Gå til innhold

Hvorfor blir folk så sinte fordi man ikke vil delta i julegavekjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes detter er tragisk, å kjøpe ting til hverandre som man ikke trenger gjerne. Eller i heletatt. Julen bør heller handle om å møtes for å spise god mat sammen :) Bruker pengene der, i stedet lærer vi opp barna fra de er små til at å få ting er julen.

Mine barn er fra 16+ i dag, så nå i år stopper jeg alle gaver fullstendig. Dette mottas såklart dårlig 😂, men står på mitt! God mat skal jeg uansett lage :) 

Anonymkode: 925d9...83c

• Liker 6
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med "folk", mener du barna dine? I så fall skjønner jeg at de blir litt snurte.... Men hvis du gjør dette klart i forveien, slik at de heller ikke trenger å kjøpe til deg, og at dere har en gavefri jul, kan det kanskje fungere?

Mine barn er tenåringer nå, men det å kjøpe julegaver til dem kommer jeg til å fortsette med så lenge jeg lever.

Andre folk, derimot, som venninner osv, kjøper jeg ikke til. Kun nærmeste familie, ,mine foreldre, mine barn, og søsknene mine med barn. That's it. :)

Anonymkode: 70624...d37

• Hjerte 4
Skrevet

Vel, jule trenger ikke handle om gaver, selv om man gir gaver til barna til jul. Kommer alltid til å gi mine barn julegaver uansett hvor gamle de blir, det er en del av tradisjonen. Dette blir hva man gjør det til og hva man lærer barna sine av verdier. Mine koser seg med god mat og masse kvalitetstid med familien. 

Hvis du plutselig sier til barna dine at nå er det slutt på julegaver, så er det ikke rart de reagerer. Hadde heller jobbet med hva som er fokus i julen hos dere dersom dette kun er på gaver. Det ene trenger ikke utelukke det andre. 

Anonymkode: 8f28a...6d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Stakkars barn

Anonymkode: 02184...75a

• Liker 5
Skrevet

Er det normalt, at foreldre omtaler barna sine som folk?

Måten ts skriver på, får meg til å tro at enten er dette enn trolletråd, eller så bryr han seg ikke om barna sine. Siden han gjør jo narr av dem på KG.

Anonymkode: f16bb...070

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes detter er tragisk, å kjøpe ting til hverandre som man ikke trenger gjerne. Eller i heletatt. Julen bør heller handle om å møtes for å spise god mat sammen :) Bruker pengene der, i stedet lærer vi opp barna fra de er små til at å få ting er julen.

Mine barn er fra 16+ i dag, så nå i år stopper jeg alle gaver fullstendig. Dette mottas såklart dårlig 😂, men står på mitt! God mat skal jeg uansett lage :) 

Jeg respekterer alle som tar slike valg man må velge selv, men må det være enten eller da? Jeg er oppvokst med at man ikke kjøper så mye ellers i året men at man ønsker seg det man trenger til jul og bursdag. Fikk aldri ny vinterjakke eller nye klær før til jul og bursdag feks. 

Anonymkode: b84f8...666

• Liker 1
Skrevet

Kommer du ikke til å kjøpe når du får barnebarn heller? 

• Nyttig 1
Skrevet

Folk? 

Hvorfor reagerer FOLK så dårlig ? 

Det er da vitterlig DU som har lært opp DINE barn til at i julen får man superfine gaver. Hvorfor er du ovverasket over at de blir såre når du plutselig snur på flisa å sier: NÅ skal dere være TAKKNEMLIGE for å ikke få noe, deal with it. 

Å så skittsnakker du de på nettet etterpå ? 

Dette må være en tulletråd, ellers så er du helt på bærtur. Du vet det er DU som oppdrar dine barn? Gud du virker som en skikkelig kjip forelder. 

Anonymkode: 4e9c0...9fd

• Liker 2
Skrevet

Mine barn er voksne og blitt foreldre selv også. Jeg kommer aldri til å slutte med gaver til barn og barnebarn. Heller ikke til mine tantebarn. 
Jeg forventer ikke noe gaver selv, men er absolutt hyggelig å få 😊

Skrevet

Syns faktisk at man kan gi gave til nærmeste familie/kjernefamilie. I hvertfall til sine egne barn. Selv tok jeg en opprydding for mange år siden, og fikk kortet ned lista. Alle var positive til det, bortsett fra en venninne.

Anonymkode: b9252...652

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det normalt, at foreldre omtaler barna sine som folk?

Måten ts skriver på, får meg til å tro at enten er dette enn trolletråd, eller så bryr han seg ikke om barna sine. Siden han gjør jo narr av dem på KG.

Anonymkode: f16bb...070

Eller hun 

Anonymkode: 4c1fc...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Syns faktisk at man kan gi gave til nærmeste familie/kjernefamilie. I hvertfall til sine egne barn.

Anonymkode: b9252...652

Det bestemmer man vel selv?

• Liker 1
Skrevet

Kutt venner og slektninger utenfor husstanden. Men foreldre og barn synes jeg er trist å kutte ut. Spesielt når yngste bare er 16 og sikkert bor hjemme. Det er bare hjerterått.

Anonymkode: 4e98b...3aa

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske kaldt av deg å ikke gi julegaver til egne barn. Du trenger ikke gi til alle. Hvis du ikke vil bytte gaver med tante Guri, så gir du beskjed i forveien at du ikke har tenkt til å gi julegaver i år og at de ikke trenger å tenke på deg. Men barnet ditt? Du vet at alle vennene til 16-åringen kommer til å få gaver av sine foreldre. "Hva fikk du foreldrene dine i år, Aslak?" "Ingenting. Mamma vil ikke gi oss gaver."

• Liker 1
Skrevet

Med "folk" trodde jeg du snakket om fjerne slektninger du ikke har sett på 15 år og andre voksne venninner og gamle kollegaer og slikt. Ikke ungene dine.

Men jeg er helt for å droppe julegavekjøret til alle mulige andre slags folk, men ens egne barn? Jo, de får julegaver. Nå har jeg bare ett barn men om jeg hadde hatt 2-3-4 hadde jeg likevel kjøpt julegaver til dem, og ingen andre. Og de hadde fått julegaver av meg så lenge jeg lever. Jeg er moren deres, for søren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser på julegavene som en mulighet til å gi mine voksne barn noe de ikke selv kan kjøpe seg siden de gjerne har utgifter som gjør at de ikke "unner sge" de tingene og for meg er det en glede å få gi dem en gave de ønsker seg, jeg kunne aldri sluttet med dette selv om jeg gir gaver ellers i året, fødselsdager og random dager også.. MEN hvis du snakker om mer perifere mennesker som venner og bekjente er det en årrekke siden jeg sluttet med å gi gaver til de, det holder med familien.. 

Skrevet

16 åring som ikke liker at gaver blir tatt bort, så rart.. 

Anonymkode: a631b...2f1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Drøyt å ikke gi noe til egne barn. Hvis du ikke skal gi noe fysisk så hadde jeg spandert en ferie eller lignede som alternativ, hvis du har råd til det…

Anonymkode: bfcfb...de2

• Liker 2
Skrevet

Skjønner greia at man er lei av ting ting ting, og materialisme. Men det er fortsatt mulig å finne glede i å gi og få noe, og det syns jeg man bør strebe litt for. Gi bruksting, enten det er mat, såpe, vin, abonnement på noe. Eller gi opplevelser, gavekort på restaurant, på hotellkjede, på konsert eller teater. Til og med middagsbesøk hjemme hadde jeg blitt mer glad for enn ting. Det er mye bedre enn en ny vase eller en genser. Jeg skjønner ikke at ikke det bare løser hele gaveutfordringen, for de som kjenner på den

Anonymkode: 59ed4...f3c

Skrevet

Hvis barna dine har lært at det å få ting er hele meningen med julen, er det jo du som har feilet. Hvis alt du forbinder med gaver er å utveksle ting man ikke trenger, sier det også først og fremst en del om deg og din egen innstilling.

Både å gi og få gaver er en sosial interaksjon, som handler om mye mer enn den faktiske tingen som utveksles. Å endre dynamikken i det er i utgangspunktet ikke noe problem, og mange kunne med fordel gjort det, men det må kommuniseres skikkelig og ideelt sett være en felles avgjørelse. Å bare annonsere ut av det blå at man kutter alle gaver og så bli overrasket over at man får reaksjoner (særlig fra sitt 16 år gamle barn), viser at det er ting man ikke har skjønt, som handler om helt andre ting enn materialisme og forbruk.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...