Gå til innhold

Flytte ut - bo hos familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente som lenge har tenkt på å flytte. Men har ikke råd til å betale full leie. Noe jeg har tenkt på er om det hadde gått an å leid et rom hos en familie, og at jeg for eks kunne ha hjelpet dem litt med barna, laget litt middag og vasket et par ganger i uken? Imot at jeg fikk bo der gratis eller til en veldig rimelig pris. Det hadde jo blitt litt som en au pair ordning, bare at jeg ikke hadde krevd lommepenger/lønn.

Hadde det gått an tror dere? Og eventuelt hvor kunne jeg funnet aktuelle familier 

Anonymkode: 48af0...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei, jeg er en jente som lenge har tenkt på å flytte. Men har ikke råd til å betale full leie. Noe jeg har tenkt på er om det hadde gått an å leid et rom hos en familie, og at jeg for eks kunne ha hjelpet dem litt med barna, laget litt middag og vasket et par ganger i uken? Imot at jeg fikk bo der gratis eller til en veldig rimelig pris. Det hadde jo blitt litt som en au pair ordning, bare at jeg ikke hadde krevd lommepenger/lønn.

Hadde det gått an tror dere? Og eventuelt hvor kunne jeg funnet aktuelle familier 

Har du noen du kjenner eller noen kontakter du kan foreslå det for? 

Skrevet

Hvorfor skal du flytte ut når du ikke har særlig penger til å bo? 

Dette høres veldig sketchy ut, og kan lede deg inn i masse problemer om du ikke er forsiktig.

Anonymkode: b5d17...9f4

• Liker 6
Skrevet

Hva med å leie et sted og få hjelp fra NAV til du finner en jobb? Det er jo en overgangs-greie og du har rett på å få hjelp til det. Ville heller gjort det enn det du skriver om her. 

Skrevet
Sitronterte skrev (14 minutter siden):

Hva med å leie et sted og få hjelp fra NAV til du finner en jobb? Det er jo en overgangs-greie og du har rett på å få hjelp til det. Ville heller gjort det enn det du skriver om her. 

Du skal være litt forsiktig med å hevde at ts har rett til å få husleien av NAV. Det har du ikke nok informasjon til å hevde.

• Liker 5
Skrevet

Nei det er jeg fullstendig klar over. Spesielt om personen jobber osv. Men hvis ikke, så har man rett til det. 

Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Har du jobb? 

Ja har flere jobber og tjener bra. Har hatt ca 34-35 utbetalt. Men vil ikke kaste bort alt på leie

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja har flere jobber og tjener bra. Har hatt ca 34-35 utbetalt. Men vil ikke kaste bort alt på leie

Da har du jo mer enn nok til å bo alene. Har du i det hele tatt tid til å hjelpe en familie? 

Foreslår kollektiv. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Tviler på at noen vil ta en vilkårlig fremmed inn i hus på slike vilkår... En kan nok kanskje finne potensielle "leieboere" på denne måten ved å ansette en "hjelp i huset", se på stilling ledig-annonser! Vil tro markedet for dette er snevert.

Endret av Fjugur
Skrevet
Sitronterte skrev (2 timer siden):

Nei det er jeg fullstendig klar over. Spesielt om personen jobber osv. Men hvis ikke, så har man rett til det. 

Nei, det er ikke så enkelt. Det er betingelser knyttet til å få hjelp av kommunen til bosted. 

Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke så enkelt. Det er betingelser knyttet til å få hjelp av kommunen til bosted. 

Jeg tenkte ikke på kommunen, jeg tenkte økonomisk hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Au pair er vel ikke tillatt lengre?

Anonymkode: e72ed...075

Skrevet

Noen familier trenger noen ganger en ekstra hånd og hjelp for å få en kabal til å gå opp. Dette forutsetter selvfølgelig at du er pålitelig, respekterer regler som hjelper i familien og bidrar med det som er avtalen. Hvor gammel er du? Jeg kjenner flere som er på jakt etter denne formen for hjelp. Selv kunne jeg fint jobbet som dette for å bo / spise gratis ved å ta del i familien som et fullverdig familiemedlem. 

Har du sjekket opp rundt dette? Lag deg en annonse på finn fof eksempel. Dette er enklere i store byer en på landet. Kanskje du er flyttbar? 

Anonymkode: 86f62...7e2

• Nyttig 1
Skrevet

Vil tro du er veldig ung siden du tenker på å betale for bolig som bortkastede penger? 

Det er nok dessverre sånn livet er. Det beste er nok å finne et rom i et kollektiv. Men forbered deg på å bruke penger på mye som føles kjipt. Dopapir og vaskemiddel og alt av sånne ting. 

Anonymkode: 1c8b7...5a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Au pair er vel ikke tillatt lengre?

Anonymkode: e72ed...075

Jo det er tillatt. Det er mulig ordningen forsvinner men det er ikke vedtatt.

Anonymkode: 86f62...7e2

Skrevet

Kan du ikke bare leie in hybel da? Studio/ett-roms? Kan umulig være noe problem med den inntekten du har.

Anonymkode: fac8c...8a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Snakker vi om 34-35 hundrelapper her, siden du sier du ikke har råd til å leie noe? 

Skrevet (endret)
Sitronterte skrev (27 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på kommunen, jeg tenkte økonomisk hjelp. 

Der viser du at du ikke kan systemet og nettopp derfor ikke Skaø gi sånne råd.

. Det er Nav-sosial som kan hjelpe med husleie i gitte tilfeller. Dette er den kommunale delen av NAV. Så hvis det ikke er kommunen du mener, hvem er det da?

For staten er det jo ikke.

Endret av Rotemor
Skrevet

Støtter forslaget om å legge ut en annonse på Face. Jeg kjenner tre familier som har hatt "au pair"/leieboer, ogdet har stort sett fungert veldig bra. 

Anonymkode: 75ca3...759

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...