Gå til innhold

Hvilken betablokker bruker du forebyggende mot migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 10-15 anfall i mnd, bruker Imigran og Naproxen.

Nå begynt på lavest dose av Propanalol.

Gått over 2 uker uten et eneste migreneanfall, det har ikke skjedd siden jeg begynte å få migrene.

Har bivirkning som veldig svimmel til tider, men legen har sagt det verste skal gå over etterhvert. Håper det, for jeg kan ikke ha det slik for "evig og alltid". Jeg tror den største testen blir neste gang jeg drikker litt alkohol, da får jeg ALLTID migrene dagen etter. Så vi får se om jeg slipper unna.

Bruker du betablokker som forebyggende? Har det redusert migrene anfallene dine? Og hvilke bivirkninger har du?

Anonymkode: b6946...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg brukte det samme som du så fikk jeg advarsel mot å drikke alkohol. Jeg overså det og gikk på fest, etter 2-3 drinker ble jeg brått sinnsylt fyllasyk og måtte løpe for å kaste opp. Første gang jeg har opplevd å være brisen og klein samtidig.

Vær veldig forsiktig med alkohol på dette

Anonymkode: 27e9f...692

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg brukte det samme som du så fikk jeg advarsel mot å drikke alkohol. Jeg overså det og gikk på fest, etter 2-3 drinker ble jeg brått sinnsylt fyllasyk og måtte løpe for å kaste opp. Første gang jeg har opplevd å være brisen og klein samtidig.

Vær veldig forsiktig med alkohol på dette

Ja, jeg lurte på det og snakket med legen om det. Vi så på hva som stod om det, og legen undersøkte det nærmere. Fikk beskjed om at jeg kunne drikke alkohol, men med måte. Jeg går på lavest dose, det er gjerne ved mye høyere doser dette blir aktuelt. 

Har tenkt å prøve meg frem forsiktig.

Men det er rart da, for jeg kjenner til mange som går på bt medisin (da mot blodtrykket) som drikker alkohol uten problemer. 

Skrevet

Jeg brukte også Propranolol, det virket litt på migrenen men ble så svimmel så måtte slutte. Bruker nå Ajovy og Botox, det hjelper meg bedre.

Anonymkode: e6e7e...960

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg brukte også Propranolol, det virket litt på migrenen men ble så svimmel så måtte slutte. Bruker nå Ajovy og Botox, det hjelper meg bedre.

Anonymkode: e6e7e...960

Må prøve dette i et ledd som flere forebyggende før jeg får komme til nevrolog.

Så hvis svimmelheten ikke avtar, så kommer jeg ikke til å fortsette med denne medisinen.

Skrevet

Ja, jeg lurte på det og snakket med legen om det. Vi så på hva som stod om det, og legen undersøkte det nærmere. Fikk beskjed om at jeg kunne drikke alkohol, men med måte. Jeg går på lavest dose, det er gjerne ved mye høyere doser dette blir aktuelt. 

Har tenkt å prøve meg frem forsiktig.

Men det er rart da, for jeg kjenner til mange som går på bt medisin (da mot blodtrykket) som drikker alkohol uten problemer. 

Jeg gikk også på 10mg gram dose og kunne likevel ikke drikke mer enn en halvliter om gangen all den tiden jeg gikk på de. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk også på 10mg gram dose og kunne likevel ikke drikke mer enn en halvliter om gangen all den tiden jeg gikk på de. 

Går på litt høyere dose, vil ikke skrive hvor mye for innlegget blir bare slettet av moderator da vi ikke har lov å snakke om dosering.

Skrevet

Jeg er ikke opptatt av å drikke mest mulig alkohol, men jeg vil gjerne ta meg et glass vin i godt lag innimellom eller til et godt måltid. Så 1-2 glass vin er nok for meg.

Skrevet

Går på litt høyere dose, vil ikke skrive hvor mye for innlegget blir bare slettet av moderator da vi ikke har lov å snakke om dosering.

Skjønner, da råder jeg deg til å drikke sakte og se an. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk bivirkninger i starten på metoprolol, fikk samme beskjed som deg og det gikk over etterhvert.

Jeg tror ikke det er slik at du kan ta betablokker, oppsøke triggere og forvente å ikke få anfall. Det har ikke så sterk virkning. Det er en hjelp, men det er nok et minimum at man holder seg borte fra triggere.

Anonymkode: ade55...0d2

Skrevet

Jeg fikk bivirkninger i starten på metoprolol, fikk samme beskjed som deg og det gikk over etterhvert.

Jeg tror ikke det er slik at du kan ta betablokker, oppsøke triggere og forvente å ikke få anfall. Det har ikke så sterk virkning. Det er en hjelp, men det er nok et minimum at man holder seg borte fra triggere.

Anonymkode: ade55...0d2

Skjønner, men jeg kan tåle å få et migreneanfall en gang i blandt pga alkohol (drikker kanskje det 1 gang pr 2 mnd type ting) hvis jeg slipper de ørten andre anfallene. Men jeg må jo bare se ann alt fremover. Jeg har vært utrolig stresset disse ukene jeg har gått på medisinen pga diverse, og har ikke fått ett migrenenanfall - og stress er en sterk trigger hos meg, så hittil har det vært fantastisk å slippe et anfall.

Skrevet

Bruker ikke betablokkere, bruker en ACE hemmer som heter Enalapril, 5 mg om dagen. Jeg ville ha en medisin som var "mildest" mulig, færrest mulig bivirkninger, lav dose. Det funket veldig bra faktisk. Hadde nesten ingen anfallsfrie dager før, brukte altfor mye Imigran/Zomig. Nå har jeg sjelden anfall, og ingen bivirkninger av medisinene. Nytt liv! 

Anonymkode: 0d228...797

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte propal retard. Hjalp ganske greit i ca. 1 år før det sluttet å virke. Bruker nå botox. Har prøvd flere cgrp-hemmere,  men fikk liten effekt og mye bivirkninger. Hadde 25+ anfallsdager i mnd. uten botox, men er nå nede i 15-20.

Skrevet
Sammie skrev (1 minutt siden):

Jeg brukte propal retard. Hjalp ganske greit i ca. 1 år før det sluttet å virke..

Er det en betablokker? Er det vanlig at de slutter å virke mot migrene etter en tid? (Kroppen venner seg til medisinen og derfor slutter å virke?)

Skrevet

Ja, det er en type betablokker. En del pr siden jeg brukte de. Jeg kjenner mange hvor effekten av div. medisiner har avtatt etter en stund dessverre. 

Skrevet

Jeg bruker Atacand, ikke en betablokker men brukes mot høyt blodtrykk egentlig. Fikk beskjed om at den var en av de beste forebyggende medisin mot migrene. Har brukt den nå i 2,5 år og har hatt migrene anfall kanskje 5 ganger. Før hadde jeg fire/fem i måneden.

Anonymkode: 8e268...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...