Gå til innhold

SV vil øke fribeløpet for uføre fra 0,4G til 1G

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Traktor said:

Ta de på dagpenger da. Burde de føle seg straffet fordi de trekkes i dagpenger dersom de jobber litt? Og burde de kunne tjene 1G uten trekk?

Jeg har mye å si om det også, men holder meg til den diskusjonen tråden handler om 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har jeg skrevet det? Har jeg sagt jeg skal tjene full pott noe sted? Nei, fordi jeg har ikke sjans til å klare så mye jobb. Men øker de, så betyr det at jeg kan jobbe det jeg makter uten å bli trekt, fordi jeg vil havne over dagens fribeløp på 47k.. 

Anonymkode: 83347...055

Var dey ikke du som skrev innlegget jeg siterte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dagpenger er samme ulla, så der syns jeg også de skal ha et fribeløp for å motivere til å jobbe hvis de kan. Man går ganske mye ned i dagpenger også, er jo det som er greia. Er ytelsen tilsvarende 100% som før, da trengs det ikke fribeløp. 

Egentlig er det jo omvendt. Dersom ytelsen er 100% som før, har man jo null motivasjon til å jobbe, når man trekkes fra første krone. I motsetning til dagpenger og uføretrygd hvor ytelsen er 66%, og man faktisk sitter igjen med noe ekstra for å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Spissrotte said:

Var dey ikke du som skrev innlegget jeg siterte?

Jo, men har ikke skrevet at jeg skal jobbe for å tjene full pott fordi fribeløpet skriver. Det er bare noe du tror og går utifra. Jeg skal fortsatt jobbe mine timer i mnd som nå, men i motsetning til nå så slipper jeg trekk hvis fribeløpet øker, fordi jeg idag går litt over dagens fribeløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo, men har ikke skrevet at jeg skal jobbe for å tjene full pott fordi fribeløpet skriver. Det er bare noe du tror og går utifra. Jeg skal fortsatt jobbe mine timer i mnd som nå, men i motsetning til nå så slipper jeg trekk hvis fribeløpet øker, fordi jeg idag går litt over dagens fribeløp. 

*øker .. ikke skriver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i denne!

Jeg føler det er veldig urettferdig at jeg først skal få minstesats fordi jeg aldri har klart å være i arbeid.

Og at ekstra ressurser så skal gis til de som kan jobbe.

Hva med oss på minstesats som er 100% ute av stand til å jobbe?

Anonymkode: db6d9...8fb

Skjønner at det føles urettferdig. Men føler også at det er to diskusjoner. Den ene er å øke minstesatsen, den andre er å sørge for at det er lønnsomt å jobbe. At det er lønnsomt å jobbe er jo bra for hele samfunnet også de som har minst. Det blir jo mer skattekroner i potten om det lønner seg å jobbe. 

Anonymkode: a2588...f73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner at det føles urettferdig. Men føler også at det er to diskusjoner. Den ene er å øke minstesatsen, den andre er å sørge for at det er lønnsomt å jobbe. At det er lønnsomt å jobbe er jo bra for hele samfunnet også de som har minst. Det blir jo mer skattekroner i potten om det lønner seg å jobbe. 

Dette blir i praksis en og samme diskusjon, da vi ikke har uendelig med midler vi kan bruke på uføretrygdede. Ja, takk begge deler, funger dessverre dårlig i den virkelige verden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 time siden):

Du ser på dette med friske øyne i en frisk kropp med full inntektsevne, og later som om at folk generelt sett kan velge å jobbe eller ikke, og at uføretrygd er lukrativt. Det er rimelig virkelighetsfjernt.

Tvert i mot er det jo du som mener dette, ved å mene at uføre vil jobbe bare de blir motiverte nok og ikke trekkes trygd. Det er jo ganske åpenbart at du mener at færre vil velge å jobbe dersom de trekkes i trygd? 

Du argumenterer rett og slett mot deg selv her. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg svarte på det du skrev, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (2 minutter siden):

Tvert i mot er det jo du som mener dette, ved å mene at folk vil jobbe bare de blir motiverte nok og ikke trekkes trygd. Det er jo ganske åpenbart at du mener at færre vil velge å jobbe dersom de trekkes i trygd? 

Du argumenterer rett og slett mot deg selv her. 

Nei, det er ikke det jeg gjør. Og jeg mener ikke at "folk vil jobbe bare de blir motivert nok", men jeg sier at insentivene for motivasjon bør ligge i belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Traktor said:

Dette blir i praksis en og samme diskusjon, da vi ikke har uendelig med midler vi kan bruke på uføretrygdede. Ja, takk begge deler, funger dessverre dårlig i den virkelige verden. 

Det er sant at det ikke er uendelig med midler. Men om flere begynner å jobbe mer så øker skatteinntektene som igjen betyr at man kan gi mer til de som har minst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sant at det ikke er uendelig med midler. Men om flere begynner å jobbe mer så øker skatteinntektene som igjen betyr at man kan gi mer til de som har minst. 

Og enda mer blir igjen hvis man ikke gir folk trygd i tillegg til at de de får lønn av arbeidsgiver.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Spissrotte said:

Og enda mer blir igjen hvis man ikke gir folk trygd i tillegg til at de de får lønn av arbeidsgiver.

Men hvor mange vil jobbe om de må avkorte hver krone de tjener?  Da risikerer man å tape penger på å jobbe. Man bruker jo typisk penger på transport, man kan få økte matutgifter, kan trenge klær til jobben, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvor mange vil jobbe om de må avkorte hver krone de tjener?  Da risikerer man å tape penger på å jobbe. Man bruker jo typisk penger på transport, man kan få økte matutgifter, kan trenge klær til jobben, osv. 

De første 0,4G er det ikke avkortning på.

Vi kan nesten ikke drive å betale folk med egen inntekt over dette trygd fordi de kan tape på å jobbe i ordinære jobber. 

Endret av Spissrotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissrotte skrev (2 timer siden):

Gjerne jobb om man kan, og bli trukket i uføretrygden etten kompensasjonsgrad,  ikke få både uføretrygd og lønn for det. Andre får bare lønn for timene de legger igjen hos arbeidsgiver. 

Da burde det ihvertfall bli gjort noe med kompensasjonsgraden. Jeg kompenserer staten 70% av trygden min når jeg passerer 0,4G. Andre gir tilbake mye mindre. Mulig det hadde vært bedre å finne en enhetlig kompensasjonsgrad før man så på graden av inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Da burde det ihvertfall bli gjort noe med kompensasjonsgraden. Jeg kompenserer staten 70% av trygden min når jeg passerer 0,4G. Andre gir tilbake mye mindre. Mulig det hadde vært bedre å finne en enhetlig kompensasjonsgrad før man så på graden av inntekt.

Ja, den kunne gjerne vært lik, f.eks 0,7 for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spissrotte skrev (29 minutter siden):

Men man får jo ikke i det uendelige. Jeg har ikke sett så nøye på vedtaket mitt, for det er ikke så aktuelt å jobbe så mye. Men så vidt jeg vet, blir uføretrygden stoppet hvis jeg samlet tjener 80% av den lønnen jeg ville ha hatt uten uføretrygd. Så det er reguleringer. Man kan ikke tjene seg søkkrik.

Jeg tror for øvrig aldri at forslaget går igjennom. Mulig SV kan få økt det til 0,5G, og derfor de setter 1G. De vet at det er urealistisk, og egentlig ikke ønskelig. Men da kan de si at de oppnådde noe. 

Man kan jo spørre hvor tallet 0,4 er tatt ifra? Hvorfor ikke 0,5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit med dagens fribeløp på 0,4 G. Hadde heller sett at de kjempet litt for å få opp minstesatsen for de som ikke kan jobbe noe. For de som bare kan jobbe litt tar det faktisk litt tid å komme opp til 47 448kr, og klarer man mer er det vel fint at man er selvforsørgende for de pengene. 

Er selv ufør og foreløpig uten restarbeidsevne, men jeg håper jo det endrer seg med tiden. 

SV har skuffet meg i flere saker i det siste, vurderer å bytte parti. 

Anonymkode: 63b37...871

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fårdu til det tallet, jeg får ca 117 000

Anonymkode: dfd21...f74

1G + ca 60000 i skattefrie småjobber.

Anonymkode: b2c9c...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

1G + ca 60000 i skattefrie småjobber.

Anonymkode: b2c9c...761

Du gidder ikke jobbe mer enn det?

Anonymkode: 74d15...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...