Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt ulønnet perm; hvor lenge hadde dere det? Hvor mye hadde dere spart opp i forkant? Og hvordan greide dere det økonomisk i den perioden?

Anonymkode: aeefa...d8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går inn i ulønnet permisjon snart, skal ha 4 mnd. Merker at jeg nå nylig har begynt å ikke kjøpe meg dyrere ting jeg gjerne ellers ville gjort, som klær og interiør av høy kvalitet. Går inn med rundt 125000 som burde tillate meg til å leve komfortabelt de 4 mnd :) 

Anonymkode: e31fa...2b6

Skrevet

Mannen min hadde 1,5 mnd med ulønnet permisjon. Vi praktiserer vår økonomi slik at begge betaler inn en viss andel av lønna til felleskonto som dekker boliglån, mat og alt annet av felles utgifter. Det som er til overs er "private lommepenger" til egen bruk og sparing. Vi betaler inn mer enn vi bruker hver måned, så vi har en buffer å gå på. Da mannen min hadde ulønnet permisjon, stoppet han sin fellesbetaling. Jeg førte over litt ekstra den ene måneden, og så brukte vi i grunnen bare av oppspart buffer. Reduserte ikke forbruket noe særlig noen av oss. Jeg ga heller ikke penger til pensjonssparing for ham, men brukte som sagt mer penger til felles forbruk enn vanlig.

Vi har ganske robust økonomi med ca 1,5 mill totalt i årslønn, boliglån på 3 millioner, og har ikke bil eller andre store, faste utgifter. 

Anonymkode: 82b06...4f3

Skrevet

Jeg skal ha 5 mnd ulønnet permisjon om et år. Vi har begynt å spare opp en sum i mnd fra i sommer til permisjon, og kommer til å sette barnetrygd inn der også når det kommer. I tillegg setter vi inn ekstra på kontoen hvis det passer seg sånn. Når baby har kommet vil vi sette av ennå mer til permisjon og mindre til babyutstyr (da er jo de store innkjøpene gjort allerede). 

Planen er å pause sparing (til buffer, ferie, fond og selvfølgelig perm) de månedene jeg er hjemme. Da blir summen vi må spare opp for å leve «som vanlig» betydelig mindre. Det blir jo sånn for oss at kontantstøtten først kommer etter at min ulønnede permisjon er ferdig, men vi har i bakhodet at hvis det kniper, så er det en mulighet å «låne» av en sparekonto og sette det inn igjen når det kommer. 

Vi har regnet ut at vi må spare minst 85 000 for å leve «som før». Da har vi begge lommepenger som nå, og alt av faste utgifter blir betalt + litt ekstra fordi ting blir dyrere. Vil tro vi ender opp med mer enn det, men det er et overkommelig mål for oss og godt å vite hva vi MÅ ha. 

Anonymkode: c8541...41e

• Liker 1
Skrevet

Vi sparte opp ca 150 000 (halvparten hver). Litt usikker på akkurat hvor lenge vi tok ulønnet for tok litt gradert og litt 100%.. Men tror lønnet perm egentlig ville vært ferdig midt i januar om vi hadde tatt den sammenhengende 100%, og vi hadde barnehageplass fra midten av august. 

Anonymkode: bdb39...2d7

Skrevet

90.000 som fordeles på tre mnd. Er mindre enn utbetalingen fra jobben men uansett mer enn nok tenker jeg 

Anonymkode: 1af5b...271

Skrevet

Tror uansett det viktigste er at dere regner på hvor mye dere  ha i mnd, med alt av faste utgifter og «lommepenger». Som du ser varierer beløpene veldig. 85000 delt på 5 mnd er veldig mye mindre enn lønnen jeg får utbetalt, men vi pleier å spare masse og ved å trekke fra det ble beløpet fort overkommelig. 

Anonymkode: c8541...41e

Skrevet

Dette er helt sikkert for seint for deg, ts, men for andre som kanskje leser denne tråden: i statsbudsjettet for 2024 er det satt av penger for å betale totalt den samme summen for 80% uttak som 100%. Så med tanke på trygderettigheter og slikt, vil det sannsynligvis fra neste år ikke være dumt å velge 80% hvis man planlegger lenger permisjon.

Anonymkode: db317...58e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er helt sikkert for seint for deg, ts, men for andre som kanskje leser denne tråden: i statsbudsjettet for 2024 er det satt av penger for å betale totalt den samme summen for 80% uttak som 100%. Så med tanke på trygderettigheter og slikt, vil det sannsynligvis fra neste år ikke være dumt å velge 80% hvis man planlegger lenger permisjon.

Å!!! Fikk de gjennomslag? Trodde det bare var et forslag? 😲😲

Jeg har termin sommeren 2024

Anonymkode: c707e...5f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å!!! Fikk de gjennomslag? Trodde det bare var et forslag? 😲😲

Jeg har termin sommeren 2024

« For at ordningen skal kunne tre i kraft, trengs en lovendring. Det er derfor uvisst når endringen trer i kraft. Også NAV trenger tid til omstilling»

https://www.babyverden.no/okonomi-rettigheter-og-stonader/regjeringen-vil-utvide-permisjonen-for-de-som-velger-80-prosent-lonn/

tror det dessverre ikke gjelder for oss med 2024 barn heller 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Obs for at dette bare gjelder for barn født 1 juli 2024 eller senere.

Anonymkode: e4aee...0cc

Skrevet

Vi må ha ulønnet perm i et halvt år. Løser det med ekstravakter og overtid på hver vår jobb i tillegg at vi har søkt avdragsfrihet på boliglån og Lånekassen.

Anonymkode: 1c91c...811

Skrevet

Sparte opp 150 000kr under graviditet og min foreldrepermisjon, som skulle være til 6mnd ulønnet. Brukte ikke opp alt en gang for fikk jo tilbake på skatten, feriepenger, kontantstøtte og barnetrygd. 

Anonymkode: be8ed...2fc

Skrevet

Vet noen om mor og far kan velge forskjellig uttak 

? f.eks mor 80 og far 100?

Anonymkode: 79422...1ef

Skrevet

Var selv i totalt 15 måneder permisjon (inkludert maks ferieuttak) med et februarbarn (født 2022). Lot være å spare av lønnen de siste månedene, da fikk jeg en grei buffer. Samboeren var student, så han hadde ganske mye oppspart i den forbindelse. Tenkte i alle fall ikke over det økonomiske i særlig grad de månedene jeg hadde ulønnet, det gikk veldig fint. 

Hadde ulønnet 1,5 måned når fellesperioden var over, og deretter 1,5 måneder når fars del, som jeg overtok, var over. Deretter hadde faren lang sommerferie (fordelen med å være student) og hadde barnet frem til barnehagestart.

Anonymkode: 5f2f5...f86

Skrevet
On 11/10/2023 at 5:42 AM, AnonymBruker said:

Obs for at dette bare gjelder for barn født 1 juli 2024 eller senere.

Anonymkode: e4aee...0cc

Ånei så guffent😤 Jeg fant ingen informasjon, annet enn "fra 2024". Har termin i slutten av mei, og planla dette.

Skrevet

Her har vi vært hjemme ett år ekstra. Barnet vil være  nesten 2 år når det begynner i barnehagen.

Vi har levd på en lønn dette året. Jobbet litt begge to, og klart oss helt greit med det.  Vi har eldre biler, og lavt huslån da vi valgte et billigere rekkehus istedetfor enebolig.

Har senket forbruket kraftig, og har kun hatt et par tusen i lommepenger til meg selv i måneden denne tiden. Det har gått veldig fint. Jeg trenger virkelig ikke mer ting. Har solgt unna litt på Finn også.

Det har gått så fint at jeg kun skal jobbe 60 % etter barnet begynner i barnehagen også. Vi skal ha fridager og kose oss . Tid med barna er viktigere enn alt annet ♥️

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde ca. 5 måneder ulønnet permisjon i fjor/tidligere i år.
Sparte litt opp på forhånd, men langt fra "nok"... Forsøkte å sette over litt penger fra lønn da vi ble gravide, og da foreldrepengene begynte så satt jeg over en del av den summen hver måned til de ulønnede månedene slik at det ble ca. samme sum ubetalt til meg hver måned. Kontantstøtten vi fikk de tre månedene mannen hadde foreldrepenger ble også spart til mine ulønnede måneder igjen.

Men dette var jo langt fra den månedslønnen jeg var vant til. Så det ble jo innstramming som ble hovedløsningen. Vi måtte kutte ut alt som var "overflødig". Velge bort streamingstjenester, slutte å gå på restaurant, kjøpe nødvendige ting brukt o.l. Vi måtte også ha en veldig rimelig sommerferie i år (kun 1 uke felles fri) der vi dro på teltcamping.

Skrevet

Sparte opp 80k. :) Tre måneder ulønnet totalt, men delte det opp med samboeren, vi deler på tapet alle måneder en av oss har hatt ubetalt/mindre betalt på grunn av dette. Det er mer enn nok (har også andre sparepenger i tillegg hvis noe skulle skjære seg), men synes det er tryggest å ha litt slingringsmonn.

Så kommer det jo selvfølgelig an på hva man har utbetalt til vanlig og hva man har av utgifter fra før av. 

Anonymkode: 14ec2...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 0.29):

Vet noen om mor og far kan velge forskjellig uttak 

? f.eks mor 80 og far 100?

Anonymkode: 79422...1ef

Tror ikke 😟. Det er enten 80 eller 100%

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...