Gå til innhold

SV vil øke fribeløpet for uføre fra 0,4G til 1G

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om dagens regler blir videreført, vil en da kunne ligge på ca 170000 i inntekt før det blir trekk i trygden. Det høres veldig bra ut.

Anonymkode: b2c9c...761

hvor får du tallet 170 000 fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Topsi said:

hvor får du tallet 170 000 fra?

Tror de mener 1G + grensen på skattefrie småjobber. 

Anonymkode: 2a599...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ja ok, for hvis jeg fikk det ved å jobbe vanlig ville jeg gjerne gjort det et år mens jeg studerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig av SV å lage et klasseskille blant uføre. De som er så alvorlig syke at de ikke har sjans til å jobbe da? Evig fattigdom?

Anonymkode: 556b2...64c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Å få stillinger med lav stillingsprosent er mulig i en god del jobber. Problemet er vel at arbeidsevnen til uføre ofte er uforutsigbar. De vil ikke klare å være produktive hver mandag. Selv er jeg heldig og har en jobb hvor jeg jobber hver mandag, men hvor arbeidsgiveren ikke er avhengig av meg og jeg gjør "det jeg får tid til".  Jeg hadde ikke klart en jobb hvor jeg hver mandag hadde oppgaver som MÅTTE bli gjort for at jeg skulle beholde jobben. 

Anonymkode: a2588...f73

Det høres fint ut, kan jeg spørre hva slags jobb det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du gidder ikke jobbe mer enn det?

Anonymkode: 74d15...7e7

Joda, meget mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Egentlig er nok tallet over 200000 om en har firma og litt fradrag også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jobbe en god del...for 500 kr timen jobber man 220 timer ila et helt år....eller 4.2 timer i uken..

Vel, nå er det er færreste som har 500kr i timen. Det blir fort endel timer i løpet av året for å tjene 110 000kr, hvis du bruker mer realistiske tall. 

Anonymkode: cd932...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (8 timer siden):

Men man får jo ikke i det uendelige. Jeg har ikke sett så nøye på vedtaket mitt, for det er ikke så aktuelt å jobbe så mye. Men så vidt jeg vet, blir uføretrygden stoppet hvis jeg samlet tjener 80% av den lønnen jeg ville ha hatt uten uføretrygd. Så det er reguleringer. Man kan ikke tjene seg søkkrik.

Jeg tror for øvrig aldri at forslaget går igjennom. Mulig SV kan få økt det til 0,5G, og derfor de setter 1G. De vet at det er urealistisk, og egentlig ikke ønskelig. Men da kan de si at de oppnådde noe. 

Man kan jo spørre hvor tallet 0,4 er tatt ifra? Hvorfor ikke 0,5?

Man kan tjene mye mer enn lavtlønte i 100% jobb, ja. 
Jeg synes egentlig diskusjonen er litt absurd. Hvis det er sånn at penger lokker folk til å jobbe mer, da er de jo ikke egentlig så syke likevel? Og man blir jo sittende igjen med mer penger hvis man jobber enn hvis man ikke gjør det? Hvorfor skal man ha lønn OG trygd? Folk på dagpenger blir trukket hvis de jobber. De har også redusert inntekt. Hva er annerledes med uføre? 
Man kan heller se på kompensasjonsgraden, om den kan endres. Og jeg er mest bekymret for de sykeste på minstesats, de som ikke har sjanse til å jobbe uansett. Dem er det viktig å gjøre noe med. Å tillate uføre å tjene hele 110 000 (-170 000) i året uten å trekkes i trygd, det tror jeg ikke er en farbar vei fremover. Det har vi ikke råd til. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel, nå er det er færreste som har 500kr i timen. Det blir fort endel timer i løpet av året for å tjene 110 000kr, hvis du bruker mer realistiske tall. 

Svært mange har 500 kr timen. Som ansatt ofte noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det hadde vært flott. 

Vi trenger å gjøre det enklere for uføre som ønsker og klarer det, å komme mer tilbake i jobb. 

Det å kunne beholde tryggheten man har med uføretrygd og samtidig kunne prøve ut arbeid og trappe opp uten for mye vansker og byråkrati er nok viktig for at flere kan få mulighet til å komme tilbake til arbeidslivet. 

Jeg ser noen er bekymret for at det skal skape klasseskille mellom uføre, men jeg tenker at det blir feil å holde de som opple er at helsen og livet bedrer seg såpass mye at de ønsker å prøve seg tilbake i jobb tilbake. 

Selv om uføretrygd er og skal være en livslang rettighet bør det ikke være slik at det ikke er noen vrei tilbake for den som kan og vil. Tenker jeg da. 

Mange er både lettet og lei seg når de får uføretrygd. Lettet fordi økonomien er trygg, men lei seg for tap av muligheter. For ma ge tror jeg det vil være godt å vite at samfunnet ønsker dem velkommen til å prøve seg tilbake i jobb i trygge rammer. 

Anonymkode: 47d34...0f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan tjene mye mer enn lavtlønte i 100% jobb, ja. 
Jeg synes egentlig diskusjonen er litt absurd. Hvis det er sånn at penger lokker folk til å jobbe mer, da er de jo ikke egentlig så syke likevel? Og man blir jo sittende igjen med mer penger hvis man jobber enn hvis man ikke gjør det? Hvorfor skal man ha lønn OG trygd? Folk på dagpenger blir trukket hvis de jobber. De har også redusert inntekt. Hva er annerledes med uføre? 
Man kan heller se på kompensasjonsgraden, om den kan endres. Og jeg er mest bekymret for de sykeste på minstesats, de som ikke har sjanse til å jobbe uansett. Dem er det viktig å gjøre noe med. Å tillate uføre å tjene hele 110 000 (-170 000) i året uten å trekkes i trygd, det tror jeg ikke er en farbar vei fremover. Det har vi ikke råd til. 

En del av disse pengene de tjener betales inn som skatt. Det er ikke noe utlegg for staten ved å åpne for dette, men inntekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det hadde vært flott. 

Vi trenger å gjøre det enklere for uføre som ønsker og klarer det, å komme mer tilbake i jobb. 

Det å kunne beholde tryggheten man har med uføretrygd og samtidig kunne prøve ut arbeid og trappe opp uten for mye vansker og byråkrati er nok viktig for at flere kan få mulighet til å komme tilbake til arbeidslivet. 

Jeg ser noen er bekymret for at det skal skape klasseskille mellom uføre, men jeg tenker at det blir feil å holde de som opple er at helsen og livet bedrer seg såpass mye at de ønsker å prøve seg tilbake i jobb tilbake. 

Selv om uføretrygd er og skal være en livslang rettighet bør det ikke være slik at det ikke er noen vrei tilbake for den som kan og vil. Tenker jeg da. 

Mange er både lettet og lei seg når de får uføretrygd. Lettet fordi økonomien er trygg, men lei seg for tap av muligheter. For ma ge tror jeg det vil være godt å vite at samfunnet ønsker dem velkommen til å prøve seg tilbake i jobb i trygge rammer. 

Uføre kan fint jobbe i dag, bare med trekk i trygden utover fribeløpet. Man vil uansett sitte igjen med mer økonomisk. Det vil ikke lønne seg for samfunnet om ikke trygden reduseres på et tidspunkt, og 1G er tross alt 118 620kr og for de fleste tar det ganske mange timer å dekke. De fleste uføre har hull i CV eller lav utdanning og må derfor ta jobber med lav timeslønn. 

Anonymkode: 63b37...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uføre kan fint jobbe i dag, bare med trekk i trygden utover fribeløpet. Man vil uansett sitte igjen med mer økonomisk. Det vil ikke lønne seg for samfunnet om ikke trygden reduseres på et tidspunkt, og 1G er tross alt 118 620kr og for de fleste tar det ganske mange timer å dekke. De fleste uføre har hull i CV eller lav utdanning og må derfor ta jobber med lav timeslønn. 

Det er jo en del uføre som har lav utdanning og ikke har mestret arbeidslivet, men jeg tror det er en overdrivelse å si de fleste. Det er jo veldig ma ge uføre som både har god utdanning g og har hatt gode jobber og har svært høy kompetanse, men som har behov for uføretrygd grunnet sykdom som oppstår etter mange år i arbeidslivet, som kreft, me, revmatisme , fatiguetilstsnder også videre. Mange av disse kan jo etter en tid opple bedrig og  ha  åde ønske og behov for å komme seg litt tilbake i arbeidslivet  

Og selvfølgelig er det jo igså mulig om en har lav utdanning g og hull i CV og lite jobberfaring.  Det er ingen ting i veien for å ta utdanning som ufør, en kan få støtte fra nsv til kostnader, om en vil prøve jobb kan en få, arbeidsrettede tiltak, kurs,   arbeidstrening g, hjelp til å finne jobb også videre om en har lyst å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Noe uføre i aller høyeste grad har i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (14 minutter siden):

Noe uføre i aller høyeste grad har i dag. 

Dette blir vedtatt, og så vraker Høyre det igjen etter valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 hours ago, Bombasi said:

Riktig vei å gå for å prøve å få de uføre som har restarbeidsevne og mulig inntektsevne til å prøve å jobbe / jobbe mer. 

En fin politikk fra SV med å motivere uføre ved å tjene mer, kontra Høyre som vil fjerne fribeløpet helt og så få uføre "motiverte" ved å stramme mer inn.

Det er ganske tung og forskjellig symbolikk med å motivere via belønning (SV) eller straff (H).

Kanskje Høyre heller mener at uføre bør satse på aksjespekulasjon for å få penger til mat ...

Anonymkode: ea4cf...897

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må de nok booste en del yrker slik at det ikke blir veldig lønnsomt å ikke jobbe. 

Kommer på denne i farten, men er mange flere yrker 

https://frifagbevegelse.no/fagbladet/minstelonna-for-ansatte-pa-kino-er-285000-kroner--ikke-til-a-leve-av-6.158.1002373.289dee7ec9

Anonymkode: f9c45...adc

Burde innføres minstelønn slik at alle som jobber tjener over et visst nivå. 

Anonymkode: a2588...f73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo en del uføre som har lav utdanning og ikke har mestret arbeidslivet, men jeg tror det er en overdrivelse å si de fleste. Det er jo veldig ma ge uføre som både har god utdanning g og har hatt gode jobber og har svært høy kompetanse, men som har behov for uføretrygd grunnet sykdom som oppstår etter mange år i arbeidslivet, som kreft, me, revmatisme , fatiguetilstsnder også videre. Mange av disse kan jo etter en tid opple bedrig og  ha  åde ønske og behov for å komme seg litt tilbake i arbeidslivet  

Og selvfølgelig er det jo igså mulig om en har lav utdanning g og hull i CV og lite jobberfaring.  Det er ingen ting i veien for å ta utdanning som ufør, en kan få støtte fra nsv til kostnader, om en vil prøve jobb kan en få, arbeidsrettede tiltak, kurs,   arbeidstrening g, hjelp til å finne jobb også videre om en har lyst å prøve. 

Jeg sa at de fleste har lavere utdanning eller hull i CVen. Det betyr ofte at man kun får stillinger i ufaglærte yrker om man vil prøve seg i arbeidslivet igjen. Da vil timelønnen svært sjelden være mer enn 350kr, for mange drøye 200kr. For å komme opp til en 0,4G skal man altså ha en del restarbeidsevne i løpet av året, for 1G såpass mye at det er helt fair at man blir trukket i trygd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...