AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Hei! Jeg googler nettet opp og ned, men ønsker også å spør her ettersom jeg tror noen allerede har gått i sporene før meg. Jeg og min samboer skal skilles, og planen er at ungene våre (begge under 8 år) skal bo 50/50 hos meg (mor) og far. Jeg er under utdanning og tjener langt ifra så mye som far i mnd. Det jeg lurer på er hvilke bidrag jeg evt kan få, om jeg i det hele tatt kan få noen så lenge fordelingen blir 50/50? Barnebidrag f.eks får jeg ikke regner jeg med, for kan ikke skjønne hvorfor far skulle ha betalt meg, og ikke omvendt, så lenge ungene evt. bor likt hos oss begge. Kan jeg derimot få utvidet barnetrygd? Håper på en vennlig tone, og beklager på forhånd hvis noen av spm. virker dumme. Jeg har behov for trygghet videre økonomisk for meg og mine barn, og søker bare så mange og gode svar som mulig. Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Tror overgangsstønad, utvidet barnetrygd og siden du studerer kanskje bidrag siden dere har 50/50 men kanskje fint å lage privat avtale om det? Anonymkode: 267c7...779
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Hvis han er grei og dere er venner, så kanskje han går med på å ta litt større del av kostnadene til du er ferdig å studere? Anonymkode: ff6fa...403
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Det kan være bidrag selv om dere har 50/50 hvis inntektsforkjellen er stor (det kan være stor inntektsforskjell selv når begge er i jobb) Anonymkode: 28626...55a 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan være bidrag selv om dere har 50/50 hvis inntektsforkjellen er stor (det kan være stor inntektsforskjell selv når begge er i jobb) Anonymkode: 28626...55a TS svarer: Innteksforskjellene er veldig store ja, ettersom jeg er 100% student på fulltid nå, og han jobber veldig mye med godt betalt. Så de er store ja 🙂 Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis han er grei og dere er venner, så kanskje han går med på å ta litt større del av kostnadene til du er ferdig å studere? Anonymkode: ff6fa...403 TS. svarer: Det hadde vært helt perfekt - men det er nok dessverre ikke noe jeg kan forvente. Derimot hadde det jo vært fint hvis han ville betalt forsikringen til ungene 100%. Men da er jo nok heldig hvis han går med på det. Dessverre kan han være litt sta, så det kan fort tenkes at han vil gi litt "vær se god - nå skal vi se hvor godt du klarer deg uten meg"-følelse. Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Jeg studerte sammen med en alenemor ifjor og mener hun fikk et ekstra stipend fra lånekassen, og så tror jeg hun også fikk noe bostøtte fra husbanken. Men nå hadde hun barnet 100% da, så mulig det var derfor, men uansett verdt å sjekke ut. Lykke til med alt❤️ Anonymkode: e9a38...059
jabx Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hei! Jeg googler nettet opp og ned, men ønsker også å spør her ettersom jeg tror noen allerede har gått i sporene før meg. Jeg og min samboer skal skilles, og planen er at ungene våre (begge under 8 år) skal bo 50/50 hos meg (mor) og far. Jeg er under utdanning og tjener langt ifra så mye som far i mnd. Det jeg lurer på er hvilke bidrag jeg evt kan få, om jeg i det hele tatt kan få noen så lenge fordelingen blir 50/50? Barnebidrag f.eks får jeg ikke regner jeg med, for kan ikke skjønne hvorfor far skulle ha betalt meg, og ikke omvendt, så lenge ungene evt. bor likt hos oss begge. Kan jeg derimot få utvidet barnetrygd? Håper på en vennlig tone, og beklager på forhånd hvis noen av spm. virker dumme. Jeg har behov for trygghet videre økonomisk for meg og mine barn, og søker bare så mange og gode svar som mulig. Anonymkode: 2b673...34b Men ærlig talt, hvorfor skal han straffes/måtte betale for dine personlige valg? 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 jabx skrev (1 minutt siden): Men ærlig talt, hvorfor skal han straffes/måtte betale for dine personlige valg? TS svarer: Men ærlig talt, hvor ser du at jeg skal straffe han? Det eneste jeg ønsker er et godt samarbeid, få tips om stønader jeg kan ha krav på når jeg bor alene med barn under utdanning. Som nevnt regner jeg ikke med at han skal betale meg èn krone, om fordelingen blir 50/50. Anonymkode: 2b673...34b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg studerte sammen med en alenemor ifjor og mener hun fikk et ekstra stipend fra lånekassen, og så tror jeg hun også fikk noe bostøtte fra husbanken. Men nå hadde hun barnet 100% da, så mulig det var derfor, men uansett verdt å sjekke ut. Lykke til med alt❤️ Anonymkode: e9a38...059 TS. svarer: Husbanken! Det var et godt tips - skal notere det å sjekke det opp. Tusen takk! Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS svarer: Men ærlig talt, hvor ser du at jeg skal straffe han? Det eneste jeg ønsker er et godt samarbeid, få tips om stønader jeg kan ha krav på når jeg bor alene med barn under utdanning. Som nevnt regner jeg ikke med at han skal betale meg èn krone, om fordelingen blir 50/50. Anonymkode: 2b673...34b Han må betale bidrag om han tjener bedre enn deg. Sånn er det for alle. Hvis du i fremtiden tjener bedre enn ham, må du betale ham. Det finner du ut på bidragskalkulator på nav sine sider. Anonymkode: 8476d...d91 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Jeg betaler bidrag til barnefar og vi har barna 50/50. Anonymkode: ac5a9...671
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 Dere kan folkeregistrere et barn på dere hver. Da får begge utvidet barnetrygd (og en ordinær). Anonymkode: bf451...301 1
Amistad Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 hvis dere skal ha 5050 men du har ikke råd til dette grunnet utdannelse, så er det mer riktig at han får barna 70 30 eller 80 20 frem til du har råd til det kontra å kreve han for bidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 Amistad skrev (4 minutter siden): hvis dere skal ha 5050 men du har ikke råd til dette grunnet utdannelse, så er det mer riktig at han får barna 70 30 eller 80 20 frem til du har råd til det kontra å kreve han for bidrag. TS. svarer: Jeg har råd - men vil ha tips om hva jeg kan søke på/ha krav på, uten at det går meg "hus forbi". Jeg aner ikke dette, når alt er så nytt for meg. Og skjønner også hva du tenker, men dessverre vil ikke det være aktuelt, tror 50/50 blir vanskelig nok for han da han bokstaveligtalt jobber 24/7. Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han må betale bidrag om han tjener bedre enn deg. Sånn er det for alle. Hvis du i fremtiden tjener bedre enn ham, må du betale ham. Det finner du ut på bidragskalkulator på nav sine sider. Anonymkode: 8476d...d91 TS. svarer: Det visste jeg ikke! Tusen takk! Var der inne og kikket i stad, men den fant jeg ikke - da skal jeg dypdykke mer i NAV-jungelen. Tusen takk! Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg betaler bidrag til barnefar og vi har barna 50/50. Anonymkode: ac5a9...671 TS. svarer: Og dette er da som nevnt i kommentaren over deg, fordi du da tjener mer enn barnefar? 🙂 Anonymkode: 2b673...34b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #18 Skrevet 9. november 2023 Du må søke om bidrag fra far via nav så regner de ut. Den som har mest skal betale bidrag til den mest minst også ved 50-50. Du kan få foreldrestipend fra lånekassen og mest sannsynlig også overgangsstønad. Jeg hadde bedre råd om alenemor da jeg studerte enn som nyutdannet 🤪 Ganske gode ordninger der. Heldigvis. Anonymkode: 4dc38...6b5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #19 Skrevet 9. november 2023 Du må ha minst 60% av omsorgen for å regnes som aleneforsørger. Ved 50/50 får du dessverre ikke utvidet barnetrygd eller overgangsstønad. Du kan derimot ha krav på barnebidrag hvis han tjener betydelig mer enn deg. Dere får ta den pragmatiske løsningen og ta 1 barn hver på papiret, da får begge fulle rettigheter som aleneforsørgere. Anonymkode: 83df6...dc1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #20 Skrevet 9. november 2023 Mange løser det ved å dele barna Barn A: mor 60% / far 40% Barn B: mor 40% / far 60% Og så gjennomføres tidsfordelingen som 50/50. Anonymkode: 813ce...f18 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå