Gå til innhold

Hvordan har folk med helt vanlig økonomi råd til å ha mange hester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår det ikke helt 😅 Jeg kunne kanskje hatt råd til å eie en hest, men flere? Og attpåtil flere dyre hester? Hvordan i allverden?

Anonymkode: 8385a...c82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke. Kjenner til ei som jobber litt på en daglivarebutikk og tar litt ekstravakter på et sykehjem. Hun har hatt flere hester kanskje 3 stk samtidig, men vet ikke om hun har de nå lengre da. Må bli veldig dyrt. I tillegg har hun mange unger så skjønner ikke hvordan hun har råd til både hestene og ungene

Anonymkode: 56986...7aa

• Liker 3
Skrevet

Jeg har råd til å ha tre hester fordi jeg har de hjemme. Hadde ikke kunnet hatt de oppstallet, det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 5da30...dd6

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste råd, både i denne tråden og generelt: Ikke tenk på andres økonomi. Det eneste som er relevant for deg er om DU har råd til hest. Ikke spekuler i hvor mye andre tjener, hvordan de tjener det og hvordan pengene brukes. Det er ufint. 

Anonymkode: 84116...69f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva er det de gjør hestene og trenger ikke hester stor plass?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår det ikke helt 😅 Jeg kunne kanskje hatt råd til å eie en hest, men flere? Og attpåtil flere dyre hester? Hvordan i allverden?

Kanskje de ikke sløser vekk penger på unødvendig luksus som kaffe, te, juice, brus, alkohol, tobakk, sukker, frisør, sminke, ferier, dyre biler, store/flotte/sentrale boliger, etc etc…

Anonymkode: c908d...4d0

• Liker 1
Skrevet

Man forsaker andre ting. Kjøper ikke klær flere ganger i året, men er fornøyd med basisplagg som er 15 år gamle. Røyker/snuser ikke. Drar ikke på ferie. Ofte er man i nettverk med andre og bytter tjenester så alt ikke blir så dyrt, veterinær feks.

Anonymkode: 6453c...0bd

Skrevet

Hester er dyrt uansett! Jeg vet, jeg har hatt hester!

Så hvordan noen som har dårlig råd og sliter med å betale husleie/lån/strøm/annet har råd til å ha hest, det forstår ikke jeg heller!

Anonymkode: 03e27...544

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man forsaker andre ting. Kjøper ikke klær flere ganger i året, men er fornøyd med basisplagg som er 15 år gamle. Røyker/snuser ikke. Drar ikke på ferie. Ofte er man i nettverk med andre og bytter tjenester så alt ikke blir så dyrt, veterinær feks.

Man har likevel ikke mer penger enn det er på kontoen. Selv om man sparer inn på alt mulig, så er det flere tusen pr måned som går ut på hest.

Du snakker om klær og røyk/snus. Ferie. Det er jo overskudd! Hva om det er underskudd på konto, og man ikke kan forsørge seg selv og barn? Da ryker vel hesten?

Hva med mat? Mange har ikke så mye overs til mat. Men likevel skal de holde hest med stall, for og veterinær? Det blir jo bare for dumt!

Bytter tjenester så ikke alt blir for dyrt, f.eks veterinær som du sier? Hva mener du her? At dere får billigere veterinær fordi dere er venner? I så fall er det veterinær som taper på det, og det er nok ikke veterinær innstilt på å gjøre særlig lenge. En veterinær må også tjene penger.

Huff, dette var rett og slett trasig å lese. Jeg håper du og dine får en bedre og større forståelse av hvordan samfunnet fungerer enn du viser her.

Skrevet

Min venninne har 25 hester på foreldrenes gård, det hjelper. Så betaler de mye av sine egne utgifter ved at hun leier de ut til ridetur om sommeren feks.

Men å ha fôr og stall hjemme, dekker ekstremt mye. 

Anonymkode: 66d60...3af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har likevel ikke mer penger enn det er på kontoen. Selv om man sparer inn på alt mulig, så er det flere tusen pr måned som går ut på hest.

Du snakker om klær og røyk/snus. Ferie. Det er jo overskudd! Hva om det er underskudd på konto, og man ikke kan forsørge seg selv og barn? Da ryker vel hesten?

Hva med mat? Mange har ikke så mye overs til mat. Men likevel skal de holde hest med stall, for og veterinær? Det blir jo bare for dumt!

Bytter tjenester så ikke alt blir for dyrt, f.eks veterinær som du sier? Hva mener du her? At dere får billigere veterinær fordi dere er venner? I så fall er det veterinær som taper på det, og det er nok ikke veterinær innstilt på å gjøre særlig lenge. En veterinær må også tjene penger.

Huff, dette var rett og slett trasig å lese. Jeg håper du og dine får en bedre og større forståelse av hvordan samfunnet fungerer enn du viser her.

Ja, men da har man vel ikke råd til hest da. Enkelt og greit. Det høres ut som det du selv som ikke forstår sammenhenger og andres situasjon..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min venninne har 25 hester på foreldrenes gård, det hjelper. Så betaler de mye av sine egne utgifter ved at hun leier de ut til ridetur om sommeren feks.

Men å ha fôr og stall hjemme, dekker ekstremt mye. 

Og det er rett og slett prioriteringer. Har fått høre at jeg blir baksnakket fordi jeg brukte 10000 på veterinær til katten min vår. Dette kommer altså fra folk som spiser ute ofte, unner seg hotellweekender flere ganger i året og bruker titusener i året på treningsduppeditter. Jeg gjør så å si ikke noe av de tingene, men jeg er glad i dyrene mine og gjør det jeg kan for at de skal ha det bra, derfor kunne jeg bruke pengene på veterinær.

Det kan vel være det samme med hestene, de lever sparsommelig ellers, og hvis man bor på gård, sparer man mye på det.

Anonymkode: 85aea...d1f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hester er dyrt uansett! Jeg vet, jeg har hatt hester!

Så hvordan noen som har dårlig råd og sliter med å betale husleie/lån/strøm/annet har råd til å ha hest, det forstår ikke jeg heller!

Kanskje de ikke har så dårlig råd som du tror, da? Det finnes mange som er komfortable med at andre tror de har dårlig råd, enten de virkelig har det eller ei. Jeg personlig deler aldri informasjon om min økonomi, og bryr meg ikke om hva uvedkommende måtte tro om hvor mye jeg har på kontoen. Om de i det hele tatt gidder å bruke energi på å spekulere i saldoen min, sier det mer om dem enn om meg uansett. 

Anonymkode: 84116...69f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo sant hva den du siterte skrev…. Mange ofrer snus, ferie og klær for å dyrke hobbyen sin. Det må jo være opptil enhver?? Noen har kanskje arvet noen penger, vunnet, tjener ekstra på f.eks utleie av kjellerleilighet osv. Vet om et par stykker med hest. Alle penger som er til over går til hest. De reiser ikke på ferie pga de ikke kan være borte fra hestene. Tipper de fleste som har hest, også har råd til det viktigste som hus, mat og veterinærutgifter. Synes egentlig innlegget ditt var veldig rart og litt uforståelig…

Anonymkode: c3a37...76e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mens andre kanskje har råd til det. Vi hadde hatt råd, men har ikke tid/lyst til å bruke så mye tid på hest. 

Anonymkode: c3a37...76e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og det er rett og slett prioriteringer. Har fått høre at jeg blir baksnakket fordi jeg brukte 10000 på veterinær til katten min vår. Dette kommer altså fra folk som spiser ute ofte, unner seg hotellweekender flere ganger i året og bruker titusener i året på treningsduppeditter. Jeg gjør så å si ikke noe av de tingene, men jeg er glad i dyrene mine og gjør det jeg kan for at de skal ha det bra, derfor kunne jeg bruke pengene på veterinær.

Det kan vel være det samme med hestene, de lever sparsommelig ellers, og hvis man bor på gård, sparer man mye på det.

Ja venninnen min jobber 100%, bor billig og bruker så og si bare på hestene sine, samt noen pizzakvelder med oss venner og slike treff gjennom året. Unntatt mat og sånt da, men ingen festing eller turer eller andre ting som koster mye gjennom et år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor du ikke har forsikring på katten din så du må ut med 10000 i veterinærutgifter?

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kanskje de ikke sløser vekk penger på unødvendig luksus som kaffe, te, juice, brus, alkohol, tobakk, sukker, frisør, sminke, ferier, dyre biler, store/flotte/sentrale boliger, etc etc…

Anonymkode: c908d...4d0

Det gjør jaggu ikke jeg heller, har uansett ikke råd til å ha flere hester altså.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør jaggu ikke jeg heller, har uansett ikke råd til å ha flere hester altså.

Hva omtrent koster det å ha en hest?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...