AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Bla helt ned hvis du ikke gidder å lese hele historien 😂 Jeg kan starte med å si at jeg kjøpte en brukt bærbar pc på finn og var strålende fornøyd. Veldig god Acer laptop PC. Etter en liten stund begynte det å komme opp nedtelling til å oppgi gyldig lisensnøkkel.. Det viser seg at windows på pcen var registrert igjennom bedriften selger hadde avtale med eller noe, og nå krevde den lisensnøkkel ettersom den var "frakoblet" (jeg forsto ikke helt det der). Jeg reinstallerer pcen og skal til å sende tilbake til selger som nekter å ta den i retur. Så blir jo ikke det noe av og tiden går og pcen bare ligger i et skap. Jeg tar den frem idag etter flere mnd og forsøker å se på dette igjen. Oppdager at jeg ikke husker passord og div hint jeg har laget... Til poenget: jeg prøver på nytt å reinstallere windows 10 ved å slå av og på ett par ganger til recovery-menyen kommer, velger reset pc, men den lar meg ikke gjøre noe uten passordet.. Har sett forskjellige videoer på youtube men det går ikke på min pc for jeg kommer ikke videre i den menyen. Kan jeg kjøpe windows 10 på USB og starte opp pcen fra USB porten og installere ny windows på denne måten? Eller er det bare å kaste😂 Anonymkode: 8a18f...08f
Fountaine Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Ser ut som det skal gå og installere rett fra USB brikke.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 Det er dessverre slik at de fleste butikker har sluttet å selge WIndows 10, siden det er Windows 11 som er det nye. Du kan fint kjøpe Windows 11 på Elkjøp for eksempel. Kommer på minnepenn. Greit å dobbeltsjekke at Pcen din takler WIndows 11 siden du har kjøpt den brukt. Anonymkode: ba386...f5f
Fountaine Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Noen pcer med gammel CPU støtter ikke Windows 11.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Høres ut som om du har kjøpt tyvegods, er typisk at selgeren ikke sender med passord, kvittering eller låser opp maskinen. Anonymkode: b4f8b...0f0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Jeg har funnet minnepenn med win 10 på nett til ca 600kr. Men spørsmålet mitt er om det går an å kjøre innstallasjonen direkte fra minnepenn når man starter opp pc'en og trykker F2 eller noe..(?) Ts Anonymkode: 8a18f...08f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Om du er åpen for noe nytt så er LInux Mint et gratis alternativ som krever betydelig mindre ressurser en Windows. PC'n din blir som ny. https://linuxmint.com/ https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/ Om du ikke liker fargene, temaer, bakgrunnen osv kan du endre alt om du øsnker. Anonymkode: 82923...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Hvordan installere linux mint? Hva gjør du etter at du eventuelt har installert linux mint? Anonymkode: 82923...0a3 1
aksase Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har funnet minnepenn med win 10 på nett til ca 600kr. Men spørsmålet mitt er om det går an å kjøre innstallasjonen direkte fra minnepenn når man starter opp pc'en og trykker F2 eller noe..(?) Ts Anonymkode: 8a18f...08f Ja, det skal gå an å gjøre det. Må bare passe på å velge en fullstendig ren og ny installasjon av Windows, inkludert sletting av harddisken. Hvis du prøver andre alternativer, som å reparere eller oppgradere Windows, vil den trolig kreve det passordet du mangler. I bedrifter er det gjerne en sentral lisensserver som PC'ene henter sin lisens fra ved tilkobling til nettet. Hvis PC'en fjernes fra bedriftens nettverk, slik det er skjedd med din, vil den fungere en stund utenfor bedriften, men til slutt vil lisensen utløpe og PC'en slutter å virke, med mindre man kobler PC'en tilbake i bedriftsnettet, ellet taster inn et gyldig lisensnummer.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #10 Skrevet 10. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har funnet minnepenn med win 10 på nett til ca 600kr. Men spørsmålet mitt er om det går an å kjøre innstallasjonen direkte fra minnepenn når man starter opp pc'en og trykker F2 eller noe..(?) Ts Anonymkode: 8a18f...08f Ja, det er fullt mulig å kjøre installasjonen direkte fra minnpennen. Dette gjøres ved å boote fra minnepennen. Hvilken knapp (f2, f3 også videre) du skal trykke for å endre startordren på boot er forskjellig fra PC til PC. Så det er vanskelig å svare på uten å vite produsenten av PCen. NB: Windows 10 slutter å støttes fra 2025 av Microsoft. Det vil si, du har litt under 2 år igjen, før du ikke får sikkerhetsoppdateringer. OG vær sikker på at lisensen til minnepennen du har tenkt til å kjøpe, ikke er brukt. Anonymkode: ba386...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå