AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Jeg leste akkurat en innlegg i Nord-Norsk debatt, om utredningen av Nord-Norgebanen, som provoserende nok ikke ser ut til å bli noe av. Denne tråden handler om noe litt annet; Jeg lurte på hvor representativt forfatterens syn på søringer er? Det er som følger: «Selv synes jeg hele utredningen stinker av søring-sjåvinisme; du vet, deres “ovenfra og ned”- holdning til oss her i nord: “Dere har selv valgt å bosette dere der oppe,” deres gjentatte mantra dersom vi så mye som ymter frempå om været, naturkreftene, drivstoffpriser og boligpriser. Gjerne med en litt nedlatende snert. Eller, slik jeg velger å oversette det: “Dere i nord er mindre verdt enn oss som bor sentralt i en sør-norsk storby, dere har jo valgt å bosette dere langt utenfor sivilisasjonen og kan takke dere selv. Ergo trenger dere verken jernbane, skikkelige veier, helsevesen eller politi. Dere er overlatt til dere selv og må overleve som best dere kan!" Jepp, sånn ser søringene på oss. Vi er wildlings fra “beyond the Wall”, de primitive barbarene i nord» Jeg er selv fra tjukkeste Oslo og kjenner virkelig ikke igjen den holdningen til Nord-Norge som beskrives i det hele tatt, gjør andre søringer her det? Hvor vanlig er det at vi søringer tenker sånn om nordlendinger nå for tida? Jeg vet at det var sånn før, men holder vi fortsatt på sånn? Og til nordlendingene: Er det en vanlig oppfatning at søringer fortsatt tenker på den måten? Jeg har vurdert å flytte nordover (flott natur, fått jobbtilbud), men jeg vil jo ikke trenge meg på hvis «min art» ikke er ønsket? Jeg har prøvd å lese det debattinnlegget fra et humoristisk ståsted, og deler av den virker å være ment ironisk, men akkurat den delen over skiller seg ut i teksten, synes jeg. Men kanskje jeg bare er et klassisk tilfelle av humørløs søring som tar ting for alvorlig, hehe. Uansett, takk for svar! hele innlegget kan leses her: https://www.nordnorskdebatt.no/hele-utredningen-stinker-av-soring-sjavinisme/o/5-124-266641 . Anonymkode: fdf4c...cf9 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Jeg er søring i en nordnorsk familie. Jeg er født her, og selv om jeg er oppvokst i familien, er det noen kulturforskjeller, tro det eller ei. Nå kom min nordnorske familie hit fordi de var lei av å bo der oppe, og fordi de yngste i familien bosatte seg sørover så de eldre kom etter. Og det er jo enklere å bo her, det får jeg stadig høre, men siden de har flyttet på seg selv, er det enkelt for dem å si "Flytt da", om de som er igjen nordpå klager 😂 Uten at det er noe vondt i det, nordlendinger er generelt tykkhudet. Men det hersker nok enda litt sårhet mellom nordlendinger og søringer. Da min tante kom ned hit for 30 år siden og skulle finne seg et sted å bo, stod det ofte "Nordlendinger ikke ønsket" i utleieannonser, en jeg kjenner som kom før dét igjen ble stuet inn i et felleshus for nordlendinger for de var ikke ønsket andre steder. Denne generasjonen lever enda, og kombinert med at vi har i sør får mye fokus i mediebildet + at infrastrukturen helt i nord er totalt krise, så hersker det nok vonde følelser. Du og jeg kjenner oss ikke igjen, men vi har aldri heller fått føle på den forskjellsbehandlingen 😊 Anonymkode: 8186d...179 5
Gjest Menelaos Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Har ingenting i mot nordlendinger
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Liker de fleste folk uansett hvor de er fra. Men det henger nok igjen, ja. Gudene vet hvorfor det var så skille tidligere. Det er det ihvertfall ikke nå for tiden, ihvertfall ikke hos noen av de jeg omgås. Anonymkode: 43af4...988
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Elsker nordlendinger. Dialekten, humoren, alt sammen.. Anonymkode: 144e6...108 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Føles unaturlig å kalle meg selv søring når jeg er fra vest🙃 har ikke noe i mot nordlendinger, de jeg kjenner er hyggelige, lyst å reise til Nord-Norge, lengst nord jeg har vært er Trondheim Anonymkode: 49f12...043
Amossa Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Jeg har ingenting i mot søringer. Riktignok må jeg innrømme at jeg skratter for meg selv når den første snøen kommer i sør. Da sender både NRK og TV2 lange nyhetsinnslag fra såkalt kaotiske kjøreforhold. I intervju med politiet oppfordres folk til hjemmekontor! Og på tv-bildene ser jeg kø av biler på 5 cm sørpeføre. Sikten er god, og det er ingen snøstorm i sikte. Det verste er at det samme skjer hver eneste vinter.. Er søringer tunglærte, eller?..... 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Har ingenting i mot folk fra sør men det var kjipt å bli diskriminert av dem da jeg bodde der for mange år siden. Anonymkode: ac7bc...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 Jeg er nordlending, bosatt i Oslo. Nå som sosiale medier er kommet, ser jeg virkelig hvor sutrete og hoverende nordlendinger kan være. Selv i kommentarfeltet til Avisa Oslo er de. De skjønner ikke at det kjører litt flere biler her enn de 4 som kjører forbi huset dems. Det verste var da uværet Hans kom, da skammet jeg meg virkelig over å være nordfra. Anonymkode: cefe7...bf8 9
Ebbeliten Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 Jeg er søring og jeg elsker nordlendinger.
Ebbeliten Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 Amossa skrev (10 minutter siden): Jeg har ingenting i mot søringer. Riktignok må jeg innrømme at jeg skratter for meg selv når den første snøen kommer i sør. Da sender både NRK og TV2 lange nyhetsinnslag fra såkalt kaotiske kjøreforhold. I intervju med politiet oppfordres folk til hjemmekontor! Og på tv-bildene ser jeg kø av biler på 5 cm sørpeføre. Sikten er god, og det er ingen snøstorm i sikte. Det verste er at det samme skjer hver eneste vinter.. Er søringer tunglærte, eller?..... Nei. Men søringland er fullt av tungtrafikk fra Europa som ikke er skodd for norsk vinter, og det stopper hele trafikken. Sist uke måtte norsk folkehjelp og ambulanser rykke ut til familier med spedbarn som stod bom stille i 12 timer pga dette. 10
Amossa Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Ebbeliten skrev (1 minutt siden): Nei. Men søringland er fullt av tungtrafikk fra Europa som ikke er skodd for norsk vinter, og det stopper hele trafikken. Sist uke måtte norsk folkehjelp og ambulanser rykke ut til familier med spedbarn som stod bom stille i 12 timer pga dette. God bortforklaring!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Skrevet 10. november 2023 Jeg er søring og liker nordlendinger bedre enn søringer! Hadde jeg kunne valgt bosted igjen så hadde jeg forlengst flyttet nordover. Anonymkode: cb120...c22 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #14 Skrevet 10. november 2023 Føler bare for å si på at på sørlandet var det ikke mye trafikkaos da første snøen kom. At det går galt i Osloområdet når folk og vogntog kjører på sommerdekk er jo ikke rart Anonymkode: f529e...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #15 Skrevet 10. november 2023 Oslo er Nord-Norges største by 🙂. Svært mange av oss nordfra har bodd der i mange år som unge voksne. Jeg eier ikke fordommer. Problemet er vel at mange sørfra aldri har vært nord for Trondheim, og kjenner landet vårt svært dårlig. Da blir det fort mangel på kunnskap og pga det fordommer. Anonymkode: 98e35...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #16 Skrevet 10. november 2023 Men hvem er egentlig søring? Jeg er fra et grisgrendt sted på Sunnmøre og må si jeg er team nordlending i debatten. Anonymkode: d1357...87a 1 1 1
Forvirret23 Skrevet 10. november 2023 #17 Skrevet 10. november 2023 Jeg tror ikke mange "søringer" har så mye fordommer mot nord, jeg opplever det motsatt egentlig. Bare det at de tror vi søringer ikke kan kjøre på snø er jo en stor fordom mot oss. Jeg har vært i nord vil enda lenger nord, og jeg skulle ønske vi satse mer nord som nordnorgebanen, flere arbeidsplasser osv. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #18 Skrevet 10. november 2023 Forvirret23 skrev (6 minutter siden): Jeg tror ikke mange "søringer" har så mye fordommer mot nord, jeg opplever det motsatt egentlig. Bare det at de tror vi søringer ikke kan kjøre på snø er jo en stor fordom mot oss. Jeg har vært i nord vil enda lenger nord, og jeg skulle ønske vi satse mer nord som nordnorgebanen, flere arbeidsplasser osv. Men år etter år er det jo kaostilstander der nede på det sentrale østlandet fordi folk ikke bytter til vinterdekk i tide. Anonymkode: d1357...87a 1
Spissrotte Skrevet 10. november 2023 #19 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men år etter år er det jo kaostilstander der nede på det sentrale østlandet fordi folk ikke bytter til vinterdekk i tide. Anonymkode: d1357...87a For noen er nok dette med friksjon vanskelig å forstå. 1
Forvirret23 Skrevet 10. november 2023 #20 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men år etter år er det jo kaostilstander der nede på det sentrale østlandet fordi folk ikke bytter til vinterdekk i tide. Anonymkode: d1357...87a Veldig få uten vinterdekk og det er ikke de små bilene som er problemet. Det er derimot ikke vits å diskutere med folk som bor i nord. De har sine fordommer samtidig som de da klager på at vi har fordommer mot de. Jeg kjenner ingen her jeg bor som mener noe om nordlendinger. Her vi bor var det faktisk nordlendingen som byttet dekk etter snøen falt Vi "søringene" hadde byttet 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå