AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Og hvis de får en julegave fra barna deres; matcher dere da ca sum barna får gaver for, eller gir dere en mindre gave (mer som symbol)? I utgangspunktet gir ikke vi søsken julegaver til hverandre lenger, men synes de som ikke har barn og kjøper til vårt kan få noe. Anonymkode: 36c13...ed6 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Her gir ikke voksne gaver til hverandre, uavhenging av barn eller ei. Anonymkode: 54466...893 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her gir ikke voksne gaver til hverandre, uavhenging av barn eller ei. Anonymkode: 54466...893 Så hvis du har en søster uten barn, som i alle år har gitt flotte gaver til dine barn, gir du ingenting tilbake i gave til denne søsteren? Du syns ikke det blir litt skjevt over årenes løp? Anonymkode: 5b6a0...5a1 49 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 9. november 2023 Jeg er barnløs men har 8 tantebarn som jeg kjøper til. Litt stusslig å aldri få noe tilbake. Så fint at du tenker på dette. Anonymkode: 30c95...62c 42 10 15
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så hvis du har en søster uten barn, som i alle år har gitt flotte gaver til dine barn, gir du ingenting tilbake i gave til denne søsteren? Du syns ikke det blir litt skjevt over årenes løp? Anonymkode: 5b6a0...5a1 Nei, for de ønsker ikke å motta gave? Jeg passer heller på å invitere de litt oftere på middag/på kino osv ellers i året, enn hva jeg gjør søsken med barn. Hvorfor skal en pakke en gang i året, som mottaker ikke vil ha, være så viktig? Er vel også kjedelig å bli «stemplet» som den som ikke har barn; «her, siden du er barnløs, får du gaver på lik linje med barna, likevell om du har sagt flerr ganger at du ikke vil ha gaver». Anonymkode: 54466...893 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er barnløs men har 8 tantebarn som jeg kjøper til. Litt stusslig å aldri få noe tilbake. Så fint at du tenker på dette. Anonymkode: 30c95...62c Slutt å gi gaver da, og heller inviter tantebarna med på noe kjekt ? Gaver er helt frivillig, og ingen plikt. Det går jo begge veier. Anonymkode: 54466...893
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutt å gi gaver da, og heller inviter tantebarna med på noe kjekt ? Gaver er helt frivillig, og ingen plikt. Det går jo begge veier. Anonymkode: 54466...893 Du ,hallo! Selvfølgelig gir man gaver til tantebarna sine. Jeg har fire tantebarn , og prioriterer først og fremst gavene deres fremfor de voksne i familien (selv om jeg kjøper gaver til dem også). Men jeg forventer ikke å få gaver tilbake da. Tantebarna er alle under skolealder, men jeg kommer ikke til å forvente gaver tilbake når de blir større heller. Anonymkode: 21a33...0d6 6 4
Arkana Skrevet 10. november 2023 #8 Skrevet 10. november 2023 Alle tanter og onkler får gave (de to som er barnløse får litt dyrere gaver enn de andre, men det er fordi de er nærere og bruker mye tid med oss og ikke fordi de er barnløse), men vi matcher ikke sum og de bruker mer penger på vår familie enn vi bruker på dem rett og slett fordi vi er flere. Gaver er noe man gir fordi det er hyggelig og fordi man ønsker å glede, det er ikke ment å være et regnskap som helst skal gå i null. 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #9 Skrevet 10. november 2023 Barnløs tante her, jeg gir til tantebarna og til søsken. Og jeg får fra søsken og tantebarna. Beløpet blir vel ikke helt matchet siden de er fire og jeg er en, jeg får en "vanlig" gave fra foreldrene og fra unger kan det bli noe bilder og tegninger og sånt, mer symbolsk fra dem Men tenker ikke på beløpet som barnløs så vasser jeg jo i penger og kan fint svi av noen lapper til jul, jeg bor på en annen kant av landet også så deltar ikke mye på andre vis heller. De har jo litt tøffere kår de der, de har i all fall hatt det i etableringsfasen. Det er veldig hyggelig å få av dem. Når vi feirer jul sammen så blir de så glade når de gir meg gaven, barn liker jo å gi også, det er veldig koselig Anonymkode: 03aa3...a38 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 Her gir vi til barnløs og enslig tante, ja. Vi gir ikke samme sum som hun gir samlet til oss, men omtrent samme sum som hun bruker på hver av oss. Anonymkode: cc07d...f15 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 Jeg har fått julegave fra to av tantebarna ved en anledning. Den eldste blir 15 nå og jeg har 10 tantebarn til sammen. Det har vært voldsomt skralt, det må jeg innrømme at jeg har kjent på. Jeg vet at denne tråden egentlig ikke var ment til meg, da jeg ikke har barn selv. Men jeg valgte å svare allikevel. Anonymkode: 1b689...dc9 7 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så hvis du har en søster uten barn, som i alle år har gitt flotte gaver til dine barn, gir du ingenting tilbake i gave til denne søsteren? Du syns ikke det blir litt skjevt over årenes løp? Anonymkode: 5b6a0...5a1 Presanger handler ikke om å få tilbake... man skal gi presanger fordi man har lyst, ikke fordi man er tvunget til det. Ellers forsvinner jo hele poenget. Anonymkode: 01893...443
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Er singel, barnløs tante Jeg gir gaver til mine nieser og nevøer, men får aldri noe tilbake, nei. Vi voksne gir ikke noe til hverandre. Men broren min som har disse ungene er megaegoist, så forventer ingenting uansett. Gleder meg til jula er over. Anonymkode: 607e2...45e 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #14 Skrevet 11. november 2023 Vi gir til alle som gir til barna våre. Liker ikke tanken på at de som tar seg tid og bruker penger på å finne noe fint til barna ikke skal få noe tilbake. Blir så selvsentrert og egoistisk! På samme måte som barna må være med å kjøpe gaver til besteforeldre o.l, for at de skal skjønne og sette pris på tanken, tid og penger som ligger bak gavene de får. Anonymkode: e423d...61b 9 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 22.41): Og hvis de får en julegave fra barna deres; matcher dere da ca sum barna får gaver for, eller gir dere en mindre gave (mer som symbol)? I utgangspunktet gir ikke vi søsken julegaver til hverandre lenger, men synes de som ikke har barn og kjøper til vårt kan få noe. Anonymkode: 36c13...ed6 mine barn gi gaver til alle de får gaver fra, så ja. Men det matcher som regel ikke i pris, for det er jo en gave fra barna, og de holdes på samme nivå som andre gaver barna gir. Men vi er svært oppmerksom på problemstillingen med barnløse som gir og aldri får, så vi pleier å gi en gave til disse på en eller annen måte, selv om vi har sluttet med gaver til de voksne. Det hender vi "kamuflerer" det som vertinnegave eller adventsgave, for å komme rundt regelen om at vi ikke gir til voksne. Anonymkode: b58f9...a8e 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #16 Skrevet 11. november 2023 Jeg har aldri gitt til mine tanter og onkler. Min mor og far står for det. Samme til min søster. Jeg gir til henne og til barna hennes men jeg forventer ikke å få fra tantebarna. Bare fra min søster. Når de var små så fikk jeg skolebilder og ting de hadde laget. Nå er dem voksne så dem skal ikke tenke på å gi noe til meg. Det har dem ikke gjort heller. Anonymkode: a5cc8...0e8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #17 Skrevet 11. november 2023 Jeg gir hvis vi skal feire jul sammen, da synes jeg det er en hyggelig gest. I fjor fikk begge mine brødre øl, men kjæresten til ene broren min fikk god cider og sjokolade. Matcher nok sjelden summen de gir til mine to jenter, de kjøper dyre gaver til de fordi de har råd og fordi de har lyst, men alle er fornøyde uansett. Anonymkode: 0f294...1c1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #18 Skrevet 11. november 2023 Gir gaver til tantebarn. Forventer ingenting tilbake, de er barn. Anonymkode: 27554...c0b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #19 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri gitt til mine tanter og onkler. Min mor og far står for det. Samme til min søster. Jeg gir til henne og til barna hennes men jeg forventer ikke å få fra tantebarna. Bare fra min søster. Når de var små så fikk jeg skolebilder og ting de hadde laget. Nå er dem voksne så dem skal ikke tenke på å gi noe til meg. Det har dem ikke gjort heller. Anonymkode: a5cc8...0e8 Og jeg er veldig flink til å kjøpe ting til meg selv som jeg ønsker meg. Finnes mange nisser når jeg finner på gaver. Som alle flire av når vi åpner. Anonymkode: a5cc8...0e8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #20 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 17.48): Presanger handler ikke om å få tilbake... man skal gi presanger fordi man har lyst, ikke fordi man er tvunget til det. Ellers forsvinner jo hele poenget. Anonymkode: 01893...443 poenget med gaver er utvekslingen . Gaver har en viktig relasjonsbekreftende rolle, og har hatt det siden tidenes morgen, og "lyst til å gi" har aldri vært viktigste motivasjon. https://forskning.no/finans-jul-okonomi/det-er-merkelig-hvor-lite-bevisst-folk-er-pa-hvorfor-vi-gir-hverandre-gaver/2122473 Anonymkode: b58f9...a8e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå