AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Har noen her erfaring med aksjekjøp og har anbefaling til hvilken plattform det er bra å ha konto? Jeg har allerede ASK i DnB, men de tar en del i kurtasje. Er Nordnet bedre? Eller et annet sted? Jeg har bare spart i fond foreløpig, men ønsker å spre litt over i aksjer så er helt nybegynner, eller ikke engang det. Anonymkode: beef4...45f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 DNB har høyere kurtasje enn Nordnet, selv bruker jeg DNB til aksjekjøp. Men jeg kjøper større volum litt sjeldnere (10.000+) og holder på de lenge, så kurtasjebeløpet har mindre betydning. Om du planlegger hyppige kjøp eller mindre beløp, kan det være lurt å vurdere andre plattformer. Jeg tror nordnet har de gunstigste avtalene. Anonymkode: 2d795...ef9 2
Grandidosa83 Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har noen her erfaring med aksjekjøp og har anbefaling til hvilken plattform det er bra å ha konto? Jeg har allerede ASK i DnB, men de tar en del i kurtasje. Er Nordnet bedre? Eller et annet sted? Jeg har bare spart i fond foreløpig, men ønsker å spre litt over i aksjer så er helt nybegynner, eller ikke engang det. Anonymkode: beef4...45f Nordnet er blant de billigere, men pga annet kundeforhold handler jeg i Nordea. Kurtasjen her er 39,- hvis jeg husker rett. Forøvrig; jeg har vært i dine sko og gått fra fond til enkeltaksjer.. det er veldig gøy, men avkastningen kontra fondene har vært forferdelig håper du er flinkere enn meg å plukke! Er det noen selskap/sektorer som du tenker gå for? 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Tusen takk for svar, begge to! Jeg har ikke helt bestemt meg for hvorvidt jeg skal gjøre det og i så fall hva jeg skal gå for - sannsynligvis store norske kjemper, i begynnelsen ihvertfall. Høres ut som det kan være verdt å åpne konto hos Nordnet. Hvordan er det med denne Shareville-tingen de har, bør man være der for å lære og se hva andre gjør? Det blir snakk om å overføre 30-50 000 fra buffer og så ca 5000 månedlig over i aksjer. Lurer på å la fondene stå litt i fred en stund uten sparing dit, og få en aksjepoetefølje å følge opp. Anonymkode: beef4...45f
Grandidosa83 Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar, begge to! Jeg har ikke helt bestemt meg for hvorvidt jeg skal gjøre det og i så fall hva jeg skal gå for - sannsynligvis store norske kjemper, i begynnelsen ihvertfall. Høres ut som det kan være verdt å åpne konto hos Nordnet. Hvordan er det med denne Shareville-tingen de har, bør man være der for å lære og se hva andre gjør? Det blir snakk om å overføre 30-50 000 fra buffer og så ca 5000 månedlig over i aksjer. Lurer på å la fondene stå litt i fred en stund uten sparing dit, og få en aksjepoetefølje å følge opp. Anonymkode: beef4...45f Høres fornuftig ut mtp strategi. Jeg gjorde noe lignende som deg og har nå en fordeling på ca 20% i aksjer og 80% i fond. Sistnevnte har gitt mest avkastning i %, men de første gir meg mer glede kjekt å «ha en hånd på rattet». Shareville er ganske bra mtp gode refleksjoner og videreformidling av info fra andre brukere. Det er jo ingen fasit, men det virker som du har forstått 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Grandidosa83 skrev (21 minutter siden): Høres fornuftig ut mtp strategi. Jeg gjorde noe lignende som deg og har nå en fordeling på ca 20% i aksjer og 80% i fond. Sistnevnte har gitt mest avkastning i %, men de første gir meg mer glede kjekt å «ha en hånd på rattet». Shareville er ganske bra mtp gode refleksjoner og videreformidling av info fra andre brukere. Det er jo ingen fasit, men det virker som du har forstått Tusen takk! Da går jeg nok igang etter å ha lest litt der inne. Lykke til med dine investeringer! Anonymkode: beef4...45f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Jeg er mest fornøyd med Nordnet, veldig fin oversiktelig plattform og med forum. Betaler 29kr i kurtasje. Brukte Nordea før, helt elendig plattform og de økte kurtasjen fra 1 kr til 39kr uten å informere, så dit går jeg aldri tilbake for å si det sånn. Anonymkode: d3d09...028 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Nordnet var det billigste "sikre" selskapet jeg fant når jeg begynte for 2 måneder siden. Finns et par billigere, men de var litt ukjente og fant ikke så mye info om de. 29kr kurtasje per handel opp til 50k. Og så 1kr i velkomstmåneden da. Forøvrig grei app. Lettvint 😊 Anonymkode: 0b88c...a00 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er mest fornøyd med Nordnet, veldig fin oversiktelig plattform og med forum. Betaler 29kr i kurtasje. Brukte Nordea før, helt elendig plattform og de økte kurtasjen fra 1 kr til 39kr uten å informere, så dit går jeg aldri tilbake for å si det sånn. Anonymkode: d3d09...028 Det var informert ganske bra om den prisøkningen… men jeg gikk også over til Nordnet da, ingen grunn til å handle hos Nordea når det er dyrt OG dårlig! Jeg kjøpte riktignok noen aksjer på Nordea i dag likevel, og det tok meg fem minutter å finne ut hvordan jeg kunne kjøpe aksjer. 🤯 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nordnet var det billigste "sikre" selskapet jeg fant når jeg begynte for 2 måneder siden. Finns et par billigere, men de var litt ukjente og fant ikke så mye info om de. 29kr kurtasje per handel opp til 50k. Og så 1kr i velkomstmåneden da. Forøvrig grei app. Lettvint 😊 Anonymkode: 0b88c...a00 Obs at man må velge «minikurtasje» eller noe lignende for å få den billigste kurtasjen. Etter velkomstmåneden får man det IKKE automatisk, og man må gjøre valget separat for HVER konto man har på Nordnet. I alle fall var det slik for et par år siden. Anonymkode: 4dc4e...321
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det var informert ganske bra om den prisøkningen… men jeg gikk også over til Nordnet da, ingen grunn til å handle hos Nordea når det er dyrt OG dårlig! Jeg kjøpte riktignok noen aksjer på Nordea i dag likevel, og det tok meg fem minutter å finne ut hvordan jeg kunne kjøpe aksjer. 🤯 Obs at man må velge «minikurtasje» eller noe lignende for å få den billigste kurtasjen. Etter velkomstmåneden får man det IKKE automatisk, og man må gjøre valget separat for HVER konto man har på Nordnet. I alle fall var det slik for et par år siden. Anonymkode: 4dc4e...321 Jeg fikk aldri noe informasjon om prisstigningen. Anonymkode: d3d09...028
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg fikk aldri noe informasjon om prisstigningen. Anonymkode: d3d09...028 Det fikk du, men la bare ikke merke til det. Anonymkode: 1a39e...513
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det fikk du, men la bare ikke merke til det. Anonymkode: 1a39e...513 Siden du er så påståelig, jeg sjekket innboksen min i Nordea nå, der var det null brev eller informasjon om prisendringer. Anonymkode: d3d09...028 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå