Gå til innhold

Trenger hjelp med stort teppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spisebord som er 150x150 stort. 

Har dere tips til hvilket teppe jeg bør gå for? Det er så nakent uten😕 Hvilke mål bør jeg gå for og hvilken butikk?

Anonymkode: 3795a...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta et bilde av spisebord med stoler, og omgivelsene rundt. Målene har du. Deretter drar du til Møbelringen, Bohus, eller der du måtte ønske, og viser selgeren dette. Da får du gode råd og kan se på de ulike teppene. Husk å tenke på at teppet bør være praktisk med tanke på at de som sitter og spiser av og til mister ned matbiter, saus, o.l. Det er ikke så lurt med et helt lyst, ensfarget teppe. Greit også med et teppe som enkelt lar seg støvsuge.

Anonymkode: ba7de...5a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

du må i hvert fall ikke ta for lite teppe. det ser ikke fint ut. det gir et finere uttrykk med litt størrelse, feks 200x200

Anonymkode: 6ebc9...aca

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvor stor plass du har, men tror jeg hadde gått for 300x300 (minimum 250x250). Evt to tepper på 160x230. Men 230 blir litt knapt om du vil ha stolene innenfor teppekanten når man sitter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

du må i hvert fall ikke ta for lite teppe. det ser ikke fint ut. det gir et finere uttrykk med litt størrelse, feks 200x200

Når bordet er 150x150 vil et teppe på 200x200 være altfor lite etter min mening. Da vil teppet bare være 25cm større enn bordet rundt hele. Det blir i tillegg upraktisk når man skal sette seg for å spise og bare de forreste stolbeina vil være på teppet. Teppet må være mye større. For å spare litt penger kan man legge to like tepper inntil hverandre på langsiden. Men det blir likevel et sinnsykt stort teppe. 😅

Å ha teppe under spisebord kan være et herk av flere grunner. Søl vil kunne sette seg i teppet og lage flekker. Og lukte. I tillegg kan det være vanskelig å dra stolen på det så man må hoppe på stolene når man setter seg inn eller skal gå fra bordet. Men det spørs jo hvilket teppe du kjøper.

Anonymkode: 27146...b3c

• Liker 3
Skrevet

Ikke det TS spør om, men jeg synes i grunn det er noe herk med teppe under spisebord.

Blir fort matrester og flekker, og så må man humpe stolen over teppekanten for å sette seg inntil bordet... 

At det ser nakent ut tenker man som regel ikke over etter hvert. Ha litt pynt oppå bordet isteden! 

Anonymkode: 9b18d...550

Skrevet

Har du barn, ville jeg unngått teppe under spisebordet. Evt kan du ha et tynt, lite teppe under hvis du har høy barnestol. Blir alltid mye søl med barn. Men det var ikke det du lurte på :ler: 

En tommelfingerregel er vel at det skal gå an å dra ut stolen for å sette seg, og fortsatt være på teppet. Samtidig ville jeg ikke gått noe særlig over det, bare holdt meg til akkurat nok. Ellers kan teppet se overdimensjonert ut i forhold til bordet. Så har det mye å si med farge og mønster. Til en spisestue, der det er mye som skjer (mange bord- og stolben) ville jeg holdt meg til ensfarget eller et rolig mønster i duse farger.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 9.42):

Er det ikke penere hvis stolbena får plass på teppet? Ser litt lite ut når kun to av bena (såvidt) får plass på teppet. 300*300 blir også litt lite, men da er hvertfall teppet en halv meter utenfor bordkanten på hver side.

Endret av anonym111111
Skrevet
Kamelia83 skrev (På 10.11.2023 den 9.52):

Vet ikke hvor stor plass du har, men tror jeg hadde gått for 300x300 (minimum 250x250). Evt to tepper på 160x230. Men 230 blir litt knapt om du vil ha stolene innenfor teppekanten når man sitter. 

Må være minst 300 på alle sider om stolbena skal få plass på teppet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...