Gå til innhold

Hunden gjør i fra seg seg inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 6 år gammel hund som nekter å gjøre fra seg ute. Vi går lange turer og det er tydelig at hun må på do, for det buler ut bak der, og av og til klarer hun ikke holde seg, så da plopser det ut litt mens hun går. Så fort viser ute av syne hjemme, så gjør hun fra seg på gulvet. Ofte inne på et rom vi har glemt å lukke døren til. Jeg er så lei av å tørke opp, kjenne lukten og få utallige tepper ødelagt, så må må hun stakkars være i bur hele dagen mens vi er på jobb, mens de andre hundene går fritt rundt i huset. 

Vi har hatt flere hunder og valpekull, og dette er eneste hunden som oppfører seg sånn. Vi er ofte ute, lange turer, roser henne opp i skyene når hun en sjelden gang i blant gjør infra seg ute, passer på faste tidspunkt til måltider, lukker alle dører i huset som vi kan, . Har noen tips til hva annet vi kan gjøre? 

Jeg får så dårlig samvittighet når hun må være i bur, men jeg er så drittlei, bokstavelig talt. Jeg kan heller ikke ha henne med på besøk hos andre, med frykten for at hun gjør i fra seg inne hos dem. 

Anonymkode: 13011...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du alt har snakket med en dyrlege...?

Anonymkode: c41b2...070

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har samme problem med vær. Dyrlege finner ingen årsak og mener han «bare har bestemt seg». 

Vår har et fast sted da, så lenge vi passer på at han ikke kommer seg dit, holder han seg til han kommer ut. Problemet er bare at stedet hans er et hjørne i stua som vi ikke får fysisk stengt av, så må generelt sørge for at han aldri er alene på stua.

Anonymkode: 517ba...0fc

Skrevet

Har dere hatt hun hele livet hennes? Har hun alltid gjort fra seg inne? Har det skjedd noen forandringer i hjemmet, har dere flyttet, fått andre dyr, fått barn osv? 

Anonymkode: b64d8...f54

• Liker 1
Skrevet

Har hun alltid vært sånn? Hvordan trente dere på dette da hun var valp? Fikk hun kjeft/strengt nei om hun gjorde fra seg inne? Mange valper vil ikke forstå forskjellen på inn/ut, kun at de føler negative konsekvenser av å gjøre fra seg foran eier. De vil da gjemme seg unna om de kan, og den eneste plassen de kan gjemme seg unna er inne. Ute er man jo i bånd. 

Mange hunder liker ikke å bli klappet og styrt på med ute, og skryt hvor man styrer på sånn kan ha en motsatt effekt. Det har ikke fungert hittil, så jeg ville endret metode på dette punktet. Gjør hun fra seg ute, gi et helt vanlig "bra" og kast en godbit på bakken for henne før dere går videre. Ikke lag en big deal ut av det. 

Anonymkode: 26339...79d

• Liker 2
Skrevet

Ja hun har vært slik siden hun var liten. Og ja, vi har vært til veterinær, men alt er tipp topp sier veterinæren. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hun alltid vært sånn? Hvordan trente dere på dette da hun var valp? Fikk hun kjeft/strengt nei om hun gjorde fra seg inne? Mange valper vil ikke forstå forskjellen på inn/ut, kun at de føler negative konsekvenser av å gjøre fra seg foran eier. De vil da gjemme seg unna om de kan, og den eneste plassen de kan gjemme seg unna er inne. Ute er man jo i bånd. 

Mange hunder liker ikke å bli klappet og styrt på med ute, og skryt hvor man styrer på sånn kan ha en motsatt effekt. Det har ikke fungert hittil, så jeg ville endret metode på dette punktet. Gjør hun fra seg ute, gi et helt vanlig "bra" og kast en godbit på bakken for henne før dere går videre. Ikke lag en big deal ut av det. 

Anonymkode: 26339...79d

Vi har hatt veldig mange hunder, og valpekull. Vi har veldig faste rutiner på turer, altså til samme klokkeslett hver dag. Når hun var valp, og når vi har andre valper er det typisk ut etter hver en minste detalj som lek, soving, mat, innimellom osv. Spm valper, når de gjør infra deg inne, så forter vi oss bare ut med dem med en gang. Uten noen form for ord/bekreftelser/sanksjoner. Vi roser i skyene bare ved ord, og bare fysisk med de hundene som selv søker oss for fysisk bekreftelse. Hun er ikke en som søker fysisk bekreftelse men ser forventningsfullt opp på oss når hun vet hun har gjort noe hun kan få skryt for. 

Og selv om alle hunder er forskjellige, så føler jeg ikke at hun har noe grunnlag for å ikke klare å gjøre fra seg ute, men vente til vi kommer inn, så lenge vi har fått beskjed om at hun ikke feiler noe. Alle de andre hundene vi har hatt har klart det. De går til døren, setter seg der og bruker en liten knapp vibhar satt på dørkarmen som de trykker på. Da hører jeg lyden og går ut med dem når det måtte være utenom de faste turene. Dette Alle valpene vi har hatt i kull har vært stuerene lenge lenge før avlevering når de er 8 uker.  

Ts

Skrevet

Men hvis hun blir så trengt at hun bæsjer mens hun går, hvorfor går dere da inn før hun har gjort fra seg ute? 

Mulige løsninger, lage et eget "dosted", litt skjermet om hun gjemmer seg, legg noen av avføringen hennes der, kanskje noen teppebiter om hun har gjort fra seg på? Et sted ut som rett og slett lukter som hennes egen avføring? 

Hun har kanskje fått en skikkelig mental sperre for å gå ute. Har sikkert skjedd mens hun var valp, det var gjerne noe dere ikke tenkte var så spesielt? Kanskje hun ble skremt midt i akten eller forstyrra eller hva som helst..

Anonymkode: 19f27...dcc

Skrevet

Jeg ser at dette ikke stemmer på dere utfra hva du skriver, men vil bare nevne det i tilfelle andre leser tråden:

Noen hunder som har blitt kjeftet på av eier når de har gjort fra seg vil ikke gjøre fra seg i nærheten av eier lenger. Jeg vet om noen som ikke gjorde fra seg i hundegården så lenge eier var i nærheten, eier måtte gå bort først. Evt kan det ha vært en situasjon som ikke har vært tiltenkt som kjeft fra eiers side men som hunden har oppfattet som ubehagelig og som har ført til den assosiasjonen.

Hvordan virker hunden generelt sett ute? Er den ivrig og nysgjerrig? Eller mer forsiktig og nervøs? For sistnevnte så kan noen hunder ikke føle seg trygg nok til å gå på do utenfor hjemmet. Evt at de får forstoppelse når de er ute hvis de er for ivrige eller for nervøse (begge deler kan føre til forhøyet stressnivå som igjen kan påvirke tarmfunksjonen).

Jeg ville forsøkt som andre - ha noe bæsj fra hunden ute i hagen og gå dit når hunden trenger å gjøre fra seg. Bli stående i ro med hunden i bånd. Når den gjør fra seg, belønn med gode godbiter.

• Liker 2
Skrevet

Hunder er seriøst de ekleste og mest selvsentrerte dyrene som finnes.

Anonymkode: 21cf1...d7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hunder er seriøst de ekleste og mest selvsentrerte dyrene som finnes.

Anonymkode: 21cf1...d7d

Haha, nei, det er mennesker. 

Anonymkode: 60feb...b94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...