Gå til innhold

På boligjakt og "ingen" gir bud lenger. Flere som opplever det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på en del visninger i Oslo de siste ukene og får budvarsel på sms. Et fåtall av boligene er blitt solgt (kanskje fire av tolv). Nesten ingen byr. De som blir solgt går som regel til prisantydning eller litt under. 

Flere som opplever det samme? Jeg har vært alene på flere av visningene. Ikke mange månedene siden at det var trangt i døra og prisene fløy over prisantydning. 

Anonymkode: a18b3...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært på en del visninger i Oslo de siste ukene og får budvarsel på sms. Et fåtall av boligene er blitt solgt (kanskje fire av tolv). Nesten ingen byr. De som blir solgt går som regel til prisantydning eller litt under. 

Flere som opplever det samme? Jeg har vært alene på flere av visningene. Ikke mange månedene siden at det var trangt i døra og prisene fløy over prisantydning. 

Glemte også å si at meglerne er ekstremt "på", sender meg meldinger og ringer for å i det hele tatt prøve å få meg på visning. Har aldri opplevd dette før på boligjakt i Oslo der leilighetene oftest har blitt solgt "av selv". TS

Skrevet

Har du bodd under en stein det siste året, ts?

Anonymkode: 146a4...b08

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Har du bodd under en stein det siste året, ts?

Anonymkode: 146a4...

Hva mener du? Selvsagt har jeg fått med meg renteøkninger i fleng, prisøkninger ect. hvis det er det du sikter til. Likevel er det ikke lenge siden det likevel var mange på visning - tross rentehevingene. 

Nå virker som om det plutselig har sagt stopp. Derfor jeg lurer på om andre har opplevd det samme. Som førstegangskjøper er jeg interessert i hva som skjer før det eventuelt begynner å vises på statistikkene. TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg håper virkelig det, slik at økonomien kan roe seg ned litt. 

Bor i en mindre by, her selges nada.

Anonymkode: ac51e...9c2

• Liker 1
Skrevet

Nei her går også gamle falleferdige hus for store summer. Ikke alle har sluttet å kjøpe

Anonymkode: 37228...45e

• Liker 3
Skrevet

Min søster solgte og kjøpte bolig nylig i Oslo. Begge boligene gikk 200 000 under takst. Den ene boligen  gikk for 4 millioner og den andre boligen 6 millioner. Begge boligene hadde kun en budgiver. 

Anonymkode: 7eb79...6f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå virker som om det plutselig har sagt stopp. Derfor jeg lurer på om andre har opplevd det samme. Som førstegangskjøper er jeg interessert i hva som skjer før det eventuelt begynner å vises på statistikkene. TS

Jeg la ut et hus rundt påske og det var stein dødt i hele sommer.

Fulgte en del hus vinteren 2022-2023 og det var stein dødt. Husene lå ute og det var visning etter visning med få eller ingen kjøpere. Husene jeg så på var typisk 60-åringer som ville skalere ned eller dødsbo. Dvs ingen som _må_ selge. Derfor bare lå og lå de uten å bli omsatt for «reell» pris.

Ikke stol på prisststistikker. Gå på mange visninger. Se hvor mye trøkk det er. Sett deg opp på liste så du ser hva husene faktisk går for.

For øvrig:

Om du finner huset du vil ha, så kjøp det. Jeg har prøvd å gjøre varp og aldri fått det til.

Anonymkode: a7381...f77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en balansegang du nå er ute på, inn mot jul synker prisene alltid uansett -

I 2025 er det spådd prisoppgang pga boligmangel i Oslo, så følg godt med på nyhetene for å treffe planken best mulig.

Anonymkode: 32640...a0f

• Liker 3
Skrevet

Vi solgte med 300 000kr over prisantydning etter første visning i våres, med 4 budgivere! Men har vel dødd ut etter det sikkert.. 

Anonymkode: cd101...452

Skrevet

Ja merket det, solgte selv bolig i august og kun en budgiver. Gikk under takst. 

Kjøpte under takst også. Var kun 2 budgivere der. 

Anonymkode: 3f406...1c7

Skrevet

Her i stavanger går leiligheter som varme hvetebrød iallfall. Hus i 5-6 + mill klassen går megatregt.

Anonymkode: 81b21...eef

Skrevet

Syns det er uting med budkrig, fint at dere bare får det det er verdt😙

Anonymkode: bb2a5...bad

• Liker 2
Skrevet

Syns det er uting med budkrig, fint at dere bare får det det er verdt😙

At det er en fastpris bare? Hvordan bestemmer man hvem som får den da? Slosskamp?:krangle:

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

De fleste boligene jeg har vært på visning på i det siste har ikke fått noen bud, har ikke blitt solgt  og bare "forsvunnet" fra finn.no.

Det må ligge sykt mange "inaktive" annonser for boliger der ute.. 

Anonymkode: 61293...2ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
visp skrev (5 minutter siden):

At det er en fastpris bare? Hvordan bestemmer man hvem som får den da? Slosskamp?:krangle:

I Danmark så får man ikke vite hva de andre har bydd, liker den ideen jeg

• Liker 2
Skrevet

I Danmark så får man ikke vite hva de andre har bydd, liker den ideen jeg

Men selger får jo vite budene. Så det foregår jo fremdeles en budkrig.

Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Men selger får jo vite budene. Så det foregår jo fremdeles en budkrig.

Ikke på samme måte, man sitter ikke å gnir seg i henda grisk og ser 3 personer by over hverandre 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo dårlig marked, i tillegg synker ofte prisene inn mot jul. 

Og så vet jeg ikke hvilke leiligheter du har vært på, noen objekter vi jo "alltid" gå, imens i dårlige tider så sliter man med å selge dårlige adresser, 1. etasje, alt som ikke er "flytt rett inn", prisklasser hvor det er færre kjøpere. 

Anonymkode: 86583...674

Skrevet

Har vært på boligjakt i ett år, og vært på mange visninger og bydd på noen av boligene. Mange av de vi så på synes vi ikke var verdt det de ba om, og orket ikke by en gang. Synes det er mange dårlige boliger der ute som har alt for høy pris. Jeg kjøper ikke et hus på 150kvm som har et kjøkken som er like stort som det jeg har på 55kvm leilighet. Eller et hus til 6 mill i et av byens flotteste strøk, med asbest, fuktighetsproblemer, og soverom som er så små at jeg hadde måttet kravle over mannen om morran i ei 120 seng(som jeg ikke tror er å oppdrive lenger heller). Og det var mange burgivere på disse husene!

Vi endte til slutt opp med et kjempeflott hus som var nytt i 2019. Ligger i blindvei med friområde osv. Var kun oss og en budgiver til, og de avslørte jo hvor mye penger de hadde i budgivningen: Bydde 100K, 100K, 70K, 50K, 30K, 20K:P Så vi fikk det over 300k under takst.

Bekymrer meg litt for å selge leiligheten jeg bor i per nå da. Fått TG 2 på kjøkken og bad, alder + kosmetiske greier. Så ingenting akutt, men likevel. Folk er prirkete(ja, meg selv inkludert!). Fordelen er at leiligheten er fra 80-tallet, og er derfor større enn enn nyere bygg.

Anonymkode: 5f534...1f5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...