Gå til innhold

Hvor mye skal han betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen i ca 8 mnd nå. Vi er i slutten av 20-årene begge to og eier hver vår leilighet. Vi ønsker nå å ta steget mot å bo sammen, for å se hvordan dette er før vi på sikt kjøper noe sammen. Min leilighet er noe større og det er da naturlig at vi bor her i perioden. Han kommer til å leie ut sin leilighet.

Spørsmålet er da, hvor mye skal han bidra med? Jeg har på ingen måte noe ønske om at han skal betale dyre dommer til meg. Jeg klarer meg fint selv, men mener det er fornuftig at jeg også får noe ut av dette da han skal leie ut sin leilighet for 11.500 pr mnd.

Hvor begynner man? Hva tar man hensyn til? Skal jeg bare tenke at vi deler på strøm, internett osv eller bør vi finne ut av hva noe tilsvarende koster om vi skulle leid sammen og da dele dette på to? Jeg har ikke tatt med verdier i betrakting her, da vi mer eller mindre står ganske likt begge to ift bolig, lønn, sparing osv.

Anonymkode: 9d3ca...3dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halvparten av strøm, kommunale avgifter, forsikring, mat, Internett/tv, evt brøyting om vinter, og så kanskje 10-20 % av det du betaler på lån/renter. 

Anonymkode: 1baaf...95a

Skrevet

Takk for svar.

Hva om bolig er nedbetalt? 

10-20% av 0 vs 3m er jo stor forskjell. Blir boligen mindre verdt for den som flytter inn hvis det ikke er noe gjeld?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Halvparten av strøm, kommunale avgifter, forsikring, mat, Internett/tv, evt brøyting om vinter, og så kanskje 10-20 % av det du betaler på lån/renter. 

Anonymkode: 1baaf...95a

Mens partneren får utleieinntekt på sin bolig?

Skrevet

Ville kjørt 50% på alt av boligutgifter: Strøm, kom. avgifter, fellesgjeld, forsikringer, tv/internett, evt andre ting tilknyttet de måndtlige utgiftene.

Samt en liten leie: Eksempel: 4-5 tusen i "leie" da du også kan spare, slik han vil  trolig få til når han leier ut sin leilighet. Det handler om sparebehov for fremtidig bolig sammen.

Anonymkode: 0c8d2...4a0

Skrevet

Mye forskjellig praksis her skjønner jeg,

Håpet det skulle være en "tommelfingerregel" av noe slag, men da høres det jo bare ut som vi må bli enig om en passende sum.

Skrevet

Det enkleste er å dele 50% ( eller inntektsregulert prosent) når det kommer til i daglige løpende utgifter som mat,strøm, fellesutgifter, forsikringer knyttet til bolig og evt felles kjøretøy, tv/internett osv

Men at du da står for dine lånekosnader knyttet til boliglån og han for sine. 

Videre hvis han kommer ut i pluss av utleie av boligen sin, la oss si utgiftene hans der er 15 000 og han leier ut for 17 000 så ville jeg da delt overskuddet på to altså 1000 til hver av dere, her kan man jo da også velge å bruke overskuddet til en felles interesse eller direkte inn til deres "fellesutgifter" nå. Går han i null gjøres ingenting og går han i minus ville jeg trukket det fra hans andel av deres "fellesutgifter" nå.

Anonymkode: 49e14...100

Skrevet

Jeg tenker at det han får inn på å leie ut sin leilighet, går med til å dekke løpende utgifter på leiligheten dere bor i. 

Han må vel skatte av beløpet. Betale kommunale avgifter etc på den og. 

Ser for meg et regnestykket ala: 

(Løpende utgifter i felles bolig som strøm, Internett, tv, husleie osv) Minus (Hans inntekt etter skatt etc på utleiebolig) = nettoutgift som deles på to. 

Anonymkode: 06c91...74d

• Liker 2
Skrevet

Halve gevinsten han får på å leie ut sin bolig? Og selvfølgelig halvparten av internett, strøm osv. 

Anonymkode: 5d475...0fe

Skrevet

Husk at han må skatte av utleiesummen og evnt overskudd ved salg om den leies ut.

Anonymkode: 5ee49...359

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det enkleste er å dele 50% ( eller inntektsregulert prosent) når det kommer til i daglige løpende utgifter som mat,strøm, fellesutgifter, forsikringer knyttet til bolig og evt felles kjøretøy, tv/internett osv

Men at du da står for dine lånekosnader knyttet til boliglån og han for sine. 

Videre hvis han kommer ut i pluss av utleie av boligen sin, la oss si utgiftene hans der er 15 000 og han leier ut for 17 000 så ville jeg da delt overskuddet på to altså 1000 til hver av dere, her kan man jo da også velge å bruke overskuddet til en felles interesse eller direkte inn til deres "fellesutgifter" nå. Går han i null gjøres ingenting og går han i minus ville jeg trukket det fra hans andel av deres "fellesutgifter" nå.

Haha, dette oppsettet vil jo si at han får alle sine lånekostnader dekket og bor gratis hos TS, mens TS betaler alle sine lånekostnader selv. Høres kjemperettferdig ut? 

Anonymkode: ddc7a...7a5

Skrevet

Halvparten av overskuddet for utleie av egen leilighet. I tillegg halvparten av driftsutgiftene, som energi, nett etc. 

Anonymkode: f8a7f...71d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, dette oppsettet vil jo si at han får alle sine lånekostnader dekket og bor gratis hos TS, mens TS betaler alle sine lånekostnader selv. Høres kjemperettferdig ut? 

Anonymkode: ddc7a...7a5

De begge betaler for sine respektive lån 

De betaler halv om halvt eller inntektsregulert på fellesutgifter i samboerskapet 

Og de deler overskuddet av hans utleieinntekt om det skulle gå med et reellt overskudd. I mitt eksempel.

Hvordan er det urimelig eller urettferdig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

De begge betaler for sine respektive lån 

De betaler halv om halvt eller inntektsregulert på fellesutgifter i samboerskapet 

Og de deler overskuddet av hans utleieinntekt om det skulle gå med et reellt overskudd. I mitt eksempel.

Hvordan er det urimelig eller urettferdig?

Han får trekke fra sine utgifter, hun må betale dem selv. Det rimelige er å dele gevinsten i at de flytter sammen, det vil si hans leieinntekt minus skatt.

Anonymkode: af21f...186

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og kjæresten har vært sammen i ca 8 mnd nå. Vi er i slutten av 20-årene begge to og eier hver vår leilighet. Vi ønsker nå å ta steget mot å bo sammen, for å se hvordan dette er før vi på sikt kjøper noe sammen. Min leilighet er noe større og det er da naturlig at vi bor her i perioden. Han kommer til å leie ut sin leilighet.

Spørsmålet er da, hvor mye skal han bidra med? Jeg har på ingen måte noe ønske om at han skal betale dyre dommer til meg. Jeg klarer meg fint selv, men mener det er fornuftig at jeg også får noe ut av dette da han skal leie ut sin leilighet for 11.500 pr mnd.

Hvor begynner man? Hva tar man hensyn til? Skal jeg bare tenke at vi deler på strøm, internett osv eller bør vi finne ut av hva noe tilsvarende koster om vi skulle leid sammen og da dele dette på to? Jeg har ikke tatt med verdier i betrakting her, da vi mer eller mindre står ganske likt begge to ift bolig, lønn, sparing osv.

Husk at han må skatte av leieinntektene da. Jeg fikk en baksmell på 20 000 kr pga utleie da jeg flyttet til ekssamboer og leide ut egen bolig. Jeg betalte halvparten av driftsutgifter som renovasjon, tv/Internett, strøm mm. I tillegg måtte jeg betale en andel av hans renteutgifter på boliglånet. Et tapsprosjekt for meg. Ikke for han. 

Anonymkode: 6bde9...108

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Han får trekke fra sine utgifter, hun må betale dem selv. Det rimelige er å dele gevinsten i at de flytter sammen, det vil si hans leieinntekt minus skatt.

Anonymkode: af21f...186

Hva mener du med at han får trekke fra sine utgifter? Og at hun må betale dem selv? 

Jeg har gått ut fra at de begge har boliglån på sine boliger, og at de begge har en plass mellom 50-80 % belåningsgrad på nevnte boliger samt utgifter til fellesgjeld eller annet vedlikehold, strøm, internett. 

Hvis han da har en utgift på sin bolig på 15 000 i lån i tillegg tilkommer det eiendomsskatt og kommunale avgifter på la oss si 15 000 i året eller 1250 i mnd, samt internett/tv for 650 og 2000 til vedlikehold. Totale utgift pr mnd 18900( øker i takt med rentene). leier ut boligen for 15 000 + ordne med strøm (1000) han dekker selv de vanlige løpende utgiftene på kr 3900.

Hun har en utgift på 20 000 i for boliglån med renter pluss samme utgifter på kr 3900. I tillegg har leiligheten en fellesutgift knyttet til borettslaget på kr 2500 i mnd og strøm på 1000. Totale "fellesutgifter" = 3900 + 2500 + 1000 = 7400.

Det hun betaler alene i dag for sin bolig med fellesutgifter i dag= 27400. 

Det han betaler alene i dag for sin bolig med fellesutgifter i dag = 19900. 

Det hun betaler for sin bolig med fellesutgifter i eksemplet ved samboerskap = 23700 - del av gevinst på hans bolig = 19200. 

* han dekker her omlag 30% av hennes totale boligutgifter, men gitt at de begge skal stå for sine boliglån selv så " tjener " hun kr 800 på dette.

Det han belastes for i samboerskap av boligutgifter = 

Inntekt på utleie - 15000 - skatt på utleie = 11700

Boliglån - 15000 ( 15000 minus skatt på leieinntekt reell leie innt = 3300) 

Løpende utgifter - 3900 

Løpende ekstra utgifter samboer - 3700

= 3300 + 3900 + 3700 = 10900

Gevinst på å leie ut hans bolig 9000/2 = 4500.

* gitt at de begge skal stå for sine boliglån selv så " tjener " han kr 1500 på dette. 

Et GROooovt regnet eksempel men han tjener til syvende og sist omlag 700 kr på denne måten om man regner differansen på hva hun tjener og han. De 700 kr forsvinner nok garantert i skatt på utleie, løpende risiko ved utleie, forsikring som dekker den løpende risikoen, utvask, en runde med innkreving av husleie osv... 

Eksemplet mitt er et grovt eksempel for å vise tanken, i tillegg kommer deling av mat osv som vil ha positiv innvirkning for dem begge.

Jeg mener forskjellene er er så marginale at det til syvende å sist er det nærmeste man kommer en total rettferdig deling. Egentlig løper jo han en mye høyere risiko og potensielt økonomisk tap ved å leie ut sin bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...