Gå til innhold

Stadig tidligere pubertet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din artikkel er under betalingsmur, denne er åpen (og er bedre) -  https://tidsskriftet.no/2020/08/kronikk/starter-puberteten-tidligere-enn 

Hvis din jente ikke er overvektig, kommer hun ikke til å begynne å utvikle bryster ved 8 års alder. Det er heller ikke bryster som er "måletegn" på pubertet. Men ja, det er kjent og viss nedgang i pubertetsalder, for jenter.

Menarke er den første blødningen fra livmorslimhinnen (menstruasjonsblødning). Menarke kommer vanligvis mellom elleve og fjorten års alder. Gjennomsnittsalderen ved menarke for jenter i Oslo er 13,25 år. Menarke er avhengig av ernæringstilstanden i barneårene. I løpet av de siste drøyt hundre årene er menarkealderen i Norge sunket med to til tre år.
https://sml.snl.no/menarke

Altså, det ser ut til å ha sammenheng med bedre næring av barna, nå enn 100 år siden. 

Anonymkode: bb110...8bb

• Liker 1
Skrevet

Det er vel usikkert hva det skyldes totalt. Ernæring, overvekt, stress og eller ting vi eksponeres for miljøgifter osv.

• Liker 1
Skrevet

Stress, vektøkning, inaktivitet, miljøgifter/hormoner ja er noen av årsakene. Pandemien viste økning av tidlig pubertet og stillesitting, stress av å kun sitte inne, vektøkning av inaktivitet var vel årsaker.  

Risikofaktorer for tidlig pubertet blir altså blant annet at du ikke er hvit, har vektøkning, spiser mye ultraprosessert mat, har skilte foreldre med fraværende far og er lite aktiv. 

Skal man dermed dra konklusjoner ut fra to personer så er min datter og hennes venninne med afrikanske gener eksempel på dette. Min datter er hvit, tynn, spiser lite hurtigmat og godteri, trener veldig mye. Var over 14 når hun fikk første mens. Venninnen derimot er lite aktiv, alltid vært litt kraftig og kostholdet er litt så som så og faren hennes er lite tilstede. Hun fikk mensen som 9-åring. 

Anonymkode: 73d8e...c50

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min datter er også hvit, tynn, trener aktivt håndball ×3 per uke + er ellers også veldig aktiv. Spiser sunn mat, mye grønnsaker. Spiser lite snop osv.  Fikk mensen som 10 åring...

Anonymkode: 62efa...9a9

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Din artikkel er under betalingsmur, denne er åpen (og er bedre) -  https://tidsskriftet.no/2020/08/kronikk/starter-puberteten-tidligere-enn 

Hvis din jente ikke er overvektig, kommer hun ikke til å begynne å utvikle bryster ved 8 års alder. Det er heller ikke bryster som er "måletegn" på pubertet. Men ja, det er kjent og viss nedgang i pubertetsalder, for jenter.

Altså, det ser ut til å ha sammenheng med bedre næring av barna, nå enn 100 år siden. 

Anonymkode: bb110...8bb

Den danske forskeren i artikkelen jeg henviser til, hevder det ikke utelukkende er overvekt som trigger det. De sliter med å finne sikker årsak. Det er også utvikling av bryster de betegner som pubertetsstart.

Anonymkode: 6b77a...f63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min datter er også hvit, tynn, trener aktivt håndball ×3 per uke + er ellers også veldig aktiv. Spiser sunn mat, mye grønnsaker. Spiser lite snop osv.  Fikk mensen som 10 åring...

Anonymkode: 62efa...9a9

10 år er vel helt innenfor "normalen", om man kan kalle det det..

Anonymkode: bd656...4c9

Skrevet

Det er veldig merkelig! Jeg kommer fra en familie med lange kvinner. Vi fikk mensen sent. Jeg var vel 15 år selv.

Min datter er veldig lik meg i utseende på alle måter, så jeg hadde regnet med at hun skulle bli lang og få mensen sent som meg. Men nei, hun begynte å få pupper som 10-åring, og mensen kom da hun var 12. Hun er 13 nå, og har sluttet å vokse.

Anonymkode: 97ab5...441

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig merkelig! Jeg kommer fra en familie med lange kvinner. Vi fikk mensen sent. Jeg var vel 15 år selv.

Min datter er veldig lik meg i utseende på alle måter, så jeg hadde regnet med at hun skulle bli lang og få mensen sent som meg. Men nei, hun begynte å få pupper som 10-åring, og mensen kom da hun var 12. Hun er 13 nå, og har sluttet å vokse.

Det sies at man maks vokser 10cm etter første menstruasjon. Så sånn sett gir det mening at dere som fikk sent er høyere enn hun som fikk tidligere.

Anonymkode: 6b77a...f63

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg var åtte da jeg begynte å få bryster, men 13 da jeg fikk mensen. Og dette var for over 30 år siden. Usikker på om jeg var tidlig eller sen🤔

Anonymkode: ba9e4...db3

Skrevet

Datter var 8 da hun kom i puberteten. Var absolutt ikke overvektig. 

Anonymkode: aae5d...687

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stress, vektøkning, inaktivitet, miljøgifter/hormoner ja er noen av årsakene. Pandemien viste økning av tidlig pubertet og stillesitting, stress av å kun sitte inne, vektøkning av inaktivitet var vel årsaker.  

Risikofaktorer for tidlig pubertet blir altså blant annet at du ikke er hvit, har vektøkning, spiser mye ultraprosessert mat, har skilte foreldre med fraværende far og er lite aktiv. 

Skal man dermed dra konklusjoner ut fra to personer så er min datter og hennes venninne med afrikanske gener eksempel på dette. Min datter er hvit, tynn, spiser lite hurtigmat og godteri, trener veldig mye. Var over 14 når hun fikk første mens. Venninnen derimot er lite aktiv, alltid vært litt kraftig og kostholdet er litt så som så og faren hennes er lite tilstede. Hun fikk mensen som 9-åring. 

Skal være litt forsiktig med sånn type generalisering.

Anonymkode: c5431...30c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er du sikker på at hun ikke kan vokse mer?

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hva fraværende far har med at kroppen kommer i pubertet å gjøre. Er det dumt for kroppen å komme i pubertet tidlig eller bra? 

Er det fordi usunn mat eldrer kroppen raskere? Ser ingen annen grunn til at det skal ha noen innvirkning. 

Husker ikke når jeg begynte å utvikle pupper, for var i super benektelse på at kroppen var i endring. Fikk mens da jeg var 11. Søsteren min da hun var 13, hun var tynnere enn meg, jeg var ikke overvektig, men høyere normal vekt, hun akkurat undervektig. 

Anonymkode: 35640...58f

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Enig. Det blir for dumt med sånne generaliseringer og fordommer som vedkommende du siterer kommer med. Det er veldig mye som avgjør når man kommer i puberteten så det er både slemt og ikke minst fullstendig feil å hevde at noen fikk mensen tidlig fordi de er tykke og spiser dårlig mat. For å komme med tilsvarende og like (lite) relevant datapunkt så har jeg en 11 år gammel jente og samtlige av jentene i klassen hennes (inkludert henne selv) som har kommet i puberteten nå er slanke og kommer fra ressurssterke familier med tilstedeværende fedre, godt kosthold og mye aktivitet. 

Anonymkode: 3d4ef...6c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var litt av poenget, det falt ut noen ord om det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...