Gå til innhold

Dere som bruker behovsmedisin mot angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor reduksjon av angsten opplever dere, og hvilke bivirkninger får dere? Vet ikke om det er lov å si hvilken medisin man bruker, men del gjerne det om det er lov. 

Anonymkode: e18e4...942

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cipramil/Cipralex kan ha en kollosal virkning mot angst. Jeg har blitt helt frisk. Bivirkningene er gjerne diaré og seksuell dysfunksjon, men det er forbigående. 

Skrevet
Anonym11223344 skrev (Akkurat nå):

Cipramil/Cipralex kan ha en kollosal virkning mot angst. Jeg har blitt helt frisk. Bivirkningene er gjerne diaré og seksuell dysfunksjon, men det er forbigående. 

Det er ikke en behovsmedisin.

Anonymkode: 4b24d...2ca

• Liker 4
Skrevet

Mener du beroligende? Det virker veldig godt med å roe nervene og kjenne at man slapper av.

Det som er ille, er at man gjerne vil føle seg sånn  hele  tiden..

Anonymkode: 99794...9c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor stor reduksjon av angsten opplever dere, og hvilke bivirkninger får dere? Vet ikke om det er lov å si hvilken medisin man bruker, men del gjerne det om det er lov. 

Det er vanskelig å gi et konkret svar da det er flere faktorer som kan spille inn. Hvor kraftig angsten er,hvor raskt jeg tar medisinen.om jeg er hjemme alene eller ute blant folk,hva som trigget osv. Ang bivirkninger så har jeg ingen. Bruker vival.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener du beroligende? Det virker veldig godt med å roe nervene og kjenne at man slapper av.

Det som er ille, er at man gjerne vil føle seg sånn  hele  tiden..

Anonymkode: 99794...9c7

Både c og b preparater. Jeg opplever ikke at jeg vil ta det ofte, men jeg har ptsd i bunn og uansett hvor mye du putter i meg er kroppen fortsatt i beredskap og føler meg ikke avslappet.

Skrevet

Brukte Sobril. Fikk redusert lite, mye eller all angsten, avhengig av hvor sterk angsten var og hvor stor dose jeg fikk. Bivirkninger jeg som oftest fikk var trøtthet, ustøhet og hukommelsestap. En sjelden gang fikk jeg rusfølelse.

Anonymkode: ca507...3fe

• Liker 1
Skrevet

Bruker vival. Noen ganger fungerer det helt utmerket og jeg får ro på innsiden, mens andre ganger kan jeg ta dobbelt så mye og likevel ikke merke noe. Har ingen bivirkninger som jeg legger merke til i alle fall. 

Anonymkode: c4a99...3ca

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar ikke noe avhengighetsskapende, men bruker faktisk allergimedisin mot mild til moderat angst, det funker som regel. Zyrtec o.l har litt beroligende virkning, og feks gammeldags antihistamin som atarax har god virkning, pluss virker litt deilig sløvende. Er trøtt i et par timer dagen derpå av begge deler, men så liker jeg å heller kjenne meg trøtt istedefor å være stressa med angst. Ingem far for avhengighet,  så skader ikke å prøve 🙂

Anonymkode: 1cc87...272

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar ikke noe avhengighetsskapende, men bruker faktisk allergimedisin mot mild til moderat angst, det funker som regel. Zyrtec o.l har litt beroligende virkning, og feks gammeldags antihistamin som atarax har god virkning, pluss virker litt deilig sløvende. Er trøtt i et par timer dagen derpå av begge deler, men så liker jeg å heller kjenne meg trøtt istedefor å være stressa med angst. Ingem far for avhengighet,  så skader ikke å prøve 🙂

Anonymkode: 1cc87...272

Det er stor forskjell på mild til moderat angst og lammende angst

• Liker 2
Skrevet

Forsøkt sobril og valium. Har så høy angst at det ikke funker. Får mer panikk av de enn å ikke ta dem, for kroppen og hode går litt saktere og det kjennes ut som at jeg ikke har kontroll over kroppen. Dissosierer, opplever derealisasjon av dem og det trigger panikk. 

Jeg har alvorlig angst. De funker bare når jeg har mild eller moderat angst, og det er i situasjoner jeg ikke har behov for dem sånn egentlig. Jeg er bare lat og feig som ikke orker å kjempe mot angsten på normal måte. Jeg har fortsatt uro etter å ha tatt dem, men får ikke panikk og blir ikke overbelastet også kan jeg være til stede og ikke bruke all fokus på å roe ned angsten. 

Anonymkode: 0f259...89e

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forsøkt sobril og valium. Har så høy angst at det ikke funker. Får mer panikk av de enn å ikke ta dem, for kroppen og hode går litt saktere og det kjennes ut som at jeg ikke har kontroll over kroppen. Dissosierer, opplever derealisasjon av dem og det trigger panikk. 

Jeg har alvorlig angst. De funker bare når jeg har mild eller moderat angst, og det er i situasjoner jeg ikke har behov for dem sånn egentlig. Jeg er bare lat og feig som ikke orker å kjempe mot angsten på normal måte. Jeg har fortsatt uro etter å ha tatt dem, men får ikke panikk og blir ikke overbelastet også kan jeg være til stede og ikke bruke all fokus på å roe ned angsten. 

Den opplevelsen har jeg av Truxal og div. andre antipsykotika som også blir brukt mot angst innimellom. Utrolig ubehagelig følelse! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det kan vel og hende at benzodiazepiner ikke virker særlig godt på deg. Ikke alle mennesker er like når det kommer til medisiner og det er noen som ikke tåler disse. Sobril og Valium fungerer mot høy angst generelt, det handler bare om dosering.

Skrevet

Bruker vival av og til, ingen bivirkninger. Tar brodden av angsten og jeg føler meg på et vis mer som meg selv og at jeg har bedre kontroll (og klarer da å bruke andre, gode teknikker videre for å stå i hva enn jeg står i). 

Anonymkode: fb9dc...3bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den opplevelsen har jeg av Truxal og div. andre antipsykotika som også blir brukt mot angst innimellom. Utrolig ubehagelig følelse! 

Eneste måten det kan beskrives på er klaustrofobisk. Veldig ekkelt å oppleve, spesielt når man er i en situasjon som kroppen og hode anser som farlig. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva vil det si å ha alvorlig angst? Klarer du ingenting i flere dager da? Bare ligger? 

Anonymkode: d0413...90c

Det er svaret er komplisert og langt, men ganske enkelt og forkortet forklart.

Angst(lidelse) har ødelagt livet mitt. Angst er ikke bare angst, det finnes flere angstlidelser, og jeg har jeg en eller flere diagnoser innenfor alle kategoriene som finnes. Alle påvirker meg forskjellig, noen overlapper. Jeg har:

Kompleks PTSD
Generalisert angstlidelse
Panikkangst
OCD
Klaustrofobi

Akkurat nå så er det spiseforstyrrelsen som holder angsten i hverdagen i sjakk og jeg er derfor i en "god" periode. Jeg er som oftest overaktivert eller nær overaktivert-grensen, også når jeg er hjemme alene og helt trygg så er jeg aldri helt angstfri og er overaktivert og har uvanlige symptomer på angst. Vil ikke si hvilke, fordi det er ikke vanlig og lett gjenkjennelig føler jeg. 
Jeg har lært meg å godta og å leve mer med angsten nå enn før. Også regulerer jeg angsten godt med SF-atferd (ikke at det er positivt).  

I mange år så sleit jeg med daglig angstanfall og panikkanfall. Det var før spiseforstyrrelsen tok over, nå kan jeg oppleve angst- og panikkanfall i spesifikke triggende situasjoner, som oftest knyttet til sykehussituasjoner som gynekolog, lege eller tannlege. 

Jeg lever i et konstant angsthelvete som begrenser og ødelegger livet mitt. Så ja, jeg "bare ligger" på grunn av KPTSD i perioder, og jeg kan få så sterk reaksjon av heis på grunn av klaustrofobi at jeg ikke tåler noe på flere dager. Når jeg er utmattet psykisk så senkes terskelen for angstanfall og panikkanfall, og sf-atferd.
Jeg gjennomgikk en triggende helseundersøkelse som førte til at jeg lå nede for telling i 8 måneder. Endte opp med forverring av SF, daglig angstanfall, panikkanfall, flashbacks og traumereaksjoner, konstant utro og stress til jeg ble fysisk syk. 1 innleggelse på psykiatrisk og 2 innleggelser på somatisk på grunn av langvarig høy angst og stress. Det tok rundt 8-9 måneder å komme tilbake til normaltilstand. 
Det er summen av alt (+ mye mer enn hva jeg har nevnt her, men vil ikke legge ut om hele livet mitt og min helse), og det at jeg blir så overbelastet helt til kollaps at jeg har alvorlig angst. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan vel og hende at benzodiazepiner ikke virker særlig godt på deg. Ikke alle mennesker er like når det kommer til medisiner og det er noen som ikke tåler disse. Sobril og Valium fungerer mot høy angst generelt, det handler bare om dosering.

Listen over medisiner jeg har forsøkt mot søvnproblemer, angst og depresjon er milelang. 
Har blant annet forsøkt imovane, stilnoct, cipralex (2 ganger), zoloft, remeron (2 ganger) og lamictal. Til og med vallergan og phenergan (mest for søvn, men skal funke mot angst også) + en haug jeg ikke husker navnet på. Disse er ikke medisiner du tar ved behov, men over lengre tid og ingen av dem reduserte angsten nok til at jeg klarte å leve med den. Bivirkningene ga også nye utfordringer. 

Sobril og valium funker nok for høy angst for de fleste, men ikke nødvendigvis for traumerelatert angst. Valium kan få meg inni en heis til nød, men ikke gjennom en tannlegebehandling. Jeg kan ligge der halvdød med en nær overdose, men når jeg våkner til så er det med et panikkanfall og retraumatisering, been there, done that. Bare fordi man kommer seg igjennom en spesifikk situasjon ved hjelp av piller, så betyr det ikke at det er positivt.  

Jeg har gitt opp medisiner. Eneste som kan hjelpe meg er terapi. Det betyr ikke at andre ikke kan ha en god effekt og hjelp av medisiner, for folk er forskjellige og har forskjellige utfordringer og behov. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym11223344 skrev (4 timer siden):

Det hadde litt effekt på meg og, men jeg gik for å ta rotet til angsten istedet, noe antidep ikke gjør. Alle jeg kjenner som har angst, inkludert meg selv, har hatt det litt vanskelig, så ofte er angsten en overreaksjon det kroppen og psyken er i helspenn. Det går an å fikse det på andre måter enn piller, selv om det er en tøffere utfordring.

Anonymkode: c6289...bd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gitt opp medisiner. Eneste som kan hjelpe meg er terapi. Det betyr ikke at andre ikke kan ha en god effekt og hjelp av medisiner, for folk er forskjellige og har forskjellige utfordringer og behov. 

Nettopp. Ja, jeg tror vi er enige. Folk er forskjellige.

Skrevet

Ryddet for innlegg med dosering av legemider. Minner om at det er lov å diskutere legemidler, men ikke doseringer. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...