Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min mann har et familie medlem som ikke har har hatt kontakt med han på over 10 år og for 1 år siden fikk vi høre at hun hadde flyttet tilbake til barndomsplassen sin. La oss kalle henne damen.

Det er jo kjempefint der oppe og vi var på besøk i nabohuset i sommer og da var vi en del sammen. Så kom det en sms om at hun lurte på om hun kunne få komme en tur på besøk til oss, noe jeg satte stor pris på fordi hun er en veldig hyggelig person. Hun kom på besøk for 3 uker siden og alt var bra, det var megahyggelig frem til 1 uke tilbake. Da snakker hun om at hun ikke vil tilbake til området hun  bor i , at det er bare dritt der og at hun vil flytte til vår kant. Hun har dessverre ikke spart seg opp midler og har derfor ikke depositum, og har fått kommunal garanti. Og det er her trøbbelet begynner. Hun er på en rekke visninger, noe som er bra men hun finner noe galt med alle og leien er for høy og diverse. Jeg har sluttet å bli med på visninger fordi jeg rett og slett blir realt flau. Dama er snart 70 og har absolutt ingen hemninger, Mannen min er ikke en som liker å sette folk på plass og i hvert fall ikke når han vet at det ikke medfører noe godt ut av det. Så har hun nå funnet ut at det er bedre å bruke mye penger her hos oss på mye rart og når hun nå må være med på å betale maten , pga hun spiser oss ut av huset, så har vi spurt om hun kan kjøpe med seg litt pålegg når hun er ute å handler så blir hun dritsur. Så reiste ene barnet vårt da han flyttet for seg selv og hun har da funnet ut at hun kan jo bo der han bodde, noe som for så vidt er greit men... hun spiser da sammen med oss og 90% av tiden er det hvordan hun gleder seg til å hjelpe meg å pynte til jul, hvilke kaker vi skal bake og hvordan mat vi skal lage. og når hun fikk vite at en venninne av meg kommer hit julaften så var det mye uffing og oying fordi hun mente at siden min venninne ikke er norsk og i tillegg muslim så var det lite vits at hun var hos oss på julaften siden denne damen mener at her i huset er det kun julefeirende mennesker som skal være. Og det kommer mye smårasistisk drypp hele tiden.

Min tante mistet mannen sin etter 52 år i kreft og da hun ikke hadde lyst til å rydde ut etter onkel enda så begynte denne damen hos oss å kritisere henne for det for hun har jo ved å rydde ut av den etg en leilighet som kan leies ut. Damen mente at den kunne hun leie for 4 000 i mnd inkludert alt, haha sa jeg bare, for det første er begravelsen nesten akkurat  ferdig, og markedsprisen for den er langt større, vi snakker da om 3 soverom, 2 bad og ca 160 kvm. Så vi snakker om 15 000 og ikke spotpris. Men tante vil ikke leie ut til damen.

Så hva gjør man? Jeg vet at man skal ta vare på de som trenger det, og klart hun er velkommen så lenge hun kan oppføre seg men besøket er gått fra å være ok til å være slitsomt.  Jeg har jo jobbet på legevakt i mange år og i løpet av den tiden hun har vært her så har vi vært 6 ganger på legevakt, alt fra litt hodepine som hun er overbevist er hjernesvulst til hjerneblødning, til lettere forkjølelse som hun er overbevist er lungebetennelse eller ødem. Kollegiene mine bare rister på hodet av hele greiene. 

Jeg ble gjort oppmerksom på at det kan se ut som om jeg har vært på jobb mens hun har vært her og dermed hatt henne på jobben, det har jeg ikke, da jeg har fri i en liten periode da jeg skal videre i spesialisering og har litt pause fra jobb nå frem til Januar.

Hun kritiserer min kropp for å være feit men jeg er slettes ikke det, jeg er ned på grensen til undervekt, og daglig kjøper hun kg vis av snop. Hun har hatt et glass vin til lunsj, hver dag, 2-4 glass hver middag og resten av en flaske til kvelds. Hun satt i går kveld og forteller at hun skal kjøpe inn vin til juleaften men når vi sier at den dagen så drikkes det ikke i det hele, så blir hun små sur og himler med øyene og sier at vin hører julen til.  Men hun er ikke alkoholiker  eller hun er vel det på en måte om dere skjønner.

Nå kan man tenke seg at det å skulle få bake hjelp er hyggelig men for meg er det en form for terapi at jeg kan bake kakene selv, jeg koser meg med det og for meg er det en del av juleforbredelsene.

Jeg skal til min mamma i begynnelsen av desember og da sier damen at hun kan pynte huset mens jeg er vekk, men jeg vil ikke det. 

Beklager enormt kaotisk og rotete innlegg, men hvordan hadde dere håndtert dette? Mannen min er på jobbreise nå og hjem om 3 uker.

Endret av anonymx74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er mannen din opp i alt dette? Siden det er hans familiemedlem? Hvorfor setter ikke han grenser? For det er det DERE må. Sette grenser. Punktum. Eller leve med det. For sånn er det, enten konfronter, eller lev med det.

Du har møtt henne i jobb-sammenheng også, det anbefaler jeg at du prøver å sile ut, og skille mest mulig på. Når du er på jobb innad helsevesen, så skal du opptre meget profesjonelt, og du møter mennesker som er i sårbare situasjoner. Damen sliter jo tydelig med ett eller annet, så her ville jeg prøvd å sile ut det fra din private mening om henne. Det er vanskelig når det gjelder mennesker som er nær av enten familie eller andre relasjoner, men ekstremt viktig. 

Anonymkode: 182ef...85a

• Liker 1
Skrevet

Kast henne ut! Maken til frekkhet…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor er mannen din opp i alt dette? Siden det er hans familiemedlem? Hvorfor setter ikke han grenser? For det er det DERE må. Sette grenser. Punktum. Eller leve med det. For sånn er det, enten konfronter, eller lev med det.

Du har møtt henne i jobb-sammenheng også, det anbefaler jeg at du prøver å sile ut, og skille mest mulig på. Når du er på jobb innad helsevesen, så skal du opptre meget profesjonelt, og du møter mennesker som er i sårbare situasjoner. Damen sliter jo tydelig med ett eller annet, så her ville jeg prøvd å sile ut det fra din private mening om henne. Det er vanskelig når det gjelder mennesker som er nær av enten familie eller andre relasjoner, men ekstremt viktig. 

Jeg har jobbet på legevakten, men jobber ikke der nå som hun er her, beklager hvis det virket sånn.

Skrevet

Hvordan endte hun opp med å bo hos dere i utgangspunktet? Besøk er en ting, å nærmest flytte inn er noe annet.

Jeg hadde uansett bedt henne pakke tingene sine og flytte ut snarest, og senest utgangen av november.

• Liker 3
Skrevet (endret)

send henne hjem igjen der hun kom fra. Alder eller slektskap er ikke et frikort til å oppføre seg ufint. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet

🤣 ok. Herregud  🥴

helledussan. Føler virkelig med deg. Du virker som en veldig fin person. 🥹 skjønner det er vanskelig. 😅 

Anonymkode: ad364...79f

• Liker 1
Skrevet
Katie skrev (3 timer siden):

Hvordan endte hun opp med å bo hos dere i utgangspunktet? Besøk er en ting, å nærmest flytte inn er noe annet.

Jeg hadde uansett bedt henne pakke tingene sine og flytte ut snarest, og senest utgangen av november.

Hun skulle bare komme på kort besøk. Men så måtte mannen min reise med jobb og hun vil luksom ikke dra.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han er på jobbreise utland

Skrevet
3 minutter siden, anonymx74 said:

Han er på jobbreise utland

Og det har han vært igjennom alle opplevelser du har hatt med denne damen??

Skrevet
anonymx74 skrev (9 minutter siden):

Hun skulle bare komme på kort besøk. Men så måtte mannen min reise med jobb og hun vil luksom ikke dra.

Men det må hun bare. Du må slutte å være så konfliktsky. Gi henne frist ut helga til å komme seg hjem eller ta inn på hotell. Følg henne til NAV. Altså jeg blir helt matt, du må bare gro deg et par baller og kaste dama ut! 

Anonymkode: 9621e...298

• Liker 1
Skrevet

Utenlandsreise eller ikke, hun må ut, uansett hva hun liksom vil eller ikke vil. Deres hus, dere bestemmer. Om hun ikke bidrar verken økonomisk eller på noen andre vis - UT. At hun blir sur og tverr må du bare regne med, men det er hennes problem, ikke ditt. 

• Liker 2
Skrevet

Få tak i en positiv covid-test og fake syk! ;) 

Anonymkode: 815ed...631

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Få tak i en positiv covid-test og fake syk! ;) 

Anonymkode: 815ed...631

Ja, begynn med masse hosting, promping, osv, mens hun er der. Snakk om avføringen din og loggfør avføringen din foran henne som om det er like naturlig som å spise knekkebrød til frokost. Snakk om den, i dag var den slik, Hmm, bør jeg bekymre meg, blabla. Har du noensinne hatt maiskorn i avføringen din?

Så forsvinner hun nok …  

Anonymkode: ad364...79f

Skrevet

Takk for tanker dere har delt med meg, Dessverre fikk denne en tragisk utgang så jeg har bedt admin om å låse denne.

• Hjerte 1
Skrevet
anonymx74 skrev (6 minutter siden):

Takk for tanker dere har delt med meg, Dessverre fikk denne en tragisk utgang så jeg har bedt admin om å låse denne.

What? Tragisk? Som i dødsfall?

Går det bra med deg, TS? ❤️ 

Anonymkode: 2b476...4fb

Skrevet
anonymx74 skrev (18 minutter siden):

Har du drept henne?

Anonymkode: b18a6...27f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...