AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 Jeg er 32 år , samboer og har 2 barn på 3 og 1 år. Har høgskoleutdannelse og tjener rundt 600.000 i året. Bor i en storby. Jobber i det offentlige. Vi har solgt rekkehuset og kjøpt oss et hus. Nå blir vi boende der og har endelig funnet oss til rette. Jeg har nå brukt min BSU. Har fra før av 10.000 i fond, men ikke noe mer oppspart til pensjon. Jeg er litt usikker på hva som er best for meg å spare med når det gjelder pensjon. Har kanskje tenkt IPS.. men hvilken bank har best rente ? Har noen et bedre forslag ? Jeg er ikke fan av å ta høy risiko ved fond sparing og driver ikke med aksjer. Da får jeg heller ikke tak i de pengene og det er noe som ganger meg. Anonymkode: 6a0d8...969
newman01 Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Du jobber i det offentlige, og det offentlige har en pensjonsordning for deg. Du bør seriøst revurdere planen din om å sjekke ut hvilken bank som har høyest rente. Om du tenker tilbake 15 år på hvor mye du fikk kjøpt for en tusenlapp, og sammenligner med idag... Skuffende lite? Hvordan tror du det blir om ytterligere 35 år? Dagens regjering liker ikke IPS, og har allerede drept ordningen ved å kutte innskudd til 15k/år, og det blir antagelig ytterliggere forverring av ordningen. Den første IPS'en er heeeelt død. Og så er den litt plagsom med at man overhodet ikke får tak i pengene om du skulle ha behov for dem når du blir 45. Fond er ganske trygt og fint, og med et 30-årsperspektiv blir det nok bra. Om du er bekymret får du redusere risikoen ved å flytte verdiene over i rentefond eller noe slikt når du nærmer deg pensjonsalder. Men ikke spar penger i banken, du er dømt til å tape. Ikke gøy å brenne av hele pensjonssparingen på én handletur på Maximat på Nordbysenteret i 2050
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 newman01 skrev (1 minutt siden): Du jobber i det offentlige, og det offentlige har en pensjonsordning for deg. Du bør seriøst revurdere planen din om å sjekke ut hvilken bank som har høyest rente. Om du tenker tilbake 15 år på hvor mye du fikk kjøpt for en tusenlapp, og sammenligner med idag... Skuffende lite? Hvordan tror du det blir om ytterligere 35 år? Dagens regjering liker ikke IPS, og har allerede drept ordningen ved å kutte innskudd til 15k/år, og det blir antagelig ytterliggere forverring av ordningen. Den første IPS'en er heeeelt død. Og så er den litt plagsom med at man overhodet ikke får tak i pengene om du skulle ha behov for dem når du blir 45. Fond er ganske trygt og fint, og med et 30-årsperspektiv blir det nok bra. Om du er bekymret får du redusere risikoen ved å flytte verdiene over i rentefond eller noe slikt når du nærmer deg pensjonsalder. Men ikke spar penger i banken, du er dømt til å tape. Ikke gøy å brenne av hele pensjonssparingen på én handletur på Maximat på Nordbysenteret i 2050 Haha.. takk for innputt. Var litt morsomt skrevet må jeg si, men skjønner hva du sier. Den offentlige personsparingen er jo elendig via jobben da. Ser på lønnslippen at det utgjør.. 800 kr i mnd ? Når jeg kan spare mye mer og evt ha en godt liv som godt voksen, hvorfor ikke spare mer enn det ? Jeg må vel jobbe til jeg er godt over 70 høres det ut som regjeringen vil...det er uaktuelt i mitt yrke. Dagens kolleger som går av med pensjon er mer enn nok mettet og de er bare 60-64 Anonymkode: 6a0d8...969
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 IPS er egentlig en nobrainer. Du er 32 år og må jobbe til du er 69 ifølge APs Tonje Brenna. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vil-oke-pensjonsalderen-urettferdig/16205292/ Om du setter av 15.000 i dag og får en avkastning på 10% pr.år vil du ha 510.000 om 37 år. Eller ca 3500 pr.mnd i 10 år. Nye 15.000 etter nyttår og beløpet kanskje dobles til 7000 pr.mnd i 10 år. Bonusen er at denne summen blir holdt utenfor hvis det blir samlivsbrudd. IPS deles ikke ved brudd. De rødgrønne hater at folk skal bli finansielt selvstendige og tidlig pensjon skal ikke forkomme. Derfor raserer de spareordninger, BSU, IPS, øker formueskatten og sørger for at om man skal tjene 10 mil så bør det skje over 20 år minst. Så denne IPS ordningen vil være død om kort tid. Livet skal være en verneplikt for staten etter deres mening. Anonymkode: f7b50...76d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): IPS er egentlig en nobrainer. Du er 32 år og må jobbe til du er 69 ifølge APs Tonje Brenna. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vil-oke-pensjonsalderen-urettferdig/16205292/ Om du setter av 15.000 i dag og får en avkastning på 10% pr.år vil du ha 510.000 om 37 år. Eller ca 3500 pr.mnd i 10 år. Nye 15.000 etter nyttår og beløpet kanskje dobles til 7000 pr.mnd i 10 år. Bonusen er at denne summen blir holdt utenfor hvis det blir samlivsbrudd. IPS deles ikke ved brudd. De rødgrønne hater at folk skal bli finansielt selvstendige og tidlig pensjon skal ikke forkomme. Derfor raserer de spareordninger, BSU, IPS, øker formueskatten og sørger for at om man skal tjene 10 mil så bør det skje over 20 år minst. Så denne IPS ordningen vil være død om kort tid. Livet skal være en verneplikt for staten etter deres mening. Anonymkode: f7b50...76d TS er jo ikke gift, så da deles ikke pengene hennes ved et brudd uansett. Anonymkode: 3ce67...6c7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 Jeg sparer i fond og IPS. Jeg lar bare IPS bare skure og går. Dem har satt begrensninger for hvor mye jeg kan spare i mnd. Og det liker jeg ikke. Så jeg satser på fond. Der kan jeg ta ut hvis jeg trenger pengene å. Bra avkastning har jeg å på de årene jeg har spart. Så jeg flytta alle sparepengene mine der. For i banken så får jeg ikke noe av å ha pengene mine der. Anonymkode: f853b...0cf
Schmuhu Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Jeg er enig i at IPS ikke er bra. Den underligger for mye politisk risiko. I tillegg er summen latterlig liten. Pensjonen består av tre deler. Folketrygden, Arbeidsgiver og den private sparingen. Jeg forstår det slik at vi snakker om sistnevnt. Jeg anbefaler å gjøre det på den enkle og kjedelige måten. Se etter en global indeksfond med lave kostnader som følger f.eks. MSCI World. Og så sparer du hver måned. Ikke tenk på at det går opp og ned. Det finnes ingen 15års periode i historien som har gitt negativ avkastning. I gjennomsnitt ligger du på rundt 5% per år inflasjonsjustert. Det spiller nesten ingen rolle om du velger indeksfond fra DNB, KLP, Kron, Nordnet eller hvem vet. Jeg hadde dog sammenlignet kostnader. Tenk også ikke bare på hvor mye du ønsker å spare per måned, men vurder en uttaksstrategi du ser frem til. Når du nærmer deg pensjon så kan det være lurt å omfordele litt og litt til sparekontoen for å unngå de store svinginger rett før pengene skal brukes. Om du lurer på mer, bare spør! Lykke til med sparingen. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 Du kan bare spare 15 000 i året i IPS. Det er for lite. Jeg sparer både i IPS og i indexfond hver mnd. Det ene utelater ikke det andre. Anonymkode: 5052e...601
Magika_fra_Fyll Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 Det er ikke høy risiko å spare i fond når du har en sparehorisont på 30-40 år. IPS hadde jeg aldri rørt, man låser i praksis bort sine egne penger i et rigid system. Du har spinket og spart hele livet og har nå uhelbredelig kreft i en alder av 60 og kunne tenkt deg noen sydenturer mens du enda lever? Sorry mac men pengene dine er bak lås og slå og kan kun tas ut over minimum ti år mellom alder 62 og 80. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er 32 år , samboer og har 2 barn på 3 og 1 år. Har høgskoleutdannelse og tjener rundt 600.000 i året. Bor i en storby. Jobber i det offentlige. Vi har solgt rekkehuset og kjøpt oss et hus. Nå blir vi boende der og har endelig funnet oss til rette. Jeg har nå brukt min BSU. Har fra før av 10.000 i fond, men ikke noe mer oppspart til pensjon. Jeg er litt usikker på hva som er best for meg å spare med når det gjelder pensjon. Har kanskje tenkt IPS.. men hvilken bank har best rente ? Har noen et bedre forslag ? Jeg er ikke fan av å ta høy risiko ved fond sparing og driver ikke med aksjer. Da får jeg heller ikke tak i de pengene og det er noe som ganger meg. Anonymkode: 6a0d8...969 Du har god tid, og 50 år igjenn før du kan forvente å gå av med pensjon. Din viktigste oppgaven din er å vera rollemodell for barna dine, og det er grunn til å tru det blir større fokus på familien de neste årene. Anonymkode: 3fae4...c2e
newman01 Skrevet 10. november 2023 #11 Skrevet 10. november 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Du har god tid, og 50 år igjenn før du kan forvente å gå av med pensjon. Det var da voldsomt da. 82 som pensjonsalder var deprimerende høyt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå