AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Del Skrevet 9. november 2023 Har ei tibetansk spaniel på ca 4,5kg. Første løpetid er rett rundt hjørnet (for meg, fikk henne da hun var 8mnd gammel). Må man bruke truse, har lest at små hunder kan blø mindre enn større... Dere som har hund under 5kg, bruker dere truse eller ingenting? Finnes det truser man kan bruke vanlig bind/truseinnlegg i, eller må det være spesial innlegg som kjøpes i dyrebutikk? Aldri hatt tispe før, så aner ikke hva som kan forventes. Anonymkode: eba1f...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleiskaffe Skrevet 9. november 2023 #2 Del Skrevet 9. november 2023 Må ikke bruke truse. De fleste tisper er veldig flinke til å vaske seg og holde seg rene. De fleste slikker også opp bloddråper på gulvet. Brukte aldri tispetruse på tispa mi, men kjøpe billige fleecepledd jeg la i sofaen og i senga der hun sov, enklere å vaske. Prøv først uten og se hvordan det går, mange som går rett på truse får tisper som ikke lærer seg å vask seg selv. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. november 2023 #3 Del Skrevet 9. november 2023 Min hund veier riktignok ca. 8 kilo, men jeg/vi bruker ingenting. Det naturlige for hunder er å vaske seg selv og jeg bruker også håndklær/pledd der hun ligger som er enkle å vaske. En og annen bloddråpe havner på gulvet, men det lever vi fint med. Faktisk mistenker jeg at når man hindrer tispen i å holde seg ren, enten fordi hun fysisk blir hindret eller rett og slett ikke lærer det, så kan det gi opphav til infeksjoner etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 9. november 2023 #4 Del Skrevet 9. november 2023 Prøv først uten så hunden lærer å vaske seg selv. Begynner man med det så må du nok alltid bruke det dessverre. De ovenfor her har også god tips til egne tepper osv.. er du redd for noen møbler så sett opp hindringer for hunden i den perioden. Ta vekk gulvtepper der hunden er om mulig osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Del Skrevet 9. november 2023 Takk for tips. Er litt redd for sofaen, men pledd er et godt tips. ts Anonymkode: eba1f...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Del Skrevet 9. november 2023 Kommer an på. Mine to bruker truse. Korthårede, så bloddråpene kommer rykende kjapt og faller enda kjappere. Rister de seg, flyr det blod veggimellom. De er flinke til å vaske seg og gjør det med én gang de har muligheten til tross for at de alltid har brukt truse, men så har jeg en veldig renslig rase og det kan være derfor jeg ikke kjenner meg igjen i de øvrige påstandene om at en hund kan "lære" å ikke vaske seg om man bruker truse på de. Hundene bruker en god, stretchy tispetruse med borrelås fra en lokal dyrebutikk. Jeg legger i billig first price truseinnlegg fra butikken og skifter det etter hver gang vi har vært ute. Hva som passer deg og din hun best, finner du ut av. Blør hun lite og har pels som stopper blodet fra å fyke overalt til hun får vasket det vekk, fungerer det kanskje helt fint å bare dekke til sofaen og andre møbler med billig fleece tepper. Foretrekker du truse fordi hun blør mye eller vanligvis ligger i senga med deg om natten, så går du for det. Eller så gjør du en mellomting. Alt er lov. Anonymkode: 6d894...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Del Skrevet 9. november 2023 Har en jrt tispe. Er ikke noe særlig med blod, bruker ikke truse inne i huset men dekker sofa med tepper. Har truse på dersom vi skal i hall og trene der det er filtunderlag eller kunstgress, dette er fordi «godlukt» ikke skal sette seg og skape trøbbel for andre hunder som trener😉 Anonymkode: 4074d...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Del Skrevet 9. november 2023 Har en chihuahua på 4 kg og orker ikke styret med å prøve å få på slik løpetid truse. Hun bare dro seg bortover gulvet til hun fikk den av uansett. Blir så lite blod av henne likevel fordi hun er så liten også vasker hun seg selv mye, så jeg bruker bare å gi f og tar heller å fjerner ting som jeg er redd for å få flekker på og vasker regelmessig. Anonymkode: 99b54...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 9. november 2023 #9 Del Skrevet 9. november 2023 Nå har jeg tispe på nærmere 25 kg, men jeg bruker truse. Hun blør veldig lite, men hun ligger i sofaen (og av og til sengen min) og jeg har gulvmatter. Hun vasker seg som vanlig selv om hun ha truse, men vil naturligvis ikke lære seg å vaske opp etter seg på gulvet. Trusene kommer med innlegg når du kjøper de, men når de er brukt opp så bruker jeg first price truseinnlegg. Eneste er at hun får ikke ha på trusen når hun er hjemme alene, så da ligger hun heller på avgrenset område eller bur. Tar ikke sjansen på at hun begynner å spise opp trusen når jeg er borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Del Skrevet 9. november 2023 26 kg. Og som de fleste sier er hun veldig flink til å vaske seg. Hun har hvite sengetrekk på sengene sine og de vaskes i maskin med en klunk klorin etter at løpetiden er over. Anonymkode: 99b7e...698 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Del Skrevet 9. november 2023 Takk for svar. Da får jeg bare se det an og se om det er nødvendig. Må til innkjøp av billige pledd. ts Anonymkode: eba1f...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #12 Del Skrevet 10. november 2023 Tispe på 7,5 kilo og vi brukers tispetruse om natta fordi hun sover i senga. På dagtid er hun flink til å holde seg ren, og det er ikke mange bloddråpene jeg har vasket etter henne. Bruker FirstPrice truseinnlegg. Truse meg innlegg er praktisk, for da ser jeg når hun slutter å blø. Anonymkode: c5ea8...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #13 Del Skrevet 10. november 2023 Nå har vi alltid hatt teppe i sofaen som hundene har lov opp i, og når vi hadde tispe var det aldri slik at vi så bloddråper eller annet etter henne så vi har aldri brukt truse - for meg virker det som merarbeid. Anonymkode: b4edb...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Del Skrevet 13. november 2023 Har aldri brukt truse, de vasker seg selv, og truse kan både gi infeksjoner og dekke over symptomer på livmorbetennelse, som gjerne kommer rett etter løpetiden og kan være kritisk. Bruker tisselaken fra Ikea på sofaen, med et vanlig laken eller teppe over. Anonymkode: 803e9...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Del Skrevet 13. november 2023 Vi hadde en cocker spaniel som blødde mye og da brukte vi truse med truseinnlegg, og da var det mest praktisk og enkelt. Hunden vi har nå er en større rase men blør ikke så mye, er så vidt vi ser at hun hsr løpetid så her bruker vi ingenting. Anonymkode: 0efc7...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Del Skrevet 13. november 2023 Aldri brukt, tispa mi er renslig og holder seg ren selv. Bruker man truse risikerer man at de blir sløvere i vaskingen. Anonymkode: da474...90a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #17 Del Skrevet 13. november 2023 Første løpetid skjønte vår ingenting så vi måtte bruke truse. Bruker kun vanlig truseinnlegg i disse. Neste gang fant jeg frem, trusa, men det skulle hun ikke ha noe av. Da hadde hun skjønt hva hun skulle gjøre og fikset saken selv. Ble en og annen dråpe, men ikke noe stress. Hadde jeg hatt lys sofa derimot hadde jeg lagt et par pledd over. Anonymkode: 613e0...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 13. november 2023 #18 Del Skrevet 13. november 2023 26 kilo og første løpetid var blodig men vi pekte på dråpene på gulvet og da slikket hun de bort. Neste løpetid hadde hun skjønt det og vasket alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 14. november 2023 #19 Del Skrevet 14. november 2023 Min tispe på 5kg bruker ingenting, steller seg selv så vi har aldri sett noe blod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå