryr seg egentlig ikke så mye om den tegningen jeg gav han, eller den lille konfekten jeg kjøpte til oss. Men han vet at det er min måte å vise at jeg er glad i han, og derfor gleder han seg over gesten, mer enn gaven. 

Finn ditt språk, og finn hennes språk. 

Gaver og nærhet er mine, jeg skrev feil først. Rettelse.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må finne ut hva hennes kjærlighetsspråk er.

Anonymkode: 8ff91...604

Ja, det spørs hva hennes språk er. Det hjelper ikke med gaver hvis det hun ønsker seg er anerkjennende ord.

Mine språk er fysisk nærhet og tjenester. Å bli strøket over skulderen eller få en klem. Når han tilbyr seg å bytte dekkene for meg eller måker trappen. Det høres latterlig ut, men da blir jeg rett og slett så glad at jeg stråler. Det er lite som kan slå det for meg.

Anonymkode: 5a23f...af5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det spørs hva hennes språk er. Det hjelper ikke med gaver hvis det hun ønsker seg er anerkjennende ord.

Mine språk er fysisk nærhet og tjenester. Å bli strøket over skulderen eller få en klem. Når han tilbyr seg å bytte dekkene for meg eller måker trappen. Det høres latterlig ut, men da blir jeg rett og slett så glad at jeg stråler. Det er lite som kan slå det for meg.

Anonymkode: 5a23f...af5

Jeg for eksempel, er ikke glad i å bli tilbudt tjenester. Jeg får helt noja av om noen skal hjelpe til, uten at jeg har prøvd selv først. Og hvis jeg ikke får det til, så spør jeg selvfølgelig om hjelp, men får en dårlig følelse. Men gir du meg et kyss på halsen, en skikkelig god klem og lager et enkelt måltid til meg, pjuh da er jeg solgt 😁 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er trådstarter. Utgangspunktet mitt for spørsmålet er jo at jeg allerede gjør min halvdel av familiens logistikk og husarbeid. Det jeg som står for det fysiske, i den grad ho motvillig tat det i mot. Sist jeg byttet dekk fikk jeg ikke takk. Kjøper jeg blomster er det stort sett feil. Puh..ikke lett

• Hjerte 4
Skrevet

Veldig vanskelig å svare noe generelt på det.  Jeg forstår henimot kun fysisk nærhet som kjærlighetsspråk. Ellers syns jeg det er stas å få god mat, hyggelig å få hjelp til å løfte tunge ting, og gir ekstra stjerne i boken til menn som er emosjonelt smart og utfordrer meg når jeg er dramatisk.

Anonymkode: 75756...a3c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er trådstarter. Utgangspunktet mitt for spørsmålet er jo at jeg allerede gjør min halvdel av familiens logistikk og husarbeid. Det jeg som står for det fysiske, i den grad ho motvillig tat det i mot. Sist jeg byttet dekk fikk jeg ikke takk. Kjøper jeg blomster er det stort sett feil. Puh..ikke lett

Du må fortsatt finne ut hva hennes språk er.

Mitt er gaver, det betyr ikke at jeg vil ha gaver ofte, men en gang i blant. Og de bør til en viss grad være gjennomtenkt. 

Min mann sitt er tjenester, noe som er helt i bunn på min liste. Det har vi løst ved at han et klar på når han gjør tjenester i kjærlighet. Da prøver jeg å være bevisst på å takke.

Anonymkode: 8f87c...b56

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men å skifte dekk blir litt sånn... forventet kanskje, hvis dere allerede har delt opp hvem som gjør hva (siden du sier at detver din del av logistikken?) Da er det ikke en tjeneste, men en forventning.  Hva med å jekke ned tjenestene du gjør (itillegg til å skifte dekk hvis det er din del av oppgavene. ) Prøv å avbryt henne når hun tar oppvasken, ta over. Gi et fint smil, et kyss i pannen og si: "Jeg tar over for deg jeg, du har stått skikkelig på i dag og fortjener å slappe litt av, kanskje du kan finne en film imens vi kan se sammen etterpå? Jeg åpner den vinen så koser vi oss med et glass i sofaen". 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ting kan ta tid. Hvis forholdet har gått dårlig en stund tar det nok litt tid før det snur. Tålmodighet er nok viktig her. 

Jeg kan forøvrig anbefale bøkene til John Gottman, som er skrevet på bakgrunn av årevis med forsking på parforhold. De ga meg mange ahaopplevelser. 

Endret av L'amie
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ting jeg hadde digget: 

Kommet hjem og funnet mannen i full sving med å vaske kjøkken (benker, fronter og vask) i KUN forkle. 

Vasket bilen min inni og utenpå, og kanskje kjøpt en god bilduft til interiøret. 

Strøket duker/kjøkkenhåndkle/putetrekk eller kanskje en skjorte som hører meg til

Kommet hjem med kaffebrød (det gjør min mann av og til!) -Eller laget en fin frokost på helg med kokt egg og varme rundstykker.

Jeg elsker blomster, men de må passe i fargen til interiøret (Er du usikker, så tar du et par bilder av stua og viser de i blomsterbutikken!! Garantert innertier, hilsen interiørfriken)

Hvitvin og reker

Bedt ut på middag

Et par varme sokker og en god dusjsåpe. 

Skuldermassasje

Og generelt komplement! 

Anonymkode: bdfd0...fc2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg elsker blomster, men de må passe i fargen til interiøret (Er du usikker, så tar du et par bilder av stua og viser de i blomsterbutikken!! Garantert innertier, hilsen interiørfriken)

Seriøst?? :laugh: Da tipper jeg du ikke leser noe språk som helst hos mannen din....

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tid og fysisik nærhet, mannen har tjenester. Jeg har etter å vært samme denne mannen skjønt at tjenester er språket hans. 
Men tjenester er ikke de obligatoriske tingene i husholdningen, det er ikke hjelp å ta kjøkken, det er en selvfølge. Dermed å lage frokost å på senga, hente litt snacks til kvelden, kjøre meg til dit jeg skal altså ting som gjelder meg, og det samme med mannen. 
Tid er at vi snakker sammen, og kanskje gjør noe sammen, nærhet er å bli sett, tatt på, klemmer osv. 

• Liker 1
Skrevet

Uenige med alle, inkludert deg.

It takes two to tango, dvs du skal ikke gjøre alt - hun må også bidra, og hvis hun ikke gjør det, så er det vel ikke så mye å gjøre med det, tenker jeg.

Jeg tror forholdet er over hvis ikke hun viser tegn til å endre seg, eller setter pris på det du gjør.

Bruk tiden og energien på deg selv. Snakk med henne, og si at du ikke vil leve i et kjærlighetsløst forhold, og at hvis hun vil ha deg, så må hun også jobbe for at ting imellom dere blir bedre.

Hvis hun ikke vil det, så vet du hva du bør gjøre.

Anonymkode: 478f2...e4e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tjenester: Jeg forventer at vi deler husarbeid og ansvar 50/50. Så tjenester han gjør meg må være noe utover det. Det kan være å servere meg kaffe på senga, vaske bilen min, stryke klærne mine. Hvor ofte: en av tingene ukentlig.

Gaver: Jeg ønsker gaver til jul og bursdag. Ikke utover det. Ikke gi meg valentinsgave eller morsdagsgave, da blir jeg bare irritert!

Anerkjennende ord: At han takker meg når jeg gjør ham tjenester utover mine 50%. Hver gang.

Tid for hverandre: Tja. Vanskelig å gi noen mengde. Men at vi er sammen når vi har mulighet.

Anonymkode: 4496b...104

Skrevet

Poenget med kjærlighetsspråkene er vel ikke at du skal gjøre alle sammen hele tiden, og i all fall ikke at det er noen fastsatte mengder på det... Dette er ikke en kakeoppskrift. Om det så var, så er det ikke alle som liker samme kake engang..

Du må jo finne ut hva hennes språk her. Det hjelper INGENTING å spørre "damer" hvor mye som er nok før de blir fornøyde. Det er bra du leser bøker og prøver, men du har jo ikke forstått noe av boka når du sitter og spør alle andre hva som skal til for dem. Det har da ingenting å si hva kjærlighetsspråket til alle andre enn kona di er. 

Men greit:

For meg så er nok fysisk nærhet det viktigste. Sex, kjærtegn, kos og klemmer, være borti hverandre en del. Jeg er veldig fysisk av meg.

Anerkjennende ord er også VELDIG viktig for meg, å gi hverandre komplimenter, å føle at når jeg ser meg selv gjennom hans øyne så ser jeg en helt fantastisk person for han setter meg og mine evner og personlighet og utseende så høyt.

Tid for hverandre.. den er vanskelig. Jeg trenger en del alenetid så den er ikke helt oppe der da jeg ikke trenger å være med noen 24/7. Men at det settes av tid er jo viktig da, at man føler seg prioritert. 

Gaver er ikke et kjærlighetsspråk for meg. Må si jeg har blitt veldig glad for blomster de ytterst få gangene jeg har fått det likevel da. Men når man er sammen så er ikke sånn stadige gaver en greie for meg. 

Å bytte dekk ser jeg på ingen måte på som en kjærlighetserklæring. Ei heller å gjøre sin del av husarbeidet. Det er bare et must, bare noe som må være på plass. Noe som er irriterende og turn off om det ikke gjøres. Men jeg føler meg ikke elsket over alt på jord om han støvsuger eller tar ut av oppvaskmaskinen. Men: tjenester er litt kjærlighetsspråk for meg likevel! Sånn i datingfasen blir jeg veldig sjarmert om han kjører meg til noe for eksempel (har ikke lappen selv), en fyr jeg datet var veldig handy og fikset ting i hjemmet mitt, det var veldig romantisk for meg. Hentet en madrass for meg. Det ble jeg glad for.

Jeg vet ikke om dette gjorde det noe klokere.

Som sagt så har det null relevans for din kones kjærlighetsspråk hva Anonym bruker A, B, C og D på Kvinneguiden liker . Du har misset poenget.

Dessverre så er det heller ikke sånn at å finne og "snakke" riktig kjærlighetsspråk alltid fikser alt, heller.. 

Kommuniserer dere noe om dette? Er hun også enig i at dere har et problem?

Anonymkode: 87550...7bf

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...