Gå til innhold

Hva funker for deg for å redusere/kutte ut godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid slitt med søtsug, og har ofte havnet i en dårlig rutine hvor jeg ha søtt på kvelden. Prøv å ha en kvote til helgen, men har jeg det hjemme så spiser jeg. Det som har fungert best er å kutte det helt ut, men det er jo klin umulig sosialt. På jobb så er det alltid, flere ganger i uken "kaffepause med kake". De legger det inn i Outlook som en plikt. Og jeg klarer ikke å være hun sære som ikke tar. Det virker frekt for den som har bakt. Problemet er at da vekker det et behov, og jeg har lyst på mer når jeg kommer hjem. Hvordan balansere dette? 

Anonymkode: 65b50...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem, prøver ofte å kutte ut sukker, men klarer det aldri. 

Skrevet

Jeg er den sære på jobb. Det eneste som fungerer er å holde seg helt unna.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alltid slitt med søtsug, og har ofte havnet i en dårlig rutine hvor jeg ha søtt på kvelden. Prøv å ha en kvote til helgen, men har jeg det hjemme så spiser jeg. Det som har fungert best er å kutte det helt ut, men det er jo klin umulig sosialt. På jobb så er det alltid, flere ganger i uken "kaffepause med kake". De legger det inn i Outlook som en plikt. Og jeg klarer ikke å være hun sære som ikke tar. Det virker frekt for den som har bakt. Problemet er at da vekker det et behov, og jeg har lyst på mer når jeg kommer hjem. Hvordan balansere dette? 

Du veit jo sjølv kor skoen trykker og kva du må gjere... ❤️ 

Anonymkode: 4259a...28e

Skrevet

Det eneste som har funket for meg er å ha et svært godtelager. Så lenge jeg vet det er i hus, så er ikke behovet så stort. Har jeg bare én sjokolade liggende, så spiser jeg den med en gang. 

Anonymkode: 6b3a5...904

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er å ikke kjøpe noe. Selv om jeg tar et kakestykke på jobb, og får lyst på mer, er det ikke noe tilgjengelig. Lager meg da heller en kopp god te.

Anonymkode: fac0b...551

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det enkleste er å ikke kjøpe noe. Selv om jeg tar et kakestykke på jobb, og får lyst på mer, er det ikke noe tilgjengelig. Lager meg da heller en kopp god te.

Anonymkode: fac0b...551

Samme her . Det som funker best , er å ikke ha noe i hus . 

Skrevet

Wegovy🤪

Anonymkode: 25d71...cb2

Skrevet

Aldri kjøpe og aldri gi etter

Anonymkode: 2074a...150

Skrevet (endret)

Ikke kjøpe det inn. HVIS jeg skal ha noe, kjøper jeg mørk sjokolade: sunnere og vanskeligere å spise mye av. Setter ikke urealistiske krav (for MEG), som å kutte ut sukker. Har uansett fin langtidsglukosenivå (HbA1c på 30 mmol/L), så trenger ikke kutte ut sukker, selv om det er "det sunneste".

De fleste får mindre lyst på sukker jo mindre de spiser, hvis det kan hjelpe motivasjonen.

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet

Gjør noe annet, som å trene. Ikke kjøp det, da det kun er følelser, og du er ikke et barn lenger.

alt blir bedre uten å dytte i seg godteri hele dagen. For noen er søtsuget veldig kraftig, men du må bare ikke kjøpe det, gjør noe annet istedenfor, skaff deg en hobby og takk nei til det. Vi er litt som hunder som har tilgang til godteskålen, tenk hvor feite de hadde blitt om de fikk styre den selv. Vi mennesker må være disiplinerte i disse tider

Anonymkode: 5c403...e83

• Liker 1
Skrevet

Bare kutter det ut 😀

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Pusser tennene når søtsuget kommer. Da får jeg mindre lyst på.

Etter å ha kuttet sukker flere dager merker jeg at det gradvis blir lettere å holde seg unna. Sukkerinntak øker bare søtsuget. Flere dager med sukker etter hverandre kan gjøre at jeg nærmest får sukker abstinenser uten sukker en dag😅

Anonymkode: 1b20c...98c

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser nesten ingen gotteri. Men jeg har jo stunder der jeg får dilla. Det som funker for meg er å ikke ha noe som helst i huset. Jo mer jeg har, jo mer vil jeg ha. 

Skrevet

Spis mettende og balanserte måltider som gjør deg mett. Nok proteiner og passe mengder med (sunt) fett samt fiber. Da er du mindre utsatt for å bli sugen og småsulten. Og så er det som andre skriver her enklere å ikke spise det om det ikke finnes i umiddelbar nærhet :)

Anonymkode: 94a88...324

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned og holdt meg nede ved å starte snilt:

Steg 1: Valgte meg ut 3 ting av salt, søtt, sjokolade jeg kunne spise når suget kom i uka. Valgte ostepop, gomp og Japp (ikke døm meg). Etter uke 2 var jeg DRITLEI og det fristet ikke i det hele tatt.

Steg 2 (når steg 1 ikke fristet mer): byttet ut med matvarianter eller sunnere ting: popcorn, smoothie/sjokomelk uten tilsatt sukker, mørk sjokolade, evt brødskive med nugatti. Prøvde å tenke at det usunne måtte være en del av noe mettende.

Steg 3: Kom naturlig å kutte snacksen, én dag gikk jeg skrubbsulten i butikken og valgte ubevisst noe sunt å hive i meg på veien (tror det var et sånt Wasa ferdigsmurt knekkebrød) og en flaske Farris. Tenkte ikke over det engang.

Sykt digg følelse, og den dag i dag (flere år etter) er det null stress. Tar meg et kakestykke på jobb men tenker da at «da er det kake som er ukas snacks» og må da holde meg til det. Sjeldent jeg løper ut og kjøper kake når fysen kommer.

Så, om du vil starte med noe overkommelig og motiverende, velg deg noen få «cheat snacks» til å begynne med og se om volumet går ned etterhvert. Spiser du like mye av dem uke 4 som første uke så må du hardere til verks, men for meg som totalt mangler viljestyrke har dette vært redningen :) 

Anonymkode: f4b95...967

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Krom og magnesium tilskudd.. 

Alternative "godteri", tok litt tid før jeg fant ting jeg faktisk likte og syns var godt. 

Spiste nøtter når sukkersuget kom, men forsvant etter ca 2 uker med magnesium og krom. 

Ikke lyst på brus, snop lengre i det hele lengre.. 

Anonymkode: 9dab3...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg gikk ned og holdt meg nede ved å starte snilt:

Steg 1: Valgte meg ut 3 ting av salt, søtt, sjokolade jeg kunne spise når suget kom i uka. Valgte ostepop, gomp og Japp (ikke døm meg). Etter uke 2 var jeg DRITLEI og det fristet ikke i det hele tatt.

Steg 2 (når steg 1 ikke fristet mer): byttet ut med matvarianter eller sunnere ting: popcorn, smoothie/sjokomelk uten tilsatt sukker, mørk sjokolade, evt brødskive med nugatti. Prøvde å tenke at det usunne måtte være en del av noe mettende.

Steg 3: Kom naturlig å kutte snacksen, én dag gikk jeg skrubbsulten i butikken og valgte ubevisst noe sunt å hive i meg på veien (tror det var et sånt Wasa ferdigsmurt knekkebrød) og en flaske Farris. Tenkte ikke over det engang.

Sykt digg følelse, og den dag i dag (flere år etter) er det null stress. Tar meg et kakestykke på jobb men tenker da at «da er det kake som er ukas snacks» og må da holde meg til det. Sjeldent jeg løper ut og kjøper kake når fysen kommer.

Så, om du vil starte med noe overkommelig og motiverende, velg deg noen få «cheat snacks» til å begynne med og se om volumet går ned etterhvert. Spiser du like mye av dem uke 4 som første uke så må du hardere til verks, men for meg som totalt mangler viljestyrke har dette vært redningen :) 

Anonymkode: f4b95...967

Gode tips!! Takk :) 

Anonymkode: 94ae4...723

Skrevet

Hei, les deg opp hva sukker gjør mot kroppen din. Har du helseplager, kanskje du kan linke ditt sukkerinntak mot det? 

Etter at jeg forsto hva sukker gjør mot kroppen min, eller hva ultraprossesert mat gjør (som f.eks ostepop som tidligere var min favoritt!)- har lysten på å trykke i meg det søte som er giftig for min kropp gradvis og helt forsvunnet. 

Dessverre er det litt sosialt press på jobb å skulle spise kake innimellom, så det gjør jeg av og til. 

Anonymkode: bae5d...e95

Skrevet

Det som funker for meg er 16/8. faste 16 og spise 8. det har stabilisert blodsukkeret og ingen cravings. Spiser fortsatt snacks, men det kan ligge i skapet i ukesvis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...