Gå til innhold

Helseskadelige midler i klær fra Shein?

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet (endret)

Leste en artikkel om noen som hadde blitt svindla ved kjøp av klær på nett; hadde betalt masse, men så var det bare sånn Shein-dritt.

Og jeg innrømmer at jeg har kjøpt en del fra Shein, for prisene deres de deilige i slike økonomiske tider.

Men i artikkelen sto det om helsefarlige stoffer som gjør at produktet burde vært ulovlig å selge? Hva mener de? Er det kreftfremkallende?

Hvordan kan klær gjøre meg syk? Bør jeg kaste alt jeg har fra Shein?

Har blant annet kjøpt ammebehåer derfra, for de er ellers svindyre; kan dette skadde babyen eller melken? :(

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen som kan svare på om akkurat det eller det plagget du har hjemme er farlig, det måtte ha blitt testet.

Det står at over 70% av varene som har blitt testet har så høye nivåer av skadelige stoffer at de er ulovlige å selge. Da gjelder det sannsynligvis over halvpartene av tingene du har kjøpt på Shein også.

Helseskadelige stoffer kan bety f.eks. kreftfremkallende eller hormonforstyrrende. Alt dette er jo ekstra skadelig for barn. Selv nye klær som er godkjente å selge i Norge må vaskes før bruk.

Anonymkode: b77b4...972

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror det var Greenpeace i Tyskland som undersøkte en del forskjellige klær fra Shein. Viste seg at mange av plaggene inneholdt både formaldehyd som kan være kreftfremkallende og allergifremkallende, samt ftalater som muligens kan være hormonforstyrrende og giftige for vannlevende organismer. Så ikke topp med andre ord... Innholdet av stoffene var også over grenseverdien som EU har satt, så det betyr vel at det antas at det kan være farlig ja.

Jeg hadde ikke tatt sjansen, hadde kvitta meg med klærne, særlig dersom barna kommer borti med ansikt eller hender.

Anonymkode: 61abb...de4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor mye koster et plagg fra Shein? Til den prisen, hvor mye kvalitetskontroll tror du de tar seg råd til? Hva slags kvalitet tror du det er på materialet  og tror du det er prioritert å bruke mindre helseskadelige fargestoffer, spinnoljer og andre kjemikalier, eller tror du de har brukt det billigste. Tror du det har vært prioritert å forsøke å vaske ut overflødige kjemikalier før stoffene sendes til systuene?

Shein er billig. Dette betaler du for i form av å utsette deg selv for økte mengder helseskadelige kjemikalier.

Ammebhene kan du bare kaste. Hvis du har kjøpt noen babyklær eller leker bør de også rett i restavfallet. Babyer tåler mye mindre, og bør ikke ha hudkontakt med, spise på eller puste inn støv fra disse klærne. Det kan selvfølgelig være at klærne er innenfor grenseverdiene, men ikke gamble med helsen til babyen din.

Når det gjelder andre klær vikle jeg latt dem ligge til babyen din er mindre på deg. Senere bør du bruke litt mer på hvert enkelt plagg. Hvis du shopper smart finner du noe av bedre kvalitet til en grei pris, slik at totalen likevel ikke blir dyrere. Du kan også handle brukt, spesielt babyklær.

Anonymkode: a5d4d...eea

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 13.29):

Hvor mye koster et plagg fra Shein? Til den prisen, hvor mye kvalitetskontroll tror du de tar seg råd til? Hva slags kvalitet tror du det er på materialet  og tror du det er prioritert å bruke mindre helseskadelige fargestoffer, spinnoljer og andre kjemikalier, eller tror du de har brukt det billigste. Tror du det har vært prioritert å forsøke å vaske ut overflødige kjemikalier før stoffene sendes til systuene?

Shein er billig. Dette betaler du for i form av å utsette deg selv for økte mengder helseskadelige kjemikalier.

Ammebhene kan du bare kaste. Hvis du har kjøpt noen babyklær eller leker bør de også rett i restavfallet. Babyer tåler mye mindre, og bør ikke ha hudkontakt med, spise på eller puste inn støv fra disse klærne. Det kan selvfølgelig være at klærne er innenfor grenseverdiene, men ikke gamble med helsen til babyen din.

Når det gjelder andre klær vikle jeg latt dem ligge til babyen din er mindre på deg. Senere bør du bruke litt mer på hvert enkelt plagg. Hvis du shopper smart finner du noe av bedre kvalitet til en grei pris, slik at totalen likevel ikke blir dyrere. Du kan også handle brukt, spesielt babyklær.

Anonymkode: a5d4d...eea

Takk for svar. Blir veldig lei meg av å lese om dette. Jeg har kastet ammebehåene og en del topper og bukser.

Men jeg har også en veldig fin strikkejakke som jeg bruker hele tiden, det sitter så langt inne å kaste den. Jeg husker at den var litt dyrere enn alt annet man fant der. Er det sånn at enkelte materialer har større sjans for å inneholde bly og giftstoffer enn andre?

Skrevet

Uavhengig av gift bør man unngå klær fra kjeder som Shein. Måten de behandler arbeiderne sine på er helt forkastelig og ikke noe vi bør være med på å støtte. For ikke å snakke om miljøaspektet. 

Forstår at ikke alle har mulighet til å kutte fast fashion (selv om vi burde), men folk som kjøper ultra fast fashion mister all sympati hos meg.

Anonymkode: c6d27...df9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...