Gjest Menelaos Skrevet 9. november 2023 #1 Skrevet 9. november 2023 SV stiller krav til løsning for «sliterne» for at de skal stille seg bak et forlik om pensjonsreform. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8JdKpA/sv-om-pensjonsforslag-alle-har-ikke-komfortable-stillesittende-jobber?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Chiyo Skrevet 9. november 2023 #2 Skrevet 9. november 2023 Jeg skjønner ikke helt at de vil øke alderen. Min far gikk av med pensjon i en alder av 67 år og har slitt med helsen siden. Jeg vet om flere som jobber og jobber, og når de endelig kan gå av med pensjon så har de ødelagt helsen sin og kan ikke nyte pensjonisttilværelsen. Vi er bare mennesker. 3 8
språkpurk Skrevet 9. november 2023 #3 Skrevet 9. november 2023 (endret) 10 minutter siden, Chiyo said: Jeg skjønner ikke helt at de vil øke alderen. Min far gikk av med pensjon i en alder av 67 år og har slitt med helsen siden. Jeg vet om flere som jobber og jobber, og når de endelig kan gå av med pensjon så har de ødelagt helsen sin og kan ikke nyte pensjonisttilværelsen. Vi er bare mennesker. Det henger sammen med at andelen eldre går opp, mens fødselstallet og verdiskapningen går ned. Endret 9. november 2023 av språkpurk 2
fjellglad Skrevet 9. november 2023 #4 Skrevet 9. november 2023 Det er dessverre helt nødvendig , det blir for mange eldre som skal ha pensjon, og for få yrkesaktive som betaler inn skatt til at det går rundt. Det er jo ikke for å være slem at forslaget kommer, det kommer fordi penger ikke vokser på trær. Alternativet er at man ikke får en pensjon det er mulig å leve av, men at vi - som i flere andre land - må basere seg på at alle sparer en god del selv til pensjonisttilværelsen også blir pensjonen du får utbetalt en liten "bonus på toppen". 4
Capt. Obvious Skrevet 9. november 2023 #5 Skrevet 9. november 2023 fjellglad skrev (2 minutter siden): Det er dessverre helt nødvendig , det blir for mange eldre som skal ha pensjon, og for få yrkesaktive som betaler inn skatt til at det går rundt. Det er jo ikke for å være slem at forslaget kommer, det kommer fordi penger ikke vokser på trær. Alternativet er at man ikke får en pensjon det er mulig å leve av, men at vi - som i flere andre land - må basere seg på at alle sparer en god del selv til pensjonisttilværelsen også blir pensjonen du får utbetalt en liten "bonus på toppen". Det er ikke sikkert man trenger å redusere det til en symbolsk sum for at det skal gå rundt, syntes ikke det er urimelig at man kan kutte litt i pensjonsutbetalingene heller enn å øke pensjonsalderen. Det er heller ikke urimelig at man sparer opp litt selv, man har tross alt 2/3 liv å gjøre det på. 1
fjellglad Skrevet 9. november 2023 #6 Skrevet 9. november 2023 7 minutter siden, Capt. Obvious said: Det er ikke sikkert man trenger å redusere det til en symbolsk sum for at det skal gå rundt, syntes ikke det er urimelig at man kan kutte litt i pensjonsutbetalingene heller enn å øke pensjonsalderen. Det er heller ikke urimelig at man sparer opp litt selv, man har tross alt 2/3 liv å gjøre det på. Det er jo ingenting som hindrer den enkelte i å spare opp penger og slutte å jobbe før pensjonsalder - og heller leve på sparepengene frem til alderspensjonen inntrer. Det kan man gjøre i dag, og det kan man gjøre i fremtiden. Man MÅ ikke jobbe til pensjonsalder hvis man har råd til å la være, man må bare ha satt seg inn i hvor stor reduksjonen blir og sørge for at man har økonomien på stell for å greie det. 3
Gummibjørn Skrevet 9. november 2023 #7 Skrevet 9. november 2023 Chiyo skrev (24 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt at de vil øke alderen. Min far gikk av med pensjon i en alder av 67 år og har slitt med helsen siden. Jeg vet om flere som jobber og jobber, og når de endelig kan gå av med pensjon så har de ødelagt helsen sin og kan ikke nyte pensjonisttilværelsen. Vi er bare mennesker. Altså, man blir ikke pensjonist for å «nyte pensjonisttilværelsen». Man blir pensjonist fordi mange på den alderen har skaffet seg helseproblemer som er uforenlige med jobb. Jeg synes også det er en nydelig omtanke for friske pensjonister i samfunnet, sammenlignet med hvor mye hets reelt syke (uføre) personer mottar. «Er du over 62? Klart du skal ha evig fri med lønn da!» Kontra «Pell deg på jobb din late slask. Du har vel ikke så vondt med leddgikten din. Noe må du vel klare å få til.» 3 1
fjellglad Skrevet 9. november 2023 #8 Skrevet 9. november 2023 For de som ikke vet eller har gjort det enda så kan man logge seg inn på min pensjon hos NAV for å se en beregning av hvor mye man får avhengig av når man pensjonerer seg (alderspensjon): https://tjenester.nav.no/pselv/publisering/dinpensjon.jsf?context=pensjon 1
Capt. Obvious Skrevet 9. november 2023 #9 Skrevet 9. november 2023 fjellglad skrev (15 minutter siden): Det er jo ingenting som hindrer den enkelte i å spare opp penger og slutte å jobbe før pensjonsalder - og heller leve på sparepengene frem til alderspensjonen inntrer. Det kan man gjøre i dag, og det kan man gjøre i fremtiden. Man MÅ ikke jobbe til pensjonsalder hvis man har råd til å la være, man må bare ha satt seg inn i hvor stor reduksjonen blir og sørge for at man har økonomien på stell for å greie det. Nei, men forskjellen ligger jo i kan og må. Dvs. noe som i dag er en mulighet men ikke et krav. I fremtiden vil det mest sannsynlig bli et absolutt krav likevel, det kommer bare an på hvor mange år man skal late som at dagens pensjonsordning er bærekraftig der man velger å sparke bøtte litt lenger ned i gata, fremfor å ta diskusjonen som likevel må komme på et eller annet tidspunkt.
Chiyo Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 (endret) Gummibjørn skrev (19 minutter siden): Altså, man blir ikke pensjonist for å «nyte pensjonisttilværelsen». Man blir pensjonist fordi mange på den alderen har skaffet seg helseproblemer som er uforenlige med jobb. Jeg synes også det er en nydelig omtanke for friske pensjonister i samfunnet, sammenlignet med hvor mye hets reelt syke (uføre) personer mottar. «Er du over 62? Klart du skal ha evig fri med lønn da!» Kontra «Pell deg på jobb din late slask. Du har vel ikke så vondt med leddgikten din. Noe må du vel klare å få til.» Jeg håper virkelig at de fleste som blir pensjonist er så pass oppgående at det kan nyte livet. Dette er mennesker som har jobbet hele livet. Hvorfor skal ikke de få et avbrekk mot slutten? De har jo faktisk stått på og betalt inn penger til staten i over 40 år. Alternativet er å jobbe noen til de står med en fot i graven. Endret 9. november 2023 av Chiyo 5
Bergenseren_47 Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 Chiyo skrev (55 minutter siden): Jeg håper virkelig at de fleste som blir pensjonist er så pass oppgående at det kan nyte livet. Dette er mennesker som har jobbet hele livet. Hvorfor skal ikke de få et avbrekk mot slutten? De har jo faktisk stått på og betalt inn penger til staten i over 40 år. Alternativet er å jobbe noen til de står med en fot i graven. Dette vil jo ikke gjelde oss som er over halvveis i livet allerede, men de yngre som vokser opp. Det er ingen tvil om at vi stadig lever lengre og får bedre helse, så på en måte kan du si at en 18 åring i dag kommer sannsynligvis til å ha like god helse når hen er 67 år som dagens 62 åring, og statistisk sett få like mange år som pensjonist med tilsvarende helse som dagens pensjonister. Sånn sett kan en økning i pensjonsalder forsvares. Allikevel er vil der være personer som pga av tunge jobber vil få utfordringer med å jobbe lenger, og det trengs et godt system for dem. Å definere hvilke stillinger som skal inngå i en "sliter" ordning blir feil da det er mange forhold som kan påvirke helsen og muligheten til å stå i jobb. 2
Madame Butterfly Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 Det er helt vanlig å jobbe etter 67 år, folk velger det, fordi de ikke liker å ikke ha jobb å gå til. De finner seg enten ufaglært deltidsjobb, eller jobber deltid hvor man jobbet før. Har vært sånn på alle mine arbeidsplasser. Det har alltid vært kjærkomment når de kommer inn. De får jobben gjort på svært effektivt vis. 2 1
Stina234 Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 SV sitt budsjettforslag. Hva skal man si? Kan siste person ut av Norge slukke lyset og låse døren. 2
Brunello Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 I utgangspunktet må folk jobbe så lenge som mulig og helst hele livet. Pensjon er noe vi har funnet på for å sikre at de som ikke kan jobbe har inntekt. Det at man skal pensjoneres og leve flere tiår og bare kose seng fungerer egentlig ikke. Noen må jobbe og betale for pensjonistene. 3
Blåttvann Skrevet 9. november 2023 #15 Skrevet 9. november 2023 fjellglad skrev (3 timer siden): Det er dessverre helt nødvendig , det blir for mange eldre som skal ha pensjon, og for få yrkesaktive som betaler inn skatt til at det går rundt. Det er jo ikke for å være slem at forslaget kommer, det kommer fordi penger ikke vokser på trær. Alternativet er at man ikke får en pensjon det er mulig å leve av, men at vi - som i flere andre land - må basere seg på at alle sparer en god del selv til pensjonisttilværelsen også blir pensjonen du får utbetalt en liten "bonus på toppen". Da er det bedre å la naturen gå sin gang når man blir gammel-gammel. Å ikke behandle og gi livsforlengende behandling til svært syke eldre er heller veien å gå. Jeg vil heller dø som 75-åring etter 10år som pensjonist enn å jobbe til jeg er 75 og leve til jeg er 85 uten mulighet for å nyte tilværelsen pga fysisk nedbrutt kropp og altzeimers. 6
Brunello Skrevet 9. november 2023 #16 Skrevet 9. november 2023 Chiyo skrev (2 timer siden): Jeg håper virkelig at de fleste som blir pensjonist er så pass oppgående at det kan nyte livet. Dette er mennesker som har jobbet hele livet. Hvorfor skal ikke de få et avbrekk mot slutten? De har jo faktisk stått på og betalt inn penger til staten i over 40 år. Alternativet er å jobbe noen til de står med en fot i graven. Enkelt svar på det. Pensjonsordningen vi har er ikke bærekraftig. Gjennomsnittlig levealder er rundt 15 år år høyere enn pensjonsalderen på 67 år. Mange går også av tidligere. Vi betaler trygdeavgift på 7,9%. Så jobber du i 45 år og tjener 600 000 i året (justert til 2023 kroner), betaler du totalt 2 133 000,- inn. Det gir utbetaling på 142 000,- i året dersom du er pensjonist i 15 år. Altså en stor underdekning i forhold til hva en får utbetalt. 3
I Grosny Skrevet 9. november 2023 #17 Skrevet 9. november 2023 De som trenger pensjon tidlig må få det, og de som ønsker å jobbe lenger bør få lov til det. SV har rett. En generell økning av pensjonsalder er ikke bra. Det må være valgfritt. Det bør også være muligheten til å spe på pensjon uten for mye avkortning med en deltidsjobb. 1
Druid Skrevet 9. november 2023 #18 Skrevet 9. november 2023 Brunello skrev (9 minutter siden): Enkelt svar på det. Pensjonsordningen vi har er ikke bærekraftig. Gjennomsnittlig levealder er rundt 15 år år høyere enn pensjonsalderen på 67 år. Mange går også av tidligere. Vi betaler trygdeavgift på 7,9%. Så jobber du i 45 år og tjener 600 000 i året (justert til 2023 kroner), betaler du totalt 2 133 000,- inn. Det gir utbetaling på 142 000,- i året dersom du er pensjonist i 15 år. Altså en stor underdekning i forhold til hva en får utbetalt. Men trygdeavgiften er en forsikringsutbetaling, ikke en spareløsning. I det perspektivet er ikke underdekningen merkbar. Videre er pensjonsløsningen endret, så i tillegg til trygddinnbetalingen, de offentlige 2 % og pålagt pensjonssparing, er mesteparten av dagens pensjonopparbeidelse uavhengig av dette. Det eneste økt pensjonsalder gjør nå, er å øke antall uføretrygdede. 1
Brunello Skrevet 9. november 2023 #19 Skrevet 9. november 2023 Druid skrev (2 minutter siden): Men trygdeavgiften er en forsikringsutbetaling, ikke en spareløsning. I det perspektivet er ikke underdekningen merkbar. Videre er pensjonsløsningen endret, så i tillegg til trygddinnbetalingen, de offentlige 2 % og pålagt pensjonssparing, er mesteparten av dagens pensjonopparbeidelse uavhengig av dette. Det eneste økt pensjonsalder gjør nå, er å øke antall uføretrygdede. Selvfølgelig er underdekningen merkbar. Da folketrygden ble innført, var det over syv arbeidstakere som betalte for hver pensjonist. I dag er tallet rundt 5, og i 2050 er det estimert at det blir under 3. det betyr at innbetalingene i realiteten ikke dekker pensjonsutbetalingene, og at man må øke innbetalingene eller bruke andre inntekter i tillegg. 1
I Grosny Skrevet 9. november 2023 #20 Skrevet 9. november 2023 (endret) Jeg tror staten og flere kommuner har en aldersgrense på 70. Når du bli 70 får du sparken, uansett om du vil eller ikke, og uansett om du er lønnsom eller ikke. Det er feil. Folk må få lov til å jobbe når de er eldre enn det så lenge de gjør en god jobb. Endret 9. november 2023 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå