Gå til innhold

Barnevakt vasket hus og ryddet - uhøflig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta på deg litt andre briller og se på dette som en raus handling som var godt ment. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde virkelig satt pris på det om det var vår barnevakt. Skikkelig snilt gjort!

her derimot ser huset enda værre ut, faktisk helt jævlig ut, når barnevakten har vært der 🙈 Men barna har hatt der supert, og vi er takknemlige for at vi får kommet oss litt ut av huset.

Anonymkode: f7853...7cd

Skrevet

Jeg forstår tanken din, men synes ikke denne barnevakten gikk over grensen. Å feks omorganisere kjøkkenskap eller rydde inne på foreldrenes soverom, det er frekt/grenseoverskridende. Å brette en kleshaug som er synlig (hadde det vært plagg til vask som dere ikke ønsket at noen skulle se, så regner jeg med at dere hadde ryddet de bort), plukke blader og vaske tusjmerker, det mener jeg er veldig uskyldig rydding. Særlig planter og merker er jo ting man fort prioriterer bort, og det tror jeg folk har stor forståelse for. Vi har teiprester som burde fjernes, men når jeg da skal vaske litt en kveld, så må jeg feks prioritere badet (igjen), og klesvasken kan faktisk tidvis henge en uke. Så jeg hadde sett forbi «skammen» av at jeg ikke klarer å holde det perfekt, og heller satt pris på at noen valgte å hjelpe til med dette, fremfor å glo på skjermen. De har nok utelukkende ment å være snille og det er faktisk en kunst å lære seg å sette pris på slik, istedenfor å føle at man burde gjort det selv.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skulle nok omformulert meg der. Jeg mente tusjmerker osv 

Anonymkode: f8a7f...da7

Antageligvis fordi de hadde tegna tusj på seg selv ila kvelden? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var en veldig fin tanke av barnevakten

Anonymkode: 5a307...e80

• Liker 3
Skrevet

Jeg og en venninne byttet på å passe et barn når vi var i tenårene. 

Hjemmet barnet bodde i så ut som en svinesti, det var helt motbydelig der. Venninnen min vasket da hun ikke taklet å være der i den tilstanden det så ut. Jeg ignorerte skitten og bare «brøytet» vei i sofaen og på kjøkkenet.

Sett tilbake nå som voksen skulle kanskje tilstanden i huset ha utløst en bekymringsmelding til bv., dog var barnet rent og velstelt.

Så da kan du tenke over om dere har det bekymringsverdig skittent og hun vasket av hensyn til barna eller bare normalt hverdagsrot som hun ryddet for  å være snill med dere voksne.

Anonymkode: 2c030...ef8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min nåværende samboer shina hele leiligheten min mens jeg var på jobb en dag, dette var før vi flyttet sammen. Soverom, bad, sluker, vegger, kjøkkenvifte, absolutt alt, vasket til og med alt i skittentøyskurven (🫨). Gjett om jeg gikk i krisemodus med én gang! Sannheten var at han så jeg var sliten og ville bidra til å gjøre hverdagen min litt enklere. Noen ganger tillegger vi folk holdninger og meninger de ikke har, fordi vi kanskje har dem om oss selv og skammer oss litt når tiden ikke strekker helt til til feks husarbeid. 

(Min samboer gjorde forøvrig seg selv en bjørnetjeneste, for da jeg så hvor skinnende rent badet mitt var fikk han fast oppgave å alltid vaske badene våre på vaskedager da vi flyttet sammen og kjøpte hus med 2 bad 😁).

Anonymkode: 5f226...de3

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Man er redd det er en form for skjult kritikk, og får en følelse av å ikke strekke til, MEN giveren/vaskeren tenker jo ikke sånn. Jeg kunne gjort det samme av ren kjedsomhet. Å sitte hjemme hos andre er gørr, da plukker jeg plutselig døde blader og støvsuger. Hjemme… not so much.

• Liker 3
Skrevet

Vil ikke si at det er uhøflig, men jeg kan forstå reaksjonen din, jeg hadde følt at hun hadde tråkket over noen intimgrenser. 

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg gjort også når jeg har vært barnevakt for venner som har 4 barn og travle liv. 

Jeg har gjort det for å være hyggelig.

Anonymkode: 59a0a...847

• Liker 2
Skrevet

Krenkesamfunnet helt utrolig. Vær takknemlig. Barnevakten kjedet seg etter at barna sov og ville hjelpe dere litt.

Anonymkode: 8d802...d08

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Har sittet en del barnevakt, som ung og som mamma selv…

Har ADHD, så når barna er lagt, så rydder jeg!😅

Om huset hadde vært strøkent, hadde jeg nok støvsuget, bare for å gjøre det😂

Og alle jeg kjenner, som jeg har vært barnevakt for, VET jeg rydder, sorterer kjøkkenskap etc… 

Rører aldri badet/soverom, kun felles områder..

Men, har en (nå tidligere) bekjent, som ble skikkelig fornærmet for det jeg hadde tømt oppvaskemaskinen hennes, merk; Etter at barnet hennes var sovnet…

Hun ble så fornærmet at hun sendte mld noen dager etter og sa at hun følte det invaderende at jeg hadde vært i kjøkkenskapene hennes, og synes det var frekt at jeg hadde ANNTATT at hun ikke var i stand til å rydde selv! Og avsluttet mld med;  OPPVASKEMASKINEN VAR IKKE FERDIG FØR VI GIKK!

🙄🤷‍♀️

Jeg beklaget at, det at jeg tømte oppvaskemaskinen, fikk henne til å føle det, da det virkelig ikke var derfor jeg tømte den, det var bare for å få tiden til å gå etter barnet hennes var sovnet….

Der hun svarer;

Da kunne du bare sagt du synes barnet mitt er kjedelig å være sammen med!

Så ble jeg blokkert over alt🤷‍♀️🙄

Jeg vippset henne tilbake for betalingen for barnevakten, der jeg skreiv; Jeg synes ikke det er kjedelig å være med barnet ditt og ville gjort det gratis med glede❤️

Ingen svar…🤷‍♀️

Så TS; 

Det var nok bare hyggelig ment, uten noe tanke om noe mer…

Men personlig ville jeg blitt glad for en melding fra deg, der du sa noe om hvordan du følte deg nå.. 
Jeg ville da bare beklaget/forsikret deg om at det evt. var for å få tiden til å gå❤️

Anonymkode: ec5e0...e6f

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Det gjør jeg også når jeg sitter barnevakt...

Ikke fordi jeg tenker noe galt, men fordi, etter barnet har lagt seg og sovnet er det kjedelig å bare sitte å glo. Jeg har ikke mine vanlige tidsfordriv med meg når jeg sitter barnevakt, så derfor prøver jeg å få tiden til å gå med å gjøre div... Rydder inn/ut av oppvaskmaskin, setter den gjerne på hvis den er full, rydder over kjøkkenbenker, drar over bordene, drar over vasken på badet, etc... Hadde det ligget en haug med ubrettede klær hadde jeg helt sikkert brettet og sortert de også... Setter dog ikke på vaskemaskin med klær eller går inn på soverommet til de voksne, eller går i skapene til folk (utenom kjøkkenskapene, for å finne mat til ungen, eller sette ting på plass)... 

Så ikke ta det vondt ment, TS, det er nok godt ment og bare en tidtrøyte fra barnevakten..

Anonymkode: 01fa3...b19

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Skrubbet vekk flekker fra barna"? Unnskyld meg, men går ungene dine rundt med flekker av skitt og søl på seg hele dagen?

Anonymkode: e91a6...688

'Fra' barna, sto det. Ikke 'på' barna. Barn lager flekker på alt av inventar, som man ikke alltid har mulighet til å ta fortløpende. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skulle nok omformulert meg der. Jeg mente tusjmerker osv 

Anonymkode: f8a7f...da7

Du formulerte deg helt fint, enkelte har bare elendig leseforståelse.

lillevill skrev (3 timer siden):

Antageligvis fordi de hadde tegna tusj på seg selv ila kvelden? 

Eller fordi unger lager tusjflekker på bord og andre flater når de tegner, og flekken kan ha vært på kjøkkenbordet fra onsdag kl 17?

Anonymkode: b21d9...16c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette gjorde jeg ofte da jeg satt barnevakt i tenårene. Vasket og ryddet etter at barna var lagt. 

Tenkte bare at det blir satt pris på av foreldrene når de kom hjem. 

Anonymkode: c8927...a95

Jeg vasket opp på kjøkkenet etter at barna jeg passet hadde spist middag og kvelds da jeg passet i tenårene. 

Anonymkode: f9bee...3eb

• Liker 2
Skrevet

Da jeg jobbet som dagmamma for mange år siden,kunne jeg finne på å støvsuge stuen hos familien. De hadde det rent og pent,men jeg ville bare være snill og støvsuge litt. Moren satte stor pris på det.

Ellers laget jeg kun mat til barnet og var sammen med han.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vær takknemlig for det var sikkert gjort i beste mening ♥️ 😉

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet

Hva skal du gjøre? Jo si TUSEN TAKK !!

hadde noen gjort dette for oss hadde jeg blitt overlykkelig og ikke fornærma. Fordi en slik handling er skikkelig omsorg 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Barnevakten hadde synes det var like rotete om den ikke ryddet for deg. 

Legg av deg skammen og føl takknemlighet for det. 

Anonymkode: dcc98...4a9

• Liker 2
Skrevet

Det var nok bare hyggelig ment, evt for å gjøre noe fornuftig som andre her nevner.

Men selv ville jeg likevel ikke vært komfortabel med at andre har ryddet, vasket og lagt sammen klær uten avtale på forhånd.

Takknemlig ville jeg vært, og uttrykt det ettertrykkelig. Men med bismak. Jeg er en privat og innadvendt person, som ville følt at en intimgrense var blitt tråkket litt på.

Samtidig ingenting jeg ville gjort særlig ut av når intensjonen kun var for å være hyggelig og hjelpe meg. Det er ikke andres ansvar å håndtere mine personlige følelser, det må jeg selv dele med.

Anonymkode: 39ff4...0d3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...