Gå til innhold

SV vil øke fribeløpet for uføre fra 0,4G til 1G

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke meningen å minske utgifter eller øke inntektene til staten med forslaget mitt heller. 

Anonymkode: 9e087...40b

Derfor er det et dårlig forslag.

Anonymkode: b2c9c...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Derfor er det et dårlig forslag.

Uførestønad er ikke et tiltak for å minske utgifter, ei heller øke inntekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (På 9.11.2023 den 13.31):

La meg snu på det, hvorfor skal de få uføre som har kapasitet til å jobbe så mye, få en så lukrativt "bonusordning"? En ordning de som er så syke at de ikke kan jobbe noe ikke får ta del i? Og hvorfor er dette da så viktig for dere uføre, dersom dette gjelder så få? Burde man ikke heller fokusere på å heve minstesatsen? 

Og igjen, dere misforstår totalt hva det vil si å straffe noen. 

Jo, man burde fokusere på og heve minstesatsen. Det går an og fokuserer på 2 ting, og det gjør altså sv. 
jeg er 100% ufør, i jobb. Neida, jeg blir ikke straffet ved trekket i trygden, men gulroten kunne vært større. Selvsagt har jeg vært så syk at jeg ikke kunne jobbe, på en god dag klarte jeg og gå i butikken. Det var ikke gitt at jeg skulle få delta i noen « bonusordning «. Det og bli bedre var jo stor lykke i seg selv , og selvsagt mye viktigere enn bonusordningen. 
så først mistet jeg 34% av inntekten, tøft det. Så fikk jeg muligheten til og øke den litt. Det blir sånn ca reiseutgifter og arbeidsantrekk. ( når jeg bare var hjemme gikk det i gamle pysjer med hull, og null « stell «, det funker ikke på jobb) jeg jobber altså ikke for penger. Nå liker jeg jobben min veldig godt, men det hadde ikke gjort noe med en « bonusordning « som du kaller det så jeg kunne delta mer sosialt også. Bort fra meg , og ut til fellesskapet… man ønsker altså at flere uføre skal delta i arbeidslivet , det er det vel politisk enighet om. Noen ønsker gulrot, andre ønsker pisk. Det vi så med 8 år med Høyres pisk var at det fungerte dårlig. Sv forslag og om å heve beløpet til der det var er vel ikke veldig radikalt. Jeg uføre ( kan ikke snakke for « dere « uføre) ønsker og heve minstesatsen til et beløp de som ikke har restarbeidsevne kan leve av uten og måtte hente matkasser eller søke supplerende sosialhjelp, OG at vi som har restarbeidsevne får beholde 1 g i « bonus» ( som vi også skatter av, ikke glem den biten ) , så vi kan kan bli med på lønningspils av og til. Rettferdig blir det ikke uansett, det mest  urettferdige er at noen forblir varig veldig syke. 

Anonymkode: 85e35...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2023 den 5.17):

Kanskje Høyre heller mener at uføre bør satse på aksjespekulasjon for å få penger til mat ...

Anonymkode: ea4cf...897

Erna sa jo det… det var ikke hennes politikk som førte til økt fattigdom, det var fattige som var dårlige til og invistere i eiendom og aksjer. Kanskje Sindre kunne starte nav kurs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uførestønad er ikke et tiltak for å minske utgifter, ei heller øke inntekter. 

Strikken er helt på bristepunktet og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissrotte skrev (1 time siden):

Rett og slett fordi det ikke er greit å nåtta trygdeytelser og lønn for det samme arbeidet. Enten eller.

Det gjør man jo ikke uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjør man jo ikke uansett. 

Det er akkurat det fribeløpet betyr, hvor mye man kan tjene uten trekk i trygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 12.20):

Om man klarer jobbe så mye er man ikke 100% ufør. 

Anonymkode: 8a229...b82

Asvo og sånn har folk i 100% stillinger som er 100% uføre det er vel billig arbeidskraft for dem tenker jeg utnyttelse av mennesker det verste av alt er jo at folk ikke skjønner at de blir det kjenner relativt friske mennesker som jobber der som deltakere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 12.24):

Hvilken som helst bestridt kan søke om VtaO, så lenge bedriften selv ønsker det. Jeg jobber 10 min unna hjemmet mitt, og nav ba meg be bedriften søke VtaO. 

Vta er vel det folk hører mest om, men det er noe annet ☺️

Anonymkode: 83347...055

Kjenner en som jobber med sånt i Arbeidskontrakten jeg har sett står det Lønn kroner 0.00,- men Arbeidsgiveren får visst 118 000,- for å ha han pr år så for arbeidsgiver er det nok lønnsomt spesielt om han får inn 5 stk til med samme type Arbeidskontrakt da blir det 708 000,- subsidiert fra staten men som han selv sier det blir for dyrt og jobbe så han skal snart slutte 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spissrotte skrev (8 minutter siden):

Det er akkurat det fribeløpet betyr, hvor mye man kan tjene uten trekk i trygden.

Greit, så du tenker time for time? Ja, en time i januar vil en ufør tjene mer enn sin friske kollega, men i årsinntekt ( som inntektsplanleggeren er bygget på ) vil man jo ikke det. Selvom fribeløpet økes til 1g vil jeg jo ikke motta en krone i trygd om årslønnen blir 80% av årslønnen til den friske  kollegaen med samme lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 12.08):

Nei, jeg tror det er få som er mot at uføre kan jobbe litt eller mye. Det noen av oss reagerer på er at man i vesentlig grad skal få dobbelt betaling for dette, dvs. både ufretrygd og lønn. Jeg syntes ikke det er rimelig. 

Anonymkode: 960cf...da4

Blir det dobbelt mener du? 

Når man har nedsatt "lønn" til 66% av hva man - engang - tjente.. Tror du? 

Jeg hadde på slutten ikke veldig mange måneder jeg klarte jobbe. Men de få månedene hadde jeg god inntekt. Veldig god inntekt. Men det hjelper lite. For nav strekker de månedene ut. Hvis jeg tjener 120 000 på to måneder, men er syk resten.. Så blir jo min inntekt egentlig i snitt 10 000 i mnd.. Som er helt ille lavt. Og det skal jeg få 66% av. ( og mange havner da på minstesats) 

Så kan jeg kanskje jobbe og tjene Max 3000 i mnd da.. Slik at månedlig får jeg utbetalt 21000 istedenfor 18000. Det er dobbelt mener du??????? ( jeg jobber ikke fordi jeg ikke klarer, så dette var kun hypotetisk ) 

Med 21000 utbetalt hadde jeg fremdeles slitt, fordi jeg hadde hatt som enslig minstesats. Det er lavt! 

Endret av Perfume
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (2 minutter siden):

Blir det dobbelt mener du? 

Når man har nedsatt "lønn" til 66% av hva man - engang - tjente.. Tror du? 

Jeg hadde på slutten ikke veldig mange måneder jeg klarte jobbe. Men de få månedene hadde jeg god inntekt. Veldig god inntekt. Men det hjelper lite. For nav strekker de månedene ut. Hvis jeg tjener 120 000 på to måneder, men er syk resten.. Så blir jo min inntekt egentlig i snitt 10 000 i mnd.. Som er helt ille lavt. Og det skal jeg få 66% av. ( og mange havner da på minstesats) 

Så kan jeg kanskje jobbe og tjene Max 3000 i mnd da.. Slik at månedlig får jeg utbetalt 21000 istedenfor 18000. Det er dobbelt mener du??????? ( jeg jobber ikke fordi jeg ikke klarer, så dette var kun tiltenkt) 

Det hjelper ikke. Her tror folk at man har stabil arbeidsevne hele året. Man har en av/på-knapp som man kan stoppe/starte uførheten med.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Høyre har lagt fram sitt alternative budsjett for 2024 og de foreslår at fribeløpet (0,4) beholdes men vil lansere en ny avkortingsmodell der de halverer avkorting av trygd opptil 1,2G samtidig som du får beholde fribeløpet. 

Gode nyheter for de som har mulighet til å jobbe litt vedsiden av trygden. Selv Høyre vil ikke fjerne fribeløpet ❤️ 

TS

Anonymkode: 2a599...31e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høyre har lagt fram sitt alternative budsjett for 2024 og de foreslår at fribeløpet (0,4) beholdes men vil lansere en ny avkortingsmodell der de halverer avkorting av trygd opptil 1,2G samtidig som du får beholde fribeløpet. 

Gode nyheter for de som har mulighet til å jobbe litt vedsiden av trygden. Selv Høyre vil ikke fjerne fribeløpet ❤️ 

TS

En helomvending fra sist H mente noe om dette, altså.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

En helomvending fra sist H mente noe om dette, altså.

Jepp, og ikke et dårlig forslag egentlig. Var forberedt på at de ville fjerne fribeløpet helt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jepp, og ikke et dårlig forslag egentlig. Var forberedt på at de ville fjerne fribeløpet helt. 

TS

Jeg likte dette. Men ville heller hatt fribeløpet opp på 1G i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Man bør aldri stole på mørke-BLÅ sadister, som hadde solgt bestemora på anbud til riktig pris. 

Er lett for Høyre å legge inn "spennende" forslag under et statsbudsjett som de uansett ikke er ansvarlige for.  Jeg husker hva De-mørkeblå-aksjene og Frp holdt på med i løpet av sine 8 år ved makta, og det var å gjøre livet mest mulig surt for alle som er syke og fattige. 

SV reddet fribeløpet på selve streken i siste liten for nøyaktig (snart) 2 år siden, da Høyre gikk av og hadde inne i statsbudsjettet at fribeløpet på 0,4 G skulle fjernes helt.

Det er ingen tvil i hvilke to partier man kan stole på, som slåss for at syke og fattige skal ha et verdig liv, og de to partiene er SV og Rødt. Ingen andre.

Alle andre vil stramme hardt rundt "halsen din", aller mest Høyre og i praksis Frp også, siden de er halehenget til FJ-ERNA.

De-mørkeblå-aksjene kan lett ombestemme seg igjen om de skulle (Grøss og gru) vinne i september 2025. Plutselig foreslår de for 2026 eller 2027 at hele fribeløpet skal fjernes. Og Frp, sammen med KrF og Venstre, bøyer seg på sine knær for det Høyre foreslår.

Det er SV som stoppet at 0,4 G skulle fjernes, og det er SV nå som slåss for at det skal økes til 1 G. Og det samme hadde Rødt slåss for i minst like stor grad.  

Anonymkode: c983c...f30

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør aldri stole på mørke-BLÅ sadister, som hadde solgt bestemora på anbud til riktig pris. 

Er lett for Høyre å legge inn "spennende" forslag under et statsbudsjett som de uansett ikke er ansvarlige for.  Jeg husker hva De-mørkeblå-aksjene og Frp holdt på med i løpet av sine 8 år ved makta, og det var å gjøre livet mest mulig surt for alle som er syke og fattige. 

SV reddet fribeløpet på selve streken i siste liten for nøyaktig (snart) 2 år siden, da Høyre gikk av og hadde inne i statsbudsjettet at fribeløpet på 0,4 G skulle fjernes helt.

Det er ingen tvil i hvilke to partier man kan stole på, som slåss for at syke og fattige skal ha et verdig liv, og de to partiene er SV og Rødt. Ingen andre.

Alle andre vil stramme hardt rundt "halsen din", aller mest Høyre og i praksis Frp også, siden de er halehenget til FJ-ERNA.

De-mørkeblå-aksjene kan lett ombestemme seg igjen om de skulle (Grøss og gru) vinne i september 2025. Plutselig foreslår de for 2026 eller 2027 at hele fribeløpet skal fjernes. Og Frp, sammen med KrF og Venstre, bøyer seg på sine knær for det Høyre foreslår.

Det er SV som stoppet at 0,4 G skulle fjernes, og det er SV nå som slåss for at det skal økes til 1 G. Og det samme hadde Rødt slåss for i minst like stor grad.  

Anonymkode: c983c...f30

Jeg er mer og mer enig i det du skriver.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 13.19):

Du skrev selv at man møter et arbeidsliv som neppe ønsker å tilrettlegge og at man har hatt utallige forsøk på arbeid via NAV. Så da er det betimelige spørsmålet, er det da så viktig å øke denne inntektstrensen eller ville det vært mer konstruktivt å f. eks. øke grunnebløpet i trygden noe? Dette vil jo også ivareta de som faktisk ikke kan jobbe i det hele tatt, som altså har null restarbeidsevne. 

Jeg syntes det er lite logikk i argumentene deres, og forsøk på dårlig forkledt personangrep mot "Traktor" hjelper heller ikke på inntrykket dessverre. 

Anonymkode: 960cf...da4

Jeg hadde heller ønsket det du skriver; å øke G. NAV har satt 10% restarbeidsevne, og ca 80 000kr mulig lønn i tillegg til ufør-noe jeg har forsøkt å tjene. Klarte 40 000 kr før jeg kræsjlandet så det sang😔Og forverret flere tilstander. Og hadde en vidunderlig arbeidsgiver, som tilrettela arbeidstid, ergonomi-you name it. Men jeg er for syk. Ønsker ikke å søke om 100% ufør selv om jeg ikke har sykepengerett for de resterende 10%. Egentlig betyr det ikke noe for meg hva jeg potensielt kan tjene, når jeg IRL ikke klarer det. Hadde jeg fått dekket medisiner, nok hjelpemidler og fått utredning og behandling derimot, hadde jeg satt myye mer pris på det! Bare smertestillende koster meg 3500kr per mnd. Nå kommer nok kommentarene om blå resept-men da må jeg være i palliativ fase-hvilket jeg ikke er. Har fått avslag på en viktig utredning, og i tillegg avslag på en spesiell MR som kunne vært et verktøy for å diagnositisere en ufarlig, men dog smertefull tilstand. Mine foreldre skal nå gi meg forskudd på arv, slik at jeg kan betale reise for meg og ledsager og drar til utlandet. Har vært suicidal i perioder, og sint på det norske helsevesenet, og at dette rike landet presser syke mennesker til å reise. Kjenner en god del nordmenn i lignende situasjoner. Jeg betaler gjerne skatt, jeg får mange goder som nordmann. Men skulle så gjerne mottatt adekvat hjelp. Da hadde jeg vært først i køen i arbeidslivet💪🏻🥹Jeg blir matt av mennesker, være seg friske eller syke, som tror det er bare å knipse og enkelt tjene 100k-ekstra. Nei jobb for endringer i helsevesenet, og øk heller grunnbeløpet. Ihvertfall for mange av oss syke.

Anonymkode: 67320...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS

Tja, jeg tror nok dette heller er en måte for de blå å få gjennom forrige forslag som var likt, bare uten fribeløpet, på sikt. Vinner de valget så kan de få samarbeidspartiene til å la full fjerning av fribeløpet være neste steg ved å love de noe som er viktig for dem (FrP, V, KrF). Bare husk hvordan de fikk KrF på sitt lag i mange saker fordi de fikk veto ang bioteknologi-loven i mange år. 

De fikk ikke flertatt for dette forrige gang fordi det ble ny regjering og SV forhandlet det bort. I regjering vil de lettere kunne manipulere inn et flertall. 

Nå synes jeg dagens ordning er helt ok, og det nye forslaget hadde sikkert vært fint om det stoppet der, men det tviler jeg på. Fortsatt er det kun de 25% med en tilknytning til arbeidslivet som tjener på disse endringene. Skillet mellom de som kan jobbe noe og de som ikke kan det blir enda større uten en heving av minstesatsen. 

Anonymkode: 63b37...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...