Helgekarjol Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Skriver Hadija Tajik i Aftenposten. Kan man håpe på at Arbeiderpartiet (endelig) har våknet? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/15AxJl/en-ekstra-giftig-cocktail Jeg er enig i at det er relevant å diskutere hvorfor hele 86 prosent av kriminelle gjengangere under 18 år i Oslo har innvandrerbakgrunn. Æreskultur, særlig relatert til landbakgrunner der storfamilietenkningen står sentralt, kan gjøre skolefrafall og dårlige fremtidsutsikter til en ekstra giftig cocktail. Den unge mannen som dermed står helt uten fotfeste i arbeidslivet, kan forventes å bidra til å forsørge familien sin og opptre som en patriark. Måten å få til dette på kan bli gjennom kriminalitet. Det gir raske penger, status og nettverk. Jeg tror vi gjør kriminalitetsbekjempelsen en bjørnetjeneste dersom vi ikke snakker om alle aspektene ved den økende og grove voldskriminaliteten blant unge – særlig i enkelte deler av Oslo. Negative kulturelle fellestrekk blant voldsutøvere bør være like viktig å snakke om som negative sosiale og økonomiske fellestrekk. 2 2
Akryl Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Helgekarjol skrev (4 timer siden): Skriver Hadija Tajik i Aftenposten. Kan man håpe på at Arbeiderpartiet (endelig) har våknet? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/15AxJl/en-ekstra-giftig-cocktail Jeg er enig i at det er relevant å diskutere hvorfor hele 86 prosent av kriminelle gjengangere under 18 år i Oslo har innvandrerbakgrunn. Æreskultur, særlig relatert til landbakgrunner der storfamilietenkningen står sentralt, kan gjøre skolefrafall og dårlige fremtidsutsikter til en ekstra giftig cocktail. Den unge mannen som dermed står helt uten fotfeste i arbeidslivet, kan forventes å bidra til å forsørge familien sin og opptre som en patriark. Måten å få til dette på kan bli gjennom kriminalitet. Det gir raske penger, status og nettverk. Jeg tror vi gjør kriminalitetsbekjempelsen en bjørnetjeneste dersom vi ikke snakker om alle aspektene ved den økende og grove voldskriminaliteten blant unge – særlig i enkelte deler av Oslo. Negative kulturelle fellestrekk blant voldsutøvere bør være like viktig å snakke om som negative sosiale og økonomiske fellestrekk. Jeg er enig i innholdet. Men nå skriver hun dette for å bli likt av flest nordmenn og komme tilbake i varmen. Dette er den enkleste veien tilbake. Hun skrev aldri sånne ting senere. 3
jabx Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Oppdatering skrev (1 time siden): I norge har vi lang, stolt tradisjon som en av de mest autoritære maktene på hele kontinent helt tilbake i norrøn tid og fram til reformsjonene på 1800-tallet. Det å stå foran en norsk domstol og embedsverk var en gang forbundet med stor æresfrykt. Hæ? 1
totti_1 Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Bra at disse skandalene til Tajik har skjerpet henne som politiker. Ikke det første utspillet hennes i den retningen. Senest uttrykte hun stor sympati med en felles APer som ble jaget ut fra Mortensrud eller hvor det var. Jeg tror Tajik på godt og vondt blir neste statsminister fra AP. Brenna er altfor lettvekter. Akkurat som Asheim er for lettvekter. Tajik vs Ine Søreide i fremtiden?
totti_1 Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Akryl skrev (2 timer siden): Jeg er enig i innholdet. Men nå skriver hun dette for å bli likt av flest nordmenn og komme tilbake i varmen. Dette er den enkleste veien tilbake. Hun skrev aldri sånne ting senere. Du har rett, men googler man finner man masse bekymring fra henne om kontantstøtte og innvandrerkvinner som velger bort arbeid. Artikler over en periode 10-12 år. Så helt 180 grader er det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå