Havspeil Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Jenta mi ,som nettopp fyllte 16 har nå fått beskjed om at den ukentlige fysioterapien etter nyttår blir en gang i mnd. Og fra neste høst,en gang i kvartalet. Vår fysioterapeut er også vår koordinator i kommunen. Jeg bestrider dette. Begrunnelsen var : nådd sitt potensiale. Vedkommende vet at jeg mobiliserer,og at jeg vil be om ny koordinator. Potensiale eller ei : behovet er der uansett og vil på ingen måte bli mindre. Tvert imot. Min datter kan ikke gå,stå,snakke( heller ikke med tegn ,spise mer enn å smake( har knapp på magen) Jeg ba om skriftlig tilsvar. Fikk det. Der står det at jeg klage til kommunen. Men det er jo bukken og havresekken. 🙄 Fysioterapeuten sa hun hadde konferert med sine kollegaer. Som aldri har møtt mitt barn. Dette er uholdbart. Kan en kommunal fysioterapeut bare bestemme slikt ??? 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Hvilke konkrete forbedringer har fysioterapi vært hittil? Anonymkode: 95c9d...c83 3
Havspeil Skrevet 9. november 2023 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvilke konkrete forbedringer har fysioterapi vært hittil? Anonymkode: 95c9d...c83 Med vekst og abnomaliteter så dukker stadig nye utfordringer opp. Forbedringene kommer i små monn ,men såpass viktige at de må opprettholdes . Som styrke i bol ,småmotorikk og ryggrad . 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Hva gjør fysioterapeuten, og hva er planen? Er det øvelser som andre kan utføre? Det er mangel på helsepersonell over alt. At en ungdom med svært lav funksjon som ikke kan tilegne seg nye ferdigheter, nedprioriteres til fordel for andre som kan få større nytte av fysioterapien (andre barn som kanskje kan lære seg å gå, eller opprettholde gangfunksjon), kan være rimelig synes jeg. Anonymkode: ac79d...f36 16 3
sommermor Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 Er du medlem av løvemammaene ? For en multihandicappet ungdom vil jeg tro det er svært viktig å få tilgang til fysioterapi ofte for å opprettholde funksjoner. Jeg regner med at dere trener ungdommen så godt dere kan hjemme. Jeg håper dere får opprettholde kontakten med fysioterapeuten. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Det virker som dette er et problem flere steder. Vi bor i en rik kommune, men mitt barn har aldri hatt fysioterapi hver uke. Det har vært mer en gang i mnd i snitt. En god del ganger sjeldnere, noen få ganger to ganger per mnd. Og barnet mitt har hatt en god utvikling, og fortsetter å utvikle seg. Han måtte lære seg å gå, bruke armer, kle på seg, spise osv på nytt etter en ulykke. Men den største jobben er det vi, utslitte og bekymrede foreldre som har måttet ta. Til tross for at jeg har bedt om mer mange ganger. Sunnaas jobbet intensivt med han da han var der, men da vi kom hjem var det svært lite. For meg sitter det langt inne å lage «baluba», siden fysioterapeuten har vært koordinator. Jeg vet ikke om det ville ha hjulpet heller. Men man burde jo det, så klart. Anonymkode: e5e0d...328 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke konkrete forbedringer har fysioterapi vært hittil? Anonymkode: 95c9d...c83 Fysioterapi i en slik situasjon forebygger låste ledd og vedlikeholder bevegelighet o.l!! Det er enormt viktig. Anonymkode: a7465...ffb 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Mye av det fysio gjør, kan faktisk også du gjøre etter å ha fått veiledning. det blir på samme viset som autister som har 1-1 på skolen, uten å noensinne ha sjans til å bli selvstendige på noe som helst vis. Mens kognitivt friske er 1-25, de som har enormt potensiale. Setter pris på at det blir mer fokus på dette nå som ressursene går ned Hei fysio, er potesiale oppnådd, så får foreldre bidra til vedlikehold Anonymkode: 186c6...934 12
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fysioterapi i en slik situasjon forebygger låste ledd og vedlikeholder bevegelighet o.l!! Det er enormt viktig. Anonymkode: a7465...ffb Det er såklart viktig, men hva må man ha en fysioterapeut til å faktisk gjøre, og hva kan andre gjøre etter program? Anonymkode: ac79d...f36 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 Ts kan du lære av fysioterapeuten og gjenta øvelsene selv hjemme? Anonymkode: 91c8a...241 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 TS, det høres ut som du bør kontakte en pasientorganisasjon. Anonymkode: 615e4...319
Havspeil Skrevet 10. november 2023 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts kan du lære av fysioterapeuten og gjenta øvelsene selv hjemme? Anonymkode: 91c8a...241 Det har både skole og jeg gjort hele veien. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvilke konkrete forbedringer har fysioterapi vært hittil? Anonymkode: 95c9d...c83 Med vekst og abnomaliteter så dukker stadig nye utfordringer opp. Forbedringene kommer i små monn ,men såpass viktige at de må opprettholdes . Som styrke i bol ,småmotorikk og ryggrad . 1
Christina82 Skrevet 11. november 2023 #13 Skrevet 11. november 2023 Ryddet for nedsettende innlegg og brukerdebatt. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #14 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 17.01): Hva gjør fysioterapeuten, og hva er planen? Er det øvelser som andre kan utføre? Det er mangel på helsepersonell over alt. At en ungdom med svært lav funksjon som ikke kan tilegne seg nye ferdigheter, nedprioriteres til fordel for andre som kan få større nytte av fysioterapien (andre barn som kanskje kan lære seg å gå, eller opprettholde gangfunksjon), kan være rimelig synes jeg. Anonymkode: ac79d...f36 Dette. Jeg skjønner at det er veldig trist for deg, men helsenorge har ikke råd å fortsette å øse ut ressurser over de som ikke har forbedringspotensiale. Anonymkode: 6cb88...dbc 1
Millimani Skrevet 11. november 2023 #15 Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 17.01): Hva gjør fysioterapeuten, og hva er planen? Er det øvelser som andre kan utføre? Det er mangel på helsepersonell over alt. At en ungdom med svært lav funksjon som ikke kan tilegne seg nye ferdigheter, nedprioriteres til fordel for andre som kan få større nytte av fysioterapien (andre barn som kanskje kan lære seg å gå, eller opprettholde gangfunksjon), kan være rimelig synes jeg. Anonymkode: ac79d...f36 Her er det snakk om multihandikappet, altså vil jeg tro vedkommende sitter i rullestol. Det burde være et krav/rettighet at disse også har en slags førsteprioritet innen fysioterapi. At det er mangel på fysioterapeuter ja, men det er mangel på mange andre yrkesgrupper også. Multihandikappede må få hjelp til å få stimulert muskulaturen helst flere ganger ukentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå