Gå til innhold

Hvordan vil dere menn tolke denne samtalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sykdom som påvirker både meg og familien, som i hva jeg kan være med på og ikke. Det går litt opp og ned, så ikke like ille hele tiden. Samtidig har jeg fått et frustrerende problem midt oppi alt, som gjør at jeg pr idag ikke kan ha sex på en stund. Dette har vedvart en stund, men er forbigående heldigvis, selv om jeg ikke har et konkret tidspunkt.
Men, en kveld var jeg skikkelig nedfor, pga helseproblemene, og den manglende muligheten til å ha sex, og hadde en lang samtale med mannen om det. Jeg var virkelig dønn ærlig og fortalte at det går inn på meg når situasjonen er som den er, og da spesielt det som påvirker andre enn meg selv. Jeg får dårlig samvittighet over at det går utover samlivet vårt, selv om det ikke er noe jeg kan kontrollere og kan noe for. Men føler likevel på ansvaret for mangelen. La nå det være sagt, jeg er stort sett blid og positiv, og det er sjelden jeg blir lei meg på denne måten.

Mannen min bare satt der og hørte på. Jeg tok små pauser inni der i tilfelle han ville si noe, men det gjorde han ikke. Og da jeg ikke hadde mer å si, fortsatte tausheten. Ikke et eneste ord kom fra han, og så skrudde han på tv’n. Normalt sett gir han en eller annen form for respons når jeg forteller noe, om det er seriøse greier eller små historier jeg forteller. Men denne gangen kom det ingenting,

Nå har det gått flere mnd siden denne episoden, og jeg har ikke nevnt den med et ord, heller ikke gått rundt og grublet på den. Det er som det er liksom.

I forbindelse med en annen diskusjon, om et egentlig uvesentlig tema, slengte han ut av seg at det var da fint at jeg hadde noen jeg kunne være misfornøyd med. Jeg skjønte ikke hva han mente, og etter mye frem og tilbake, kom han inn på den tidligere episoden der jeg var lei meg. Han oppfattet meg slik: Jeg forteller han hvor lei jeg er meg for situasjonen, for at han skulle synes synd på meg. Hadde jeg bare fortalt at jeg synes sykdommen var kjip, så hadde det vært greit. Men når jeg samtidig fortalte at jeg syntes det var kjipt for også han, så la jeg opp til at han skulle synes synd på meg. Og når han ikke gjorde det, så var jeg misfornøyd med han. 

Han forteller også at det ville alle andre menn også oppfatte det som. Så derfor lurer jeg på hvordan dere menn ville oppfattet mine uttalelser som?

Anonymkode: 818c0...9e0

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Skjønner ikke helt det med at han skal synes synd på deg? Empati og medfølelse kanskje? Men åpner du for spørsmål eller har du bare en lang monolog for deg selv der han ikke føler du har en åpen dialog der han kan få innspill?

Skrevet
WhisperingWind skrev (42 minutter siden):

Skjønner ikke helt det med at han skal synes synd på deg? Empati og medfølelse kanskje? Men åpner du for spørsmål eller har du bare en lang monolog for deg selv der han ikke føler du har en åpen dialog der han kan få innspill?

Jeg var helt åpen for spørsmål eller innspill underveis, derav pausene, i tilfelle han ville si noe. Han visste selvsagt om problemene før dette, så var ikke et ren informasjon jeg kom med heller. 

Etter at han fortalte at han mente det var fordi jeg ville han skulle synes synd i meg, og jeg igjen prøvde å forklare, så sa han at det var da ingenting han kunne gjøre, ergo ingenting å si heller.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var helt åpen for spørsmål eller innspill underveis, derav pausene, i tilfelle han ville si noe. Han visste selvsagt om problemene før dette, så var ikke et ren informasjon jeg kom med heller. 

Etter at han fortalte at han mente det var fordi jeg ville han skulle synes synd i meg, og jeg igjen prøvde å forklare, så sa han at det var da ingenting han kunne gjøre, ergo ingenting å si heller.

Men om dere har snakket om det samme før så er det vel ikke så mye nytt for han å si?

Skrevet
WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Men om dere har snakket om det samme før så er det vel ikke så mye nytt for han å si?

Vi snakket ikke om mine følelser rundt situasjonen før, men mer om selve problemet som oppsto. Altså mer ren medisinsk informasjon.

Skrevet

Jeg oppfatter mannen som passiv aggressiv og hevngjerrig. Han sa ingenting, med vilje, han skjønte godt hva du mente, men han ble sur fordi du tok fra han muligheten til å være et offer når det passer han. (Stakkars meg som ikke får sex fordi kjerringa påstår seg syk ) Straffen ble å la deg sitte der med tankene dine.

Han viser også at han har null empati med deg og problemene dine. 

Ikke en snill omsorgsfull fyr det der nei. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Mufle skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter mannen som passiv aggressiv og hevngjerrig. Han sa ingenting, med vilje, han skjønte godt hva du mente, men han ble sur fordi du tok fra han muligheten til å være et offer når det passer han. (Stakkars meg som ikke får sex fordi kjerringa påstår seg syk ) Straffen ble å la deg sitte der med tankene dine.

Han viser også at han har null empati med deg og problemene dine. 

Ikke en snill omsorgsfull fyr det der nei. 

Kan jeg spørre om du er mann eller kvinne? Hadde vært interresant å vite i forhold til meningen din.

• Liker 1
Skrevet

Ingen flere som vil uttale seg?

Skrevet

Han høres ikke sympatisk ut.

Han forsøker å være offeret her, sånn at du skal få dårlig samvittighet. En god partner vil vise omsorg og forståelse når den andre har det vanskelig.

Hva er galt med å synes synd på noen? Klart at når man strever med sykdom så er det godt å få medfølelse og forståelse, særlig fra den som skal stå deg nærmest! Det kan like gjerne bli mannen din som får en sykdom eller en eller annen plage, og da vil han få det samme tilbake.

Nå er jeg kvinne, men kan ikke skjønne at et sånt spørsmål skal bety helt ulik forståelse om du er kvinne eller mann.

Anonymkode: 443d3...6a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen flere som vil uttale seg?

Syns det var litt vanskelig å skjønne hva som egentligen skjedde og kontekst i forkant. Det er opplagt en kommunikasjon mellom dere som har krasjet. Som er uheldig når du og med dere står i en utfordring. 

Som jeg leser det så ønsket du å si:

"Jeg ser deg i dette" 

Men han følte at du sa:

"Dine forventninger og krav som jeg ikke kan innfri plager meg" 

Noe slikt. Det vil si at du la skyld på han. Som han følte urettferdig. Han valgte å ikke konfrontere deg, men hold seg stille. Men dette har opplagt gått innpå han, det gjør det gjerne når folk føler seg urettferdig behandlet.

Kommunikasjon er vanskelig. Du ønsket opplagt ikke å såre han, men det har du gjort. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Syns det var litt vanskelig å skjønne hva som egentligen skjedde og kontekst i forkant. Det er opplagt en kommunikasjon mellom dere som har krasjet. Som er uheldig når du og med dere står i en utfordring. 

Som jeg leser det så ønsket du å si:

"Jeg ser deg i dette" 

Men han følte at du sa:

"Dine forventninger og krav som jeg ikke kan innfri plager meg" 

Noe slikt. Det vil si at du la skyld på han. Som han følte urettferdig. Han valgte å ikke konfrontere deg, men hold seg stille. Men dette har opplagt gått innpå han, det gjør det gjerne når folk føler seg urettferdig behandlet.

Kommunikasjon er vanskelig. Du ønsket opplagt ikke å såre han, men det har du gjort. 

Meningen min var å si at jeg ser hans side av det også, ikke bare min. Det tolket han som at jeg ønsket han skulle synes synd på meg. 
Hadde jeg bare snakket om min side, så ville han ikke tolket det sånn. Sier han.. 

Han har ikke krevd eller kommet med urealistiske forventninger, og det var vi begge enige om, så jeg klarer ikke se at jeg såret han på noen måte. 

Helt enig i at kommunikasjon er vanskelig, og han er ikke den som er så flink til å snakke om ting. Blir gjerne misforståelser, og derfor er det ekstra viktig å gi en tilbakemelding på det som blir sagt, slik at den andre parten eventuelt kan oppklare eller bekrefte. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han høres ikke sympatisk ut.

Han forsøker å være offeret her, sånn at du skal få dårlig samvittighet. En god partner vil vise omsorg og forståelse når den andre har det vanskelig.

Hva er galt med å synes synd på noen? Klart at når man strever med sykdom så er det godt å få medfølelse og forståelse, særlig fra den som skal stå deg nærmest! Det kan like gjerne bli mannen din som får en sykdom eller en eller annen plage, og da vil han få det samme tilbake.

Nå er jeg kvinne, men kan ikke skjønne at et sånt spørsmål skal bety helt ulik forståelse om du er kvinne eller mann.

Anonymkode: 443d3...6a3

Er enig i at han ikke høres sympatisk ut. Men nå var jeg ikke ute etter at han skulle synes synd på meg. Jeg ønsket å si at jeg har det sånn nå, og i tillegg skjønner jeg at det er kjipt for deg også. Klarer ikke forstå at det tolkes som at jeg ønsket at han skulle synes synd på meg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er enig i at han ikke høres sympatisk ut. Men nå var jeg ikke ute etter at han skulle synes synd på meg. Jeg ønsket å si at jeg har det sånn nå, og i tillegg skjønner jeg at det er kjipt for deg også. Klarer ikke forstå at det tolkes som at jeg ønsket at han skulle synes synd på meg.

Han tolket det ikke slik heller. Han VALGTE den taktikken for å ta deg. Ser du det ikke?

Anonymkode: 7d54d...fd3

Skrevet

For å tydeliggjøre; han valgte den taktikken fordi han er ikke interessert i hvorfor dere ikke har sex. Han bryr seg kun om at han ikke får. Når du påtar deg ansvar for situasjonen, så legger du ansvar på han for at han må, bør, skal komme deg i møte, forstå at du er syk og akseptere det. Slik partnere med ekte omsorg for hverandre gjør. 

Han aksepterer det ikke. Han er sint for at du er syk. Men vet at han fremstår som dritt hvis han klager. Ergo; passiv aggressiv dritt. 

• Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre om du er mann eller kvinne? Hadde vært interresant å vite i forhold til meningen din.

Det er definitivt en kvinne som har forfattet den kommentaren. Det gjenkjenner du i iveren etter å snakke nedlatende om menn. 

Sånn angående temaet så virker bare mannen her drit lei hele opplegget rundt deg og sex. Og du bør egentlig være takknemlig at han fortsatt er ved din side istedet for å fokusere på det negative. Det er ikke hans feil at dere ikke har sex. Forsøk å sette deg litt inn i hvordan det er for han. 

Anonymkode: 3f093...c62

Skrevet

Han har ikke empati.

Anonymkode: d5aa8...815

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er definitivt en kvinne som har forfattet den kommentaren. Det gjenkjenner du i iveren etter å snakke nedlatende om menn. 

Sånn angående temaet så virker bare mannen her drit lei hele opplegget rundt deg og sex. Og du bør egentlig være takknemlig at han fortsatt er ved din side istedet for å fokusere på det negative. Det er ikke hans feil at dere ikke har sex. Forsøk å sette deg litt inn i hvordan det er for han. 

Hahaha

Our point exactly.

Takk skal du ha, mann

Kan du google "Empati" og "omsorg"

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Her er du et stjerneeksempel på hvordan mannen til TS egentlig tenker og egentlig mener. Nøyaktig som jeg sa, han er dritlei (for HAN får ikke sex, og mener egentlig at hun ikke er syk, at hun kunne strukket seg, at hun bare unnskylder seg, at hun overdriver, bla bla bla) Han driter i at hun er syk. Og han driter i at hun sier hun føler på det for han mener hun juger. 

Så han hevner seg med å være taus og empatiløs. Nydelig utført eksempel, takk :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke hans feil nei, og heller ikke min. Og hele poenget med at jeg satte meg ned og forklarte hvordan jeg følte det, var faktisk for å vise at jeg ser hvordan han har det. Når det er sagt, så får ikke jeg heller sex, selv om jeg gjerne ville.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å tydeliggjøre; han valgte den taktikken fordi han er ikke interessert i hvorfor dere ikke har sex. Han bryr seg kun om at han ikke får. Når du påtar deg ansvar for situasjonen, så legger du ansvar på han for at han må, bør, skal komme deg i møte, forstå at du er syk og akseptere det. Slik partnere med ekte omsorg for hverandre gjør. 

Han aksepterer det ikke. Han er sint for at du er syk. Men vet at han fremstår som dritt hvis han klager. Ergo; passiv aggressiv dritt. 

Jeg er faktisk sint fordi jeg er syk selv, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Og kan faktisk forstå at partner blir sint også, selv hvor usympatisk det kan virke. Likevel er det vondt å oppleve at det ikke er noen form for forståelse rundt det, selv om han ikke har noe annet valg enn å akseptere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...