Gå til innhold

Når kan jeg forvente at babyen min reagerer på navnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 9 mnd gammel sønn, han reagerer i ny og ne. 
Men når forventes det å reagere på navnet sitt hver gang de blir ropt?

Anonymkode: 3b3a5...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt sett så vil de fleste reagerer på navnet sitt mellom de er 4 og 9 måneder. 

Anonymkode: ec525...c78

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Normalt sett så vil de fleste reagerer på navnet sitt mellom de er 4 og 9 måneder. 

Anonymkode: ec525...c78

Hver gang?

Skrevet

Det går litt opp og ned altså. Niesa mi på 2 år reagerer sjelden, men hun vet godt hva hun heter

Anonymkode: 01df3...355

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hver gang?

Ja, hver gang. Du skal kunne se, fra erfaring, når barnet bevisst overser navnet sitt eller er oppslukt av noe annet. Og hvor ofte er egentlig en baby på 9 mnd mer opptatt av noe annet enn foreldrene sine?

Anonymkode: d1d20...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, hver gang. Du skal kunne se, fra erfaring, når barnet bevisst overser navnet sitt eller er oppslukt av noe annet. Og hvor ofte er egentlig en baby på 9 mnd mer opptatt av noe annet enn foreldrene sine?

Spørs det, er tv og nye leker fremme så reagerer de ikke. Må høre med helsesøster, veldig spesielt at man forventer at en 4-5 mnd gammel baby skal adlyde navnet sitt? Ref. Det du skrev over her, at det forventes fra 4 mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det går litt opp og ned altså. Niesa mi på 2 år reagerer sjelden, men hun vet godt hva hun heter

Anonymkode: 01df3...355

Virkelig? Hmm, kanskje min bevist ignorerer meg noen ganger da :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virkelig? Hmm, kanskje min bevist ignorerer meg noen ganger da :)

SÅ bevisst er neppe et barn på 9mnd. Men hen kan jo være for opptatt med andre ting til å reagere. Det kan også være en «ferdighet» som kommer senere, han kan høre dårlig, eller det kan skyldes andre ting. Om hen ellers er et godt utviklet barn med aldersadekvate ferdigheter, ville jeg ikke bekymret meg ennå. Jeg ville ha vært bekymret for toåringen som nevnes, som sjelden reagerer. 

Anonymkode: 37078...299

Skrevet

Min er 14 mnd og bevisst ignorerer om hun har skjønt at vi feks skal på badet/ut i vogn (les kjedelige ting) 😂 så aldri? 🤷🏻‍♀️😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spørs det, er tv og nye leker fremme så reagerer de ikke. Må høre med helsesøster, veldig spesielt at man forventer at en 4-5 mnd gammel baby skal adlyde navnet sitt? Ref. Det du skrev over her, at det forventes fra 4 mnd.

Det var ikke jeg som skrev 4-9 måneder, men jeg mener at ved 4 måneder bør man oppleve at barnet responderer på navnet sitt. Mens ved 9 måneder bør man kunne se at barnet hører navnet sitt og eventuelt velger å overse det. Såpass erfaring bør du ha opparbeidet deg etter å ha hatt barn i nesten ett år. 

Og det burde bli tydelig om barnet hører dårlig. Og det er det helt sikkert flere rundt barnet som reagerer på hvis det er tilfellet. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var ikke jeg som skrev 4-9 måneder, men jeg mener at ved 4 måneder bør man oppleve at barnet responderer på navnet sitt. Mens ved 9 måneder bør man kunne se at barnet hører navnet sitt og eventuelt velger å overse det. Såpass erfaring bør du ha opparbeidet deg etter å ha hatt barn i nesten ett år. 

Og det burde bli tydelig om barnet hører dårlig. Og det er det helt sikkert flere rundt barnet som reagerer på hvis det er tilfellet. 

Du mener responderer når du snakker til dem? En på 4 mnd vet ikke hva den heter, uannsett hva du mener. 

Min er nesten 2 år og vet veldig godt hva hun heter, peker på seg selv om jeg spør hvem X er, eller på bilder av seg selv. Men responderere ofte ikke på navnet likevel. Selv som baby/under året responderte hun ikke alltid selv om hun tilsynelatende har god hørsel og visste hva hun het iallfall da hun var rundt 10-12 mnd. Ikke alltid vi foreldre trumfet alt annet av ting som hun var opptatt av å se på/drive med nei. 

Anonymkode: b422f...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du mener responderer når du snakker til dem? En på 4 mnd vet ikke hva den heter, uannsett hva du mener. 

Min er nesten 2 år og vet veldig godt hva hun heter, peker på seg selv om jeg spør hvem X er, eller på bilder av seg selv. Men responderere ofte ikke på navnet likevel. Selv som baby/under året responderte hun ikke alltid selv om hun tilsynelatende har god hørsel og visste hva hun het iallfall da hun var rundt 10-12 mnd. Ikke alltid vi foreldre trumfet alt annet av ting som hun var opptatt av å se på/drive med nei. 

Anonymkode: b422f...63e

Det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa bare at, hvis barnet har hatt et navn som er blitt tatt i bruk på normalt vis (jeg vet jo egentlig at ikke alle har gitt navn til barnet sitt i løpet av de første månedene, men la oss utelate de for ordens skyld) så bør man ha opplevd (altså ikke hver gang, men minst en gang da) at barnet tydelig har reagert på navnet sitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke det jeg sa heller. Jeg sa bare at, hvis barnet har hatt et navn som er blitt tatt i bruk på normalt vis (jeg vet jo egentlig at ikke alle har gitt navn til barnet sitt i løpet av de første månedene, men la oss utelate de for ordens skyld) så bør man ha opplevd (altså ikke hver gang, men minst en gang da) at barnet tydelig har reagert på navnet sitt. 

Ja, men du mente at de burde reagere hver gang. For ja, noen ganger så reagerer han, men ikke alltid.p

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, men du mente at de burde reagere hver gang. For ja, noen ganger så reagerer han, men ikke alltid.p

Jeg prøvde å presisere at det var ved 9 måneder i den kommentaren, men jeg ser at det kanskje ikke kom godt nok frem. Og med hver gang mener jeg at det ikke skal være tilfeldig om barnet reagerer på navnet sitt ved den alderen da det kan være tegn på hørselsproblemer eller vansker med språkforståelse/prossesering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TV til en på 9 måneder? Du tuller sikkert?

Anonymkode: 1de0d...000

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TV til en på 9 måneder? Du tuller sikkert?

Anonymkode: 1de0d...000

Nei? Hvorfor skal jeg tulle? Som om folk ikke lar på babyene sine på 10 mnd se på litt tv mens de lager mat feks 😂😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg prøvde å presisere at det var ved 9 måneder i den kommentaren, men jeg ser at det kanskje ikke kom godt nok frem. Og med hver gang mener jeg at det ikke skal være tilfeldig om barnet reagerer på navnet sitt ved den alderen da det kan være tegn på hørselsproblemer eller vansker med språkforståelse/prossesering. 

Skjønner 😊 Da er jeg enig med deg!

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei? Hvorfor skal jeg tulle? Som om folk ikke lar på babyene sine på 10 mnd se på litt tv mens de lager mat feks 😂😂

Det har jeg aldri gjort med min på 11 mnd. Han sitter på gulvet og leker, i stolen sin og får se på kjøkkenredskaper/smake på ingredienser eller sitter på hofta i ringslynge mens jeg lager mat, om ikke faren er der da.

Ellers har jeg opplevd at min reagerer på navnet sitt rundt 8-9 mnd, men noen ganger driter han litt i det fordi han ser noe mer spennende han vil ha tak i (som regel katten).

Anonymkode: 0f996...312

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva det gjelder. Om det gjelder oppgaver i hjemmet - så godt over 18 år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du må ikke si at babyen din ser en skjerm i det hele tatt her inne. Da kommer pekefingeren snart 

Anonymkode: 3d148...3aa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...