Gå til innhold

Legging - store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

To barn på 9 og 11. Vi «legger de» fremdeles, i form av 20-30 min med lesing/snakking på senga. Da får vi jo gjerne snakket litt mere om ting vi ikke har snakket om tidligere på dagen osv. Egentlig en fin og koselig stund, men noen ganger også masete. Spesielt eldste vil gjerne ha oss der inne lenge og har mye på hjertet.

Flere av mine venner ber bare barna gå og pusse tenner og legge seg, og så gjør de det. Og det virker jo egentlig veldig deilig… Vi har jo hatt 10+ år med legginger nå, og vi er ofte gørrslitne på kveldene. Det er liksom aldri noen egentlig før man stuper i seng selv. 

Hvordan gjør dere som har store barn det?

Anonymkode: 47b7d...5b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*egentid skulle det stå

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

To barn på 9 og 11. Vi «legger de» fremdeles, i form av 20-30 min med lesing/snakking på senga. Da får vi jo gjerne snakket litt mere om ting vi ikke har snakket om tidligere på dagen osv. Egentlig en fin og koselig stund, men noen ganger også masete. Spesielt eldste vil gjerne ha oss der inne lenge og har mye på hjertet.

Flere av mine venner ber bare barna gå og pusse tenner og legge seg, og så gjør de det. Og det virker jo egentlig veldig deilig… Vi har jo hatt 10+ år med legginger nå, og vi er ofte gørrslitne på kveldene. Det er liksom aldri noen egentlig før man stuper i seng selv. 

Hvordan gjør dere som har store barn det?

Hold på gode og sunne leggerutiner så lenge du bare kan. Plutselig er det bråstopp og de vil være alene.

Det er en viktig ventil for mange barn å få lufte ut ting som har skjedd, og en gylden mulighet som forelder til å følge med i barnets indre.

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

Hold på gode og sunne leggerutiner så lenge du bare kan. Plutselig er det bråstopp og de vil være alene.

Det er en viktig ventil for mange barn å få lufte ut ting som har skjedd, og en gylden mulighet som forelder til å følge med i barnets indre.

Skulle skrive det samme, du kom meg i forkjøpet.

Jeg tror også at dette kan legge grunnlag for senere, ungdommen vil føle at det går an å lufte sine tanker overfor foreldrene.

Anonymkode: ebbfe...70c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

11 år her og vi prater og synger før han skal sove..før leste vi bok...men nå vil han heller bruke ekstra tid å spille.

Min å elsker å lufte før han skal sove..sp mye at jeg innimellom må minne han på at det er lov å snakke med oss under middagen eller når vi sitter nede 🤣

• Hjerte 1
Skrevet

11 åringen blir fortsatt lagt. Det er ofte tull og fjas på sengekanten eller pryl som hun kaller det. Det er stort sett pappa som legger, da mamma ikke er så fjasete. vi holder på så lenge hun ønsker. Vi har to eldre barn og det ble brått slutt en dag. 

Anonymkode: eac07...f0b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

«Legger» fortsatt barn på 9 og 12 år 😂👌 Ligge og koseprate en stund, beste tiden på døgnet, ofte sovner jeg selv med minsten…. 😇 Denne tiden kommer aldri tilbake. Om et par år er det slutt. Mas til tider, men jeg vet det er en fase som går over. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sitter alltid på sengekanten noen minutter og prater :) 9 år her.

Anonymkode: 1372e...107

• Liker 1
Skrevet

Legger 9-åringen hver kveld. Noen ganger blir det 30 min på sengekanten, andre ganger 5-7 minutter. Alt etter hvor lang tid det har tatt før han endelig er kommet i seng.

Ofte kan han bli veldig skravlete på sengekanten. Det er for så vidt hyggelig det, men det passer ikke alltid så godt om klokken allerede er mye. I tillegg hadde det vært hyggelig om han ville pratet like mye tidligere på dagen, og ikke slik at det går ut over nattesøvnen hans.

Noen ganger har jeg lest for ham, andre ganger blir det en fortelling.

Jeg skulle av og til ønske at vi også kunne hatt det slik at han gikk og pusset tennene og la seg selv. Da kunne jo jeg kanskje fått begynt å trimmet litt igjen. Men det er også koselig å prate, iallfall om jeg føler at jeg får skikkelig god kontakt, og at vi kan få en god samtale, om noe som han evt måtte gruble mye på.

Anonymkode: ced82...de8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Legger 11 åringen vår enda. Det fører til mange gode samtaler med både meg og pappaen.

Anonymkode: 83225...c0e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Samtalene på sengekanten er koe av de viktigste vi har hatt, så vi gjorde det lenge. Nå er han snart 18 år så vi gar slutter med det 

Anonymkode: 5a718...d1e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Våre er 10, 12 og 14 og de legger seg selv. Fine samtaler om alt mellom himmel og jord har vi ofte, det er ikke forbeholdt leggetid. :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Minste på 10 går på rommet selv, så går vi inn når lyset skal slukkes og sier god natt. Jeg lager matpakker og rydder på kjøkkenet når han spiser, så da har vi gode samtaler. 

Anonymkode: 5b67e...32e

Skrevet

«Legger» fremdeles 16 åringen jeg, men det er ikke høytlesing eller sang lenger slik som med småsøsknene. Nå er det mer en prat på sengekanten etter dusj og puss av tenner. Men den praten er fin både for ungdommen og meg/far, ofte mye lettere å få lettet hjertet når man ligger/sitter ved siden av hverandre i halvmørkt rom alene og alt er rolig rundt. Ja, «leggingen» spiser av egentiden, men den praten er så viktig og koselig at det er helt greit 😊

Anonymkode: 8bd05...b23

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg følger fortsatt tolvåringen til sengs - hun vil gjerne ha det slik - og brer over henne - etter hennes ønske. Noen ganger kommer hun på noe hun trenger å prate om, men oftest ikke. Det er bare oss to, så jeg er stort sett tilgjengelig for prat hele ettermiddagene og mesteparten av livets store tanker luftes før sengetid. 

Anonymkode: 769d6...4ab

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Mine er 10, 12 og 14. De to eldste legger seg selv, mens han yngste varierer det litt med. Stort sett hører vi 15 min på en lydbok sammen. Det er koselig, men han har forståelse for at det ikke alltid er tid, for man skal også ha nok søvn,ellers kunne vi nok sittet på sengekanten og pratet i timevis😅

Anonymkode: 88234...36d

• Hjerte 1
Skrevet

Vi leser bok/har "fine samtaler" før legging. Ikke i sengen eller på rommet. Vi leser bok i stuen, og så er det tannpuss, pysj, og natta, uten noe mer dikkedarier. Man kan helt fint ha kvalitetstid og fine samtaler uten at det betyr eviglang legging og null egentid på kvelden for de voksne. 

Anonymkode: cbbfa...c44

Skrevet

Jeg "la" både egne og bonusbarn fram til de ble ca 12 år. Etter det, var det ikke så ønskelig lengre, pluss at de ofte var våkne lengre enn jeg var (begynner kl 5 på jobb tre dager i uka). 

Kjempekoselig, spesielt bonussønn hadde mye på hjertet før han skulle sove, men jeg mistenker også at det var en måte å dra ut leggetiden på, uansett, koselig var det :) 

Anonymkode: 1757a...0f2

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde familietid i form av at vi alltid spiste middag sammen og hadde noen timer hver dag som var øremerket samtaler og når klokken var der om kvelden var det ikke behov for noe annet enn tannpuss, natta og ferdig.. Men den tiden de snakker med deg på denne måten forsvinner fort, så nyt den så lenge den varer. Ikke for det, mine er voksne og ringer ofte for å "prate" om alt og ingenting, timevis til tider - så den gode relasjonendere nå bygger vil nok ikke forsvinne. 

Anonymkode: db486...9da

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Vi hadde kveldsrutine med lesing på sengekanten til rundt 12 år. Nå er ungene tenåringer og vil ikke bli lest for lenger, men det blir ofte en prat på sengekanten. Det er ofte da man får den gode samtalen, tidligere på dagen er de gjerne for aktive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...